sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

DARPA

Zástupce DARPA uvedl, že agentura zrušila projekt vesmírného jaderného pohonu DRACO, který vyvíjela společně s NASA. Důvodem je částečně analýza, která ukázala, že vývoj byl předběhnut pokrokem v konvenčních nosných systémech.

Národní geoprostorová agentura

Americká Národní geoprostorová agentura 2. července oznámila, že v rámci svého programu Luno, iniciativy zaměřené na rozšíření integrace umělé inteligence a komerčních dat do operací národní bezpečnosti, udělila zakázky komerčním firmám zabývající se družicovými snímky a analýzou v hodnotě přes 70 milionů dolarů.

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Pegasus znovu ožije

Hned na začátek uveďme věci na pravou míru – tento článek nebude o soukromé raketě Pegasus, která startuje z podvěsu pod letadlem. Řeč bude o unikátní nákladní lodi, která se honosí stejným názvem. Tento nenápadný dříč vznikl už v éře raketoplánů, ale neztratí se ani v nové etapě americké kosmonautiky. NASA se totiž snaží co nejvíc využít již existujících, osvědčených technologií, které jen lehce poupraví a modernizuje, aby zvládly větší zátěž.

Loď Pegasus vznikla kvůli potřebě transportovat externí nádrže raketoplánů z výrobního závodu Michoud Assembly Facility v New Orleans na Kennedyho vesmírné středisko na Floridě. Stejný výrobní závod se nyní dočkal oprávnění na stavbu prvního stupně superrakety SLS. Jelikož tento nosič bude startovat také z floridského kosmodromu, nabízí se využít osvědčenou loď Pegasus.

Loď Pegasus během transportu externí nádrže
Loď Pegasus během transportu externí nádrže
Zdroj: http://www-pao.ksc.nasa.gov

Tohle plavidlo je 80 metrů dlouhé, 15 metrů široké a pět metrů vysoké. V současné době kotví u Stennisova vesmírného střediska ve státě Mississippi, kde bylo zaparkováno v roce 2011. Společnost Conrad Shipyard LLC z Morgan City (stát Louisiana) dostala kontrakt za 8,5 milionu dolarů, který počítá s rekonstrukcí lodi, aby zvládla nové úkoly související s přicházející novou érou americké kosmonautiky. Všechno bude větší a těžší, než doposud.

V provozu bylo více lodí Pegasus. Ta, o kterou je nyní zájem, absolvovala 1 500 kilometrů dlouhou cestu mezi New Orleans a Kennedyho vesmírným střediskem 41x. Mezi lety 1999 a 2011 dopravila na místo startu 31 externích nádrží.

Poměrně netypický pohled do interiéru lodi - zde ještě s externí nádrží
Poměrně netypický pohled do interiéru lodi – zde ještě s externí nádrží
Zdroj: http://farm5.static.flickr.com/

Jelikož budou nově přepravované náklady větší, než externí nádrže, bude se muset Pegasus prodloužit – z již zmíněných 80 metrů na 95 metrů. Společnost Conrad Shipyard zároveň modernizuje většinu systémů lodi, aby plavidlo splnilo všechny požadavky, které požaduje americký úřad pro lodní dopravu. Razítek bude potřeba opravdu hodně – půjde například o testy kontrolující čáru ponoru, rozložení hmotnosti nákladu, kontrola vztlakové síly a spousta dalších. Teprve poté udělí úřad pro provoz potřebný certifikát.

Na přestavbě se kromě již zmíněné firmy Conrad Shipyard bude podílet i Bristol Harbor Group spolupracující s Námořním designovým centrem. Jejich doménou bude úprava architektury plavidla a drobné inženýrské úpravy a modifikace lodi. Úpravy budou probíhat v suchém doku u města Amelia (stát Louisiana), kam bude Pegasus v nejbližších týdnech odtažený.

Plány na přestavbu počítají s tím, že by všechny práce mohly být hotové nečekaně brzy – už v brzkých měsících roku 2015 by prý měl být Pegasus připravený znovu vyplout na otevřené moře a být připravený na mnohem větší výzvy. Osvědčená loď se stane součástí projektu, který dopraví lidskou posádku dál, než kam se kdy lidstvo odhodlalo. K Měsíci, asteroidu, a jednou (snad) i k Marsu.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
http://www.theneworleansadvocate.com/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/2011-7702_3000x2000.jpg
http://www-pao.ksc.nasa.gov/images/medium/06pd0378-m.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4092/5018037103_ae707c0bb2.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Zdenda
Zdenda
11 let před

Jsou ty rozmery (zejmena vyska) jiste? Z obrazku se zda daleko vyssi, nez pet metru…

Dušan Majer
Dušan Majer
11 let před
Odpověď  Zdenda

Vycházel jsem z údajů na webu NASA (Viz zdroje). Předpokládám, že do výšky lodi není započítána střecha ve tvaru ležatého válce.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.