sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nová éra se blíží

Americká kosmonautika se připravuje na svou novou etapu. Po úspěšné éře raketoplánů se můžeme těšit na období, kterému bude dominovat superraketa SLS a kosmická loď Orion. Do jejich ostrého nasazení sice ještě v řekách proteče hodně vody, ale Amerika se na jejich nasazení připravuje už dnes. Pracuje se v mnoha střediscích. Někde se modernizuje, jinde se testují nejrůznější systémy. Jednou za čtvrt roku NASA připraví rekapitulaci, která shrne pokroky, které se udělaly. A právě o tomto tématu bude náš dnešní článek. Pro neangličtináře přeložíme obsah rekapitulačního videa.

Kosmická loď Orion

Instalace ochranných krytů na servisní modul.
Instalace ochranných krytů na servisní modul.
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Právě kolem Orionu se v těchto týdnech točí největší pozornost. Není se co divit, vždyť už na konci letošního roku poletí do vesmíru první exemplář této lodi. Půjde o misi EFT-1, let bude trvat jen pár hodin a úkolem je otestovat především tepelný štít lodi. V minulých týdnech se dokončení dočkal servisní modul pro tuto misi. Jeho úkolem je zajišťovat spojení s vlastní návratovou kabinou, ale také umožnit její včasné oddělení před vstupem do atmosféry. Bude zajišťovat spojení s horním stupněm rakety i s aerodynamickými kryty. V únoru čekal na servisní modul zátěžový test, který prověřil, že struktura je připravená odolat tlakům, které na ni budou působit během letu. Po této zkoušce už nic nebrání spojení servisního modulu s vlastní kosmickou lodí, která se v posledních dnech dočkala spojení s tepelným štítem.

V průběhu února přepravila loď Delta Mariner na floridský kosmodrom centrální a jeden z bočních urychlovacích bloků pro raketu Delta IV Heavy, která letos na podzim vynese Orion na oběžnou dráhu. O několik týdnů později absolvovala loď cestu ještě jednou, tentokrát převážela druhý postranní urychlovací blok a horní stupeň nosiče.

Urychlovací stupeň pro Delta IV Heavy
Urychlovací stupeň pro Delta IV Heavy
Zdroj: http://bloximages.newyork1.vip.townnews.com/

Testují se ale i padákové systémy – pro ně je vyhrazena arizonská oblast Yuma, kde jsou testovací exempláře shazovány z letadel. Poslední zkoušky se týkaly předního ochranného krytu, který se krátce po vysunutí makety lodi z letadla uvolnil a odkryl tak padáky, které se mohly otevřít. Maketa, padáky i samotný kryt budou v dalších měsících podrobeny dalším zkouškám, které prověří, zda všechno funguje jak má.

Do Langley Research Center dorazila v průběhu března maketa lodi Orion v reálné velikosti. V dalších týdnech a měsících se tu bude testovat její chování při různých úhlech a rychlostech dopadu na vodní hladinu. Půjde o důkladné testování, které má za úkol poznat chování přistávající lodi za všech možných podmínek.

Pozemní výbava

Na Kennedyho vesmírném středisku je v plném proudu modernizace haly Multi-Payload Processing Facility, ve které se bude na své ostré mise připravovat kosmická loď Orion. Příští rok v dubnu bude budova doplněná o další systémy – například kontrolu podmínek uvnitř haly, velké výsuvné dveře, nebo bezpečnostní prvky. Připravuje se zároveň i všechno potřebné pro plnění lodi palivem.

Pásový dopravník během oprav
Pásový dopravník během oprav
Zdroj: http://images.sciencedaily.com/

Ani pásové dopravníky, které vozily raketoplány neleží ladem. V lednu se stroj označený číslem dva vydal na zkušební cestu, na které se zkoušel hlavně nový systém ložisek, která budou při transportu rakety SLS dostávat zabrat mnohem více, než když se vozily raketoplány. V dalších týdnech se vymění i zbylá ložiska a celá výměna bude zakončena další kontrolní jízdou – ta by podle současného harmonogramu měla přijít někdy v průběhu letošního prosince.

Ve spolupráci s námořnictvem NASA v únoru zkoušela postupy, které by jednou měly sloužit k vylovení lodi Orion z mořské vody. Zkouška probíhala ve vodách Tichého oceánu nedaleko San Diega. Zkoušelo se vylovení vlastní lodi, padáků i jejich krytu. vše se pdoařilo i přesto, že práci komplikovaly poměrně velké vlny. Ale i proto se dělají podobné testy, aby bylo možné všechno v relativním klidu nasimulovat a vyzkoušet.

Raketa SLS

V Michoud AssemblyFacility, kde budou vznikat díly pro první stupeň nosiče nové generace vyrobily druhý díl kupolovitého konce nádrže na kapalný kyslík. Následné testy ukázaly, že celé svařovací centrum (více info v našem článku) je schopné produkovat i takto velké díly v kvalitě, kterou NASA pro svou novou raketu požaduje.

Vykládka kompozitní nádrže na kapalný vodík z útrob letounu Super Guppy
Vykládka kompozitní nádrže na kapalný vodík z útrob letounu Super Guppy
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Nádrž na kapalný vodík z kompozitních materiálů (více info v našem článku) byla v březnu přepravena na Marshallovo vesmírné středisko na palubě transportního letounu Super Guppy. Tady podstoupí do konce roku sérii tlakových zkoušek, které prověří její pevnost a odolnost proti působení nejrůznějších tlaků.

Na Marshallově středisku se testuje i zmenšený model superrakety (bližší info zde). Zkoušky jsou zaměřené na na sledování vysoko- i nízkofrekvenčních akustických vibrací z motorů během startu. Malé motory hořely během zkoušek vždy po dobu zhruba pěti sekund – všechno samozřejmě snímalo hned několik mikrofonů na různých místech. na konci letošního roku by testování mělo postoupit na další úroveň, protože by centrální tělo mělo být doplněno dalšími motory.

Marshallovo středisko navštívil v březnu administrátor agentury NASA, Charles Bolden a zúčastnil se tak první ostré zkoušky počítačového systému, který bude řídit SLS během startu. Zkoušel se jak samotný hardware, tak i software letové avioniky. Počítače tak poprvé v historii simulovaly letovou dráhu nové rakety.

Jak je vidět z předchozích řádků, NASA zkouší na mnoha různých místech mnoho různých součástek v mnoha různých situacích. Zkoušky probíhají dlouhodobě a inženýři se snaží pokrýt celé spektrum situací, které by mohly během mise nastat. Je to logické – NASA chce pro své astronauty maximální bezpečí a tomu odpovídá i úsilí věnované pozemnímu testování. Zkoušky nejsou rychlé, ani levné, ale zajistí, že se posádka v nových strojích bude cítit bezpečněji. Na závěr našeho článku ještě přidám video zmiňované hned na začátku, které ukazuje všechny v článku popisované pokroky.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
http://www.nasa.gov/
http://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/14-153-orion_0.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/orion_clean_room.jpg
http://bloximages.newyork1.vip.townnews.com/…/5307d6a73f512.image.jpg
http://images.sciencedaily.com/2013/04/130402101553-large.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/images/ELG3667_400x271.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.