O tom, že bude pondělí k fanouškům kosmonautiky velmi přívětivé se asi moc nedalo spekulovat – v rozmezí pouhých pár hodin měly odstartovat dvě rakety – Sojuz a Falcon (více v našem článku). Jenže celé se to nějak zvrtlo. Sojuz s Progressem ještě odstartoval dobře (ačkoliv živý přenos trpěl značnými nedostatky), ale raketa Falcon se rozhodla, že tentokrát prostě do vzduchu nepůjde i kdyby se pozemní týmy rozkrájely. Právě o problémech s přípravami startu vylepšeného Falconu pojednává náš dnešní článek.
Na začátku vypadalo všechno dobře. Meteorologové předpovídali 80% pravděpodobnost dobrého počasí, takže se podle plánu začalo s plněním paliva do nádrží. Krátce před půl desátou večer našeho času byly nádrže plné a přešlo se jen na režim postupného doplňování kapalného kyslíku. Přímý přenos na webu SpaceX se rozběhl a zakrátko běžel i odpočet do startu. K zážehu mělo podle původního plánu dojít ve 23:37 našeho času. Ovšem v čase T-13 minut se odpočet zastavil – jak uvidíte, nebylo to naposledy.
SpaceX později oznámila, že šlo o problém na jednom z ventilů kyslíkového systému na prvním stupni. Ukázalo se, že se jednalo o planý poplach a čidlo bylo až příliš citlivé. Pozemní týmy tedy nemusely mnoho věcí opravovat a už za dvanáct minut přišla zpráva o novém termínu startu – k zážehu mělo dojít ve 23:54 SEČ. Odpočítávadlo se přesunulo do hodnoty T-17 minut a znovu se rozjelo. Tentokrát šlo všechno dobře až do času T-6 minut a 11 sekund. Tedy v době, kdy raketa přecházela z vnějších energetických zdrojů na své vnitřní. Systém zaznamenal během tohoto přechodu výchylku napětí a vyhodnotil ji jako nebezpečnou – podle SpaceX opět pouze kvůli přísně nastaveným limitům.
Ve střední Evropě už začal nový den, když se odpočet vrátil na hodnotu T-19 minut. Jako termín startu byl zvolen čas 0:30 SEČ. Další problém by znamenal odklad startu na jiný den, protože startovní okno se zavíralo v 0:43 SEČ. Jenže znáte to, když se nedaří, tak se nedaří. Tentokrát se odpočet dostal až do T – 3 minuty a 41 sekund. V tu chvíli přišlo potřetí slovo, které nikdo nechtěl slyšet – ABORT.
Viníkem byl tentokrát kyslíková nádrž, konkrétně byly problémy s jejím tlakováním. V tu chvíli bylo jasné, že je konec, další pokus už pozemní týmy nedostaly. Celý kolotoč se bude opakovat až za několik dní.Jako termín startu byl zvolený čtvrtek 28.11., přičemž k zážehu by mělo dojít ve 23:38. Což je velmi pikantní, pokud si uvědomíme, že ve čtvrtek budou Spojené státy slavit známý svátek Díkůvzdání.
Jak zhodnotit pondělní vystoupení společnosti SpaceX? Pokud jsou fakta opravdu taková, jak jsou nám předkládána, pak nás může lehce zamrzet, že dva ze tří startovních pokusů byly stornovány v podstatě jen kvůli planému poplachu. Na druhou stranu se nemůžeme SpaceX divit. Už od začátku své existence si velmi zakládá na spolehlivosti svých výrobků. Všechno důkladně testuje a snaží se zabránit problémům za každou cenu – daní za to jsou až příliš striktní limity, jejichž překročení považují počítače za mimořádnou situaci, kvůli které je potřeba zastavit odpočítávání.
U SpaceX jsme toho zažili hodně, třeba stornování necelou vteřinu před startem, ale nemějme jim to za zlé. SpaceX je soukromá firma, pro kterou by byla havárie tou nejhorší myslitelnou reklamou. Jediné zaváhání může tento solidně se rozbíhající podnik poslat do propadliště dějin. To si potom každý dvakrát rozmyslí, jerstli se vyplatí jít do nějakého rizika.
Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.kosmo.cz/
http://www.kosmonaut.cz/
Zdroje obrázků:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/…/1398672_10153581469680131_106669485_o.jpg
http://forum.nasaspaceflight.com…;topic=33338.0;attach=558542;image
http://img.new.livestream.com/…/b2a10b1b-c072-46d4-9c07-a959dd554056_640x960.jpg
Tak Falcon trucoval i na „díkuvzdání“. První abort nastal pár vteřin před startem. Motory prvního stupně zabraly, ale ne dost silně. Aspoň ne podle představ kontrolní automatiky.
Jestli to Elon Musk bude brát takhle vážně, budou za chvíli chytat Falcona při sebemenší odchylce od norem i po startu…
Hurá, je to konečně tam. Gratulace.