sociální sítě

Přímé přenosy

Vulcan (SNC Demo-1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

4iG

Maďarský poskytovatel komunikačních služeb 4iG souhlasil s investicí 100 milionů dolarů do americké společnosti Axiom Space, která se zabývá vývojem vesmírných stanic, a rozšíří tak svou působnost v kosmickém průmyslu.

NASA

Bezpečnostní poradci NASA doporučují, aby agentura přehodnotila architekturu přistání na Měsíci pro misi Artemis a také to, jakým způsobem agentura řeší incidenty. Jako příklad uvedli zkušební let Starlineru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Pátý letošní start Ariane 5

Start rakety Ariane 5

28.září odstartovala z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guayaně nejsilnější evropská raketa současnosti – Ariane 5. Cílem bylo vynést na geostacionární dráhu dvě telekomunikační družice Astra-2F a GSAT-10. Start letu s technickým označením VA209 přišel přesně ve 23:18 SELČ. Jednalo se již o 65. start této rakety.

Samotný průběh startu je následující: Nejprve je zažehnut hlavní stupeň s motorem Vulcain na kapalný kyslík a kapalný vodík. Po sedmi sekundách se aktivují i pomocné postranní boostery na pevné palivo a raketa se odlepí od startovací rampy. Po 2 minutách a 21 sekundách jsou odděleny pomocné boostery a  3 min 17 sec po startu je odhozen aerodynamický kryt. Samotný hlavní motor hoří 8 minut 59 sekund. Po dalších šesti sekundách se druhý stupeň s nákladem oddělí. Po dalších 4 sekundách začal fungovat motor druhého stupně, který se vypnul po 25 minut 25 sekund od startu.

V té chvíli byla raketa na přechodové dráze 249,5 km až 35 937 km a sklonem 6 ° k rovníku.Ve výšce 660,7 km měla rychlost 9,35 km/s, což jí stačí k tomu, aby se dostala na geostacionární dráhu. Po dalších přibližně 27 minutách 44 sekundách byl oddělen satelit Astra-2F. Za další tři minuty se vydal na cestu sám i indický satelit GSAT-10. Celkové letové operace skončily pro Ariane 5 zhruba 46 minut po zapálení hlavního motoru.

Na geostacionární dráze se pak oba satelity musí usadit pomocí vlastních motorů. Astra-2F se usadí na pozici 28,2 ° E odkud bude poskytovat telekomunikační služby nové generace direct-to-home pro Evropu, Blízký východ a Afriku. GSAT-10 na pozici 83 ° E zajistí podobné služby pro Indii. Navíc bude zajišťovat i radionavigační servis.

Geostacionární dráha má tu úžasnou vlastnost, že družice na ní umístěná se jeví pozorovateli na Zemi, jako by visela stále na jednom místě. Je tak tudíž ideálním aspirantem na použití pro přenos televizního signálu do domácností. Stačí tedy nastavit na svém domě parabolickou anténu požadovaným směrem.

Tento start si může připsat nový rekord. Ariane 5 v nejsilnější verzi  ECA, jejíž teoreticky nejvyšší nosnost je 10500 kg, se k této hranici poměrně dost přiblížila. Celková hmotnost užitečného zatížení činila 10 211 kg z toho družice 9401 kg a adaptéry s dávkovači 810 kg.

Zdroje informací:
http://www.esa.int
http://en.wikipedia.org

Zdroje obrázků :
http://www.esa.int/images/liftoff_v209-0006_large,0.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.