sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Rosetta začíná brzdit

Až doteď běželo u evropské sondy Rosetta všechno přesně podle plánu, v těchto dnech začala kritická fáze, ve které se bude lámat chleba. Rosetta je od cílové komety 67-P/Čurjumov-Gerasimenko vzdálená méně než dva miliony kilometrů a každou sekundu se k ní přiblíží o tři čtvrtě kilometru. Je jasné, že aby mohla vstoupit na dráhu kolem komety, musí zpomalit. Pokud by totiž ke korekcím nedošlo, sonda by 4. června prosvištěla 50 000 kilometrů od jádra a mnohaletá snaha by přišla vniveč. Včera proto přišel první opatrný test manévrovacího systému.

Tento první zážeh se nedělal ani tolik kvůli potřebě korekce dráhy, ale hlavně kvůli tomu, aby pozemní týmy otestovaly spolehlivost tryskových motorů. Dosažená změna rychlosti byla jen malá – pouhých 20 m/s. Už za několik dní totiž přijdou ostré zážehy, které  budou měnit rychlost o téměř 290 m/s. Všechny plánované zážehy jsou přehledně shrnuté v níže přiložené tabulce.

Střed zážehu (SELČ) Delta-v Vzdálenost od komety Vzájemná rychlost
7.5.2014 18:45 20,00 m/s 1 918 449 km 775,1 m/s
21.5.2014 21:08 290,89 m/s 1 005 056 km 754,1 m/s
4.6.2014 19:48 270,98 m/s 425 250 km 463,0 m/s
18.6.2014 16:31 90,76 m/s 194 846 km 192,1 m/s
2.7.2014 14:57 58,80 m/s 51 707 km 101,3 m/s
9.7.2014 13:57 24,91 m/s 22 314 km 43,0 m/s
16.7.2014 13:12 10,65 m/s 9 590 km 18,4 m/s
23.7.2014 12:30 4,62 m/s 4 126 km 7,9 m/s
Jeden ze čtyř tryskových motorů, které budou Rosettu zpomalovat.
Jeden ze čtyř tryskových motorů, které budou Rosettu zpomalovat.
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Cíl těchto zážehů je jediný – srovnat oběžnou dráhu a rychlost sondy co nejvíce s cílovou kometou tak, aby 6. srpna mohla Rosetta začít zkoumat jádro z bezprostřední blízkosti. První čtyři zážehy jsou naplánované s rozestupem dvou týdnů, zbývající pak od sebe dělí vždy jen týden. Možná si říkáte – Proč bude sonda brzdit na několikrát? Nebylo by výhodnější zapálit motor jen jednou a udělat celé zpomalení naráz?

Tato metoda by nebyla dobrá hned z několika důvodů – zážeh by musel být moc dlouhý,což by na pohonné trysky jistě nemělo dobrý vliv. Navíc pokud použijeme metodu postupného zpomalování, budou mít pozemní inženýři dost času na vyhodnocení provedených zážehů. I přesto, že jsou tyto manévry přesně propočítané, tak že ve skutečnosti bude změna o chlup jiná, než se plánovalo. Tyto změny se pak dají korigovat při dalších zážezích.

Kromě výše vypsaných zážehů se plánují další dva drobné – Třetího srpna provede Rosetta zážeh, který nejen sníží vzájemnou rychlost jen na 1 m/s, ale navíc přiblíží místo největšího přiblížení ze vzdálenosti 200 km na 70 km. Poslední pak přijde 6. srpna a sonda s jeho pomocí vstoupí na dráhu kolem komety. Každý zážeh má jen omezené časové okno, během kterého má význam jej provádět – u prvních zážehů se počítá na dny, ale čím bude sonda blíže, tím se bude časové okno zkracovat. I proto je důležité, aby si týmy důkladně osahaly funkce manévrovacího systému.

Vyobrazení čtyř trysek, které se použijí pro brzdící manévry. Trysky se nachází na druhé straně sondy než přístroje a jsou srovnány s osou z.
Vyobrazení čtyř trysek, které se použijí pro brzdící manévry. Trysky se nachází na druhé straně sondy než přístroje a jsou srovnány s osou z.
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Rosetta disponuje celkem 24 korekčními tryskami s tahem 10 Newtonů. Ostatně dvousložkové palivo (monometylhydrazin a dimer oxidu dusičitého) tvořilo při startu téměř polovinu hmotnosti celé sondy. Pro zpomalovací manévry však sonda využije pouze čtyř tryskových motorů , které jsou srovnané se směrem letu sondy a jejím těžištěm.  Podle dosavadních informací byl první zážeh úspěšný (jen se místo delta-v 20 m/s sonda zbrzdila jen o 15 m/s, což je ale zanedbatelné), takže se můžeme těšit na další zážehy. Čím blíže bude Rosetta ke svému cíli, tím kvalitnější fotky nám bude posílat. Čekají nás skutečně nezapomenutelné týdny.

Zdroje informací:
http://blogs.esa.int/
http://articles.adsabs.harvard.edu/

Zdroje obrázků:
https://rosetta.jpl.nasa.gov/…/public/featurerotators/Rosetta_in-space-1024×513.jpg
http://blogs.esa.int/rosetta/files/2014/05/s10-26-thruster.jpg
http://blogs.esa.int/rosetta/files/2014/05/rosetta_thrusters_crop.png

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radoslav Packa
Radoslav Packa
10 let před

Dúfam, že všetko klapne a budeme svedkami veľkého úspechu, o ktorom budeme rozprávať svojím potomkom.

Michal Bursík
Michal Bursík
10 let před
Odpověď  Radoslav Packa

Taky jsem napnutý jak struna a držím palce ať vše vyjde nejlépe jak může.

MRR
MRR
10 let před

Ak sa môžem spýtať :aký vstrekovač a difuzor využívajú tie mikromotoy ?

Tie nasledujúce týždne budú jedny z najvýznamnejších a dovoľujem si povedať, že pôjde o určite najvýznamnejšiu misiu tohoto roka. Takže Rosetta go !!! Tiež sa pripájam s držením palcov a nech to vyjde čo najlepšie.:-D

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  MRR

Necítím se natolik fundovaný, abych odpovídal na takto odborný dotaz, doporučím Vám asi tuhle stránku věnovanou pohonnému systému Rosetty, tam snad odpověď najdete.

MRR
MRR
10 let před

Ďakujem, presne niečo také som hľadal.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  MRR

Velmi mne těší, že jsou naše články pro čtenáře užitečné . 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.