sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Orion už dostává obrysy

Prvnímu letovému testu nové americké lodi Orion jsme se na našem webu věnovali již v několika článcích. Nyní má za sebou budoucí vlajková loď americké pilotované kosmonautiky několik dalších drobných krůčků, které vedou k její realizaci. Samotný Orion se již začíná podobat kosmické lodi a pozadu nezůstává ani raketa Delta IV Heavy, která poslouží jako nosič.  Přichází proto čas na další sumarizující článek, který shrne všechny střípky pěkně na jednu hromadu.

Hned na začátek ale začneme nepříjemnou informací. pokud jste měli v kalendáři zakroužkované letošní září, pak se začněte shánět po gumovací pryži, protože termín startu mise EFT-1 se přesouvá pravděpodobně na konec letošního roku. Oficiálním důvodem je velký počet misí, které mají na podzim startovat z Floridy a tak jim EFT-1 gentlemansky uvolnil místo. Pravdě je ale trošku někde jinde. Jak si ukážeme na dalších řádcích, tak loď Orion sice udělala za poslední měsíce velký pokrok, nicméně na stroj, který měl za necelých 5 měsíců letět do vesmíru, jsou práce trochu ve skluzu.

Stav lodi Orion na začátku dubna 2014.
Stav lodi Orion na začátku dubna 2014.
Zdroj: http://lockheedmartin.com/

Z fotky je jasně vidět, že Orion už ani zdaleka není jen holá kostra, po které se semtam plazí nějaký kabel (viz tento článek z října 2013). Kosmickou loď už zdobí elektronická výstroj potřebná pro úspěšné splnění mise i senzory, které budou monitorovat podmínky během letu. Celkově je v Orionu více než 30 km kabelů. Osmého dubna podstoupila loď zkoušku elektronické výdrže – systémy byly aktivovány na 26 hodin nonstop. Vše fungovalo správně.

Ukládání ochranného krycího rámu na spojovací konektor
Ukládání ochranného krycího rámu na spojovací konektor
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net

Kompletně dokončený už je spojovací konektor válcovitého tvaru. Ten bude mít za úkol spojit loď Orion s horním stupněm rakety Delta IV Heavy. Na začátku dubna jej dokončili technici na Marshallově středisku a už 16. dubna čekala na tento nadměrný náklad cesta do 30 kilometrů vzdáleného města Decatur. Tady totiž sídlí společnost United Launch Alliance, která zajišťuje kromě jiného starty raket Delta. Jelikož leží Decatur na břehu řeky Tennessee, poputuje odsud spojovací konektor lodí na Floridu. Cesta po silnici sice netrvala dlouho, ale jelikož jsme v USA, tak se o transport postaral typicky americký truck značky Kenworth.

Tahač s připojeným nadměrným nákladem
Tahač s připojeným nadměrným nákladem
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net

Samotná raketa raketa Delta IV Heavy už má také z velké části hotovo. Již letos v únoru se na loď Delta Mariner naložily (kromě jiného) dvě důležité části nosiče – jednak centrální stupeň rakety, ale také jeden z postranních urychlovacích motorů. Loď dorazila na Kennedyho vesmírné středisko na začátku března. Druhý postranní stupeň se spolu s horním stupněm nalodí spolu s výše zmíněným válcovitým konektorem.

Poslední součástí mise EFT-1, o které se dnes zmíníme bude „servisní modul“. Slova jsou v závorkách kvůli tomu, že tahle loď Nebude mít servisní modul v klasickém slova smyslu jak jej známe z jiných vesmírných lodí. Tento servisní modul bude pouze jakousi spojkou mezi horním stupněm rakety a vlastní lodí. Orion totiž bude po celou dobu letu připojený k hornímu stupni Delty, takže úlohu motoru servisního modulu bude suplovat tryska horního stupně rakety. Technici ale musí v čisté místnosti na tento „servisní modul“ nainstalovat tři ochranné odhazovací kryty.

Instalace ochranných krytů na servisní modul.
Instalace ochranných krytů na servisní modul.
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
http://www.decaturdaily.com/
http://blog.al.com/
http://www.nasa.gov/
http://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/…/617305668339169_7807309584983688521_o.jpg
http://lockheedmartin.com/…/data/space/photo/pressrelease/2014/CM%20Functional%203.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/…/559221377527017_979696730596742662_o.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/orion_clean_room.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hošek
Jiří Hošek
11 let před

Výborný článek!

Jen bych doplnil, že ochranné odhazovací kryty servisního modulu jsou zřejmě již nainstalovány.
https://www.flickr.com/photos/nasaorion/page1/

Dušan Majer
Dušan Majer
11 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky moc za pochvalu i za doplnění.

Honza
Honza
11 let před

Díky za článek. Překvapilo mne, že Orion nebude mít vlastní servisní modul. To znamená, že při druhém ostrém letu s posádkou bude servisní modul použit teprve podruhé?

Dušan Majer
Dušan Majer
11 let před
Odpověď  Honza

Ano, první servisní modul poletí až v roce 2017 a vyrobí jej Evropská kosmická agentura – viz tento starší článek. Čili až lidé poprvé usednou do Orionu, bude to teprve druhý let se servisním modulem.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.