sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Komerční pilotované lodě jdou do finiše, aneb status CCP v 1. čtvrtletí 2018

Na konci ledna loňského roku jsme vám v tomto článku představili plán vývoje komerčních lodí na rok 2017 v rámci kontraktu CCtCap (Commercial Crew transportation Capability). Uběhlo dalších 13 měsíců a Poradní výbor NASA na svém pondělním (26.3.) zasedání Komise pro pilotované lety a průzkum (Human Exploration and Operations Committee) vyslechl prezentaci Kathryn Lueders – manažerky programu CCP (Commercial Crew Program) o stavu přípravy obou pilotovaných lodí a jejich nosičů k prvním kosmickým letům.

Jako již tradičně, Kathryn konstatovala, že oba komerční partneři, pod důkladným dohledem NASA, dosáhli v minulém roce významného pokroku v plnění programových milníků, pokročili ve výrobě, testování a kvalifikaci jednotlivých konstrukčních celků, aby mohli přistoupit k testovacím letům na ISS. Pokud ale srovnáme vloni ohlášené termíny těchto letů s dnešním stavem, vidíme opět posuny v kalendáři doprava, přičemž není zaručeno, že jsou to odklady finální. Prezentovaný termínový plán na obrázku níže byl totiž platný k 18.12. 2017 a dnes, s odstupem 3 měsíců, je situace velmi pravděpodobně jiná. Prozatím tedy stále oficiální plánované termíny startů vypadají následovně:

SpaceX Demonstration Mission 1 (bez posádky):   srpen 2018
SpaceX Demonstration Mission 2 (s posádkou):     prosinec 2018
Boeing Orbital Flight Test (bez posádky):                srpen 2018
Boeing Crew Flight Test (s posádkou):                    listopad 2018

Stav milníků CCtCap v prosinci 2017
Stav milníků CCtCap v prosinci 2017
Zdroj: https://www.nasa.gov

Stav milníků CCtCap v prosinci 2017

Zde si dovolím malou vsuvku s neoficiální informací od zasvěcených insiderů z portálu NASASpaceFlight, kteří přímo hovoří o tom, že oba první pilotované lety už téměř s jistotou sklouznou do roku 2019, přičemž na vině zpoždění nebudou převážně komerční dodavatelé. Mimo dodatečné certifikační požadavky jsou údajně různé NASA týmy ve skluzu s posuzováním předložených výsledků kvalifikačních testů,  splněných milníků a vlastními ověřovacími testy nových lodí. Za tento ne optimálně připravený revizní a schvalovací proces byla NASA už v minulých letech kritizována Poradním výborem Kongresu pro bezpečnost kosmických letů –  ASAP, takže se tato informace dá brát jako relativně věrohodná. V oficiální prezentaci manažerky CCP se ji ovšem z pochopitelných důvodů nedočteme…

 

Nicméně v lednu 2017 byly Boeingu i SpaceX uděleny kontrakty na pilotované mise PCM-3,4,5,6, čímž NASA splnila svůj závazek z programové fáze CCtCap, že po dvou certifikačních letech si od obou vítězů CCP nakoupí minimálně po 6-ti běžných pilotovaných letech k ISS. Kontrakty na první dvě rotační mise PCM-1 a PCM-2 dostaly obě společnosti již v letech 2015 a 2016.

Podívejme se nyní podrobněji na konkrétní aktivity u jednotlivých komerčních dodavatelů za poslední období. Níže uvedené informace byly aktuální ke konci února 2018, takže dnes bude stav projektů ještě o něco dále.

SpaceX: Crew Dragon

  • Byla dokončena testovací kampaň vnitřního protipožárního systému
  • Je dokončováno vyhodnocení testů pohonného systému
  • Proběhl kompletní test komunikace s novým skafandrem
  • Bylo dokončeno 5. vyhodnocení ovládacích panelů posádky, 6. hodnocení během března
  • Byl dokončen test kryptované komunikace pilotované lodě s dobrým výsledkem
  • Úspěšně proběhly zátěžové testy konstrukce kabiny, simulující přistání do vody
  • S dobrým výsledkem proběhly padákové testy při vysokém zatížení a s nižším počtem (3)  padáků
  • NASA obdržela a reviduje kompletní testovací plán pro In-Flight Abort Test, obsahující testovanou konfiguraci lodi, plánované měřicí vybavení, provedení testu a analýzu zatížení
  • Nepřetlakovaný „trunk“ lodi pro letový test je ve výrobě
  • Probíhá výroba lamel tepelných radiátorů
  • Pro let DM-1 (bezpilotní) probíhá montáž kabiny SN 2-1
    • Crew Dragon DM-1 - interiér kabiny během montáže
      Crew Dragon DM-1 – interiér kabiny během montáže
      Zdroj: https://www.nasa.gov

      Modul avioniky je kompletně vybaven přístroji a testuje se

    • Byla dokončena instalace všech podpůrných systémů pod podlahou lodi
    • Jsou nainstalovány všechny nádrže motorků Draco a SuperDraco (SD)
    • Testovací zážehy všech dvojic motorů SD byly úspěšně dokončeny
    • První pár SD byl nainstalován, montáž párů 2 a 3 je v běhu
    • Ovládací panel pro přísun kyslíku a dusíku byl nainstalován
    • Byla dokončena výroba poklopu bočního průlezu
    • Výroba a předběžná kvalifikace displejů ovládacího panelu byla dokončena, jsou připraveny k instalaci
    • Výroba dokovacího systému je z 90% hotová
    • Je vyrobeno 120 z celkových 240 fotovoltaických panelů
    • Na trunku byla dodatečně zesílena stěna v místech uchycení radiátorů
    • Crew Dragon pro let DM-1 bude na konci května předán do NASA Plum Brook k environmentálním testům
  • Pro let DM-2 (1.pilotovaný) je připravována loď SN 2-3
    • Crew Dragon DM-2 po montáži radiálních přepážek
      Crew Dragon DM-2 po montáži radiálních přepážek
      Zdroj: https://www.nasa.gov

      Je kompletně svařena přetlaková kabina lodi

    • Bylo dokončeno akceptační testování vyrobené nosné konstrukce
    • Probíhá sestavování tepelného štítu
    • Probíhá svařování zásobovacího potrubí
    • Byly nainstalovány radiální přepážky v servisním prostoru
    • Vyrábí se nádrže pohonných látek
  • Letové testy a provoz Crew Dragona
    • Byl aktualizován plán letových testů (jak víme, ten prezentovaný už pravděpodobně neplatí)
    • Byl dokončen druhý test simulace dokování lodi k ISS a kontroly lodi po připojení
    • Bylo dosaženo souladu s plánem řízení polohy ISS pro připojení a odpojení

 Falcon 9 (Block 5)

  • Byla demonstrována dlouhá kumulativní doba chodu motoru M1D v konfiguraci pro pilotované lety (nový odolnější rotor turbíny plynového generátoru)
  • Byla úspěšně dokončena kvalifikace šroubovaného octawebu 3.0
  • Upravené tlakové nádoby COPV prošly úspěšně testovacím a kvalifikačním programem
  • Byla zahájena výroba letových COPV pro misi DM-1
  • Pro let DM-1 se vyrábí první stupeň SN 1051, jeho nádrže jsou ve stádiu svislé montáže

Startovní rampa LC-39A

  • Po inauguračním startu Falconu Heavy pokračují demontážní práce rotační servisní konstrukce RSS (Rotating Service Structure) z éry raketoplánů
  • Na pevnou servisní konstrukci FSS (Fixed Service Structure) bude přidáno 6 dodatečných plošin/pater (není zcela jasné, zda-li to budou další patra do výšky, nebo jen nová servisní podlaží v současné věži)
  • Otočná přístupová lávka pro posádku CAA (Crew Access Arm) bude na FSS namontována na podzim 2018

Boeing: CST-100 Starliner

  • Byla dokončena certifikační revize designu (DCR) vzletového segmentu
  • Proběhla ISS DCR pro PCM mise (Post Certification Mission)
  • Proběhlo stanovení priorit a spuštění série testů odplyňování pro kompatibilitu s ISS
  • Pokračuje série pevnostních zkoušek kabiny STA (Structural Test Article)
    • Byla dokončena série rázových testů
    • Je dokončeno testování celostního namáhání
  • V listopadu 2017 proběhl 2. kvalifikační test padákového systému
    • V plánu jsou 3 kvalifikační shozy a dalších 6 testů pro ověření spolehlivosti
  • Ve White Sands Test Facility proběhly testovací zážehy motorů
    • Byly dokončeny akceptační testy LAE motorů pro CFT (Crew Flight Test)
    • Pokračuje série studených testů SMHF
  • Tréningová maketa kabiny BMT (Boeing Mockup Trainer) byla v lednu 2018 dovybavena
  • Technologický simulátor lodi BES (Boeing Engineering Simulator) je v provozu a od února 2018 na něm probíhá testování
  • Pokračují testy kompatability s ISS
    Boeing CST-100, kabina pro let OFT
    Boeing CST-100, kabina pro let OFT
    Zdroj: https://www.nasa.gov
    • Dokončen test vzájemné radiofrekvenční kompatability 9A
    • Zopakován test 2 pro kontrolu ovládání, přenos telemetrie a SW zkrze HW rozhraní
  • Loď OFT (Orbital Flight Test) pro 1. bezpilotní let – Spacecraft #3
    • Probíhá vybavování spodního dna kabiny
    • Pokračuje výroba poklopů bočního a horního průlezu
    • Sestavuje se tepelný štít
    • Probíhá výroba základní konstrukce servisního modulu a úchytů radiátorů

Atlas V (AV-080) – nosič pro misi OTF

První stupeň Atlasu V OFT ve výrobě
První stupeň Atlasu V OFT ve výrobě
Zdroj: https://www.nasa.gov
  • Svařená palivová nádrž prvního stupně byla předána na montáž dalšího vybavení
  • Byla dokončena instalace palivového potrubí
  • Byl dodán svařenec nádrže okysličovadla
  • Reakční řídicí systém horního stupně Centaur prochází tlakovými zkouškami
  • Motor RL-10s byl dodán a prochází ověřovacími testy
  • Horní adaptér stupně Centaur je připraven v hale finální montáže

Prezentace stavu CCP také obsahuje informace o dalších dvou komerčních partnerech, kteří v rámci dílčích subkontraktů pracují na prostředcích, jež mají v budoucnu sloužit NASA při dopravě nákladů na ISS, nebo jiným účelům.

Sierra Nevada Corporation (kontrakt CCiCap)

  • Prototyp miniraketoplánu Dream Chaser ETA v listopadu 2017 úspěšně absolvoval druhý klouzavý let a přistání ALT-2 na Edwardsově letecké základně USAF (milník 4b)

    Dream Chaser při testovacím letu ALT-2
    Dream Chaser při testovacím letu ALT-2
    Zdroj: https://www.nasa.gov
  • NASA uznala splnění milníku 4b a vyplatila na něj vázané finance
  • Poletová analýza dat v SNC je téměř dokončena,
    • všechny cíle mise byly splněny
    • letové výkony všech systémů při ALT-2 byly nominální
    • pojíždění po přistání bylo ověřeno při více pozemních testech
  • Pokračuje další vývoj a testování reakčního řídicího systému RCS
  • Pokračuje analýza aerodynamických dat z testovacího letu a tunelových měření

Blue Origin (kontrakt CSCC)

  • Probíhá výměna technických informací
    Motor BE-4 při testovacím zážehu
    Motor BE-4 při testovacím zážehu
    Zdroj: https://www.nasa.gov
    • Materiály nosných raket
    • Klimatologická analýza
    • Výroba nosných konstrukcí
  • Probíhá výměna dat
    • Probíhá výměna různé technické dokumentace a SW
  • Výhled do budoucna
    • Pokračování ve výměně dat a technických znalostí
    • Aktualizace plánu výstavby vzletové rampy BO v květnu 2018

Shrnutí

Prezentace NASA CCP přinesla nekonfliktní a „politicky korektní“ přehled situace: Vývoj, testování a certifikace komerčních kosmických lodí USA i nadále pokračují. Jsou plněny kontraktem stanovené milníky a je průběžně zvyšována vyspělost dopravních systémů obou dodavatelů. Obě plavidla pro první bezpilotní kosmický let jsou ve vysokém stádiu výroby, montáže a přípravy pro srpnové termíny bezpilotních startu. Tým NASA CCP identifikoval kritická rizika programu – nemožnost dosáhnout požadované úrovně pravděpodobnosti ztráty posádky LOC (Loss Of Crew) a napnutý program tréninku záchranných týmů pro scénáře  nouzového přerušeného letu. NASA s dodavateli pracuje na minimalizaci těchto rizik.

Za náš portál můžeme dodat, že program CCP je pro NASA rozhodně novou zkušeností, kdy se tato zkušená, ale zároveň rozvětvená a ne vždy a všude pružná organizace občas dostává do vleku událostí za svými komerčními partnery. I když je celková cena za oba paralelně běžící vývojové projekty pevně daná a fixní částky jsou vypláceny až po splnění konkrétních projektových milníků, postupné zpožďování certifikačních letů se NASA přece jen prodraží, a to kvůli potřebě nákupu dalších sedaček v ruských Sojuzech, dokud nové kosmické lodi Made In USA nedosáhnou certifikace a operační způsobilosti.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://forum.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
41 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před

No řekl bych, že Elon to těmi prohlášeními o přistání Dragonu na Marsu a obletu Měsíce s posádkou (oboje 2018) celkem přepískl. Dělat z nejlepšího obchodního partnera (NASA) šaška se úplně nevyplácí. Takže první poletí Starliner.

Škoda toho motorického přistání, ale jestli místo toho bude použitelný řiditelný paraglide,, tak taky dobře.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Jak se píše v článku, obě firmy mohou postupovat rychleji, ale brzdí je administrativa NASA. A to, že bude první Boeing bych s jistotou netvrdil, času zbývá ještě mnoho.

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před

Ze začátku určitě ne. Ale pokud se SpaceX začne dařit zachraňování krytů, třeba to časem vyzkouší i u Dragona.

ventYl
ventYl
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

O tomto pochybujem, je to slepa vetva vyvoja. Asi ani kryty nemaju riaditelny padak, skor pouzivaju k orientacii stlaceny dusik, padak vyhadzuju dost neskoro a finalne skorigovanie poskytuje prave rychla lod (Mr. Steven).

Navyse by to znamenalo celu tuto haluz certifikovat u NASA a to bude asi vacsi problem ako s motormi SuperDraco.

Zatretie, zbytocne sa s tym parat, ked ma BFR mat funkciu „Go Home“ a nebude na to potrebovat ziaden padakovy system.

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Tak neřiditelné padáky jsou poslední dobou k vidění snad už jenom v kosmonautice.

Ostatní parašutisté, paraglidisté a kitisté to ta svá křídla evidentně za slepou větev nepovažují.

To že by měl aerodynamický kryt jen neřiditelný padák je pro mě překvapení. To by byl pokaždé pro posádku lodi docela slušný adrenalin.

ventYl
ventYl
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Okrem jednoduchosti a spolahlivosti treba zvazit aj ostatne faktory: ked sa pristava na vodnu plochu, alebo do Kazasskej stepi, tak je cielova oblast velka niekolko stovak km a samotny procest zostupu je pomerne presny. Triafame sa snad s presnostou jednotiek km.

Pri kryte je dodatocny faktor jeho aerodynamika. Jeho tvar bude sposobovat znacne turbulencie, ktore riaditelnym padakom narobia dost vela problemov.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Díky za článek!
Na Starliner Spacecraft-1 (určený pro Pad Abort Test na základně White Sands Test Facility) byl 15. března instalován tepelný štít.comment image

Alois
Alois
6 let před

U Space X mi chybí zmínka zda existuje letový simulátor.
Certifikace si vyžaduje svoje, určit nikdo nechce aby se opakoval příběh raketoplánu, kdy posádka se jen musela spolehnout na to, že vše bude fungovat a neměla prakticky žádné záchranné prostředky. Technologie byla k dispozici, příkladně “ vajíčka“ z Valkýry, to by ale znamenalo snížit již tak malou nosnost někam těsně nad 10 tun a to byl raketoplán k smíchu.

Alois
Alois
6 let před

Před prvním pilotovaným letem bych očekával výcvik na simulátoru kabin asi tak půl roku. Jestli mají letět na přelomu 18/19 měli by pomalu začít s přípravou a simulátory by měly být funkční.

Zdeněk
Zdeněk
6 let před

Super článek vždy potěší si přečíst novinky z komerčních programů. Zvlášť fandím SpaceX.P.S někde jsem četl, že Elon dal Crew Dragonu maximální prioritu- tak uvidíme.

SFENCE
SFENCE
6 let před

Cituji clanek: „Tým NASA CCP identifikoval kritická rizika programu – nemožnost dosáhnout požadované úrovně pravděpodobnosti ztráty posádky LOC (Loss Of Crew)“

Je k tomuto vice informaci? Treba nejake zduvodneni?

SFENCE
SFENCE
6 let před

Kdybychom za jedinou moznou pricinu nehody nerealne povazovali vnejsi vliv }treba naraz mikrometeoritu), je znamo na jakou hodnotu by se ukazatel LOC dostal pri misi trvajici 210 dni?

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  SFENCE

Mám tu nějaký document z roku 2012, o poškození tepelné ochrany TPS (thermal protection system)kvůli MMOD vedoucí k LOC
https://www.nasa.gov/pdf/626427main_1-5_Rollins_Christiansen.pdf
U STS se udává 1:250 bez kontroly, 1:400 s pozdější kontrolou,
Pro Orion během 210 mise u ISS se zde uvádí 1:400 bez a 1:1800 s kontrolou.
Na tohle jsem narazil, ale je možné, že existují samozřejmě další a novější analýzy. Otázka zní, jestli to odpovídá na tvou otázku.

SFENCE
SFENCE
6 let před
Odpověď  SFENCE

Myslim, ze odpovida.

Dekuji.

Hawk
Hawk
6 let před

Důležité je ,aby lidé věděli do čeho nastupuji, t.j. seznámit je se všemi riziky. Jsou to již dospělí lidé, nerozumím proč by je měl stát chránit je samotné před sebou samými. Když si někdo navlékne např. wingsuit a  zraní se při seskoku je to tragédie, ale byla to jeho dobrovolná volba, popřípadě může prubnout žalovat výrobce.

Pokud spolehlivost NASA požaduje pouze pro své zaměstnance je to ok. Pokud to vyžaduje obecně pro zákazníky-soukromé osoby, je to opravdu na vztahu zákazník-SpaceX a případně přehnané požadavky na spolehlivost spíše technickému rozvoji škodí. Konečně pokud Musk není marketingový sebevrah, tak pro spolehlivost pilotovaného systému udělá sáma maximum nařízení-nenařízení.

Stát by měl vyžadovat spolehlivost z hlediska rizika pro nestranné účastníky. T.j. spolehlivost nosiče u letových koridorů, které vedou nad obydlenými oblastmi. Ale to myslím není tento případ.

Alois
Alois
6 let před
Odpověď  Hawk

Bude to asi stejné jako v letectví, tam vydává certifikaci pro lety s posádkou státní úřad.

Miloš
Miloš
6 let před
Odpověď  Hawk

Chcem reagovať na príspevok pána Pospíšila, ale nenašiel som pod jeho príspevkom ponuku odpovedať. Tak snáď nevadí, že to napíšem sem.
Pán Pospíšil napísal, že v histórii NASA zahynulo 17 astronautov a uvádza, okrem iného, aj Apollo 1. Bez toho, že by som chcel niekomu ubližiť, ale členom spomínanej posádky bol aj Roger Chaffee, pre ktorého to mala byť prvá misia. Keďže v tejto oblasti nie som moc zorientovaný, zaujímalo by ma kto je vlastne považovaný za astronauta. Stačí, že je v nejakom tíme astronautov, ale ešte neletel do vesmíru. Sú na to nejaké predpisy, podobne ako na určenie čo je kozmický let a čo nie je?
Ďakujem za odpoveď.

ventYl
ventYl
6 let před
Odpověď  Hawk

U NASA sa zlate astronauticke kridielka davaju po prekroceni medzinarodnej hranice vesmiru. To z hlavy neviem, ci je 120 km, alebo 100 km.

Rusi to maju podobne, dokonca v historii bola jedna misia, kde skoro nepriznali kozmonautom financnu odmenu za pobyt vo vesmire, pretoze po starte doslo k odchylke od nominalnej trajektorie a nakoniec sa zistilo, ze kapsla ani danu hranicu neprekonala. Nejako sa to nakoniec ale vyhadalo.

Miloš
Miloš
6 let před
Odpověď  Hawk

Pán Pospíšil ja Vás chápem. Mňa len zaujímalo kto vlastne je považovaný za astronauta a kto nie. Lebo sú prípady, že niekto sa stane členom nejaķého tímu astronautov. A po čase, bez toho že by letel do vesmíru, tento tím opustí. Tak potom, bol astronautom, nebol astronautom, zostal astronautom. Viem, že je to nepodstatné, len ma to zaujalo.
Niečo podobné napríklad hrozilo aj Dekemu Slaytonovi.

maro
maro
6 let před

U Sojuzu nemůžete ty dvě havárie počítat do dnešního reálného LOC, protože ani jedna z těch příčin, kvůli kterým ty havárie nastaly nemůže dnes nastat znovu. To byste mohl jen tehdy, kdyby se dál létalo bez skafandrů jako při těch dvou kritických letech, což se ale opravdu neděje. I ten raketoplán měl na konci své kariéry o hodně lepší LOC, protože i tam provedli opatření, aby minimálně ty dvě známé katastrofické příčiny už nemohly nastat.

tonda
tonda
6 let před

Děkuji za pěkné shrnutí,i když už některé jsou staršího data!Pěkný článek!

jregent
jregent
6 let před
Odpověď  tonda

pripojuji se.
Diky

Duško
Duško
6 let před

Dobrá správa hlavne pre ISS. Pokiaľ začnú súkromníci pravidelne lietať na stanicu, budú sa snažiť, využiť ju čo najdlhšie. Možno sa v budúcnosti dočkáme aj rozšírenia alebo úpravy stanice. Taký modul typu „vesmírneho hotela“ bi bol využiteľný aj komerčne.

android
6 let před

Věřim, že ISS bude nahrazena stanicí s oběžným prstencem postavenou nejprve na téměř stejné orbitě jako je ISS a to tak že bude stačit isp v řádu desítek m/s pro přelety mezi stanicemi. ISS tak poslouží jako základna pro výstavbu stanice s „gravitací >0.5G o rozměrech více než 1km.
Sem se zasnil.. mno

JanHonnza
JanHonnza
6 let před
Odpověď  android

Jo, slyším Straussuv valcik

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.