sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Co zničilo druhý Grasshopper?

Auto-destrukční systém ničí Grasshopper 2

Jak jsme na našem webu již informovali, v pátek 22. srpna došlo na texaské základně McGregor k havárii testovacího zařízení Falcon 9R dev.1, označovaného dříve jako Grasshopper 2. Firma SpaceX, které testovací zařízení patří v uplynulých dnech výrazně pokročila ve vyšetřování a nyní už známe příčinu, která vedla k tomu, že se „luční koník“ proměnil v ohnivou kouli nad texaským nebem. Náš dnešní článek tedy tyto příčiny rozebere a zároveň zkusíme společně nahlédnout do nejbližší budoucnosti, která se týká testů znovupoužitelnosti prvních stupňů soukromých raket Falcon.

Na začátek si zrekapitulujeme informace, které jsou od začátku známé – SpaceX avizovala, že tento letový pokus měl jít až na samé hranice možností stroje, jenže během stoupání se raketa začala vychylovat ze správného kurzu. Letový počítač se sice snažil srovnat tah, nicméně se to nedařilo. Jakmile odhad další trajektorie ukázal, že pokud raketa poletí i nadále tímto směrem, tak opustí uzavřenou oblast, vydal řídící počítač pokyn k autodestrukci. Zbytek už všichni známe.

Vyšetřování se zaměřilo především na důkladný rozbor telemetrických dat. Nakonec se potvrdilo, že havárie mívají většinou nicotné příčiny.V tomto případě byla chyba na čidle jednoho krajního motoru (F9R disponuje trojicí motorů). Nevíme, zda se jednalo o čidlo tlakové, teplotní , nebo zda hlídalo náklon stroje. Firma pouze oznámila, že tento senzor měl „blokovaný port“. K poruše senzoru došlo během startu, kdy motory nabíhají na plný tah. Rampa na základně McGregor ale není vybavena držáky, které startující raketu chvíli podrží na místě a vypustí ji až při dosažení optimálního tahu. Raketu tedy v cestě vzhůru nemělo co zadržet.

Obavy z toho, že by podobná nehoda mohla potkat i nosnou raketu Falcon 9 ale nejsou na místě. Jednak všechny rampy pro rakety Falcon obsahují výše zmíněné držáky, které nosič pár sekund podrží na  místě, ale hlavně Falcony disponují hned několika stejnými senzory na každém motoru. Pokročilý diagnostický systém sleduje všechny výstupy a při obdržení neobvyklé informaci ji porovná s daty z jiných senzorů v okolí. Díky tomu mohou data ze „zdravých“ senzorů „přehlasovat“ údaje z poškozeného špatného senzoru. V takovém případě by se s největší pravděpodobností nikdy nestartovalo. Nicméně Falcon 9R takovým systémem nedisponuje a všechno tak leželo na jediném čidle. Ostatně dává to smysl – F9R je testovací exemplář u kterého se zase tolik na bezpečnost hledět nemusí. Ostatně i tak dokázal absolvovat několik úspěšných letů.

F9R, nebo chcete-li Grasshopper 2 na fotce z úspěšného letu
F9R, nebo chcete-li Grasshopper 2 na fotce z úspěšného letu
Zdroj: http://innerspace.net/

Nehoda navíc pomohla v jedné věci – veřejnost se mohla lépe seznámit s tím, jak u raket Falcon funguje autodestrukční systém. Nejedná se o žádný dobře schovaný balíček trhaviny, který se včas odpálí a rozmetá raketu na cáry. Ve skutečnosti se pod pojmem „autodestrukce“ ukrývá několik po sobě následujících naprogramovaných kroků. Stačí vypnout motory a otevřít ventily nádrže s kapalným kyslíkem. To způsobí destruktivní zhroucení nádrže, která vede k explozi.

Nemusíme se ale bát, že by touto nehodou skončily pokusy s motorickým přistáváním. SpaceX totiž postavila ještě jeden exemplář – Falcon 9R dev.2, který již brzy zamíří na základnu Spaceport America. Tady by měl v dalších měsících provádět lety do výšky několika kilometrů. Na veřejnost navíc probleskují informace, že by už příští start s lodí Dragon k ISS mohl obsahovat mimořádně atraktivní přistání prvního stupně na palubu lodi. Nechme se tedy překvapit, co pro nás SpaceX přichystá.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/BvrXpvHCEAA2Mju.jpg
http://innerspace.net/wp-content/uploads/2014/05/f9rflt2.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ričrd
Ričrd
10 let před

Jak fungovala autodestrukce u SRB? Motor a nádrž je ocelová roura, která vypnout nejde, tak předpokládám, že tam nějaká výbušnina byla.

A jak je to s autodestrukcí u pilotovaných letů? Mají ji vůbec, obětuje se posádka kvůli případnému pádu do obydlené zóny?

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpovědět  Ričrd

Tady si nejsem jistý, ale myslím, že u SRB šlo o nějakou formu řízené detonace, jen to nikde nemůžu najít.
U pilotovaných letů se používají stejné autodestrukční systémy jako u nepilotovaných. Jediný rozdíl je v tom, že lodě jsou vybaveny záchrannými věžičkami, které v případě problémů odnesou loď pryč od nebezpečné rakety.

Ondřej Šamárek
Editor
10 let před
Odpovědět  Ričrd

Na obou SRB byla nálož, která měla za úkol SRB roztrhnout a tím prakticky zničit v případě, že by se let vymknul kontrole a startovní sestava zamířila nad obydlená území. Výsledná destrukce SRB by se přenesla i na ET a orbiter samotný. Od okamžiku odhození SRB pak už autodestrukce možná nebyla (orbiter ani ET nálože neměly), posádka měla v takovém případě poměrně dost času na nasměrování sestavy mimo obydlené území a pokus o vlastní záchranu.
Nálože byly ovládány dálkově ze země člověkem, který měl akronym RSO (Range Safety Officer), a byly spřaženy- tedy když byl vydán povel k destrukci jednoho SRB, automaticky následoval i druhý SRB. V praxi byl systém použit jedinkrát, během tragické havárie Challengeru…
Ovládací pult RSO v programu Space Shuttle je možno vidět na tomto obrázku:

http://www.popularmechanics.com/cm/popularmechanics/images/c6/shuttle-flight-termination-.jpg

U klasických amerických raket byly a jsou myslím autodestrukční mechanizmy také implementovány, tuším například Saturn je měl.
U Rusů bych řekl, že na 90% nejsou, protože Bajkonur a Pleseck leží v minimálně obydlených oblastech.
U Číny si nejsem jistý, ale co vím, tak například u největší havárie v Xihangu v roce 1996 raketa Dlouhý pochod 2 letěla téměř vodorovně docela dlouho a nakonec vymazala z povrchu celou jednu přilehlou vesnici. Takže tipuji, že autodestrukční systém tam nebyl.

https://kosmonautix.cz/2014/08/30/co-znicilo-druhy-grasshopper/