sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Gateway, Artemis IV a V

    Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

    Latitude

    Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

    O3b mPower

    Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

    Atomic-6

    Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

    LeoLabs

    Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

    Skynopy

    Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

    NOAA

    Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Súkromný raketoplán v ohrození

    Ak by sme medzi súčasnými dopravnými prostriedkami hľadali nejakého nástupcu amerických raketoplánov, s najväčšou pravdepodobnosťou by sme skončili pri miniraketopláne Dream Chaser od súkromnej firmy Sierra Nevada Corporation (ďalej SNC). Tento veľmi zaujímavý kúsok techniky s bohatou históriou však asi bude mať problémy. Je totiž súčasťou projektu CCiCap (Commercial Crew Integrated Capability), v rámci ktorého takmer celý vývoj financuje NASA. S dvoma ďalšími súťažiacimi sa snaží získať kontrakt na dopravu amerických astronautov na ISS. NASA však nedávno oznámila, že začiatkom nového roku jednu spoločnosť prestane podporovať a je veľmi pravdepodobné, že ňou bude práve SNC.

    Prečo ten pesimizmus? Má to hneď niekoľko dôvodov a nie všetky sú úplne oficiálne. Najprv si však predstavíme všetkých troch uchádzačov o post „taxikára“ astronautov NASA.

    Prvým je relatívne úspešná firma Spacex so svojím strojom DragonRider. Ten je veľmi zaujímavo riešený, keďže v servisnom úseku lode má iba solárne panely. Všetky drahé prístroje ako počítače, motory alebo turbočerpadlá sa tak bezpečne vracajú na Zem, čím sa znižuje cena za štart. Navyše by DragonRider ma byť znovupoužiteľný.

    V duchu znovupoužiteľnosti pripravuje svoj vesmírny taxík aj spoločnosť Boeing. Tá je v kozmickom priemysle skúseným a ostrieľaným hráčom. Pre americkú armádu naprojektovala a vyrobila napríklad miniraketoplán X-37B, ktorý prekonal niekoľko rekordov. S loďou CST-100 sa snaží uspieť v rámci programu CCiCap ktorého súčasťou je viac než miliardový kontrakt. Boeing má so svojou loďou, nápadne sa ponášajúcou na Orion, veľké plány. Rada by v nej vozila turistov do vesmíru a k súkromným vesmírnym staniciam, ktoré v budúcnosti vyrastú na nízkej orbite okolo Zeme.

    História raketoplánu Dream Chaser.
    História raketoplánu Dream Chaser.
    Zdroj: http://g15.picoodle.com/

    Do tretice je tu práve Sierra Nevada Corporation so svojím miniraketoplánom Dream Chaser. Ten svoj dizajn prebral po americkom HL-20, ktorý má korene v Sovietskom zväze, kde sa okrem iného realizoval aj ako projekt Bor. Celú zamotanú históriu tohto raketoplánu nájdete na obrázku vpravo. S Dream Chaserom sa od začiatku veľmi nerátalo. Spacex má v posledných rokoch pekne našľapnuté a Boeing vie poriadne zalobovať. SNC nemá veľkú šancu konkurovať firmám, ktoré sú so skúškami oveľa ďalej. Celkovo je náročnejšie postaviť raketoplán, ako jednoduchú kapsulu do ktorej sa napchá sedem ľudí. Hlavne v posledných mesiacoch sa tento fakt prejavil naplno. Dream Chaser je oproti prvotnému plánu dosť pozadu. Len teraz sa pripravuje na prvý samostatný let.

    Celkovo je Sierra Nevada Corporation tlačená k múru a ak sa veľmi rýchlo nestane zázrak a nezvýši tempo vývoja, pôjde z kola von. Zostať v centre diania by im mohla pomôcť firma Lockheed Martin, ktorá pred časom podpísala s SNC kontrakt na výrobu dielov z uhlíkových komponentov a nádrží na palivo. Lockheed Matrin je velikán a svoje postavenie v kozmonautike vie patrične využiť a lobbovať, ak ide o vlastné záujmy.  Nechajme sa teda prekvapiť, ako to nakoniec dopadne.

    Všetky tri firmy, Boeing, Spacex aj SNC majú s NASA podpísaný kontrakt do mája 2014. Phil McAlister uviedol, že podporovať tri projekty nebude mať zmysel a po tomto dátume zostanú iba dvaja hráči. Je takmer isté, že Spacex pôjde ďalej. Rozhodovať sa teda bude medzi Boeingom a SNC. Nie je vylúčené, že svoju rolu tu bude hrať aj intenzívny lobbing. V tom majú obaja súperi prakticky vyrovnané šance. Rozhodne teda šikovnosť inžinierov, ktorý sa vývojom komerčných vesmírnych taxíkov zaoberajú. Karty sú rozdané, treba už len hrať. Kto z koho, to sa ukáže za desať mesiacov. Do tej doby držme SNC palce nech stihne všetky termíny a my sa snáď konečne dočkáme ďalšieho raketoplánu.

    Zdroje informácií:
    http://en.wikipedia.org/
    http://www.wired.com/
    http://forum.kosmonautix.cz/

    Zdroje obrázkov:
    http://upload.wikimedia.org/
    http://www.youtube.com/watch?v=i7yPVaNdGBw
    http://g15.picoodle.com/ltd/img15/5/11/19/coldevil/f_dp_174_u6wh9.jpg

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    4 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Karel
    Karel
    11 let před

    Ten jeho design opravdu dokáže oslovit. Sám netuším, kterému z těch tří fandím nejvíc. Ale kladu si otázku, musí být nakonec zvolen jen jeden. Proč se jednoduše nepoužívají všechny tři? Jednou se poletí s tímhle, podruhé zase s tamtím. Eventuálně dvě. Jedna kapsule a jeden raketoplán. Ať je to pestré.

    Jo a nemůžu nevzpomenout nevhodně zvolené jméno Dream chaser. Z hlediska Feng šuej to není nejvhodnější název. protože sen zůstává navždy snem. Možná i proto mu hrozí finanční zánik tak brzy.

    JR
    JR
    11 let před
    Odpověď  Karel

    Ano, taky myslím, že výklad názvu raketoplánu podle FakeŠujej stojí za vysokým rizikem zániku tohoto projektu.

    P.S.: jinak díky za článek 🙂

    JR
    JR
    11 let před

    😀

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.