sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Rosetta začíná brzdit

Až doteď běželo u evropské sondy Rosetta všechno přesně podle plánu, v těchto dnech začala kritická fáze, ve které se bude lámat chleba. Rosetta je od cílové komety 67-P/Čurjumov-Gerasimenko vzdálená méně než dva miliony kilometrů a každou sekundu se k ní přiblíží o tři čtvrtě kilometru. Je jasné, že aby mohla vstoupit na dráhu kolem komety, musí zpomalit. Pokud by totiž ke korekcím nedošlo, sonda by 4. června prosvištěla 50 000 kilometrů od jádra a mnohaletá snaha by přišla vniveč. Včera proto přišel první opatrný test manévrovacího systému.

Tento první zážeh se nedělal ani tolik kvůli potřebě korekce dráhy, ale hlavně kvůli tomu, aby pozemní týmy otestovaly spolehlivost tryskových motorů. Dosažená změna rychlosti byla jen malá – pouhých 20 m/s. Už za několik dní totiž přijdou ostré zážehy, které  budou měnit rychlost o téměř 290 m/s. Všechny plánované zážehy jsou přehledně shrnuté v níže přiložené tabulce.

Střed zážehu (SELČ) Delta-v Vzdálenost od komety Vzájemná rychlost
7.5.2014 18:45 20,00 m/s 1 918 449 km 775,1 m/s
21.5.2014 21:08 290,89 m/s 1 005 056 km 754,1 m/s
4.6.2014 19:48 270,98 m/s 425 250 km 463,0 m/s
18.6.2014 16:31 90,76 m/s 194 846 km 192,1 m/s
2.7.2014 14:57 58,80 m/s 51 707 km 101,3 m/s
9.7.2014 13:57 24,91 m/s 22 314 km 43,0 m/s
16.7.2014 13:12 10,65 m/s 9 590 km 18,4 m/s
23.7.2014 12:30 4,62 m/s 4 126 km 7,9 m/s
Jeden ze čtyř tryskových motorů, které budou Rosettu zpomalovat.
Jeden ze čtyř tryskových motorů, které budou Rosettu zpomalovat.
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Cíl těchto zážehů je jediný – srovnat oběžnou dráhu a rychlost sondy co nejvíce s cílovou kometou tak, aby 6. srpna mohla Rosetta začít zkoumat jádro z bezprostřední blízkosti. První čtyři zážehy jsou naplánované s rozestupem dvou týdnů, zbývající pak od sebe dělí vždy jen týden. Možná si říkáte – Proč bude sonda brzdit na několikrát? Nebylo by výhodnější zapálit motor jen jednou a udělat celé zpomalení naráz?

Tato metoda by nebyla dobrá hned z několika důvodů – zážeh by musel být moc dlouhý,což by na pohonné trysky jistě nemělo dobrý vliv. Navíc pokud použijeme metodu postupného zpomalování, budou mít pozemní inženýři dost času na vyhodnocení provedených zážehů. I přesto, že jsou tyto manévry přesně propočítané, tak že ve skutečnosti bude změna o chlup jiná, než se plánovalo. Tyto změny se pak dají korigovat při dalších zážezích.

Kromě výše vypsaných zážehů se plánují další dva drobné – Třetího srpna provede Rosetta zážeh, který nejen sníží vzájemnou rychlost jen na 1 m/s, ale navíc přiblíží místo největšího přiblížení ze vzdálenosti 200 km na 70 km. Poslední pak přijde 6. srpna a sonda s jeho pomocí vstoupí na dráhu kolem komety. Každý zážeh má jen omezené časové okno, během kterého má význam jej provádět – u prvních zážehů se počítá na dny, ale čím bude sonda blíže, tím se bude časové okno zkracovat. I proto je důležité, aby si týmy důkladně osahaly funkce manévrovacího systému.

Vyobrazení čtyř trysek, které se použijí pro brzdící manévry. Trysky se nachází na druhé straně sondy než přístroje a jsou srovnány s osou z.
Vyobrazení čtyř trysek, které se použijí pro brzdící manévry. Trysky se nachází na druhé straně sondy než přístroje a jsou srovnány s osou z.
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Rosetta disponuje celkem 24 korekčními tryskami s tahem 10 Newtonů. Ostatně dvousložkové palivo (monometylhydrazin a dimer oxidu dusičitého) tvořilo při startu téměř polovinu hmotnosti celé sondy. Pro zpomalovací manévry však sonda využije pouze čtyř tryskových motorů , které jsou srovnané se směrem letu sondy a jejím těžištěm.  Podle dosavadních informací byl první zážeh úspěšný (jen se místo delta-v 20 m/s sonda zbrzdila jen o 15 m/s, což je ale zanedbatelné), takže se můžeme těšit na další zážehy. Čím blíže bude Rosetta ke svému cíli, tím kvalitnější fotky nám bude posílat. Čekají nás skutečně nezapomenutelné týdny.

Zdroje informací:
http://blogs.esa.int/
http://articles.adsabs.harvard.edu/

Zdroje obrázků:
https://rosetta.jpl.nasa.gov/…/public/featurerotators/Rosetta_in-space-1024×513.jpg
http://blogs.esa.int/rosetta/files/2014/05/s10-26-thruster.jpg
http://blogs.esa.int/rosetta/files/2014/05/rosetta_thrusters_crop.png

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radoslav Packa
Radoslav Packa
11 let před

Dúfam, že všetko klapne a budeme svedkami veľkého úspechu, o ktorom budeme rozprávať svojím potomkom.

Michal Bursík
Michal Bursík
11 let před
Odpověď  Radoslav Packa

Taky jsem napnutý jak struna a držím palce ať vše vyjde nejlépe jak může.

MRR
MRR
11 let před

Ak sa môžem spýtať :aký vstrekovač a difuzor využívajú tie mikromotoy ?

Tie nasledujúce týždne budú jedny z najvýznamnejších a dovoľujem si povedať, že pôjde o určite najvýznamnejšiu misiu tohoto roka. Takže Rosetta go !!! Tiež sa pripájam s držením palcov a nech to vyjde čo najlepšie.:-D

Dušan Majer
Dušan Majer
11 let před
Odpověď  MRR

Necítím se natolik fundovaný, abych odpovídal na takto odborný dotaz, doporučím Vám asi tuhle stránku věnovanou pohonnému systému Rosetty, tam snad odpověď najdete.

MRR
MRR
11 let před

Ďakujem, presne niečo také som hľadal.

Dušan Majer
Dušan Majer
11 let před
Odpověď  MRR

Velmi mne těší, že jsou naše články pro čtenáře užitečné . 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.