sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Čtvrtkilometrový skok

Ani nemusíme moc lovit v paměti abychom si vzpomněli na první „poskočení“ zařízení Grasshopper. Psalo se 21. září roku 2012 a tahle imitace prvního stupně rakety Falcon 9 opatřená jediným motorem poskočila do výšky dvou metrů. Přes zvířený prach ale stejně nikdo nic neviděl. A teď, po sedmi měsících, je tu skok do více než stonásobné výšky. V dnešním příspěvku si rozebereme poslední let zařízení Grasshopper a podíváme se i na plány do dalších letů.

Grasshopperu, jeho technickému popisu i účelu jsme se věnovali v tomto starším článku. Dnes se proto zaměříme jen na popis nejnovějšího letu a také na výhled do budoucna. V pořadí již pátý let aparátu Grasshopper přišel 17. dubna. Při tomto skoku padla hranice 250 metrů a celý let trval přesně 61 sekund. Pokud jste ještě tenhle let neviděli, podívejte se na přiložený videozáznam, který doplňuje písnička Ring of Fire od Johnnyho Cashe , která se mimochodem k videu docela hodí.

V čem byl tento let výjimečný oproti ostatním? Především se poprvé startovalo za silnějšího větru než dřív. Zatímco při minulých skocích se bedlivě dohlíželo na rychlost větru a létalo se téměř za bezvětří, při tomhle letu se musel Grasshopper poprat s bočním větrem, což je na záznamu velmi dobře vidět.

Na tomto snímku je dobře vidět náklon Grasshopperu - od svislé osy se odchyluje o cca. 3°. Přesto si dokázal s tímto náklonem poradit.
Na tomto snímku je dobře vidět náklon Grasshopperu – od svislé osy se odchyluje o cca. 3°. Přesto si dokázal s tímto náklonem poradit.
Zdroj: http://external.ak.fbcdn.net/

A přiložená fotografie zase krásně ilustruje, v jakém náklonu stroj v jedné chvíli byl. Ale to je podstata testů – odhalit, co všechno systém zvládne, s čím si dokáže poradit. V tomhle případě všechno vyřešila pohyblivá tryska motoru ve spolupráci s několika drobnými tryskami na stlačený vzduch, které jsou umístěny v horní části trupu a které zabraňují rotaci kolem svislé osy. Ostatně, pokud se dobře podíváte na video a budete sledovat stín Grasshopperu, tak semtam zahlédnete drobné korekční zážehy.

A jaký bude další osud Grasshopperu? Do jakých výšek bude létat? Na tyhle otázky najdeme odpovědi, pokud se seznámíme s rozfázováním celého projektu. Ten se totiž dělí do tří etap.

Fáze 1 maximální výška letu 73 metrů / přistání do 45 sekund od startu – Slouží k základnímu otestování konceptu, tedy že Grasshopper umí vyletět do výšky a pak měkce přistát.
Fáze 2maximální výška letu 204 metrů / přistání do 45 sekund od startu – Do rakety je v této fázi natankováno méně paliva, vzhledem k větší výšce a stejnému času musí vše probíhat mnohem rychleji.
Fáze 3maximální výška 3500 metrů / přistání do 160 sekund od startu – Testování zaměřené na ještě větší rychlosti – jak při startu tak při přistání. 

Teď, když známe jednotlivé fáze testování, připomeneme si dosavadní lety. Pokud započítáme i ten nejnovější, tak se motor Grasshopperu zažehl celkem již pětkrát.

Pořadí letu Fáze Datum Dosažená výška Délka letu
1 1 21.9.2012 1,8 m 3 sekundy
2 1 1.11.2012 5,4 m 8 sekund
3 1 17.12.2012 40 m 29 sekund
4 1 7.3.2013 80 m 34 sekund
5 2 17.4.2013 250 m 61 sekund

Jak můžete sami vidět, fáze číslo jedna trvala nejdéle, naopak fáze druhá je dokončená (a překonaná) už během jediného letu. Čeká na nás tedy fáze třetí, poslední. Pokud půjde všechno podle plánu, tak by další let měl dosáhnout výšky 360 metrů a další by měl mířit už 750 metrů vysoko. A pokud půjdeme ještě dál, tak následující let už má atakovat hranici kilometru a půl. Příští let zamíří do výšky 2 200 metrů. Vše by měl korunovat poslední pokus, jehož cílovou výškou má být 3,5 kilometru. Pokud byste rádi věděli, kdy doje k dalšímu letu Grasshopperu, musím vás zklamat. SpaceX v tomhle směru hodně tajnůstkaří a nejčastěji o letu informuje až několik hodin, nebo dní po něm.

Grasshopper 2 bude mít na rozdíl od modelu používaného v současnosti zatahovatelné nožičky.
Grasshopper 2 bude mít na rozdíl od modelu používaného v současnosti zatahovatelné nožičky.
Zdroj: http://talkingpointsmemo.com/

SpaceX přitom už chystá nástupce současného Grasshopperru. Zatím se označuje jako Grasshopper 2 a od stávajícího modelu se bude lišit třeba prodlouženou nádrží, nebo také tím, že bude mít zatahovatelné nožičky. Otázkou ale zůstává, kdy se poprvé dočkáme nasazení tohoto nového modelu. Pro SpaceX bude určitě výhodné, pokud bude mít připravený náhradní exemplář. Díky tomu nebude muset „jedničku“ tolik šetřit a při testech klidně půjde až „na hranu“. Pokud by došlo k selhání, nic by se nestalo, pro současný Grasshopper stejně jiné využití není, tak by se od příště používala dvojka.

Stejně tak je otázkou, kdy se poprvé dočkáme vypnutí motoru a tedy volného pádu. Zatím ve všech případech hořel motor Merlin 1D od chvíle startu až do přistání. Společnost SpaceX ale plánuje, že součástí testování bude i vypnutí motoru následované volným pádem a opětovným zážehem motoru, který by měl zbrzdit přistání. Zdá se, že firma s vypnutím motoru čeká na lety do větších výšek, aby měl motor dost času si s novou situací poradit. Hodně užitečný by mohl být i pokus, který s Grasshopperem na první pohled nesouvisí – V červnu odstartuje poprvé vylepšená verze rakety Falcon 9 v1.1. Na oběžnou dráhu ponese kanadský satelit Cassiope, ale to je teď vedlejší. Hlavní je, že první stupeň před dopadem na vodní hladinu zažehne svůj motor a zkusí změkčit dosednutí.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
http://img.izismile.com//img/img6/20130423/video/spacex_rockets_incredible_vertical_takeoff_and_vertical_landing_400x300_20.jpg
http://external.ak.fbcdn.net/safe_image.php?d=AQDaDdYWvxAdNHln&url=http%3A%2F%2Fi3.ytimg.com%2Fvi%2FNoxiK7K28PU%2Fmaxresdefault.jpg%3Ffeature%3Dog&jq=100
http://talkingpointsmemo.com/images/spacex-grasshopper-plus.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.