sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Komunikační družici potkal zatím neznámý problém

Společnost SES, která provozuje celou flotilu telekomunikačních družic oznámila v pondělí, že jejich družice AMC 9  postihla během víkendu „závažná anomálie“, přičemž služby zákazníků byly přesunuty na alternativní satelity, aby byl dopad nehody na klienty co nejmenší. Lucemburská společnost si problémů všimla v sobotu 17. června a zprávu ihned předala všem zákazníkům, kteří využívali služeb této 14 let staré družice zavěšené nad 83. stupněm západní délky, odkud pokrývala oblast Spojených států a Mexika.

„Společnost SES momentálně intenzivně spolupracuje s výrobcem družice a hledá příčinu této anomálie, přičemž zvažujeme i možnosti její záchrany,“ uvedla firma v tiskové zprávě. Výrobcem družice AMC 9 byla společnost Alcatel Space (dnes Thales Alenia Space), přičemž se využila platforma Spacebus-3000B3. O vynesení se v červnu 2003 postarala ruská raketa Proton a družice měla fungovat 15 let. Na palubě bychom našli 24 transpondérů v pásmu C a stejné množství pro pásmo Ku.

Oblast pokrytá signálem z družice AMC 9 v pásmu Ku
Oblast pokrytá signálem z družice AMC 9 v pásmu Ku
Zdroj: http://spaceflight101.com

Data z Joint Space Operations Center, které sleduje objekty na oběžné dráze, ukazují, že ještě v sobotu v 8:06 našeho času byla družice na stabilní geostacionární dráze. Nejnižší bod ležel 35 775 km vysoko a nejvyšší jen o pouhých 23 kilometrů výše, přičemž dráha byla vůči rovníku skloněna o 0,017°. Další měření provedené v pondělí 19. června ve 12:20 ale už objevilo družici na jiné dráze. její nejnižší bod byl 35 615 km vysoko, zatímco nejvyšší měl výšku 35 984 km a dráha byla vůči rovníku skloněna o 0,028°.

Tato měření ukazují, že na družici došlo k zatím neznámé závadě, která změnila oběžnou dráhu a tím ji „vyšťouchla“ z pozice na geostacionární dráze. AMC 9 se momentálně od své pozice na obloze vzdaluje rychlostí 0,16° za den. Závad, které mohly způsobit podobné problémy je mnoho, ale všechny jsou závažné. Tím nejmenším by byl chybný zážeh motoru, ale další možnosti už jsou horší a sahají od úniku z palivové nádrže, nebo z nádrže s tlakovacím plynem, přes prasklinu v chladícím okruhu (únik pak funguje jako malá tryska) až po explozi např. palubní baterie, nebo jiné elektroniky. Zatím není možné vyloučit ani vnější zásah, tedy že družici trefilo kosmické smetí, nebo kus meziplanetární hmoty.

O tom, že AMC 9 opustil svůj „slot“ a pohybuje se pryč, už byly informovány i společnosti, jejichž družice se nachází v nejbližším okolí. Konkrétně jde o satelity NIMIQ 9 od firmy Telesat Canada (1,2° východně od AMC 9) a Star One D1 od firmy Embrael (0,7° západně od AMC 9). Zatím není jisté, zda se družici podaří zachránit. Podle firmy SES by její ztráta stála společnost minimálně 20 milionů dolarů.

Zeleně vyznačená geostacionární dráha, modře pak ochranná bezpečnostní zóna sahající do vzdálenosti 200 kilometrů.
Zeleně vyznačená geostacionární dráha, modře pak ochranná bezpečnostní zóna sahající do vzdálenosti 200 kilometrů.
Zdroj: http://spaceflight101.com/

I když bude družice odsouzena k tomu, že nepůjde zachránit, bude se SES snažit alespoň ji dostat mimo geostacionární dráhu, která je přeplněna nejrůznějšími telekomunikačními družicemi. Ideální by bylo, kdyby se družice dostala nad geostacionární dráhu do vzdálenosti minimálně 300 kilometrů, kam se běžně posílají komunikační satelity na konci jejich životnosti. K tomu je ale zapotřebí, aby byl satelit ovladatelný ze Země.

Existuje ale i možnost, že se AMC 9 nepodaří kontaktovat a dostat pod kontrolu. Družice by se tak připojila k několika neovladatelným kolegům, kterým se právem přezdívá zombie. Tyto satelity neřízeně krouží kolem Země v těsné blízkosti geostacionární dráhy, čímž představují nebezpečí pro funkční družice. Pozemní týmy je musí sledovat a adekvátně plánovat úhybné manévry aktivních družic.

Standardem v oboru konstrukce telekomunikačních družic se stala životnost 15 let, ale není výjimkou, když nějaký exemplář tuto dobu přečká bez problémů a funguje i nadále. Některé družice bez problémů zvládají i dvacetiletou službu. Na druhou stranu občasné selhání před dosažením patnáctileté hranice také není nevídaná věc. Posledním významným případem je izraelský satelit AMOS-5, který se v listopadu 2015 dal do pohybu a od té doby po obloze již nacestoval 100°.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://www.parabola.cz/
http://spacenews.com/

Zdroje obrázků:
http://space.skyrocket.de/img_sat/amc-9__1.jpg
http://spaceflight101.com/…/high_amc-9_north_america_ku_band_beam_M.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/06/idac-geo.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pbpitko
pbpitko
7 let před

Je to škoda, ale nedivil by som sa keby ju mali niekde v šuflíku. Elon im ju čoskoro pošle nahor. Pravda budú stáť v poradovníku niekde na konci, ale ak si priplatia alebo si objednajú už letený stupeň, tak sa nahor dostanú aj v poradovníku.
pb
P.S. Ď. za príma info.

Jirka Hadac
Jirka Hadac
7 let před
Odpověď  pbpitko

Jako staly zakaznik by si to zaslouzili, bych rekl.

Kamil
Kamil
7 let před
Odpověď  pbpitko

Přesně tohle mě napadlo, nějaký 2x leteny stupeň už se najde.

Štěpán
Štěpán
7 let před

„Hladící okruh“-to kdyby bylo družici smutno, tak se může pohladit 😀 Některé překlepy jsou prostě skvělé 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Štěpán

Někdy se prostě daří, díky, opraveno. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.