sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Přeparkování na oběžné dráze

Každý řidič ví, že někdy je potřeba, aby svého plechového miláčka přeparkoval. Nejčastěji to bývá tehdy, když auto něčemu překáží. I na oběžné dráze musí čas od času kosmické lodě změnit své „parkovací místo“. I zde bývá nejčastějším důvodem uvolnění místa jiné lodi, ale čas od času se objeví důvod jiný – třeba jako v posledních dnech, kdy ruská loď Progress testovala zlobivý navigační systém.

25. listopadu roku 2013 startovala z kosmodromu Bajkonur raketa Sojuz-U, na jejíž špičce seděla kosmická loď Progress (více info v našem starším článku). Ta vezla na ISS 800 kg paliva, 22 kg kyslíku, 26 kg vzduchu, 420 kg vody a 1415 kg náhradních dílů. Zatímco jeho předchůdci létali k Mezinárodní vesmírné stanici po rychlé dráze, která zajišťovala spojení s ISS pouhých šest hodin po startu, Progress M-21M poletoval volně vesmírem 4 dny.

Anténa systému Kurs-NA
Anténa systému Kurs-NA
Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

Důvod byl prostý. Dřívější Progreessy používaly ozkoušené antény 2AO-VKA a AKR-VKA, na palubě nového Progressu bychom našli anténu jedinou – AO-753A. Jinými slovy – Progress M-21M testoval nový navigační systém Kurs-NA. Ten měl oproti svému předchůdci, systému Kurs-A, potřebovat méně elektrické energie, byl lehčí a přitom poskytoval přesnější údaje.

Celé testování probíhalo dobře. Loď tak dostala povolení vstoupit do ochranného pásma okolo stanice. Tady si vylepšený navigační stém počínal také správně a po tomto kontrolním průletu mohlo dojít k finálnímu přiblížení. Tady ale nastal problém. Progress byl od ISS vzdálený 60 metrů, když se najednou přibližování zastavilo. Oleg Kotov, tehdy velitel 38. dlouhodobé expedice se tedy musel ujmout zařízení TORU a s pomocí joysticku a kontrolního panelu na ISS převzal nad lodí vedení a úspěšně ji připojil k zadnímu portu modulu Zvezda.

Všem ale vrtala v hlavě závada, která zhatila jinak bezproblémové testování. Uplynulo několik měsíců a řídící týmy rozhodly o opakování kritického momentu. 23. dubna v 10:58 našeho času se uvolnily západky spojující Progress se stanicí a loď se s pomocí několika odstrčení korekčními motory začala vzdalovat od stanice. Obrázek, který je na ISS k vidění vždy, když transportní loď končí svou misi. Jenže tentokrát se Progress neloučil definitivně. Zůstal totiž dočasně zaparkovaný nedaleko ISS a čekal, až dostane pokyn k opětovnému připojení.

Grafika ukazující umístění antény systému Kurs-NA
Grafika ukazující umístění antény systému Kurs-NA
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Tady je potřeba poznamenat, že pouhých 5 hodin po oddělení Progressu od stanice vystoupili z přechodové komory modulu Quest američtí astronauti Richard Mastracchio a Steven Swanson, aby opravili poškozený počítač. Je poměrně neobvyklé, aby se uskutečnil výstup do otevřeného kosmu v době, kdy se poblíž stanice pohybuje kosmická loď. Nicméně všechno dopadlo dobře – výstup skončil po pouhých 96 minutách úspěšným splněním úkolu a astronauti se mohli vrátit do útrob stanice. Šlo mimochodem o pátý nejkratší výstup v historii ISS.

Všechna pozornost se tedy mohla soustředit na Progress M-21M. Ten si kvůli orbitální mechanice počkal na správný moment dva dny, aby se mohl ke stanici opět přiblížit. Spojení mířilo opět na zadní uzel modulu Zvezda, ke kterému se ruská loď připojila v pátek 25. dubna ve 14:16 středoevropského letního času. Tentokrát už všechno probíhalo bez problémů – od zahájení vzájemné komunikace až po pevné spojení obou těles. Ruští odborníci ale budou v dalších dnech pečlivě vyhodnocovat data nasbíraná při včerejším pokusu.

Zdroje informací:
http://www.nasaspaceflight.com/
http://en.wikipedia.org/
http://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2013/11/Z2B3-350×138.jpg
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2012/07/Z318.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/1046469_orig.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.