Tak bychom si mohli přeložit nedávné prohlášení společnosti SpaceX, která tak opět po delší době poodhalila tajemství okolo připravované záchrany prvního stupně rakety Falcon. Fanoušci kosmonautiky o těchto tématech živě spekulovali, ale zatím to byly jen úvahy. Díky aktuálním informacím přímo ze SpaceX se ukazuje, že spekulace šly správným směrem – naznačme si proto, jak by to mohlo v dalších měsících a letech při záchraně prvních stupňů raket Falcon vypadat.
Jisté je, že příští dva starty raket Falcon budou bez pokusu o záchranu prvního stupně – jak Asiasat 8 (start snad 4.8.), tak Asiasat 6 (start 25.8.) totiž půjdou na geostacionární dráhu a v takovém případě si raketa sáhne na hranice svých sil. Jinými slovy jí v nádržích nezůstane žádné zbytkové palivo, které by se dalo použít pro brzdící zážeh. Již 12. září by měl Falcon vynášet zásobovací loď Dragon k ISS. U tohoto pokusu ale SpaceX úspěšné přistání neočekává – bližší důvody uvedeny nebyly.
Ale i další dva starty budou mířit na nízkou oběžnou dráhu – v říjnu Orbcomm a v prosinci Dragon. Tím pádem bude mít raketa k dispozici palivovou rezervu a dá se očekávat, že ji použije k brzdícímu zážehu. Jak konkrétně si to SpaceX představuje, to už naznačuje tento tweet:
@FLspacereport Talked to Gwynne yesterday and she confirmed that they’re working permission on flyback, but next landing will be on a barge.
— Rand Simberg (@Rand_Simberg) July 27, 2014
Teď trošičku odbočíme – hlavním úřadem, který rozhoduje o tom, zda SpaceX dostane povolení k přistání prvního stupně je FAA – Federal Aviation Administration, čili Federální letecký úřad. Schvalovací proces ale trvá dlouho – není se co divit, jedná se o úplně novou technologii a ani výborné výsledky zařízení Grasshopper tuto homologaci neurychlí. SpaceX chce ale nabírat zkušenosti a proto připravuje mezistupeň – dokud nezíská povolení od FAA, nechá vyhořelé první stupně sedat na loďku s patřičně upravenou palubou.
To s sebou nese hned několik výhod. Tou první je bezesporu přesnost přistání – SpaceX jistě nevyužije žádnou letadlovou loď (ačkoliv i takové spekulace se již objevily), takže plocha určená k dosednutí bude poměrně malá. Pokud firma prokáže, že umí posadit vyhořelý stupeň na takto malou plochu, bude to muset vzít FAA v potaz. Další důsledek je nasnadě – jelikož první stupeň dosedne na loď, bude možné jej odtáhnout do přístavu, zkontrolovat a třeba znovu použít.
Jistě, není to tak efektivní jako kdyby stupeň dosedl přímo na kosmodrom, ale jelikož se má jednat o provizorní řešení, než SpaceX dostane povolení od FAA, nezní to zase tak špatně. Problematická může být stabilita lodi – stačí trochu rozbouřené moře a vlny plošinu rozkývají tak, že na ní nebude možné bezpečně přistát. To by mohlo vyřešit použití lodi s trupem z katamaranu
A jak by to mělo vypadat až firma tohle povolení získá? Simulace ukazují, že návrat na místo startu by měl být realizovatelný poměrně snadno a ani by nemělo být potřeba mnoho paliva. Samozřejmě ho bude potřeba více, než jen pro běžné dosednutí ve směru letu, ale i tak by se to mělo SpaceX vyplatit. Pokud bude Falcon startovat z rampy SLC-40 na mysu Canaveral, měl by první stupeň dosednout na rampu SLC-13. V případě startu z kosmodromu Vandenberg firma počítá s dosednutím na rampu SLC-4W.
Specifická situace se očekává u záchrany prvních stupňů v rámci rakety Falcon Heavy. O postranních motorech se SpaceX nevyjádřila – jelikož ale bude každý z nich zásobovat palivem 12 motorů místo běžných devíti (palivo poteče i do centrálního stupně), spálí své palivo rychleji, takže se oddělí v menší výšce a při menší rychlosti. Dá se tedy očekávat, že stupně po oddělení zamíří zpátky na Floridu. Zatím ale není jasné, jak se bude řešit souběžné přistávání dvou bloků. Centrální stupeň se bude naopak oddělovat ve větší výšce a při vyšší rychlosti. SpaceX proto uvažuje o tom, že by neměnila dráhu jeho letu na Floridu, což by bylo palivově náročné. Jako logičtější možnost se jeví vybudování přistávací plošiny na některém ostrově, který leží na plánované dráze.
Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
http://images.gizmag.com/inline/spacex_rlv-5.jpg
http://i.imgur.com/Av1zFjc.png
Dakujem za obrazok ku profilu letu.
Zaujimalo by ma kolko % z celkovej kapacity paliva prveho stupna pripada na brzdiaci a pristavaci manever.
Tyto odhady zatím nejsou veřejné, nicméně mám dojem, že i v nejhorším případě se určitě nebude jednat o víc, než 1/4 nádrže. Spíše bych odhadoval méně. Na přesnější čísla si ale budeme muset počkat.