Proton-M zřejmě opět poletí

raketa Proton-M

Je 6.srpna večer, přesně minutu po půl dvanácté . Na bajkonurském kosmodromu zahřmí motory rakety Proton-M. Raketa se vznese, až je z ní vidět jen malá tečka a i ta nakonec zmizí. Od rakety se oddělují jednotlivé stupně a další zahajují svou činnost.  Přímo ukázkový start. Nyní by mělo dojít k prvnímu zážehu čtvrtého stupně Briz-M (Breeze-M), který vynese cenný náklad na správnou pozici geostacionární dráhy (GEO). Motor správně naběhne. První zážeh, po chvíli druhý. Nyní je čas na třetí zážeh. Po pouhých sedmi sekundách řídící jednotka jeho činnost ukončuje.

To má ovšem opravdu daleko do plánovaných osmnácti minut, po které měl být motor v činnosti. Obě družice, ruská „Express-MD2“ a indonéský Telkom-3, zůstávají viset na přechodové dráze.  Jsou sice funkční, ale televizní vysílání a další komunikační služby pro Rusko a Asii už bohužel nenabídnou.

Express-MD-2 ve výrobní hale při komplexním testování

Express-MD-2 ve výrobní hale při komplexním testování
Zdroj: federalspace.ru

Rozbíhá se vyšetřování. Komisi vede přímo šéf Roskosmosu Vladimír Popovkin. V sázce je mnoho, neboť to není první selhání stupně Briz-M a zahraniční zákazníci začínají být řádně naštvaní a nervózní. Vždyť cena těchto dvou ztracených satelitů se pohybovala okolo 6 miliard dolarů.

16. srpna podává Vladimír Popovkin na tiskové konferenci první předběžné informace. Ty hovoří o nouzovém signálu z hlavního bloku, který obdrželo řídící středisko při třetím zážehu. Vypadá to na neprůchodné palivové potrubí.  Zda došlo k jeho ucpání nebo dehermetizaci a následnému poklesu tlaku, zatím komise netuší. Jistě se ví jen, že celá sestava létá po takové dráze, kde nemůže ohrozit ISS.

10.září poskytne informace prezident firmy International Launch Services Frank McKenna finální informace. Potvrzena je první varianta, to jest ucpání palivového  potrubí. Příčinou je vadná tryska ve výkonovém bloku Briz-M. Motor pak nenabral potřebný tah, protože tato malá kovová tryska (kalibrovaný otvor dávkování a přísun kapalin a plynů) uvnitř potrubí byla vyrobena v rozporu s technickou specifikací.

Tato závada vznikla už na Zemi, ovšem projevuje se jen při určitých úrovních tlaku a při testech se jí bohužel nepodařilo odhalit. Firma Chruničev (výrobce Briz-M) si tyto trysky objednávala od výrobního závodu Poljet z Osmku. Tam se výroba z Chruničeva přesunula v roce 2011. V rámci nápravy byly vyměněny všechny vadné trysky na vyrobených stupních Briz-M. Vyšetřovací komise navrhla daších 20 možných zlepšení při výrobě a kontrole Briz-M. Ruský premiér Medveděv dal za úkol šéfovi Roskosmosu navrhnout zlepšení systému kontroly jakosti.

Asi nejhůře z celé nehody vybruslil šéf závodu Chruničev Vladimír Nesterov, který koncem srpna rezignoval, neboť to nebyla první závada na tomto stupni a vládcům Kremlu již došla trpělivost. Prakticky přesně před rokem, 18.srpna 2011 díky programové chybě ztratil Roskosmos satelit Express-Am4 a předtím v únoru ještě ruský vojenský satelit. V obou případech byl na vině stupeň Briz-M.

Jestli se podaří napravit reputaci Briz-M se dozvíme hned 14.října 2012, kdy má na geostacionární dráhu (GEO) vynést satelit Intelsat-23 a  2.listopadu. To vynese také na GEO ruský retranslační satelit Luč-5B (obdobu amerických družic TDRS) a Jamal 300K, komunikační družici pro společnost Gazprom.

Stupeň Briz-M se satelity Luč-5A a Amos-5 (29.11.2011)

Stupeň Briz-M se satelity Luč-5A a Amos-5 (29.11.2011)
Zdroj: federalspace.ru

Historie stupně Briz-M sahá do roku 2001, kdy se přiřadil k do té doby používaným blokům D respektive DM. Jeho postupné vylepšování zvedlo kapacitu Protonu-M z 3,7 tuny na 6,8 tuny na GEO. Přičemž je možné motor až 8x restartovat a vynést i více družic v rámci jednoho startu. Jako palivo používá nesymetrický dimethylhydrazin a okysličovadlo dimerní oxid dusičitý (N2O4).

Bude-li i další start neúspěšný, může přijít na řadu další výrobce a sice RSC Energia se svým blokem DM spalujícím kapalný kyslíkkerosen, který sice zatím nedosahuje takové nosnosti jako Briz-M, je však výrazně spolehlivější.

Zdroje informací:
http://www.spaceflightnow.com
http://forum.kosmonautix.cz
http://forum.kosmonautix.cz
http://www.federalspace.ru
http://www.federalspace.ru
http://www.federalspace.ru
http://www.novosti-kosmonavtiki.ru
http://ru.wikipedia.org

Zdroje fotek:
http://www.federalspace.ru/img/site/msv0.jpg
http://www.federalspace.ru/img/news/IMG_2874.JPG
http://www.federalspace.ru/img/al/1322554679.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.