sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (KA-04)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Spire Global

Společnost Spire Global získala od společnosti Deloitte kontrakt na návrh, výstavbu a provoz osmi družic, které podpoří její úsilí v oblasti kybernetické bezpečnosti na oběžné dráze.

Shijian-21

Čínské experimentální družice Shijian-21 a Shijian-25 se oddělily na geostacionární oběžné dráze poté, co byly měsíce v dokovacím zařízení a prováděly testy doplňování paliva na oběžné dráze.

Čína

Čínská vesmírná správa zveřejnila politický plán zaměřený na urychlení rozvoje komerčního využití vesmíru a jeho začlenění do širších národních vesmírných ambicí.

VZLUSAT-2

Družice VZLUSAT-2, která vyfotila „první české vesmírné selfie,“ shořela v atmosféře. VZLU AEROSPACE zpřístupňuje část dat, která pořídila. VZLUSAT-2 naposledy zachytila německá výzkumná stanice Neumayer Station III na Antarktidě.

Varda Space

Společnost Varda Space Industries 28. listopadu oznámila, že její pátá mise s názvem W-5 dosáhla oběžné dráhy po startu z vesmírné základny Vandenberg Space Force Base na palubě sdílené lodi Transporter-15 společnosti SpaceX.

ESA

Program lidského a robotického výzkumu (HRE) Evropské kosmické agentury nezískal na ministerské schůzce rozpočet, který požadoval. Členské státy souhlasily s příspěvkem ve výši 2,66 miliardy eur, což představuje zhruba 70 % z požadovaných 3,77 miliardy eur. ESA stanovila svůj celkový rozpočet na 22,1 miliardy eur.

ESA

Evropská kosmická agentura a litevský vesmírný startup Astrolight staví první optickou pozemní stanici (OGS) v Kangerlussuaqu v Grónsku, aby posílily pozemní komunikaci a pomohly chránit před rušením signálu nebo pirátstvím.

Bajkonur

Při startu rakety Sojuz 2.1a došlo k poškození vzletové rampy 31/6 na kosmodromu Bajkonur. Dle neoficiálních informací mohou opravy trvat až 2 roky. Rampa 31/6 je jediná, odkud mohou startovat pilotované lodě.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Přílet Sojuzu k ISS odložen

Kosmická loď Sojuz TMA-7. Takhle raketoplán opravdu nevypadá.

Včera vyšel na našem blogu článek, který představoval posádku kosmické lodi Sojuz TMA-12M. V textu se počítalo s tím, že se ruská loď připojí k Mezinárodní vesmírné stanici kolem čtvrté hodiny ráno, pouhých šest hodin po startu. Nikdo ale nečekal, že mezi startem, vydáním článku a plánovaným zakotvením dojde k závadě, která celý manévr odloží. Náš dnešní článek proto nabídne aktuální informace nejen o úspěšném startu, ale i o zkomplikovaném příletu ke stanici.

Na začátku šlo všechno přesně podle plánu. Ve 22:17 našeho času se na kosmodromu Bajkonur zažehly motory na raketě Sojuz-FG a nosič se vydal k obloze. Pod aerodynamickým krytem byla uložená loď Sojuz TMA-12M.

Raketa dopravila náklad na oběžnou dráhu, loď se oddělila od horního stupně, vyklopila solární panely, komunikační a navigační antény a vydala se na pronásledování orbitálního komplexu. Jenže raketa Sojuz svou práci tak úplně nezvládla. Dopravila totiž loď na lehce vyšší oběžnou dráhu. Konkrétně apogeum bylo o 20 kilometrů výše, než mělo být. Cílilo se na výšku 242 km, místo toho byla loď uvolněná na dráhu s apogeem ve výšce 261,79 km. Je to sice v rámci povolené tolerance (která činí 40 kilometrů), nicméně kosmická loď na jiné oběžné dráze musela přepočítat hodnoty pro korekční zážehy.

Kosmická loď Sojuz
Kosmická loď Sojuz
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Výpočty ukázaly, že třetí a čtvrtý zážeh budou mnohem menší, než se původně plánovalo. Změna rychlosti (Δv) nebude tak velká. Palubní počítač proto vyhodnotil, že by bylo zbytečné na tento drobný zážeh používat hlavní motor lodi a místo něj chtěl použít drobné korekční trysky, které umí dávkovat výkon mnohem jemněji a na drobné korekce se tak hodí lépe, než hlavní motor, který je určený na velké změny rychlosti.

A právě v tom byl zakopaný pes. Během přesunu úkolů na menší trysky došlo k softwarové chybě, která znemožnila provedení manévrů. Že se nejednalo o technický problém na pohonném systému, dokládá i to, že pátý zážeh (který měl být poslední) proběhl bez problémů. Jenže rychlý profil letu netoleruje chyby. Všechny zážehy se musí podařit na „první dobrou“. Jelikož tomu tak tentokrát nebylo, bylo jasné, že loď opustí rychlý profil letu a přejde do roky ozkoušeného dvoudenního letového profilu.

Posádce na oběžné dráze nic nechybí. Rozhodně to pro ně neznamená, že budou muset strávit dva dny skrčení v sedadlech. K dispozici mají orbitální sekci lodi, ve které si můžou protáhnout nohy a navíc je tu k dispozici toaleta – stejně jako tomu bylo dlouhé roky předtím, než se zavedl rychlý profil letu k ISS. Astronauti tak rozhodně nejsou v žádném ohrožení, jen se pro ně odkládá přílet ke stanici. Ten je momentálně naplánovaný na pátek 28. března v 0:54 středoevropského času.

Průřez lodí Sojuz. Posádka sedí v návratovém modulu označeném písmenem B. K dispozici mají orbitální modul (A). Na obrázku vidíme hlavní motor (17) a korekční trysky (18)
Průřez lodí Sojuz. Posádka sedí v návratovém modulu označeném písmenem B. K dispozici mají orbitální modul (A). Na obrázku vidíme hlavní motor (17) a korekční trysky (18)
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Sojuz teď má podle plánu zvýšit svou oběžnou dráhu nad úroveň ISS, takže jej bude stanice dobíhat (tělesa na nižších oběžných drahách se pohybují rychleji), až se k sobě oba objekty dostatečně přiblíží, dojde k řízenému přibližovacímu manévru, který by měl být zakončený spojením se staničním modulem Poisk.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://forum.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
http://www.neontommy.com/…/files/uploads/Soyuz_TMA-7_spacecraft2edit1.jpg
http://upload.wikimedia.org/…/640px-Soyuz_TMA-6_spacecraft.jpg
http://upload.wikimedia.org/…/640px-Drawing-Soyuz-TMA-exp12.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.