Americká kosmonautika se připravuje na svou novou etapu. Po úspěšné éře raketoplánů se můžeme těšit na období, kterému bude dominovat superraketa SLS a kosmická loď Orion. Do jejich ostrého nasazení sice ještě v řekách proteče hodně vody, ale Amerika se na jejich nasazení připravuje už dnes. Pracuje se v mnoha střediscích. Někde se modernizuje, jinde se testují nejrůznější systémy. Jednou za čtvrt roku NASA připraví rekapitulaci, která shrne pokroky, které se udělaly. A právě o tomto tématu bude náš dnešní článek. Pro neangličtináře přeložíme obsah rekapitulačního videa.
Kosmická loď Orion
Právě kolem Orionu se v těchto týdnech točí největší pozornost. Není se co divit, vždyť už na konci letošního roku poletí do vesmíru první exemplář této lodi. Půjde o misi EFT-1, let bude trvat jen pár hodin a úkolem je otestovat především tepelný štít lodi. V minulých týdnech se dokončení dočkal servisní modul pro tuto misi. Jeho úkolem je zajišťovat spojení s vlastní návratovou kabinou, ale také umožnit její včasné oddělení před vstupem do atmosféry. Bude zajišťovat spojení s horním stupněm rakety i s aerodynamickými kryty. V únoru čekal na servisní modul zátěžový test, který prověřil, že struktura je připravená odolat tlakům, které na ni budou působit během letu. Po této zkoušce už nic nebrání spojení servisního modulu s vlastní kosmickou lodí, která se v posledních dnech dočkala spojení s tepelným štítem.
V průběhu února přepravila loď Delta Mariner na floridský kosmodrom centrální a jeden z bočních urychlovacích bloků pro raketu Delta IV Heavy, která letos na podzim vynese Orion na oběžnou dráhu. O několik týdnů později absolvovala loď cestu ještě jednou, tentokrát převážela druhý postranní urychlovací blok a horní stupeň nosiče.
Testují se ale i padákové systémy – pro ně je vyhrazena arizonská oblast Yuma, kde jsou testovací exempláře shazovány z letadel. Poslední zkoušky se týkaly předního ochranného krytu, který se krátce po vysunutí makety lodi z letadla uvolnil a odkryl tak padáky, které se mohly otevřít. Maketa, padáky i samotný kryt budou v dalších měsících podrobeny dalším zkouškám, které prověří, zda všechno funguje jak má.
Do Langley Research Center dorazila v průběhu března maketa lodi Orion v reálné velikosti. V dalších týdnech a měsících se tu bude testovat její chování při různých úhlech a rychlostech dopadu na vodní hladinu. Půjde o důkladné testování, které má za úkol poznat chování přistávající lodi za všech možných podmínek.
Pozemní výbava
Na Kennedyho vesmírném středisku je v plném proudu modernizace haly Multi-Payload Processing Facility, ve které se bude na své ostré mise připravovat kosmická loď Orion. Příští rok v dubnu bude budova doplněná o další systémy – například kontrolu podmínek uvnitř haly, velké výsuvné dveře, nebo bezpečnostní prvky. Připravuje se zároveň i všechno potřebné pro plnění lodi palivem.
Ani pásové dopravníky, které vozily raketoplány neleží ladem. V lednu se stroj označený číslem dva vydal na zkušební cestu, na které se zkoušel hlavně nový systém ložisek, která budou při transportu rakety SLS dostávat zabrat mnohem více, než když se vozily raketoplány. V dalších týdnech se vymění i zbylá ložiska a celá výměna bude zakončena další kontrolní jízdou – ta by podle současného harmonogramu měla přijít někdy v průběhu letošního prosince.
Ve spolupráci s námořnictvem NASA v únoru zkoušela postupy, které by jednou měly sloužit k vylovení lodi Orion z mořské vody. Zkouška probíhala ve vodách Tichého oceánu nedaleko San Diega. Zkoušelo se vylovení vlastní lodi, padáků i jejich krytu. vše se pdoařilo i přesto, že práci komplikovaly poměrně velké vlny. Ale i proto se dělají podobné testy, aby bylo možné všechno v relativním klidu nasimulovat a vyzkoušet.
Raketa SLS
V Michoud AssemblyFacility, kde budou vznikat díly pro první stupeň nosiče nové generace vyrobily druhý díl kupolovitého konce nádrže na kapalný kyslík. Následné testy ukázaly, že celé svařovací centrum (více info v našem článku) je schopné produkovat i takto velké díly v kvalitě, kterou NASA pro svou novou raketu požaduje.
Nádrž na kapalný vodík z kompozitních materiálů (více info v našem článku) byla v březnu přepravena na Marshallovo vesmírné středisko na palubě transportního letounu Super Guppy. Tady podstoupí do konce roku sérii tlakových zkoušek, které prověří její pevnost a odolnost proti působení nejrůznějších tlaků.
Na Marshallově středisku se testuje i zmenšený model superrakety (bližší info zde). Zkoušky jsou zaměřené na na sledování vysoko- i nízkofrekvenčních akustických vibrací z motorů během startu. Malé motory hořely během zkoušek vždy po dobu zhruba pěti sekund – všechno samozřejmě snímalo hned několik mikrofonů na různých místech. na konci letošního roku by testování mělo postoupit na další úroveň, protože by centrální tělo mělo být doplněno dalšími motory.
Marshallovo středisko navštívil v březnu administrátor agentury NASA, Charles Bolden a zúčastnil se tak první ostré zkoušky počítačového systému, který bude řídit SLS během startu. Zkoušel se jak samotný hardware, tak i software letové avioniky. Počítače tak poprvé v historii simulovaly letovou dráhu nové rakety.
Jak je vidět z předchozích řádků, NASA zkouší na mnoha různých místech mnoho různých součástek v mnoha různých situacích. Zkoušky probíhají dlouhodobě a inženýři se snaží pokrýt celé spektrum situací, které by mohly během mise nastat. Je to logické – NASA chce pro své astronauty maximální bezpečí a tomu odpovídá i úsilí věnované pozemnímu testování. Zkoušky nejsou rychlé, ani levné, ale zajistí, že se posádka v nových strojích bude cítit bezpečněji. Na závěr našeho článku ještě přidám video zmiňované hned na začátku, které ukazuje všechny v článku popisované pokroky.
Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
http://www.nasa.gov/
http://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/14-153-orion_0.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/orion_clean_room.jpg
http://bloximages.newyork1.vip.townnews.com/…/5307d6a73f512.image.jpg
http://images.sciencedaily.com/2013/04/130402101553-large.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/images/ELG3667_400x271.jpg