sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: Dva muži v Sojuzu se vrací domů

Dnes skončí mise kosmické lodi Sojuz MS-03, která se mnoha lidem zapsala do paměti – Oleg Novickij a Thomas Pesquet startovali před půl rokem i s Peggy Whitson, ta však na stanici ještě pár měsíců zůstane, takže Rus a Francouz poletí po 197 dnech ve vesmíru a více než 3 000 obletech Země domů sami. Sojuz by se měl od stanice oddělit ve 12:50 našeho času, v 15:15 se zapálí motor lodi, který sníží rychlost oběhu a navede Sojuz do atmosféry. K přistání v kazašské stepi by mělo dojít v 16:10 našeho času, kdy bude v místě dosednutí osm hodin večer, což je poměrně výjimečné. Sojuzy totiž většinou přistávají ráno – navíc půjde o první dvoučlenné přistání Sojuzu od roku 2010 (tehdy šlo o Sojuz TMA-16).

Thomas Pesquet během kosmické vycházky.
Thomas Pesquet během kosmické vycházky.
Zdroj: http://spaceflight101.com

Oba vracející se astronauti během svého pobytu na ISS vykonali více než 250 vědeckých experimentů, přičemž Thomas absolvoval i dvě kosmické vycházky s celkovou délkou 12 hodin a 32 minut. Astronauti se rozloučili s lodí Cygnus OA-5, marně čekali na přílet Progressu MS-04, přivítali japonskou loď HTV-6, která přivezla kromě jiného i první várku nových baterií a následně opět odletěla. Výměna baterií zaměstnala posádku a operátory staniční robotické paže téměř na celý leden.

Dalšími úkoly bylo zachycení zásobovací lodi Dragon CRS-10 a přivítání ruské lodi Progress MS-05. Astronauti byli svědky robotického přemístění adaptéru PMA-3 z uzlového modulu Tranquility na Harmony, kterému ale předcházely výstupy do volného kosmu. Astronauti byli v první polovině své mise součástí 50. dlouhodobé expedice a když od ISS odlétl Sojuz MS-02, přešli do expedice s pořadovým číslem 51. O pár dní později se dočkali nových kolegů, kteří přilétli v Sojuzu MS-04. Teprve až v průběhu pobytu se dozvěděli, že se budou na Zemi vracet bez Peggy Whitson – její návrat v září letošního roku byl sice často skloňován, ale oficiálně došlo k potvrzení až na začátku dubna. Americká rekordmanka usedne do volného křesla v Sojuzu MS-04, takže jedno místo v Sojuzu MS-03 zůstane prázdné.

Posádka 51. dlouhodobé expedice
Posádka 51. dlouhodobé expedice
Zdroj: http://spaceflight101.com

Jejich pobyt se už pomalu chýlil ke konci, ale ještě stihli připojit ke stanici zásobovací loď Cygnus OA-7 a následně pomáhali svým kolegům s výstupy do volného kosmu. Jeden z nich byl jubilejní, druhý neplánovaný. Novickij a Pesquet se na svůj návrat začali připravovat stále více – častěji cvičili, kontrolovali své skafandry Sokol a procházeli instrukce. Ve čtvrtek Peggy Whitson předala velení nad stanicí Fjodoru Jurčichinovi a ve chvíli, kdy se od stanice oddělí Sojuz MS-03, začne oficiálně 52. dlouhodobá expedice. Na závěr Vás seznámíme s plánovaným harmonogramem odletu a přistání – časy jsou ve středoevropském letním čase.

  • 9:30 – Uzavření průlezu mezi stanicí a Sojuzem
  • 10:48:30 – odklopení jistících háků, které zajišťují mechanické spojení lodi se stanicí. Pružiny odstrčí Sojuz rychlostí 10 cm/s.
  • 10:51 – Tři minuty po oddělení začne Sojuz používat své korekční trysky a zvýší rychlost vzdalování
  • 15:17 – Zážeh motoru S5.80 s tahem 300 kg trvající 4 minuty a 36 sekund zpomalí Sojuz o 128 m/s a navede dráhu do atmosféry
  • 15:44 – Série hlasitých ran oznámí, že došlo k rozdělení lodi na orbitální, návratový a servisní úsek. Sojuz bude zrovna nad Rudým mořem
  • 15:47 – Sojuz vstupuje do atmosféry – orbitální a servisní modul shoří, návratová kabina díky tepelnému štítu přežije – pro správnou orientaci používá trysky na peroxid vodíku.
  • Výška 80 km vysoko nad Kaspickým mořem – štít se rozpálí na teplotu až 1600°C
  • Výška 34 km, rychlost 2 km/s, přetížení 4 G.
  • Výška 10,7 km, vzdálenost od místa přistání 35 km, rychlost 210 m/s – Sojuz vystřelí svůj stabilizační padák, který zpomalí na 80 m/s
  • Výška 7,5 km – vystřelení hlavního oranžovo-bílého padáku, začíná vertikální sestup, odhození tepelného štítu, což odkryje gamma výškoměr a brzdící motory na tuhá paliva. Sojuz vypustí zbytky peroxidu vodíku, odpadnou začerněné krytky oken a tlak v lodi se vyrovná s vnějším
  • 16:10 – dosednutí 147 kilometrů jihovýchodně od města Džezkazgan zhruba 70 minut před západem slunce. Končí mise dlouhá 196 dní, 17 hodin a 53 minut.
Oleg Novickij (vlevo) a Thomas Pesquet (vpravo) ve skafandrech Sokol.
Oleg Novickij (vlevo) a Thomas Pesquet (vpravo) ve skafandrech Sokol.
Zdroj:

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/120/2017/05/34924454196_d4a2c361bb_k.jpg
http://spaceflight101.com/…/120/2017/05/32300109355_3dc9987960_k.jpg
http://spaceflight101.com/…/120/2017/05/34963104755_bf1f9dc452_k.jpg
http://spaceflight101.com/…/120/2017/05/34965158185_14da190fd8_k.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
30 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Martin Krupicka
Martin Krupicka
7 let před

Ve článku se píše o kontrole skafandrů, ale na videu,
https://youtu.be/wwMDvPCGeE0?t=2h36m40s

když je zavírají do Sojuzu, tak jsou v normálních kalhotech a pruhovaném tričku.

To se budou ještě převlíkat cestou, nebo až na focení na zemi se do toho nasoukají?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Martin Krupicka

Ano, když se astronauti loučí se zbytkem posádky a nastupují do Sojuzu, mají běžné oblečení. Do svých skafandrů Sokol se obléknou až po uzavření průlezu, ještě předtím, než se Sojuz oddělí od stanice. Skafandry jsou uložené v orbitálním úseku. Skafandry se používají pro případ dekomprese při startu, nebo přistání, takže není možné, aby se do nich oblékli až po přistání, kdy už budou skafandry zbytečné. Po přistání navíc budou hodně zesláblí (a navíc upoutaní do anatomických křesel v malém návratovém modulu), že by se obléknout ani nedokázali.

Martin Krupicka
Martin Krupicka
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuji za odpověď. Bylo mi jasné, že ten skafandr není pro srandu králíkům a že by ho měli mít na cestu. Ale netušil jsem, že zamávají do foťáků, nechají se ceremoniálně zavřít do Sojuzu a obratem svlíknou se do trenek a nasoukají do skafandru. Prostě mi přišlo snažší, aby tam už sedali převlečení. Zřejmě k tomu mají nějaké důvody.

maro
maro
7 let před
Odpověď  Martin Krupicka

Důvodem je samozřejmě to, že jsou ještě minimálně dvě hodiny na oběžné dráze, takže není nutné se hned cpát do skafandrů. A místa na převlečení mají v orbitálním modulu dost. Navíc ty skafandry ani nemají důvod být někde jinde, než jen v Sojuzu. Jsou tam i uskladněny.

Jozef
Jozef
7 let před

Dobrý den. Používají kosmonauti hodinky s nějakými speciálními funkcemi? Všiml jsem si na videu náramku hodinek na ruce jednoho z nich a připadá mi dost obyčejně. Čekal by jsem alespoň něco jako snímání tepu, teploty a pod. Omlouvám se za stupidní dotaz a děkuji za jakoukoliv odpověď. Jozef

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jozef

Dobrý den,
přiznám se, že si v tomto směru nejsem příliš jistý, ale řekl bych, že tyto funkce nenajdeme na hodinkách, ale že se o ně starají senzory na jiných částech těla.

rado
rado
7 let před
Odpověď  Jozef

jedny by malo byť toto
http://www.usa.philips.com/healthcare/product/HC1046964/actiwatch-spectrum-activity-monitor
niečo ako osobný monitor.
A druhé sú ‚klasické‘ Omega X 33, ktoré fasujú ako astronauti. Potom majú ešte legendárne Omega Speedmaster ‚moonwatch‘, ktoré behali po Mesiaci a sú ako jediné certifikované NASA pre EVA.

rado
rado
7 let před
Odpověď  rado

No a potom si ešte nosia svoje hodinky ako suvenír. Videl som Breitling Emergenci, Fortis Chronograf, Vostok, Strela, Bulova, Seiko atď…

Andrej Vrbenský
Andrej Vrbenský
7 let před

Dá sa nejako zistiť kde bude Sojuz vstupovať do atmosféry a aká bude jeho ďalšia dráha? Ide mi o to či je možné ho vidiet volnim okom ako padajucu hviezdu. PS je mi jasné že nad europou to nebude 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Andrej Vrbenský

Přilétají od Afriky přes Rudé moře do Kazachstánu – sklon dráhy vůči rovníku je 51°.

Fantasta
Fantasta
7 let před

Dobrý den, mají kosmonauti nějakou možnost provést separaci orbitálního a servisního modulu manuálně ? Pyrotechnické šrouby odpálí automatika, ale lze to i jinak? Nikde jsem to zatím nevypátral. Podobný problém měly první Vostoky, ale tam šlo „jen“ o kabel.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Fantasta

Hezký den, to si nejsem jistý.

maro
maro
7 let před
Odpověď  Fantasta

Jde to i bez odpálení. V nejhorším případě se o odtržení šroubů postará tlak vzduchu při vstupu do atmosféry. Tedy i kdyby všechno odpálení selhalo, tak se to nakonec taky samo roztrhá.

maro
maro
7 let před

„Série hlasitých ran oznámí“ … :)))
Nebylo by lepší napsat:
15:44 Odpálí se pyrotechnické šrouby, spojující orbitální, návratový, servisní moduly. Moduly se od sebe oddělí.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  maro

Řekl bych, že význam sdělení zůstává stejný.

maro
maro
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

No, jsou tam ty šrouby jako zdroj toho hlasitého lomozu 😉 Zrovna jako když není místo toho zážehu motoru S5.80 s tahem 300 kg napsáno jen „Začne být cítít tlak v sedačkách a slyšet hluk zespoda a loď brzdí“ : )

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  maro

Otázka je, zda musí být všechno popsáno doslova a technologicky podrobně.

David
David
7 let před

Dobrý den,

není někde nějaký web, který by graficky sledoval jen tracking toho přistání. Něco podobného, co mají po stranách toho velikého displeje v Korojov centre? Nic jsem bohužel vlastními silami nenašel.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  David

O ničem takovém bohužel nevím.

Jiří Hadač
Jiří Hadač
7 let před

Mě to celé (ten návrat atd) nedávno tak zaujal, tak jsem si našel moc hezké anglické video na youtube, kde kosmonauti ESA popisovali ten návrat krok po kroku. Jake různé návratové dráhy, ve stylu ani moc strmě, ani moc naplocho, jaké je tam kde přetížení, kde už slyší zvuky, kde začínají cítit gravitaci. Tuším, že to tam hezky popisovali F. de Winne a P. Nespoli.

slappy
slappy
7 let před
Odpověď  Jiří Hadač
Jiří Hadač
Jiří Hadač
7 let před

Jojo, přesně tohle video sem myslel, omlouvám se, nemám tu v práci youtube. Přesně jak píšeš, parádní popis, je tam všechno. A nemá cenu to psát do slov, protože by k tomu chyběli videa atd.:-)

Jiří Hadač
Jiří Hadač
7 let před

Technická otázka. On je opravdu další start plánován až na konec července? Opravdu tam teď skoro dva měsíce budou ve třech? Že se pletu. Dyť tam nebývaly takové díry mezi starty.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jiří Hadač

Ano, Sojuz MS-03 by měl startovat 28.7. Michal Václavík z České kosmické kanceláře nám k tomu na fórum napsal, že jde o důsledek kumulace zpoždění.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jiří Hadač

Tak jsem se zeptal Michala Václavíka na bližší detaily a tady je jeho odpověď: „Byl to požadavek Roskosmosu vůči ostatním partnerům ISS (zejména NASA). Nestíhala se výroba Sojuzu. Po mimořádně dlouhé Expedici 50/51, budou nasledovat dvě kratší 51/52 (135 dnů) a 52/53 (139 dnů).“

Radim
Radim
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

O jeden Sojuz přišli díky nekvalitní výrobě a následné netěsnosti a teď kvaltují. Jen aby to zase nebylo na úkor kvality a následně bezpečnosti…

maro
maro
7 let před
Odpověď  Radim

‚Zase‘?
Pokud by tam zase bylo něco špatně a nebezpečně, tak se to ani nedostane na startovní rampu. Testování mají dost vyspělé a kontrolory nesmlouvavé. Pilotovaná kosmonautika je na úplně jiném levelu testování.

Jirka Hadac
Jirka Hadac
7 let před
Odpověď  maro

Tohle hezky a jednoduse vysvetluje T. Pribyl ve sve prednasce o problemech raket. Souhlas s tim co rikas, hodne peclive si to hlidaji, muze jim popadat mraky raket, ale tu s komsonauty si peclive ohlidaji. Hodne peclive. Tady strach nemam.

Radim
Radim
7 let před
Odpověď  Radim

Ano „zase“. Pokud se týká klesající kvality výroby ruské kosmické techniky, odkazují např. na svůj poslední článek o Nauce nebo aktuální vývoj kolem Angary.

Pokud se týká pilotované kosmonautiky, uvědomte si, že na problém se Sojuzem přišli až při závěrečném testování na Bajkonuru. Jednotlivé části lodě se testují při montáži, celá sestava pak před odesláním na kosmodrom. Nic z toho neodhalilo zcela zásadní problém…

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.