5. srpna vypustila SpaceX raketu Falcon 9 s telekomunikační družicí Merah Putih. Šlo o první opakované použití Blocku 5 a také o třetí start v podání této firmy za pouhých 16 dní. Po nášupu ale přišel půst, který nakonec neplánovaně trvá již měsíc. Ale už brzy bychom se měli opět dočkat startu a pokusu o přistání. Na Floridě se totiž připravuje vypuštění telekomunikační družice Telstar 18V, která se někdy označuje také jako APStar 5C. V tomto článku najdete informace týkající se tohoto startu.
První stupeň pro tuto misi dorazil ke startovní rampě číslo 40 jen pár hodin po startu Falconu s družicí Merah Putih a v té době se očekávalo, že Falcon s Telstar 18V poletí 23. srpna, což by bylo jen za 16 dní. Za pár dní ohlášený odklad o dva dny asi nikoho nepřekvapil, protože podobné změny jsou naprosto běžné a těžko bychom hledali nějaký start, který nepotká podobný odklad. Dvacátého srpna zbývalo do startu pět dní a na internetu se začaly objevovat informace, že dnes nebo pozítří by mělo dojít k zážehu. Jenže nedošlo – transportní konstrukce TEL se ani nepřesunula do montážní haly HIF a bylo jasné, že se něco děje.
Zpráva o odkladu pár dní před startem a navíc o dva týdny se mezi běžné zařadit rozhodně nedá. Důvody tohoto významného odkladu neznáme. Podle dostupných zdrojů měly být raketa i startovní rampa v pořádku, takže podezření padá na vynášený náklad. Sluší se však poznamenat, že to není oficiální informace, ale pouze neověřená spekulace, která je jako jediná dostupná. Statický zážeh se posunul nakonec až na 5. září.
Raketa vyjela na floridskou rampu číslo 40 už o den dříve a byla zde vztyčena. Včera jsme se dozvěděli, že se okno pro zážeh otevře v 16:00 našeho času a může být otevřené šest hodin. Několik hodin však nebylo potřeba – pozorovatelé v okolí rampy již chvilku po desáté ráno místního času hlásili kouř, oznamující několikasekundový zážeh devíti motorů Merlin na prvním stupni. Statický zážeh je vrcholem celé komplexní simulace startu, při které se ověřuje funkčnost systémů a všechno probíhá jako při skutečném odpočtu – včetně tankování paliva. Několik minut po zážehu přišlo oficiální potvrzení o jeho provedení ze strany SpaceX, která vždy provede základní analýzu nasbíraných dat a pokud je vše v pořádku, pustí informaci na svůj Twitter.
Static fire test of Falcon 9 complete—targeting September 8 launch of Telstar 18 VANTAGE from Pad 40 in Florida.
— SpaceX (@SpaceX) 5. září 2018
Zatímco specialisté provádí hloubkovou a komplexní analýzu dat nasbíraných při zážehu, pracovníci na rampě zatím odčerpávají pohonné hmoty z nádrží, aby mohli prázdnou (a tedy mnohem lehčí) raketu sklopit do horizontální polohy a odvézt do montážní haly HIF. Tady se k hornímu stupni připojí aerodynamický kryt s nákladem – telekomunikační družicí Telstar 18V/APStar 5C. Tato „špička“ rakety se k nosiči připojuje až po statickém zážehu, aby se minimalizovalo riziko jejího poškození, jako tomu bylo při nehodě v rámci mise Amos 6.
Pro tento start se použije zbrusu nový první stupeň z výrobní verze Block 5 (jiné už létat nebudou) s výrobním označením B1049 a asi nikoho nepřekvapí, že horní stupeň je pro tuto misi jako obvykle nový. Za pár dní by se měl Falcon na rampu číslo 40 vrátit, ale tentokrát již bude nosič kompletní a bude jej čekat ostrý start. Startovní okno trvá čtyři hodiny a otevírá se v neděli 9. září v 5:28 SELČ. Podle poslední dostupné předpovědi od meteorologické služby 45. letky amerického letectva předpovídají dobré počasí s pravděpodobností 60 %.
„Oblačnost a přeháňky se budou postupně nad kosmodromem zesilovat v průběhu pátku a soboty s tím, jak se bude přes Floridu přesouvat k západu tlaková níže,“ stojí v předpovědi a dále se píše: „Vítr v nižších výškách se v daném období změní na jižní a zvýší riziko srážek. Start ohrožují i cumuly a silná vrstva oblačnosti. Maximální nárazy větrů ve vyšších výškách budou mít severní směr a ve výšce 12 kilometrů dosáhnou rychlosti 10 m/s.“ Izolované přeháňky by podle předpovědi mohly zasáhnout okolí kosmodromu. Ve výšce 750 metrů má být oblačnost rozptýlená, ve výškách 4,5 a 7,5 km převážně souvislá. Viditelnost by měla být dobrá s teplotami kolem 25 °C a jihojihovýchodním větrem s rychlostí 19 – 27 km/h.
Raketa po startu zamíří východním směrem, tedy nad Atlantik. První stupeň se od zbytku rakety oddělí zhruba dvě a půl minuty po startu a pokusí se o přistání na mořské plošině Of Course I Still Love You, která 4. září opustila floridský přístav. Horní stupeň zatím bude uhánět i s nákladem vstříc oběžné dráze. Jako obvykle nás čekají dva zážehy horního stupně – ten první zajistí dosažení oběžné dráhy, následovat bude několikaminutová přeletová fáze s vypnutým motorem, po které přijde druhý zážeh provedený v okolí rovníku. Tento zážeh vytáhne nejvyšší bod oběžné dráhy do výšky několika desítek tisíc kilometrů, což je dráha přechodová ke geostacionární. Zde se družice oddělí od horního stupně a sama s pomocí vlastních motorů sníží sklon dráhy vůči rovníku a vytáhne nejnižší bod dráhy nahoru, čímž dosáhne dráhy geostacionární.
Telstar 18V (písmeno V pochází z anglického slova Vantage, tedy výhoda) vyrobila společnost Space Systems/Loral, která sídlí v kalifornském městě Palo Alto. Jejich výtvor se usadí nad 138. stupněm východní délky, odkud bude pokrývat asijsko-pacifický region. Za tímto účelem je družice vybavena sadou transpondérů v pásmech C a Ku. Jakmile družice dosáhne své pracovní pozice a projde tradiční oživovací a ověřovací fází, začne její patnáct let dlouhá služba. V jejím rámci bude zajišťovat přenos velkoobjemových dat pro televizní vysílání, ale i pro námořní služby a další možnosti, které nabízí telekomunikační operátoři. Družice je schopna vytvořit jak široký datový svazek pro televizní vysílání, tak i bodový svazek pro přesně danou lokalitu. Telstar 18V svým signálem pokryje oblast, která začíná u hranic Indie a Pákistánu a končí až u Havaje.
Firma APT Satellite (též známá jako APSTAR) z Hongkongu bude vlastnit 57,5 % komunikační kapacity této družice výměnou za 57,5% celkových nákladů na tuto misi. Právě proto se družici Telstar 18V říká též APSTAR 5C. Tato družice na oběžné dráze nahradí stárnoucí Telstar 18/APSTAR 5, který se do vesmíru dostal na palubě rakety Zenit 3SL vypuštěné z plovoucího kosmodromu Sea Launch v roce 2004.
V roce 2015 firma APSTAR souhlasila s tím, že zaplatí 118,8 milionu dolarů za svůj podíl na programu Telstar 18V/APSTAR 5C, což vyplývá z údajů na hongkongské burze. Na základě tohoto údaje je cena této družice odhadována na zhruba 206 milionů dolarů. Jelikož Telstar 18V nese 63 transpondérů, mělo by společnosti APSTAR patřit přesně 36,2 transpondérů. APSTAR momentálně provozuje pětici geostacionárních komunikačních družic, zatímco společnost Telesat, jejíž sídlo bychom našli v kanadské Ottawě, má na starost 16 družic na geostacionární dráze a na nízké dráze má testovací družici pro případnou budoucí komunikační síť.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/f9_t18v_staticfire-678×378.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DkAV1PAVAAEGAig.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DkAV1O8U8AAyj9S.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…e4084efdf40d37f141ecef8ad08ed19f&oe=5C2D4ED3
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=43466.0;attach=1440096;image
https://spacenews.com/wp-content/uploads/2015/12/Telstar18-coverage-mao-879×485.jpg
http://www.sdtv.gr/photoshare/image-825A_5B2FBF56.jpg
Trochu mi v článku chybí hmotnost nákladu. Podle některých zdrojů by to mělo být až 7060 kg, tedy jen o pár kilo méně než nejtěžší kdy vynaseny náklad na GTO. (viz ElonX)
ElonX se odkazuje na tweet Emre Kellyho:
2018-09-05 15:52 +00:00
Side note for Saturday’s #SpaceX launch: It’s not the heaviest #Falcon9 payload to date, which was secured by TELSTAR 19V in July at 7,075 kg, but it’s close – TELSTAR 18V’s launch mass clocks in at 7,060 kg. Destination is GTO and will serve Asia + Pacific.
(: Telesat)
Stejný údaj uvádí i Gunter.
https://space.skyrocket.de/doc_sdat/telstar-18v.htm
Rodinný podnik NASA Lockheed Martin a Boeing – ULA šlape na plyn, z bezkonkurenční pohody je probudil Elon Musk s jeho SpaceX. NASA-Boeing a Lockheed Martin se připravujÍ na první zkušební let kosmické lodi Boeing Starliner v r.2019 a lodi Orion Exploration Mission 2, v r. 2023. ULA žene Vulkán k znovu použitelnosti, chtějí v ceně konkurovat Falconu 9.
Uvidíme také článek: Končí roční půst startu rakety Proton??
Uvidíme 🙂