Nalijme si čistého vína. Kosmonautika přináší spoustu vědeckých objevů i krásných fotek. Ale musíme si uvědomit, že stejně tak jako v pionýrských dobách letů do vesmíru jsou rakety v hojné míře využívány také armádou. Někteří fanoušci kosmonautiky nad těmito projekty „ohrnují nos“ protože neposouvají lidstvo vpřed a zkrátka když to není vědecké, tak je to nezajímá. Armádní projekty jsou z logických důvodů zahaleny tajemnou rouškou nedostatku informací. I to může některé lidi od zájmu o ně odrazovat. Ale takový přístup je chybný. Shánění informací o armádních družicích leckdy připomíná napínavou detektivku. Navíc třeba pro americké rakety Delta je místní armáda dokonce jedním z klíčových odběratelů. A jeden start se právě blíží. V dnešním článku budeme mluvit o družici WGS-5, která by se na svou cestu do vesmíru měla vydat už tento čtvrtek.
Co to vlastně WGS-5 je? Jedná se o armádní telekomunikační satelit, jehož zkratka znamená Wideband Global SATCOM, tedy širokopásmový globální komunikační satelit. Pětka znamená, že se jedná již o pátý exemplář z rodiny WGS (předešlým modelům se budu věnovat v průběhu článku). O konstrukci družice za 342 milionů dolarů se postarala společnost Boeing. Satelit poskytne vysokokapacitní spojení, které půjde využít jednak k běžným hlasovým přenosům, ale uplatní se i pro odesílání videa, tajných dat, nebo i meteorologických údajů.
V březnu letošního roku opustila družice montážní halu Boeingu v Los Angeles a letecky zamířila na ranvej Kennedyho vesmírného střediska. Tady se jí ujali pracovníci společnosti Astrotech, která sídlí nedaleko městečka Titusville. V její hale se družice několik týdnů připravovala na start. Šlo především o závěrečné zkoušky systémů, tankování paliva do nádrží pro manévrovací motory a nakonec i uzavření do aerodynamického krytu. Družice opustila montážní halu v pondělí 6.5. v noci a zamířila k odpalovací rampě číslo 37 na mysu Canaveral. Při cestě dlouhé 40 kilometrů sestava projížděla třeba vedle VAB, nebo nedaleko od rapy, ze které startovaly raketoplány. Další cesta vedla k pláži a to už je nedaleko od rampy 37. Tady se během 7.5. družice připojila k 66 metrů vysoké raketě Delta IV. Tím začaly závěrečné dva týdny příprav na start. V přiložené galerii uvidíte, jak probíhalo samotné spojení aerodynamického krytu s raketou.
Během závěrečných příprav, ještě tohle pondělí, tedy 20.5., se objevil problém s avionikou motoru RS-68 na prvním stupni. Společnost ULA, která zajišťuje výrobu raket Delta, proto přistoupila ke kompletní výměně celého motoru. Tím se ale start odložil o 24 hodin. Momentálně se tedy zdá, že by se WGS-5 mohla na svou cestu vydat v pátek našeho času mezi 2:27 a 2:59 . Meteorologové ale tomu moc nevěří a dávají startu jen 40% pravděpodobnost, obávají se totiž bouřek v okolí kosmodromu.
Pokud se start podaří, usadí se WGS-5 na geosynchronní dráze ve výšce 35 600 kilometrů a zařadí se tak ostatním družicím, které pod hlavičkou Pentagonu zajišťují komunikaci mezi velitelstvím, ministerstvy obrany a zahraničí, Bílým domem, mezinárodními partnery a armádními jednotkami po celém světě. Právě díky WGS-5 bude zajištěno spojení s celou Zemí. Samotná WGS-5 bude svým signálem pokrývat oblast Severní a Jižní Ameriky plus přilehlých oceánů. Se Zemí bude komunikovat jak v pásmu X tak i Ka. Jak jsme naznačovali už v začátku článku – WGS-5 má už na oběžné dráze čtyři své starší sourozence.
WGS-1 se do vesmíru dostala v říjnu roku 2007. Jejím pracovním prostorem je západní pobřeží USA a dosahuje až k jihovýchodní Asii. WGS-2 následovala v dubnu 2009 a usadila se na oběžné dráze tak, aby pokrývala Afghánistán, Irák a další státy Středního východu. Ještě ten samý rok, tedy v prosinci 2009 odstartovala mise WGS-3. Ta byla zaměřená primárně na africkou oblast, ale kromě toho zajišťovala i komunikaci z Blízkého východu. Posledním do party je WGS-4, která využívá vylepšené systémy a do kosmu letěla v lednu 2012. Jejím polem působnosti je Střední východ a jihovýchodní Asie.
Celkové plány hovoří o stavbě celkem deseti družic WGS, přičemž o všechny se postará společnost Boeing. Po aktuální WGS-5 bude následovat zcela logicky „šestka“, vyvinutá ve spolupráci s Austrálií, jejíž start se plánuje na konec letošního léta.
Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/delta/d362/images/patch.jpg
http://spaceflightnow.com/delta/d362/images/astrotech.jpg
http://spaceflightnow.com/delta/d362/payload/1.jpg
http://spaceflightnow.com/delta/d362/payload/2.jpg
http://spaceflightnow.com/delta/d362/payload/3.jpg
http://spaceflightnow.com/delta/d362/payload/4.jpg
http://spaceflightnow.com/delta/d362/images/map.jpg