sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (KA-04)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Družicové konstelace

Družicové konstelace společností SpaceX a Amazon získají přibližně 4 % z téměř 20 miliard dolarů, které státy navrhly na výstavbu venkovských širokopásmových sítí, což představuje zhruba 21 % lokalit v rámci federálního programu BEAD.

SLI

Společnost SLI, specialista na financování aktiv, plánuje koupit dvě malé geostacionární družice od amerického startupu AscendArc v hodnotě více než 200 milionů dolarů.

Jared Isaacman

Vedoucí představitelé senátního obchodního výboru uvedli, že doufají, že Jared Isaacman bude brzy jmenován správcem NASA. Stalo se tak 3. prosince na potvrzovacím slyšení o jeho nominaci na administrátora NASA v Senátu pro obchod.

Spire Global

Společnost Spire Global získala od společnosti Deloitte kontrakt na návrh, výstavbu a provoz osmi družic, které podpoří její úsilí v oblasti kybernetické bezpečnosti na oběžné dráze.

Shijian-21

Čínské experimentální družice Shijian-21 a Shijian-25 se oddělily na geostacionární oběžné dráze poté, co byly měsíce v dokovacím zařízení a prováděly testy doplňování paliva na oběžné dráze.

Čína

Čínská vesmírná správa zveřejnila politický plán zaměřený na urychlení rozvoje komerčního využití vesmíru a jeho začlenění do širších národních vesmírných ambicí.

VZLUSAT-2

Družice VZLUSAT-2, která vyfotila „první české vesmírné selfie,“ shořela v atmosféře. VZLU AEROSPACE zpřístupňuje část dat, která pořídila. VZLUSAT-2 naposledy zachytila německá výzkumná stanice Neumayer Station III na Antarktidě.

Varda Space

Společnost Varda Space Industries 28. listopadu oznámila, že její pátá mise s názvem W-5 dosáhla oběžné dráhy po startu z vesmírné základny Vandenberg Space Force Base na palubě sdílené lodi Transporter-15 společnosti SpaceX.

ESA

Program lidského a robotického výzkumu (HRE) Evropské kosmické agentury nezískal na ministerské schůzce rozpočet, který požadoval. Členské státy souhlasily s příspěvkem ve výši 2,66 miliardy eur, což představuje zhruba 70 % z požadovaných 3,77 miliardy eur. ESA stanovila svůj celkový rozpočet na 22,1 miliardy eur.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Jak dostat Orion z mořských vln?

V prosinci letošního roku se do vesmíru vydá na premiérový kosmický let nová vlajková kosmická loď Spojených států – Orion. Stroj, který má v příštích desetiletích dopravit americké astronauty dál, než kam se kdy člověk dostal. Jenže i před prvním letem je potřeba nacvičit si řadu postupů. V kosmonautice více než kde jinde platí známé „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti“. Pozemní týmy proto důkladně nacvičují všechny fáze, ve kterých budou manipulovat s kosmickou lodí. Mezi zkouškami tedy nemůže chybět ani proces, který kompletně završí celou misi – vylovení lodi z vln Pacifiku.

Zkoušky těchto postupů probíhají již několik měsíců. Podílejí se na nich odborníci z NASA, ale i ze společnosti Lockheed Martin, která zodpovídá za stavbu lodi Orion. Při testech samozřejmě nemohou chybět zástupci amerického námořnictva, jelikož se zkoušek zúčastní i jejich lodě. Momentálně mají všichni za sebou třetí kolo důkladných testů. Zkoušky, které proběhly v polovině září ukázaly, že týmy jsou připravené na ostrý let, při kterém se bude Orion vracet z oběžné dráhy.

Posledních zkoušek se zúčastnily dvě velké lodě námořnictva, maketa Orionu, dvě helikoptéry a několik doprovodných člunů. Záchranné týmy zkoušely dva postupy vylovení lodi. První zkouška začala 11. září na námořní základně v San Diegu, kde se maketa Orionu naložila na palubu USNS Salvor (T-ARS 52). Na palubě byl i radista od námořnictva a několik civilistů. Loď vyplula na moře o den později a jejím úkolem bylo vyzkoušet záložní variantu vyzvednutí s využitím lodního stacionárního jeřábu. Volba lodi totiž nebyla náhodná – tento model se používá jako záchranný vyprošťovací prostředek.

Orion zavěšený na jeřábu lodi USNS Salvor
Orion zavěšený na jeřábu lodi USNS Salvor
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Moře bylo na začátku testu klidné a tak tým mohl vyzkoušet jeřáb s nosností 40 tun na konci ramene, což nebyl žádný problém, protože Orion váží sotva čtvrtinu. První zkouška dopadla dobře a proto mohly přijít zkoušky v méně příjemných podmínkách. Cílem testů bylo určit hranice v jakém počasí je ještě záchrana pomocí „jeřábové metody“ možná.

Během testu navlékli potápěči kolem Orionu jakousi obdobu koňského chomoutu a následně připojili čtyři lana, s jejichž pomocí se usměrňoval pohyb Orionu do stran ve chvíli, kdy byl zavěšený na jeřábu. Zkoušel se i systém lanoví, které se skládá z deseti strun, které jsou umístěné kolem Orionu. Tento systém se poprvé zkoušel při minulých testech na USS Anchorage.

Zkoušelo se všechno možné – od různě vysokých vln, až po odlišné rychlosti vytahování lodi na palubu. Aktuální zkouška ukázala, že jak límec, tak i lanoví poskytují odpovídající spolehlivost při manipulaci s Orionem.

15. září se USNS Salvor setkala na otevřeném moři s USS Anchorage a předala jí maketu Orionu pro další fázi zkoušek. Během následujícího týdne čekaly na záchranné týmy skutečně komplexní testy, kterých se zúčastnily i nafukovací čluny, helikoptéry a dvě doprovodné lodě Zodiac, které k Orionu dopravily potápěče a další personál. Na vrcholku Orionu se nafoukly oranžové stabilizátory, které budou v ostrém provozu zajišťovat, aby loď po přistání setrvávala na hladině ve správné poloze.

Maketa Orionu na USS Anchorage
Maketa Orionu na USS Anchorage
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Tažná lana připojená k maketě Orionu postupně dovedla kabinu k otevřené zádi lodi Anchorage, kde už čekali dělníci z NASA a Lockheed Martin. Při ruce měli síť, držáky, zpomalovače a kevlarová lana pro stabilizaci Orionu.

V průběhu týdne se zkoušela i záchrana předního krytu, který chrání horní část lodi při startu, na oběžné dráze a při vstupu do atmosféry. Kromě toho se zkoušely i další, na první pohled méně důležité systémy, které však budou mít v ostrém provozu velký význam – jde třeba o zajištění komunikace mezi kabinou Orionu a záchrannou lodí, nebo o odesílání dat z této lodi na pobřežní stanici. Zkoušelo se i nahrávání všech dat souvisejících s vylovením, což bude důležité pro budoucí vyhodnocování příštích záchranných operací. I tyto testy dopadly dobře, takže zástupci NASA si mohli tento milník v přípravě odškrtnout jako splněný. USS Anchorage se do přístavu v San Diegu vrátila 19. září, kde mohla opět vyložit jak samotnou kabinu Orionu, tak i veškeré pomůcky, které byly k vylovení potřeba.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/gsdo_sept2014_orionbtarecovery_0.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/gsdo_sept2014_orioninwater.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/gsdo_sept2014_orionwelldeck.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Honza
Honza
11 let před

Vůbec jim to lovení desetitunového drobečka nezávidím. Zvlášť, když se vyvede v místě přistání pořádná bouřka. Orion si nebude moci vybrat místo a čas podle počasí jako raketoplán a bude odkázán na Poseidonovu laskavost a taky rychlost záchranné flotily.
Určitá naděje je, že se SpaceX povede dotáhnout včas řízené přistání na pevnině a Orion skončí v muzeu dřív, než se v něm někdo utopí.

Michal
Michal
11 let před
Odpověď  Honza

Kdybych byl astronaut a mohl si vybrat, tak se raději po přistání desetkrát pozvracím v Orionu na rozbouřené hladině, než jednou letět v tom PR „zázraku“ 🙂

Honza
Honza
11 let před
Odpověď  Michal

Tak to já bych zase volil 6x úspěšně použitého Dragona před zatím nevyzkoušeným „Apollem na steroidech“.
A ani bych nepotřeboval být pasažérem toho nového PR „zázraku“, stačilo by mě být zabalen s kyslíkovou bombou do hoblinama vycpané bedny jako náklad stávajícího Dragona. 🙂

Neřízené přistávání na vodu za asistence půlky tichomořské flotily bylo logické a přijatelné v padesátých a šedesátých letech. Ale proč se k něčemu takovému proboha vrací po dalších 40ti letech vývoje a zkušeností s raketoplány?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.