Před pár dny jsme na našem blogu informovali o tom, že NASA vybrala dvě firmy, které by měly od roku 2017 vozit astronauty na ISS. SpaceX a Boeing prošly do finále a společnost Sierra Nevada Corporation zůstala na jediném nepostupovém místě. Výrobci miniraketoplánu Dream Chaser se s tím ale odmítli smířit. 26. září podali protest proti výsledkům výběru a ačkoliv to původně vypadalo, že se SpaceX a Boeingu toto odvolání nedotkne, NASA nyní oběma společnostem nařídila pozastavit práce na testech a přípravách jejich pilotovaných lodí, dokud se celá situace nevyřeší.
Na první pohled to může vypadat jako vztekání se rozmazleného dítěte, ale důvody jsou hlubší. NASA od začátku argumentovala tím, že jedním ze základních pilířů při výběru nových lodí bude finanční hledisko. Zatímco SpaceX ve svém projektu žádala o 2,6 miliardy dolarů, Sierra Nevada Corporation o 3,3 miliardy, Boeing si řekl o 4,2 miliardy dolarů! To je o 900 milionů více,než vyřazený Dream Chaser. Je tedy jasné, že se rozhodnutí NASA zástupcům vyřazené firmy nelíbí.
Ve svém odvolání požadují důkladné znovuprozkoumání všech předložených nabídek v jejichž výběru byly „jisté nekonzistence“. Jejich protestem se bude zabývat federální úřad U.S. Government Accountability Office, který má ze zákona povinnost vydat prohlášení nejpozději do 5. ledna příštího roku. Některé zprávy ovšem naznačují, že ve skutečnosti by měla být přezkoumání kratší – maximálně v horizontu pár týdnů. I tak je to ale zpomalení příprav u obou firem.
SpaceX ani Boeing ve svých prohlášeních neupřesnily, zda se nařízení týká i zkoušek, které jsou financované z interních zdrojů firem. Tím pádem by se otevírala možnost pro pokračování ve vývoji s nasazením vlastního kapitálu – samozřejmě s rizikem, že pokud by byla firma vyřazena, tak by o investované peníze přišla. V opačném případě se dá očekávat, že NASA u vybraných firem proplatí vykonané testy.
Velkou otázkou je, zda vůbec bude mít odvolání nějaký vliv a pokud ano, tak která z vybraných firem bude vyřazena. Názory na tuto problematiku se různí a ani odborné portály nejsou v této otázce jednotné. Na jedné straně tu máme nejlevnější nabídku ze všech od SpaceX – a řekněme si upřímně, že pokud by SNC dostala druhou šanci na úkor SpaceX, tak by to vypadalo hodně podivně. Pokud NASA prohlašuje, že bude při výběru nových lodí hledět na příhodnou cenu a ve finále vyřadí nejlevnější nabídku – to by se vysvětlovalo hodně těžko.
Na druhé straně zase stojí mastodont Boeing s mnoha tisíci zaměstnanců, který za poslední desetiletí navázal s NASA spolupráci, která se dá označit jako „víc než úzká“. Pokud by NASA vyřadila Boeing, ukázala by tím, že má skutečně odvahu postavit se celé věci čelem. Na druhou stranu ale nesmíme opomíjet fakt, že Boeing má ze všech firem nejlepší infrastrukturu, to samé platí pro technologické postupy a celkové finanční zázemí. Dá se tedy očekávat, že tato firma bude v případných problémech stabilnější a měla by působit jako „garant kvality a spolehlivosti“.
Nicméně ani Boeing nemá neotřesitelnou pozici. Při vystoupení Charlese Boldena, administrátora NASA v Kongresu došlo před několika měsíci k zajímavé situaci – kongresmani chtěli znát odpovědi na otázky, proč NASA „vyhazuje tolik peněz“ – řeč se stočila i na program dopravy astronautů soukromými loděmi. Kongresmany zajímalo, proč NASA financuje tři soukromé projekty. Bolden tehdy odpověděl, že pokud by došlo k redukci počtu účastníků, tak by to jako první odnesl právě Boeing, čímž Kongresmany docela uzemnil. Je ovšem otázkou, proč finální výběr dopadl jinak.
Rozhodně tedy není jasné, kdo si z dvojice SpaceX – Boeing stojí lépe. Spíše bychom si tedy měli klást otázku, zda odvolání od Sierra Nevada Corporation vůbec něco změní. Ačkoliv by z mého pohledu bylo krásné, kdyby postoupily dva nejlevnější projekty, tak k tomu asi nedojde. Boeing je spolehlivý výrobce a NASA mu věří. Stejně tak se nedá očekávat vyřazení nejlevnější SpaceX. Z toho všeho mi vychází, že odvolání nebude mít na výběr žádný dopad a v soutěži zůstanou SpaceX s Dragonem V2 a Boeing s CST-100.
Jaký bude další postup v případě vyřazené společnosti SNC? Po oznámení výsledků byla nucena propustit 9% z 1 100 zaměstnanců. Firma se nevzdává toho, že její miniraketoplán nakonec poletí do vesmíru. Do konce roku by chtěli provést drop test svého miniraketoplánu. Navíc usilují o mezinárodní spolupráci s partnery po celém světě – ESA, JAXA, nebo německá DLR. Finálním cílem je dostat Dream Chaser k ISS. Existuje i varianta, že se budou ucházet o dopravu nákladu na stanici. Možností je ve hře stále velká spousta a je zatím předčasné spekulovat o tom, zda bude odvolání úspěšné.
AKTUALIZOVÁNO: Pokud by se nakonec opravdu podařilo společnosti SNC svůj miniraketoplán dovést do provozuschopného stavu, určitě se pokusí soutěžit o zakázky v dopravě lidských posádek na ISS, což se jí v případě dobře nastavených cenových podmínek klidně může podařit.
Tento stroj by dokonce v budoucnu vůbec nepotřeboval k vynesení na nízkou oběžnou dráhu raketu Atlas V, jejíž jeden let už má Sierra Nevada Corporation rezervovaný pro testovací misi. SNC právě představila další způsob, jakým by se Dream Chaser mohl dostávat do kosmu. Rozhodně potěší nepřátele vertikálních startů. Máme na mysli projekt Stratolaunch, který má pomocí dvoutrupého letounu vynášet raketu, která se ve stratosféře oddělí a vynese náklad do kosmu. SNC vyvíjí zmenšenou verzi Dream Chaseru pro tři osoby. Ta se připojí místo běžného nákladu ke speciálně upravené raketě a následně zavěsí na letoun. Kromě vynášení posádek k ISS bude možné využít tuto platformu pro bezpilotní lety na orbitu, případně i pro suborbitální mise.
Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
http://1.bp.blogspot.com/-PLbo3iSpCho/U4pgxTNz8iI/AAAAAAAAj2Q/gs5aTzG0Hf0/s1600/Desktop2.png
http://www.cck-brno.com/wp-content/uploads/2014/01/stop.png
http://www.sen.com/uploads/articles/Original/96b4dd82693440d4ada4116bb20318e9.jpg
http://maagg.com/wp-content/uploads/2014/05/17919-thumb.png
http://boeing.mediaroom.com/file.php/86087/MTF12-0017-004_CST-100.jpg
http://images.spaceref.com/news/2014/ooStratolaunchDreamChaser.jpg
Potěší rozhodně nepřátele vertikálních startů. ???
Já bych řekl, že potěší přátele ne? Mmmj. kdy se bude konat ona uzavírka do soutěže o vynášení lidí do kosmu?
Vertikální = svislý. Stratolaunch startuje horizontálně. 😉
První kolo soutěže o vynášení posádek skončilo, druhé zatím nebylo vyhlášeno.
A pak taky nechápu proč se na konci článku píše, že se pokusí zapojit do zakázky o dopravu materialu a v aktualizaci zase se píše že půjde o dopravu lidí. Co to?
To znamená, že se společnost SNC bude pokoušet o oba typy zakázek – jak o dopravu posádek, tak lidí. 😉
😉 díky
To je úplně jako když se u nás soutěží o dostavbu čističky nebo opravu kusu dálnice. 🙂 Je to taky spíš smutné divadlo.
Nějak nechápu, proč Boeing, který postavil zatím velmi úspěšný a spolehlivý X-37, cpe do soutěže vehikl jako je CST-100. Pokud by nabídli upravený raketoplán, nemohl by proti jejich „postupu“ říci nikdo ani fň.
SpaceX má spolehlivou loď na dopravu tam a zase zpátky. Astronaut ve vhodném skafandru by s vekou pravděpodobností přežil cestu i ve stávajícím Dragonu. Cena 2,6 mld dolarů za pár sedaček a „klimatizaci“ mi přijde celkem vysoká. Za to by se mohli v sojuzech proletět minimálně dvacetkrát.
Dragon V2 nelze brát jako nákladní Dragon obohacený o sedačky a „klimatizaci“. Jedná se o zcela nový dopravní prostředek. Má jinou konstrukci, liší se způsobem přistání, připojováním ke stanici, řízením, environmentálním systémem atd. Bezpečnostní standardy pro pilotovanou loď jsou také někde úplně jinde. A co se týče Sojuzů, myslím, že mi dáte za pravdu, když řeknu, že by bylo hloupé usnout na vavřínech, spoléhat se na (bohužel) chátrající ruskou kosmonautiku a neposouvat možnosti vesmírných letů kupředu. Věřím, že Dragon V2 bude jen začátkem úspěšné komerční dopravy lidí do vesmíru a můžeme se těšit na mnohem víc.
Já si naopak myslím, že budoucnost komerční dopravy je v prostředcích typu Dream Chaser, resp. v nějakém „raketoplánu druhé generace“, který se poučí z chyb té předchozí. Už jen pro mnohem přijatelnější obálky přetížení, během startu a přistání, díky kterým by se do vesmíru dostalo mnohem více obyčejných lidí, kteří nebudou muset podstupovat velmi náročné zdravotní testy a tvrdý výcvik.
Že se na klasickou loď přidělají přistávací motory, je sice krásné PR, nicméně z hlediska skutečného pokroku v dopravě, je to jen z nouze ctnost.
Ale především je potřeba jasně říci, proč a kvůli čemu, vlastně do vesmíru létat a to dnes neví prakticky nikdo…
O tom, v čem je budoucnost, bychom mohli polemizovat. Ale souhlasím s tím, co píšete o Dream Chaseru. V předchozím komentáři jsem se o něm vůbec nezmínil, protože jsem porovnával Dragon V2 – Dragon – Sojuz. A v tomto směru to posun vpřed určitě je.
Dragon V2 je předzvěstí lodi, která bude schopná přistávat i na jiných tělesech než na Zemi. Tam si myslím, že je konečný cíl zakladatele SpaceX Elona Muska.
Nenechte se zmýlit vnější obálkou, ta je daná fyzikálními zákony, které určují tvar podobně jako u lodí a letadel. Sice bych byl rád, kdyby Dream Chaser pokračoval, ale ani Boeing nenabízí nějaký archaický stroj, ale velmi pokročilou technologii, využívající ovšem osvědčené prvky.