sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SpaceX plánuje „sexy“ loď

Dragon V2 během představení

V posledních dnech bylo v komunitě fanoušků kosmonautiky hodně živo. Diskuse se točily hlavně kolem toho, co zase SpaceX chystá. Firma, která je známá svým propracovaným systémem PR totiž oznámila, že v pátek 30.5 ve 4:00 středoevropského letního času odhalí Dragon V2, tedy novou generaci osvědčené lodi Dragon, která v posledních letech vozí zásoby na Mezinárodní vesmírnou stanici. Okamžitě se začalo proslýchat, že „vé-dvojka“ bude pilotovaná loď – a spekulace se potvrdily.

SpaceX sice nechala fanoušky sledující online přenos několik dlouhých minut čekat, ale nakonec přenos ze sídla v Hawthorne začal. Sám zakladatel a hlavní šéf SpaceX, Elon Musk se ujal představování. Plenta za ním jasně předurčovala, co bude následovat. Po odpočítávání opona spadla a všem se odhalil pohled na novou generaci lodí Dragon. Změn oproti původní verzi je mnoho. Hlavní novinkou je, že nový Dragon nabídne sedm sedadel pro astronauty – interiéru se ještě budeme věnovat.

Po technologické stránce je nejzajímavější novinkou potvrzený systém motorického přistávání. o tom, že pilotované lodě SpaceX budou přistávat motoricky s pomocí motorů SuperDraco se proslýchalo už dlouho. Teprve nyní jsme se ale dočkali definitivního potvrzení. Na Dragonu V2 bude osm svazků motorů SuperDraco, které zajistí motorické přistání s vysokou přesností – Elon Musk dokonce prohlásil, že k přistání bude stačit oblast o velikosti běžného heliportu.

Zároveň jsme dostali odpověď na věčnou otázku, zda SpaceX bude či nebude mít v nové pilotované lodi padáky. Odpověď je hodná královny Koloběžky I. Padák sice v nové lodi bude, ale bude mnohem menší, než by kdo čekal. Důvod je prostý – ve velké výšce před přistáním systém vyzkouší krátký zážeh všech motorů SuperDraco. Pokud budou všechny v pořádku, bude se přistávat čist motoricky, bez padáku. Pokud se ale zjistí, že některý motor má problém, dojde k vystřelení padáku. Ten bude ale malý a sám o sobě by nedokázal loď dostatečně zbrzdit. K přistání se tedy použijí zdravé motory SuperDraco. Právě díky tomuto postupu bude možné ušetřit cenné kilogramy na menším padáku. To je ostatně důvod, proč chce SpaceX tak důkladně testovat zařízení DragonFly při hybridním motoricko/padákovém přistávání.

Důležité je zmínit informaci, která na mnoha specializovaných webech zapadla ve smršti jiných, s novým Dragonem spojených, novinek. Motory SuperDraco jsou kompletně vytištěné na 3D tiskárně z chrom-niklové slitiny Inconel. Tímto postupem je možné vyrobit motor, který by se jinak nedal postavit. SpaceX tak znovu ukazuje, že je otevřená novým technologickým směrům.

Detail výsuvného pístu, který vysune přistávací nohy.
Detail výsuvného pístu, který vysune přistávací nohy.
Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com/

Spodní část lodi bude chráněna ablativním štítem, který bude vyrobený z nové generace materiálu PICA-X. Nový materiál má pomaleji odtávat, takže tepelný štít má být použitelný při více misích. Za zmínku stojí, že štít nebude jednolitý. Před přistáním se z něj totiž na čtyřech místech vysunou přistávací nohy. SpaceX ale tento detail důkladně promyslela a tepelný štít pod výsuvnými písty vytvarovala do tvaru kužele tak, aby pod něj proniklo jen minimum horkých plynů.

Úplně všechny novinky ale Musk na vystaveném modelu ukázat nemohl. Ke slovu tedy přišla animace zobrazující let nového Dragonu k ISS (viz video výše v článku). Z ní bylo jasné, že velkou změnou projde i nehermetizovaná část lodi, takzvaný trunk, který nese solární panely. Ty budou v nové verzi integrovány přímo na jeho povrch. Další zajímavý detail, který na trunku zaujme jsou „ploutve“, nebo chcete-li „křídla“. Ty budou mít zcela prozaický důvod – pokud během startu dojde ke krizové situaci, motory SuperDraco odnesou loď i s trunkem mimo nebezpečnou raketu. Křidélka budou mít v této fázi důležitou stabilizační úlohu. Trunku bude navíc plnit i stejný úkol, jaký má dnes – bude možné do něj uložit náklad.

Vizualizace ukazující nový systém řešení stykovacího uzlu.
Vizualizace ukazující nový systém řešení stykovacího uzlu.
Zdroj: http://i2.cdn.turner.com/

Technologicky zajímavě vymyšlený je stykovací uzel, kterým se bude loď připojovat ke stanici. Ten totiž bude krytý odklápěcím mechanismem, který jej bude chránit hlavně během startu. Před samotným připojením ke stanici se z uzlu vysune vlastní stykovací zařízení, které bude technologicky odvozeno ze systému, který používaly raketoplány.

Po skončení animace přišla asi nejzajímavější pasáž celého představení – pasáž, díky které je v titulku článku slovo „sexy“. Pomocníci donesli na pódium žebřík a Elon Musk vstoupil do interiéru lodi. Tady zaplesala srdce všech fanoušků kosmonautiky. V interiéru je sedm pohodlných křesel zdobených kůží, která až nebezpečně připomínají interiér elektromobilů Tesla, které spadají také pod Muska.

Interiér lodi Dragon V2
Interiér lodi Dragon V2
Zdroj: http://www.scientias.nl/

Pohled do interiéru nám ukázal, že kosmická technika může být krásná, elegantní a sexy. Sklopný panel se všemi ukazateli byl už jen vrcholem všeho. SpaceX ale pamatuje i na bezpečnost a proto nechce riskovat, že by v kritické situaci z jakéhokoliv důvodu nefungovala dotyková obrazovka.

Sklopný panel s mechanickými ovladači uprostřed
Sklopný panel s mechanickými ovladači uprostřed
Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com/

Hlavní ovládací prvky budou mechanické a najdeme je uprostřed panelu. Kromě sedmi členů posádky bude možné do interiéru lodi naložit až 450 kilogramů nákladu!

Interiér nového Dragonu působí opravdu prostorně. Svůj díl na tom má použitá kamera s širokým úhlem pohledu, ale hlavně musíme počítat s tím, že ve finální fázi bude prostor pro posádku menší. Systém pro podporu života, počítače a nejrůznější rozvody si z prostoru ukousnou svůj díl. Ale i přesto je vidět jasný pokrok od stávajících kosmických lodí, které by klaustrofobikům radost rozhodně nedělaly. Aneb jak řekl Elon Musk „Takhle by měla vypadat kosmická loď pro 21. století.“

Zcela logická je otázka, kdy poprvé Dragon V2 poletí do vesmíru. Sám Musk je v této otázce poměrně smělý a tvrdí, že nepilotovaný let by mohl přijít na řadu možná už na konci příštího roku, přičemž let s posádkou by měl následovat ideálně v polovině roku 2016. Termíny jsou to jistě velmi smělé, ale nahrává jim to, že by do vesmíru měl letět exemplář, který byl vystavený na předváděcí akci. Samozřejmě, bude muset podstoupit ještě mnoho úprav, než bude připravený letět do vesmíru, ale zdá se, že není daleko doba, kdy lidé začnou létat do vesmíru v lodích, které jsou nejen bezpečné, technologicky novátorské, ale i krásné. Na závěr ještě přidám záznam z celé včerejší prezentační akce.

Zdroje informací:
http://www.spacex.com/
https://www.youtube.com/
http://www.kosmo.cz/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://maagg.com/wp-content/uploads/2014/05/17919-thumb.png
http://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=34841.0;attach=586348;image
http://i2.cdn.turner.com/…/140530005011-vo-spacex-new-spacecraft-00001621-story-top.jpg
http://www.scientias.nl/wp-content/uploads/2014/05/binnen.jpg
http://forum.nasaspaceflight.com/….dlattach;topic=34828.0;attach=586300;image

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Malky
Malky
10 let před

Už jsem se bál, že takova událost nebude mit na blogu článek. Dobra prace 🙂 Mimochodem, nevíte nekdo kolik by měl Dragon stát?

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Malky

Díky za pochvalu článku. Cenu lodě zatím neznáme.

Petr Štěoánek
Petr Štěoánek
10 let před

Dobrý den,zaujala mně informace o motorech SuperDraco,nebude o nich někdy článek?Zajíma mně hlavně jak to tisknou na té 3D tiskárně,díky :-))

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Petr Štěoánek

Hezký den, do budoucna o nich určitě nějaký článek vyjde.

slappy
10 let před

Ať si Elon klidně v mnohém přehání, protože jestli toto přecijen dotáhne do konce.. !! 🙂 sci-fi se opět mění v realitu

Karel
Karel
10 let před

Super článek, nádherná loď, žasnu nad pokrokovými SPace X a jdu studovat ten 3d tisk, protože to nechápu !!! :-)))

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Karel

Díky za pochvalu článku, těší nás, když se naše práce čtenářům líbí.

palo
palo
10 let před

tie dotykove displeje vyzeraju pochybne, drbne do toho nahodou laktom a je po ovladani 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  palo

Myslím si, že by to nemusel být problém. Panel bude sklopný, aby nepřekážel a navíc na jeho povrchu jistě bude ochranná vrstva.

Amper
Amper
10 let před

Ohledne 3D tisku – vetsinou se pouzivaji metody DMLS (Direct Metal Laser Sintering) coz se da jednoduse popsat jako to ze laser postupne tavi jednotlive „pixely“ az je z nich cely objekt.

V poslednim cisle L&K byl clanek o tom jak pouziva 3D tisk v letectvi Honeywell. Je potreba si uvedomit ze tendle 3D tisk je neco jineho nez RepRap 😀 Akorat ze DMLS masinu doma jen tak clovek mit nebude.

Nasel jsem todle : https://otik.uk.zcu.cz/bitstream/handle/11025/9318/BP%202012-2013%20CAPKOVA%20Technologicke%20aspekty%20stavby%20kovovych%20soucasti%20metodou%20rapid%20prototyping.pdf?sequence=1 Kde je prave 3D tisk a vlastnosti Inconelu reseny.

Karel
Karel
10 let před

Zdravím,
je to moc povedený článek. Děkuji za něj. Nicméně při představě otřesů a přetížení při startu lodi jsem z dotykových panelů rozpačitý.
Autor článku má moc pěkný sloh a dobře se čte, ale tato věta se moc nepovedla – „není daleko doba, kdy lidé začnou létat do vesmíru v lodích, které jsou nejen bezpečné, technologicky novátorské, ale i krásné.“ Slovo BUDOU namísto použitého „JSOU nejen bezpečné“ by odpovídalo možné budoucnosti a kýženému stavu. Užité spojení v době, kdy tato loť nikam neletěla je optimističtější, než sám pan Musk.

Karel
Karel
10 let před
Odpověď  Karel

omg… za „loť“ se hluboce omlouvám 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Karel

Hezký den,
děkuji za pochvalu. K Vámi zmiňované pasáži – při psaní jsem o tom dost přemýšlel – zda použít přítomný nebo budoucí čas. Nakonec jsem se rozhodl právě kvůli Vámi zmiňované optimističnosti, kterou jsem chtěl celý článek zakončit.
P.S. S překlepem si halvu nelámejte, ale sám moc dobře vím, jak se člověk v takové chvíli cítí. 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.