sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Cygnus opustil ISS

Na začátku ledna jsme v našem článku psali o tom, že americké soukromá loď Cygnus měla velkou smůlu na neobvyklé odklady. Obavy a opatrnost byly na místě – Cygnus se vydával na svou první operační misi k ISS. Po startu, který proběhl devátého ledna už šlo všechno podle plánu. O tři dny později už kosmická loď dorazila k Mezinárodní stanici. Michael Hopkins s pomocí Koičiho Wakaty zachytili Cygnus pomocí robotické paže a připojili jej na spodní uzel modulu Harmony. Soukromá loď pobývala na stanici až do včerejšího dne, kdy bylo naplánované její oddělení.

V útrobách  lodi našla posádka 650 kilogramů nástrojů, jídla i vědeckých experimentů včetně 33 malých satelitů, které se vypouští z ISS. V minulých dnech už byl Cygnus vyložený a posádka jej začala naopak plnit nepotřebnými věcmi. V pondělí se posádka ujistila, že je veškerý náklad na svém místě a na řadu přišly přípravy na odlet. Nejprve museli astronauti odstranit světla, jejich držáky, hasicí přístroje a další vybavení, které se dá použít na palubě stanice. Teprve pak se mohly definitivně uzavřít průlez mezi stanicí a kosmickou lodí.

Mike Hopkins zavírá průlez do lodi Cygnus
Mike Hopkins zavírá průlez do lodi Cygnus
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Následná inspekce fotek ale ukázala možné poškození na jednom z kabelů uvnitř lodi. Posádka tedy pro jistotu vstoupila dovnitř ještě jednou. Zjistila ale, že poškození je pouze kosmetické a na funkci kabelu nemá vliv. Posádka tedy mohla opět uzavřít průlez a pokračovat v přípravách na oddělení. Musely se například odpojit elektrické a datové kabely spojující Cygnus se stanicí. Energie v té době do lodi v té době proudila přes staniční paži, která se k ní připojila během víkendu.

Posádka zatím nainstalovala i vnitřní kryt stěny na modulu Harmony a pustila se do měření těsnosti spojení a kontroly, zda nedochází k únikům. Vinou výše zmíněné kontroly kabelů se práce trochu protáhly, ale posádka nakonec mohla dát svůj souhlas k připravovanému oddělení.

Úterní den začal pro posádku opětovnou kontrolou hermetičnosti spojení. Následně mohli astronauti začít připravovat své ovládací stanoviště v modulu Cupola, odkud se měly posílat pokyny pro obsluhu staniční robotické paže. Pak už jen stačilo odčerpat vzduch z meziprostoru a uvolnit 16 jistících šroubů. Další v plánu bylo odjištění západek, čímž skončila fyzická separace obou těles. Loď Cygnus už držela pouze kanadská ruka.

Opět dvojice Hopkins-Wakata pomalu přesouvala odpojenou loď od modulu Harmony až do vzdálenosti 10 metrů od stanice, což zabralo téměř dvacet minut. Ještě před samotným oddělením muselo přijít několik nezbytných úkolů. Cygnus aktivoval své sledovače hvězd a navigační systémy. Přerušila se dodávka energie z Canadarmu, takže loď přešla na vlastní zdroje energie. Nezbytná byla kontrola, zda je ovládací systém lodi v režimu „free drift“. To znamená, že má deaktivované trysky korekčních motorků. Pokud by tomu tak nebylo, mohl by po oddělení zmatený Cygnus ve snaze korigovat nečekanou změnu směru, zažehnout své motory a narazit do robotické paže.

Když bylo vše v pořádku, počkalo se ještě na vhodné světelné podmínky. K definitivnímu oddělení lodi Cygnus došlo ve 12:41 SEČ zatímco ISS opustila prostor nad Jižní Amerikou a zamířila nad Atlantik.  Po oddělení se robotická paže stáhla o metr a půl zpátky. Koiči Wakata ještě jednou zkontroloval, že je vše v pořádku a poslal lodi Cygnus pokyn k odletu. Soukromý stroj poslechl, zapálil své drobné motory a začal se zvolna vzdalovat od stanice.

Cygnus opouští ISS. První ostrá zásobovací mise dopadla na jedničku.
Cygnus opouští ISS. První ostrá zásobovací mise dopadla na jedničku.
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Když se Cygnus dostatečně vzdálil, přešel do fáze plně ovládaného letu. Namířil solární panely ke Slunci a překonfiguroval svůj navigační systém. Přechod do této fáze znamenal i jednu administrativní změnu – od této chvíle převzalo kontrolu nad lodí opět řídící středisko společnosti OSC. Následovaly další dva zážehy, které odvedly loď ještě dál od stanice, která nyní obíhá po vyšší oběžné dráze.

Dnes, tedy ve středu, přijde na řadu finální sestup lodi do atmosféry. Samotný zážeh bude rozdělený na dva menší – především kvůli přesnějšímu zaměření dopadové oblasti. První zážeh započne ve 14:12 SEČ, bude trvat 691 sekund a zpomalí loď o 70,5 metru/sekundu. V 18:46 našeho času se motor soukromé lodi zažehne naposledy. Má hořet 369 sekund, během kterých se sníží perigeum, tedy nejnižší bod oběžné dráhy až do atmosféry.

Cygnus zakončí svou první, mimochodem velmi úspěšnou, misi ohnivým představením nad Tichým oceánem. Vstup do atmosféry je naplánovaný na cca. 19:20 našeho času. Podle modelací by měla většina lodi shořet, přesto je možné, že část trosek pekelný žár stovek stupňů Celsia přečká. Dopadová oblast ale leží daleko od civilizace, takže by padající úlomky neměly nikoho ohrozit.S ohnivým zánikem už mají kosmické agentury v posledních letech bohaté zkušenosti a tak se neočekává žádný problém ani v tomto případě.

Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/
http://www.nasaspaceflight.com/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/…/1801313_10151864763780667_1899394679_o.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/1864933_orig.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/7374784_orig.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.