sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Delta opět poslouží armádě

Nalijme si čistého vína. Kosmonautika přináší spoustu vědeckých objevů i krásných fotek. Ale musíme si uvědomit, že stejně tak jako v pionýrských dobách letů do vesmíru jsou rakety v hojné míře využívány také armádou. Někteří fanoušci kosmonautiky nad těmito projekty „ohrnují nos“ protože neposouvají lidstvo vpřed a zkrátka když to není vědecké, tak je to nezajímá. Armádní projekty jsou z logických důvodů zahaleny tajemnou rouškou nedostatku informací. I to může některé lidi od zájmu o ně odrazovat. Ale takový přístup je chybný. Shánění informací o armádních družicích leckdy připomíná napínavou detektivku. Navíc třeba pro americké rakety Delta je místní armáda dokonce jedním z klíčových odběratelů. A jeden start se právě blíží. V dnešním článku budeme mluvit o družici WGS-5, která by se na svou cestu do vesmíru měla vydat už tento čtvrtek.

Co to vlastně WGS-5 je? Jedná se o armádní telekomunikační satelit, jehož zkratka znamená Wideband Global SATCOM, tedy širokopásmový globální komunikační satelit. Pětka znamená, že se jedná již o pátý exemplář z rodiny WGS (předešlým modelům se budu věnovat v průběhu článku). O konstrukci družice za 342 milionů dolarů se postarala společnost Boeing. Satelit poskytne vysokokapacitní spojení, které půjde využít jednak k běžným hlasovým přenosům, ale uplatní se i pro odesílání videa, tajných dat, nebo i meteorologických údajů.

Družice WGS-5 opouští montážní halu společnosti Astrotech.
Družice WGS-5 opouští montážní halu společnosti Astrotech.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

V březnu letošního roku opustila družice montážní halu Boeingu v Los Angeles a letecky zamířila na ranvej Kennedyho vesmírného střediska. Tady se jí ujali pracovníci společnosti Astrotech, která sídlí nedaleko městečka Titusville. V její hale se družice několik týdnů připravovala na start. Šlo především o závěrečné zkoušky systémů, tankování paliva do nádrží pro manévrovací motory a nakonec i uzavření do aerodynamického krytu. Družice opustila montážní halu v pondělí 6.5. v noci a zamířila k odpalovací rampě číslo 37 na mysu Canaveral. Při cestě dlouhé 40 kilometrů sestava projížděla třeba vedle VAB, nebo nedaleko od rapy, ze které startovaly raketoplány. Další cesta vedla k pláži a to už je nedaleko od rampy 37. Tady se během 7.5. družice připojila k 66 metrů vysoké raketě Delta IV. Tím začaly závěrečné dva týdny příprav na start. V přiložené galerii uvidíte, jak probíhalo samotné spojení aerodynamického krytu s raketou.

Během závěrečných příprav, ještě tohle pondělí, tedy 20.5., se objevil problém s avionikou motoru RS-68 na prvním stupni. Společnost ULA, která zajišťuje výrobu raket Delta, proto přistoupila ke kompletní výměně celého motoru. Tím se ale start odložil o 24 hodin. Momentálně se tedy zdá, že by se WGS-5 mohla na svou cestu vydat v pátek našeho času mezi 2:27 a 2:59 . Meteorologové ale tomu moc nevěří a dávají startu jen 40% pravděpodobnost, obávají se totiž bouřek v okolí kosmodromu.

Znázorněná trajektorie letu při startu. Modré tečky znázorňují pozemní střediska, která budou zajišťovat přenos telemetrie z rakety. Žluté tečky zase označují místa, kde se nachází telekomunikační družice TDRS. I přes ně se budou posílat data při startu. Trajektorie rakety je vyvedena červenou linkou. Čísla na ní označují tyto události. 1 = MECO - vypnutí prvního stupně ( T+247 s), 2 = SECO - vypnutí druhého stupně (T+20:34 min), 3 = 1. znovuzážeh horního stupně (T+28:24 min), 4 = SECO 2 - vypnutí horního stupně (T+31:31min), 5 = oddělení WGS-5 od rakety (T+40:38 min)
Znázorněná trajektorie letu při startu. Modré tečky znázorňují pozemní střediska, která budou zajišťovat přenos telemetrie z rakety. Žluté tečky zase označují místa, kde se nachází telekomunikační družice TDRS. I přes ně se budou posílat data při startu. Trajektorie rakety je vyvedena červenou linkou. Čísla na ní označují tyto události. 1 = MECO – vypnutí prvního stupně ( T+247 s), 2 = SECO – vypnutí druhého stupně (T+20:34 min), 3 = 1. znovuzážeh horního stupně (T+28:24 min), 4 = SECO 2 – vypnutí horního stupně (T+31:31min), 5 = oddělení WGS-5 od rakety (T+40:38 min)
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Pokud se start podaří, usadí se WGS-5 na geosynchronní dráze ve výšce 35 600 kilometrů a zařadí se tak ostatním družicím, které pod hlavičkou Pentagonu zajišťují komunikaci mezi velitelstvím, ministerstvy obrany a zahraničí, Bílým domem, mezinárodními partnery a armádními jednotkami po celém světě. Právě díky WGS-5 bude zajištěno spojení s celou Zemí. Samotná WGS-5 bude svým signálem pokrývat oblast Severní a Jižní Ameriky plus přilehlých oceánů. Se Zemí bude komunikovat jak v pásmu X tak i Ka. Jak jsme naznačovali už v začátku článku – WGS-5 má už na oběžné dráze čtyři své starší sourozence.

WGS-1 se do vesmíru dostala v říjnu roku 2007. Jejím pracovním prostorem je západní pobřeží USA a dosahuje až k jihovýchodní Asii. WGS-2 následovala v dubnu 2009 a usadila se na oběžné dráze tak, aby pokrývala Afghánistán, Irák a další státy Středního východu. Ještě ten samý rok, tedy v prosinci 2009 odstartovala mise WGS-3. Ta byla zaměřená primárně na africkou oblast, ale kromě toho zajišťovala i komunikaci z Blízkého východu. Posledním do party je WGS-4, která využívá vylepšené systémy a do kosmu letěla v lednu 2012. Jejím polem působnosti je Střední východ a jihovýchodní Asie.

Celkové plány hovoří o stavbě celkem deseti družic WGS, přičemž o všechny se postará společnost Boeing. Po aktuální WGS-5 bude následovat zcela logicky „šestka“, vyvinutá ve spolupráci s Austrálií, jejíž start se plánuje na konec letošního léta.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/delta/d362/images/patch.jpg
http://spaceflightnow.com/delta/d362/images/astrotech.jpg
http://spaceflightnow.com/delta/d362/payload/1.jpg
http://spaceflightnow.com/delta/d362/payload/2.jpg
http://spaceflightnow.com/delta/d362/payload/3.jpg
http://spaceflightnow.com/delta/d362/payload/4.jpg
http://spaceflightnow.com/delta/d362/images/map.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.