sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nová americká éra – 2. čtvrtletí 2014

Na začátku června vyšel na našem blogu článek Nová éra se blíží, který rekapituloval přípravy na novou éru americké kosmonautiky v průběhu prvního čtvrtletí letošního roku. Jelikož jsme Vám na konci tohoto článku slibovali pokračování a protože se jednalo o jeden z nejúspěšnějších článků na našem blogu, rozhodli jsme se tento formát zopakovat. Dnes se tedy podíváme na zoubek přípravám, které se konaly během dubna, května a června.

Raketa SLS

Ve společnosti ATK, která zodpovídá za výrobu a provoz urychlovacích bloků na tuhá paliva inženýři začali v dubnu pracovat na letové avionice těchto motorů, které vychází z urychlovacích bloků pro raketoplány.Tyto upravované systémy se budou starat o zažehnutí, zatáčení a konečně i finální odhození motorů. Nejde přitom jen o výpočty, nachystáno je i několik fyzických zkoušek. V květnu kromě toho podstoupil spodní díl motoru na tuhá paliva zátěžovou zkoušku, která měla ověřit, zda je jeho konstrukce schopná odolat tlakům stovek tun.

Motor RS-25 připravený ke statickým zkušebním zážehům
Motor RS-25 připravený ke statickým zkušebním zážehům
Zdroj: http://www.spaceflightinsider.com/

Opusťme teď pomocné motory a zaměřme se na hlavní tělo rakety SLS. Na spodní straně prvního stupně najdeme čtveřici motorů RS-25 (více o nich v tomto článku) – ty prochází posledními přípravami na důkladné testování ve Stennisově středisku ve státě Mississippi. Až budou motory otestované, připojí se ke kompletnímu prvnímu stupni rakety. Celý tento gigantický svazek se má testovat na zdejším stanovišti B-2. Ovšem je tu drobný problém – jelikož je první stupeň nové rakety SLS o zhruba 50% větší než v případě lunární rakety Saturn V, bude se muset přestavět jak samotná testovací věž, tak i jeřáb umístěný na jeho střeše. Přestavba umožní, aby se sem první stupeň SLS jednak vůbec vešel, ale také zajistí, aby konstrukce odolala enormním tlakům, které budou při zkušebních zážezích vznikat.

Testovací stanoviště B-2 při zvedání prvního stupně rakety Saturn V. SLS bude ještě o 50% delší.
Testovací stanoviště B-2 při zvedání prvního stupně rakety Saturn V. SLS bude ještě o 50% delší.
Zdroj: http://www.capcomespace.net/

V plném proudu je i výroba jednotlivých částí prvního stupně rakety. Ve svařovacím středisku v Michoudově centru ve státě Louisiana. 34 základních komponent a 20 prstenců se podařilo úspěšně svařit a nyní se z nich začnou skládat samotné palivové nádrže a celá kostra prvního stupně – svařovacím středisku se dočtete podrobnější informace v tomto článku. Ve stejném středisku mezitím probíhaly testy 5% zmenšeného modelu rakety SLS. Opakované zážehy měřily vysoko- i nízkofrekvenční namáhání konstrukce při startu. Zkoušely se i účinky chrličů vody a nechyběly ani zkoušky porovnávající účinky zážehu samotného prvního stupně s účinky v „plné polní“ – tedy s připojenými motory na tuhá paliva. Vše snímalo více než 200 senzorů – více informací najdete v tomto článku.

Kosmická loď Orion

V Johnsonově kosmickém středisku v Houstonu otevřeli v dubnu nově opravenou řídící místnost, odkud se mají řídit všechny mise nové americké lodi Orion. V květnu tu úspěšně proběhly první simulace, na kterých se dálkově podílely i spolupracovníci na Floridě. Dva týmy si nanečisto zkoušeli kontrolu předstartovních příprav a část operací na oběžné dráze. Týmy se snažily v reálném čase řešit překládané problémy a stali se tak s trochou nadsázky očima a ušima nepilotované lodě.

Orion zvládne přistáti bez jednoho hlavního padáku
Orion zvládne přistáti bez jednoho hlavního padáku
Zdroj: http://i1.wp.com/

Samostatnou kapitolou jsou testy padáků, které probíhají již několik měsíců, včetně května a června. Rigorózní testování potvrdilo, že padákový systém Orionu si umí poradit nejen s plánovaným průběhem mise, ale také s nejrůznějšími závadami – ať už během klasického návratu z oběžné dráhy, tak i při záchranném úniku od nebezpečné rakety. Nejprve se zkoušely nejrůznější scénáře únikové mise, kdy na raketě dojde k závadě, aktivuje se záchranná věžička, která odnese loď pryč. Nad vojenskou oblastí Yuma se loď Orion vyhazovala ve výšce 4 kilometrů. Testovalo se třeba, jak bude padákový systém reagovat, pokud se hlavní padáky vystřelí ještě před tím, než se jejich stabilizační kolegové stačí nafouknout.

Při další zkoušce byla loď vyhozená z letounu C-17 ve výšce deset a půl kilometru. Tady se pro změnu zkoušelo chování padákového systému, který měl záměrně poškozený jeden padák. Oba testy prokázaly, že Orion je schopen bezpečně dopravit posádku na zem i při nečekaných problémech.

Tepelný štít po připojení k návratové kabině
Tepelný štít po připojení k návratové kabině
Zdroj: http://spacecoastdaily.com/

Po dvou letech výroby a zkoušek se tepelný štít Orionu dočkal dokončení. Pětimetrový štít tak mohl na floridském kosmodromu připojen k návratové kabině lodi Orion, kterou bude díky svému ablativnímu materiálu chránit při průchodu horními vrstvami atmosféry před teplotami více než 2000 °C. Následně se mohlo přistoupit ke zkoušce, která měřila, zda je celá kosmická loď správně vyvážená – zda se její těžiště nachází tam, kde by podle plánů a výpočtů mělo být. Tato zkouška je nesmírně důležitá pro správný profil letu a úhel vstupu do atmosféry.

V červnu se tak mohla návratová kabina i s tepelným štítem připojit k již připravenému servisnímu modulu. Celá sestava pak musela podstoupit testy elektroniky, avioniky a radiových systémů aby bylo vše připraveno na prosincovou misi EFT-1.

Připojení Orionu k servisnímu modulu
Připojení Orionu k servisnímu modulu
Zdroj: http://img.photobucket.com/

Květen byl v obřím bazénu NBL (Neutral Buoyancy Laboratory) v Houstonu ve znamení nových podvodních zkoušek vylepšených skafandrů (o starším testování si můžete přečíst tento článek). Předmětem zkoušek byl simulovaný odběr vzorků z asteroidu na dně bazénu. O měsíc později nastoupili do bazénu specialisté od námořnictva, kteří tu zkoušeli, jak nejlépe zajistit loď po přistání do oceánu a jak ji následně vyzvednout.

Pozemní zázemí

Asi největší událostí v této oblasti bylo schválení předběžného návrhu, který se týkal přerodu Kennedyho vesmírného střediska na kosmický přístav, který by byl otevřený většímu počtu firem. Návrh byl založen na úpravách infrastruktury tak, aby kosmodrom mohl poskytnout zázemí pro různé druhy raket a kosmických lodí. Odpalovací místnost číslo 4 byla například rozdělena na čtyři menší části, které umožní nezávislé řízení různých programů – jak v rámci NASA, tak i pro soukromé firmy.

Kennedyho vesmírné středisko se v dalších letech promění, aby mohlo obsloužit více druhů kosmických lodí a raket.
Kennedyho vesmírné středisko se v dalších letech promění, aby mohlo obsloužit více druhů kosmických lodí a raket.
Zdroj: http://eandt.theiet.org/

Změny čekají i na mobilní odpalovací plošiny na rampě 39. Práce se točí hlavně okolo vylepšení nosné struktury, ale technici nenechávají stranou ani chrliče vody, které budou během startu zkrápět plošinu aby tím zamezily jejímu poškození vlivem akustických vln. Kromě toho se pracuje na odvodu spalin z motorů, nebo na vylepšení datové konektivity mezi rampou a řídícím střediskem. Ve výčtu novinek se často neprávem zapomíná na vylepšení elektrické sítě, odvětrávání a požárních hlásičů.

Po přistání lodi Orion z mise EFT-1, o které byla řeč na předchozích řádcích přijde ke slovu námořnictvo, které loď v Pacifiku vyloví a dopraví ji zpět na pevninu. Než k tomu ale dojde naostro, bylo potřeba vyzkoušet všechny postupy a vybrat z různých možností tu nejlepší. Hlavní zkoušky probíhaly v květnu, tehdy se kromě jiného zkoušelo připojení lodi Orion (pro zkoušky posloužila její maketa) k návěsu, na kterém se může přesouvat klidně přes celé Spojené státy. Kromě toho se zkoušel i transport makety Orionu do útrob letadlové lodi.

Cvičná záchrana lodi Orion, na které se podílelo i americké námořnictvo.
Cvičná záchrana lodi Orion, na které se podílelo i americké námořnictvo.
Zdroj: http://3.bp.blogspot.com/

Kompletní video, kterým jsme se při psaní dnešního článku inspirovali najdete pod tímto odstavcem. Všechna střediska NASA se připravují na prosincový premiérový let lodi Orion. Do té doby je ale potřeba udělat ještě hodně zkoušek, úprav a dalších testů. Můžete se tedy spolehnout, že článek tohoto typu určitě na našem blogu nevyšel naposledy.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/

Zdroje obrázků:
http://images.gizmag.com/hero/esa-orion.jpg
http://www.spaceflightinsider.com/…NASA-photo-posted-on-SpaceFlight-Insider-647×504.jpg
http://www.capcomespace.net/dossiers/espace_US/apollo/installations/MTF%20banc%20S1C.jpg
http://i1.wp.com/…/488185main_jsc2009e220208_1600_1024-768.jpg?resize=300%2C225
http://spacecoastdaily.com/wp-content/uploads/2014/05/ORION-5801.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v480/punkboi/punkboi3/main3_OrionEFT1_SM02_zpsd343c88e.jpg
http://eandt.theiet.org/news/2014/apr/images/640_launch-complex-39.jpg
http://3.bp.blogspot.com/…/tLQrLCHhv6I/s1600/14650844458_e54225426d_b.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
https://kosmonautix.cz/2014/08/20/nova-americka-era-2-ctvrtleti-2014/