Jako již tradičně vydáváme před startem rakety Falcon 9 rekapitulační článek se všemi důležitými informacemi. Stejně jako dříve byl i tentokrát spouštěcím momentem pro sepsání statický zážeh Falconu, což bývá vždy neklamná známka, že se start už blíží. Od posledního startu Falconu 9 už uběhly více než dva týdny a tak je čas opět provětrat floridskou rampu 39A. Navíc se zdá, že by tento start mohl být předposledním z této rampy před přesunem raket Falcon 9 na rampu 40, kde již finišují její opravy. Aktuální mise je zajímavá nejen tím, že se bude přistávat s prvním stupněm, ale korejská družice vyrobená v Evropě nese velké díly vyrobené metodou 3D tisku.
Statický zážeh byl naplánován na čtvrtek 26. října, přičemž více než šestihodinové okno začínalo v 18:00 našeho času. Jelikož už pár desítek minut před začátkem tohoto okna začali pozorovatelé v okolí rampy hlásit, že Falcon již provádí tzv. venting (proces, při kterém z nádrží odchází chladný kyslík, kolem kterého kondenzuje vlhkost), zdálo se, že k zážehu dojde velmi brzy.
Na rampě v té době probíhala tradiční příprava označovaná jako wet dress rehearsal, která simuluje přípravu na skutečný start. Ten je vždy zakončen zapálením devíti motorů Merlin na prvním stupni, k čemuž došlo jen pár sekund po šesté hodině našeho času. SpaceX po chvíli na Twitteru oznámila, že zážeh proběhl. To je vždy známka toho, že prvotní hrubá analýza naměřených údajů neodhalila žádnou anomálii.
Static fire test of Falcon 9 complete—targeting October 30 launch of Koreasat-5A from Pad 39A in Florida.
— SpaceX (@SpaceX) October 26, 2017
Dělníci následně z nádrží odčerpali palivo a sklopili raketu do horizontální polohy, aby ji převezli do montážního hangáru HIF. Počítačoví odborníci zatím prováděli hloubkovou analýzu nasbíraných údajů, aby měla firma stoprocentní jistotu, že všechny systémy pracovaly správně. V hale HIF následně mohly začít přípravy na již šestnáctý start SpaceX v letošním roce, což Falconům posílí prvenství ve světových tabulkách počtu startů raket za rok 2017. Rodina raket Falcon je zatím na 15 startech, přičemž druhá je rodina raket Sojuz se 12 starty v letošním roce.
V pondělí 30. října se Falcon 9 vrátí na rampu 39A, ale tentokrát už s aerodynamickým krytem, který během víkendu pracovníci připojí k hornímu stupni. V útrobách krytu se bude nacházet telekomunikační družice KoreaSat 5A, kterou raketa vynese na dráhu přechodovou ke geostacionární – pro SpaceX půjde v letošním roce již o sedmou misi na tuto dráhu.
Startovní okno se otevře v pondělí ve 20:34 a trvá do 22:58 SEČ – ozdobou tohoto startu má být pokus o přistání prvního stupně na mořské plošině Of Course I Still Love You, která bude kotvit několik set kilometrů jihovýchodně od pobřeží Floridy. První stupeň pro tuto misi je nově vyrobený a jeho výrobní číslo je B1042.
Provozovatelem družice bude firma KT Sat, dceřinná společnost společnosti KT Corporation, která se stará o celou letku družic KoreaSat od roku 1995. Tyto družice zajišťují dodávku širokého spektra komunikačních služeb pro různé asijské státy. V roce 2014 si firma objednala výrobu družic KoreaSat 5A a KoreaSat 7 u společnosti Thales Alenia Space. Ta se měla postarat o kompletní řešení systému, který bude zajišťovat přístup k internetu, šíření multimediálního obsahu, vysílání a dalších satelitních služeb.
Družice KoreaSat 7 s transpondéry v pásmu Ku a Ka startovala v květnu letošního roku na evropské raketě Ariane 5, aby se usadila na geostacionární dráze nad 116. stupněm východní délky. Satelit vstoupil do služby a čekal, až se k němu přidá kolega, jehož úkolem je nahradit družici KoreaSat 5, která se dostala do vesmíru v roce 2006. Ano, hádáte správně, tím kolegou má být KoreaSat 5A.
Družice je postavena na platformě Spacebus-4000B2, která je vybavena patnácti 54 MHz, dvanácti 36 MHz a čtyřmi prodlouženými a otočnými transpondéry v pásmu Ku. Jejich úkolem bude pokrytí pěti zón, které se táhnou od Arabského poloostrova až k Japonsku. Jelikož družice disponuje pohyblivými transpondéry, může přesně zacílit své pokrytí, kamkoliv, kde to bude aktuálně potřeba, přičemž po čase může pokrýt zase jinou oblast.
Zajímavostí, kterou se mohou chlubit družice KoreaSat 5A a KoreaSat 7, je to, že na nich najdeme největší díly vyrobené v Evropě na 3D tiskárně pro kosmické použití. Konkrétně se jedná o podpůrné struktury antény pro posílání telemetrie a pokynů. Jelikož se využilo 3D tisku, může být tato konstrukce o 22% lehčí! Její výroba trvá o dva měsíce méně a je levnější o 30% oproti tradičním metodám.
Aktuálně plánovaný start bude již jedenáctou misí, která z rampy 39A odstartuje během osmi měsíců. SpaceX už v minulých měsících ukázala, že zvládá dodržovat ďábelské tempo jednoho startu za 14 dní, což je důkaz toho, že po každém letu tato rampa nepotřebuje žádnou rozsáhlou údržbu, která by zdržovala další start. SpaceX zřejmě našla klíč k pravidelným startům a fronta zákazníků se pomalu začíná zkracovat.
Z rampy 39A by měly v blízké době odstartovat ještě dva Falcony 9 – aktuální mise KoreaSat 5A a pak ještě na 16. listopadu plánovaná tajná mise Zuma (viz podrobný článek). Poté by se již provoz Falconů 9 měl vrátit na opravenou floridskou rampu 40, zatímco aktuálně používanou rampu 39A si vezmou do parády dělníci. Ti ji upraví tak, aby mohla obsloužit start Falconu Heavy. Dřívější informace hovořily o tom, že tyto úpravy budou trvat zhruba 60 dní.
SpaceX však využila vynucených pauz mezi starty a některé práce udělala v době, kdy se z rampy 39A nestartovalo. Doba potřebná k přestavbě rampy se tak mohla zkrátit. Existuje tak možnost, že bychom do konce roku mohli vidět minimálně vývoz hotové rakety na rampu na zkoušení (Wet Dress Rehearsal a statický zážeh – možná i vícenásobný) a když půjde vše extrémně dobře, tak přijde letos i start.
Meanwhile, in the 39A HIF, Falcon Heavy watches Falcon 9 firing up on 39A, dreaming of her big day on the pad. 😉 pic.twitter.com/YO43cWp4R7
— Chris Bergin – NSF (@NASASpaceflight) October 26, 2017
Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
https://spaceflightnow.com/
https://twitter.com/NASASpaceflight
Zdroje obrázků:
https://c.tribune.com.pk/2017/02/14_zkn_14_4-jan-1486187610.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DNE522LVQAAJd1c.jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=43901.0;attach=1450608;image
http://spaceflight101.com/…/uploads/sites/188/2017/10/KORESAT-7kt.jpg
https://www.thalesgroup.com/…/public/assets/images/photo_3d_printing_koreasat.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…eaf1775cc2cfcaa9069ee3036ae1ad7c&oe=5A7FA0EF
Dobra sprava
http://www.teslafan.cz/clanky/spacex-nasla-sponzora-vyvoje-motoru-pro-bfr-neuverite-kdo-jim-je?list=nejnovejsi
Proboha, kdo je autorem toho blábolu? Takovou snůšku nepřesností a polopravd snad může napsat jen totální ignorant.
Nedivím se, že pod článkem není nikdo podepsán…
S troskou ironie by sa dalo povedat ze 40 M$ je tak prispevok na kavu a chlebicky pre zucastnenych inzinierov…
netusim sice kolko stal doteraz vyvoj Raptora, ale s ohladom na cenu seriovo vyrabanych motorov v tejto kategorii sa nemozem zbavit pocitu ze 40 M$ je tak prispevok na vyrobenie par testovacich exemplarov. Asi tazko by z toho niekto zaplatil komplet vyvoj uplne noveho motora s full flow cyklom a este aj na uplne netypicke palivo. Tak ze prispevok sice potesi, ale firmu to rozhodne nespasi (a naopak, keby tych 40 mega nedostali tak ich to rozhodne nepolozi).
Ale tak třeba by k té kávě zbylo i na nějaké palivo. Přece jen je to celá miliarda korun.
Tak asi šedesát milionů už dostali, takže těch dalších čtyřicet je na zřejmě dokončení vývoje po nedávných úspěšných testech.
Blíží se to, blíží. Jak přesun na SLC40, tak FH. Na start se těším, vždy přenos stojí za to.
Pro mě je důležité, že konečně nebude nad raketou ještě bleskosvod, který ji opticky navyšuje. :-)Nic to neznamená, ničemu to nevadí, naopak, je to prospěšná věc a důležitá, mě to ale kazí dojem z rakety a vzhledu.
K té fotce satelitu, proč na málokteré fotce jsou roztažené panely slunečních článků. U toho Intelsatu, co si pamatuju, to všem vyráželo dech, mě taky, samozřejmě.
Mimochodem, ta informace o 3D tisku, opravdu zajímavé.
“K té fotce satelitu, proč na málokteré fotce jsou roztažené panely slunečních článků” Protože by se zhroutily pod vlastní vahou. Roztahují se pouze jsou-li zavěšeny na podpůrných lanech, např. při testování sytému pro jejich rozložení.
Misi Zuma bych než tajnou označoval spíš jako tajemnou, protože jako tajné mise chápu spíš ty pro armádu a výzvědnou službu.
No to se ale vyloučit nedá. Operátorem bude některá z vládních agentur – bez upřesnění, takže klidně to může být pro armádu nebo výzvědnou službu.