V době, kdy čtete tyto řádky mělo zbývat do startu rakety Falcon 9 v1.1 jen několik hodin. V sobotu 10.5. měla v 15:47 našeho času odstartovat z mysu Canaveral. Jenže včerejší neúspěšný pokus o zkušební zážeh udělal celému startu čáru přes rozpočet a Falcon si tak bude muset na svou cestu do vesmíru počkat. V dnešním článku si připomeneme události posledních dní a nezapomeneme ani na představení vynášeného nákladu – malých komunikačních satelitů Orbcomm. Nebude chybět ani zmínka o připravovaném přistání prvního stupně rakety do vln oceánu.
Raketa Falcon prochází před každým startem již tradičním rituálem, kdy se téměř dokončený nosič vytáhne na startovní rampu, kde se po sérii zkoušek za okamžik zapálí motory – této proceduře se říká hot-fire test. Pro aktuální start mělo k tomuto zkušebnímu zážehu dojít ve čtvrtek 8.5., jenže kvůli blíže neupřesněným problémům se nepřistoupilo ani k naplnění nádrží palivem.
Inženýři se proto rozhodli posunout hot-fire na pátek, což sice bylo jen pouhý den od plánovaného startu, ale problém by to nebyl. Včera už všechno vypadalo lépe – v našich odpoledních hodinách se začaly nádrže plnit palivem, simulované odpočítávání běželo podle plánu, ale nakonec se tankování dokončit nestihlo. SpaceX jej přerušila kvůli neupřesněné poruše na raketě. Tento odklad už ale má vliv na termín startu.
Raketa se sklopí do horizontální polohy a zamíří z rampy zpět do montážní haly. Start by mohl přijít nejdříve v pondělí 12. května, ale existuje i možnost odkladu na druhou polovinu měsíce.
Odložený start má za úkol vynést na protáhlou oběžnou dráhu ve výšce 615 – 750 kilometrů šestici malých telekomunikačních satelitů nové generace OG2 provozovaných společností ORBCOMM. Ve srovnání s aktuálně používanou generací družic Orbcomm, mají ty, které se chystají na cestu do vesmíru lepší komunikační schopnosti, jsou větší, schopnější a efektivnější. Jejich výrobcem je společnost Sierra Nevada Corporation, která mimo jiné vyrábí i miniraketoplán Dream Chaser.
Každá družice OG2 váží cca. 170 kg a stávajícím zákazníkům společnosti ORBCOMM zajistí třeba lepší pokrytí ve vyšších zeměpisných šířkách, rychlejší doručování zpráv s větším objemem dat spolu s masivním navýšením síťové kapacity. Kromě toho umožní družice OG2 sledovat pohyb lodí díky systému AIS (Automatic Identification System), který přijímá a vyhodnocuje data z palubních systémů zákazníků firmy.
Co je ale ještě zajímavější je to, že při tomto startu by SpaceX chtěla udělat další krok ke znovupoužitelnosti svých raket. Data z minulého pokusu se sice zatím stále nepodařilo nějak výrazněji vyčistit, ale tentokrát bude mít SpaceX lepší podmínky. Raketa bude k nebi stoupat pod ostřejším úhlem než minule, takže první stupeň dopadne do oceánu blíže k pevnině. SpaceX navíc zajistila přítomnost větších lodí, které by měly monitorovat řízený sestup prvního stupně do oceánu.
Tyto experimenty se mohou provádět pouze tehdy, pokud Falcon vynáší náklad na nízkou oběžnou dráhu, tedy pokud startuje s lodí Dragon, nebo nyní s družicemi OG2. Pokud totiž nese družici na vysokou oběžnou dráhu (třeba přechodnou ke geostacionární), tak raketa nemá žádné limity, sáhne si až na dno a první stupeň by už neměl z čeho udělat brzdící zážeh. Ovšem při letech na LEO v nádržích trochu paliva zbude a tak se dá využít na testování.
Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://www.kosmo.cz/
http://www.spacex.com/
http://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
http://www.spaceflightnow.com/news/images/ni1401/06falcon9_400298.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/4351452_orig.jpg
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=31732.0;attach=578235;image
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=34591.0;attach=582174;image
je sice fajn ze spacex sa snazi zrecyklovat prvi stupen rakety falcon9 ale podla mojho nazoru je velmi otazne jeho recyklovatelnost t.j. ci ho bude mozne znova pouzit a nakolko budu znovu pouzite komponenty bezpecne a ci nebudu sposobovat viac problemov ako uzitku. Nieco podobne sa predsa snazila uskutocnit uz nasa s raketoplanmi a ako sa neskôr ukazalo to ze boli znova pouzitelne nebolo bezpecne a ani velmi financne vyhodne. preto sa pitam neni tato snaha len dalsim snom o lacnych a znovapouzitelnych raketach ktory stroskota na tom ze uvidime dalsi ‚ohnostroj‘ vtomto pripade nastastie bez lutskej posatky.
SpaceX je soukromá firma, která by se jistě dobrovolně nepustila do projektu, který by ekonomicky připomínal raketoplán. Právě poletová údržba raketoplánů byla pro SpaceX velkým poučením, jak to nedělat. Firma se proto bude snažit, aby poletová údržba prvního stupně byla co nejmenší a tedy i nejlevnější – pochopitelně při zachování bezpečnosti. Protože každá havárie by pro soukromou firmu mohla být osudná.