sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Orion už dostává obrysy

Prvnímu letovému testu nové americké lodi Orion jsme se na našem webu věnovali již v několika článcích. Nyní má za sebou budoucí vlajková loď americké pilotované kosmonautiky několik dalších drobných krůčků, které vedou k její realizaci. Samotný Orion se již začíná podobat kosmické lodi a pozadu nezůstává ani raketa Delta IV Heavy, která poslouží jako nosič.  Přichází proto čas na další sumarizující článek, který shrne všechny střípky pěkně na jednu hromadu.

Hned na začátek ale začneme nepříjemnou informací. pokud jste měli v kalendáři zakroužkované letošní září, pak se začněte shánět po gumovací pryži, protože termín startu mise EFT-1 se přesouvá pravděpodobně na konec letošního roku. Oficiálním důvodem je velký počet misí, které mají na podzim startovat z Floridy a tak jim EFT-1 gentlemansky uvolnil místo. Pravdě je ale trošku někde jinde. Jak si ukážeme na dalších řádcích, tak loď Orion sice udělala za poslední měsíce velký pokrok, nicméně na stroj, který měl za necelých 5 měsíců letět do vesmíru, jsou práce trochu ve skluzu.

Stav lodi Orion na začátku dubna 2014.
Stav lodi Orion na začátku dubna 2014.
Zdroj: http://lockheedmartin.com/

Z fotky je jasně vidět, že Orion už ani zdaleka není jen holá kostra, po které se semtam plazí nějaký kabel (viz tento článek z října 2013). Kosmickou loď už zdobí elektronická výstroj potřebná pro úspěšné splnění mise i senzory, které budou monitorovat podmínky během letu. Celkově je v Orionu více než 30 km kabelů. Osmého dubna podstoupila loď zkoušku elektronické výdrže – systémy byly aktivovány na 26 hodin nonstop. Vše fungovalo správně.

Ukládání ochranného krycího rámu na spojovací konektor
Ukládání ochranného krycího rámu na spojovací konektor
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net

Kompletně dokončený už je spojovací konektor válcovitého tvaru. Ten bude mít za úkol spojit loď Orion s horním stupněm rakety Delta IV Heavy. Na začátku dubna jej dokončili technici na Marshallově středisku a už 16. dubna čekala na tento nadměrný náklad cesta do 30 kilometrů vzdáleného města Decatur. Tady totiž sídlí společnost United Launch Alliance, která zajišťuje kromě jiného starty raket Delta. Jelikož leží Decatur na břehu řeky Tennessee, poputuje odsud spojovací konektor lodí na Floridu. Cesta po silnici sice netrvala dlouho, ale jelikož jsme v USA, tak se o transport postaral typicky americký truck značky Kenworth.

Tahač s připojeným nadměrným nákladem
Tahač s připojeným nadměrným nákladem
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net

Samotná raketa raketa Delta IV Heavy už má také z velké části hotovo. Již letos v únoru se na loď Delta Mariner naložily (kromě jiného) dvě důležité části nosiče – jednak centrální stupeň rakety, ale také jeden z postranních urychlovacích motorů. Loď dorazila na Kennedyho vesmírné středisko na začátku března. Druhý postranní stupeň se spolu s horním stupněm nalodí spolu s výše zmíněným válcovitým konektorem.

Poslední součástí mise EFT-1, o které se dnes zmíníme bude „servisní modul“. Slova jsou v závorkách kvůli tomu, že tahle loď Nebude mít servisní modul v klasickém slova smyslu jak jej známe z jiných vesmírných lodí. Tento servisní modul bude pouze jakousi spojkou mezi horním stupněm rakety a vlastní lodí. Orion totiž bude po celou dobu letu připojený k hornímu stupni Delty, takže úlohu motoru servisního modulu bude suplovat tryska horního stupně rakety. Technici ale musí v čisté místnosti na tento „servisní modul“ nainstalovat tři ochranné odhazovací kryty.

Instalace ochranných krytů na servisní modul.
Instalace ochranných krytů na servisní modul.
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
http://www.decaturdaily.com/
http://blog.al.com/
http://www.nasa.gov/
http://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/…/617305668339169_7807309584983688521_o.jpg
http://lockheedmartin.com/…/data/space/photo/pressrelease/2014/CM%20Functional%203.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/…/559221377527017_979696730596742662_o.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/orion_clean_room.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hošek
Jiří Hošek
10 let před

Výborný článek!

Jen bych doplnil, že ochranné odhazovací kryty servisního modulu jsou zřejmě již nainstalovány.
https://www.flickr.com/photos/nasaorion/page1/

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpovědět  Jiří Hošek

Díky moc za pochvalu i za doplnění.

Honza
Honza
10 let před

Díky za článek. Překvapilo mne, že Orion nebude mít vlastní servisní modul. To znamená, že při druhém ostrém letu s posádkou bude servisní modul použit teprve podruhé?

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpovědět  Honza

Ano, první servisní modul poletí až v roce 2017 a vyrobí jej Evropská kosmická agentura – viz tento starší článek. Čili až lidé poprvé usednou do Orionu, bude to teprve druhý let se servisním modulem.

https://kosmonautix.cz/2014/04/24/orion-uz-dostava-obrysy/