sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Falcon v pondělí trucoval

O tom, že bude pondělí k fanouškům kosmonautiky velmi přívětivé se asi moc nedalo spekulovat – v rozmezí pouhých pár hodin měly odstartovat dvě rakety – Sojuz a Falcon (více v našem článku). Jenže celé se to nějak zvrtlo. Sojuz s Progressem ještě odstartoval dobře (ačkoliv živý přenos trpěl značnými nedostatky), ale raketa Falcon se rozhodla, že tentokrát prostě do vzduchu nepůjde i kdyby se pozemní týmy rozkrájely. Právě o problémech s přípravami startu vylepšeného Falconu pojednává náš dnešní článek.

Den před startem vypadalo všechno růžově, Falcon 9 v1.1 se tedy vydal na startovní rampu.
Den před startem vypadalo všechno růžově, Falcon 9 v1.1 se tedy vydal na startovní rampu.
Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com/

Na začátku vypadalo všechno dobře. Meteorologové předpovídali 80% pravděpodobnost dobrého počasí, takže se podle plánu začalo s plněním paliva do nádrží. Krátce před půl desátou večer našeho času byly nádrže plné a přešlo se jen na režim postupného doplňování kapalného kyslíku. Přímý přenos na webu SpaceX se rozběhl a zakrátko běžel i odpočet do startu. K zážehu mělo podle původního plánu dojít ve 23:37 našeho času. Ovšem v čase T-13 minut se odpočet zastavil – jak uvidíte, nebylo to naposledy.

SpaceX později oznámila, že šlo o problém na jednom z ventilů kyslíkového systému na prvním stupni. Ukázalo se, že se jednalo o planý poplach a čidlo bylo až příliš citlivé. Pozemní týmy tedy nemusely mnoho věcí opravovat a už za dvanáct minut přišla zpráva o novém termínu startu – k zážehu mělo dojít ve 23:54 SEČ. Odpočítávadlo se přesunulo do hodnoty T-17 minut a znovu se rozjelo. Tentokrát šlo všechno dobře až do času T-6 minut a 11 sekund. Tedy v době, kdy raketa přecházela z vnějších energetických zdrojů na své vnitřní. Systém zaznamenal během tohoto přechodu výchylku napětí a vyhodnotil ji jako nebezpečnou – podle SpaceX opět pouze kvůli přísně nastaveným limitům.

Floridskou tmu mohly rozzářit motory Merlin, ale k zážehu je nakonec nikdo nepřinutil.
Floridskou tmu mohly rozzářit motory Merlin, ale k zážehu je nakonec nikdo nepřinutil.
Zdroj: http://img.new.livestream.com/

Ve střední Evropě už začal nový den, když se odpočet vrátil na hodnotu T-19 minut. Jako termín startu byl zvolen čas 0:30 SEČ. Další problém by znamenal odklad startu na jiný den, protože startovní okno se zavíralo v 0:43 SEČ. Jenže znáte to, když se nedaří, tak se nedaří. Tentokrát se odpočet dostal až do T – 3 minuty a 41 sekund. V tu chvíli přišlo potřetí slovo, které nikdo nechtěl slyšet – ABORT.

Viníkem byl tentokrát kyslíková nádrž, konkrétně byly problémy s jejím tlakováním. V tu chvíli bylo jasné, že je konec, další pokus už pozemní týmy nedostaly. Celý kolotoč se bude opakovat až za několik dní.Jako termín startu byl zvolený čtvrtek 28.11., přičemž k zážehu by mělo dojít ve 23:38. Což je velmi pikantní, pokud si uvědomíme, že ve čtvrtek budou Spojené státy slavit známý svátek Díkůvzdání.

Jak zhodnotit pondělní vystoupení společnosti SpaceX? Pokud jsou fakta opravdu taková, jak jsou nám předkládána, pak nás může lehce zamrzet, že dva ze tří startovních pokusů byly stornovány v podstatě jen kvůli planému poplachu. Na druhou stranu se nemůžeme SpaceX divit. Už od začátku své existence si velmi zakládá na spolehlivosti svých výrobků. Všechno důkladně testuje a snaží se zabránit problémům za každou cenu – daní za to jsou až příliš striktní limity, jejichž překročení považují počítače za mimořádnou situaci, kvůli které je potřeba zastavit odpočítávání.

U SpaceX jsme toho zažili hodně, třeba stornování necelou vteřinu před startem, ale nemějme jim to za zlé. SpaceX je soukromá firma, pro kterou by byla havárie tou nejhorší myslitelnou reklamou. Jediné zaváhání může tento solidně se rozbíhající podnik poslat do propadliště dějin. To si potom každý dvakrát rozmyslí, jerstli se vyplatí jít do nějakého rizika.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.kosmo.cz/
http://www.kosmonaut.cz/

Zdroje obrázků:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/…/1398672_10153581469680131_106669485_o.jpg
http://forum.nasaspaceflight.com…;topic=33338.0;attach=558542;image
http://img.new.livestream.com/…/b2a10b1b-c072-46d4-9c07-a959dd554056_640x960.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Honza
Honza
10 let před

Tak Falcon trucoval i na „díkuvzdání“. První abort nastal pár vteřin před startem. Motory prvního stupně zabraly, ale ne dost silně. Aspoň ne podle představ kontrolní automatiky.
Jestli to Elon Musk bude brát takhle vážně, budou za chvíli chytat Falcona při sebemenší odchylce od norem i po startu…

Honza
Honza
10 let před

Hurá, je to konečně tam. Gratulace.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.