sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Přílet Sojuzu k ISS odložen

Kosmická loď Sojuz TMA-7. Takhle raketoplán opravdu nevypadá.

Včera vyšel na našem blogu článek, který představoval posádku kosmické lodi Sojuz TMA-12M. V textu se počítalo s tím, že se ruská loď připojí k Mezinárodní vesmírné stanici kolem čtvrté hodiny ráno, pouhých šest hodin po startu. Nikdo ale nečekal, že mezi startem, vydáním článku a plánovaným zakotvením dojde k závadě, která celý manévr odloží. Náš dnešní článek proto nabídne aktuální informace nejen o úspěšném startu, ale i o zkomplikovaném příletu ke stanici.

Na začátku šlo všechno přesně podle plánu. Ve 22:17 našeho času se na kosmodromu Bajkonur zažehly motory na raketě Sojuz-FG a nosič se vydal k obloze. Pod aerodynamickým krytem byla uložená loď Sojuz TMA-12M.

Raketa dopravila náklad na oběžnou dráhu, loď se oddělila od horního stupně, vyklopila solární panely, komunikační a navigační antény a vydala se na pronásledování orbitálního komplexu. Jenže raketa Sojuz svou práci tak úplně nezvládla. Dopravila totiž loď na lehce vyšší oběžnou dráhu. Konkrétně apogeum bylo o 20 kilometrů výše, než mělo být. Cílilo se na výšku 242 km, místo toho byla loď uvolněná na dráhu s apogeem ve výšce 261,79 km. Je to sice v rámci povolené tolerance (která činí 40 kilometrů), nicméně kosmická loď na jiné oběžné dráze musela přepočítat hodnoty pro korekční zážehy.

Kosmická loď Sojuz
Kosmická loď Sojuz
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Výpočty ukázaly, že třetí a čtvrtý zážeh budou mnohem menší, než se původně plánovalo. Změna rychlosti (Δv) nebude tak velká. Palubní počítač proto vyhodnotil, že by bylo zbytečné na tento drobný zážeh používat hlavní motor lodi a místo něj chtěl použít drobné korekční trysky, které umí dávkovat výkon mnohem jemněji a na drobné korekce se tak hodí lépe, než hlavní motor, který je určený na velké změny rychlosti.

A právě v tom byl zakopaný pes. Během přesunu úkolů na menší trysky došlo k softwarové chybě, která znemožnila provedení manévrů. Že se nejednalo o technický problém na pohonném systému, dokládá i to, že pátý zážeh (který měl být poslední) proběhl bez problémů. Jenže rychlý profil letu netoleruje chyby. Všechny zážehy se musí podařit na „první dobrou“. Jelikož tomu tak tentokrát nebylo, bylo jasné, že loď opustí rychlý profil letu a přejde do roky ozkoušeného dvoudenního letového profilu.

Posádce na oběžné dráze nic nechybí. Rozhodně to pro ně neznamená, že budou muset strávit dva dny skrčení v sedadlech. K dispozici mají orbitální sekci lodi, ve které si můžou protáhnout nohy a navíc je tu k dispozici toaleta – stejně jako tomu bylo dlouhé roky předtím, než se zavedl rychlý profil letu k ISS. Astronauti tak rozhodně nejsou v žádném ohrožení, jen se pro ně odkládá přílet ke stanici. Ten je momentálně naplánovaný na pátek 28. března v 0:54 středoevropského času.

Průřez lodí Sojuz. Posádka sedí v návratovém modulu označeném písmenem B. K dispozici mají orbitální modul (A). Na obrázku vidíme hlavní motor (17) a korekční trysky (18)
Průřez lodí Sojuz. Posádka sedí v návratovém modulu označeném písmenem B. K dispozici mají orbitální modul (A). Na obrázku vidíme hlavní motor (17) a korekční trysky (18)
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Sojuz teď má podle plánu zvýšit svou oběžnou dráhu nad úroveň ISS, takže jej bude stanice dobíhat (tělesa na nižších oběžných drahách se pohybují rychleji), až se k sobě oba objekty dostatečně přiblíží, dojde k řízenému přibližovacímu manévru, který by měl být zakončený spojením se staničním modulem Poisk.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://forum.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
http://www.neontommy.com/…/files/uploads/Soyuz_TMA-7_spacecraft2edit1.jpg
http://upload.wikimedia.org/…/640px-Soyuz_TMA-6_spacecraft.jpg
http://upload.wikimedia.org/…/640px-Drawing-Soyuz-TMA-exp12.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.