Informací o havárii rakety Falcon, která 1. září explodovala na rampě číslo 40 během přípravy na statický zážeh stále není mnoho. Odborníci se snaží analyzovat všechny dostupné telemetrické údaje, ale nečeká je snadná práce. To přiznává i Elon Musk, který v posledních hodinách vydal na svém Twitteru několik zpráv, které se točí kolem vyšetřování této havárie. Dokud nebude odhaleno, co přesně nehodu způsobilo, nebudou moci rakety Falcon startovat.
Pro dnešní článek jsme se rozhodli použít netradiční formát, kdy Vám přinášíme Muskovy tweety doplněné o český překlad. Považujeme za důležité sledovat vývoj vyšetřování a Elon Musk je v této věci jednak přímo zainteresován a druhak je ochotný o novinkách informovat veřejnost.
Still working on the Falcon fireball investigation. Turning out to be the most difficult and complex failure we have ever had in 14 years.
— Elon Musk (@elonmusk) September 9, 2016
Překlad: Pořád pracujeme na vyšetřování výbuchu Falconu. Vypadá to na nejsložitější a nejkomplikovanější chybu, kterou jsme za 14 let měli.
Important to note that this happened during a routine filling operation. Engines were not on and there was no apparent heat source.
— Elon Musk (@elonmusk) September 9, 2016
Překlad: Je potřeba zdůraznit, že k nehodě došlo při běžném tankování. Motory nebyly zapnuté a v místě výbuchu nebyl žádný zdroj tepla.
Support & advice from @NASA, @FAA, @AFPAA & others much appreciated. Please email any recordings of the event to [email protected].
— Elon Musk (@elonmusk) September 9, 2016
Překlad: Oceňujeme podporu ze strany NASA, FAA (Národní letecký úřad), AFPAA i všech ostatních. Prosím, pošlete nám jakékoliv záznamy z této události na [email protected].
Particularly trying to understand the quieter bang sound a few seconds before the fireball goes off. May come from rocket or something else.
— Elon Musk (@elonmusk) September 9, 2016
Překlad: Zejména se snažíme pochopit trochu tišší ránu, která zazněla pár sekund před výbuchem. Mohl vycházet z rakety, ale i odjinud.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/SpaceX-Static-Fire-Anomaly-AMOS-6-09-01-2016-04480.jpg
Díky za pěkný souhrn.
Slovo „complex“ bych v kontextu tweetu přeložil jako „složitý“ nebo „komplikovaný“.
Díky, váhal jsme nad tím, dám to tam.
„….or something else.“ Tak snad nenajdou diru po kulce.
Kulky má pes mezi nohama. Určitě jste měl na mysli střelu 😉
Díra po kulce je u konkrétní skupiny střelných zbraní. Střela může zahrnovat cokoliv. Třeba šíp.
Obvykle se to označuje kulka, i když už dávno nemá tvar koule.
Beru z5. Je to nepravdepodobne. Co by delal pes na kosmodromu? 🙂
Běžné tankování paliva bez blízkého zdroje tepla. Při tankování kapalného kyslíku jakékoliv znečistění oganickou látkou místa styku s kapalným O2 dochází k zahoření a tedy i k výbuchu. Při prohlížení videa jsou viditelné přelety ptactva nad raketou. To není OK, k znečistění od ptáků může být iniciační.
To bude to, čemu se v angličtině říká „explosive diarrhea“? 😀
Podle různých animovaných gifů, co kolují internetem, bych si jí tak i představoval 🙂 díky udělal jste mi den 😀
Hmm, ne. Je potřeba iniciační energie třeba ve formě jiskry, horkého předmětu nebo něčeho takového. Kyslík sám o sobě hořet nezačne. Jinak by u keroloxových motorů nebylo potřeba zapalovacích hypergolických směsí.
Na iniciaci stačí jiskra nebo náraz viz.:
http://www.youtube.com/watch?v=zFyqilT0ld0
A když máte smůlu, tak to bouchne i od zlého pohledu…
Mastné peří v čistém kyslíku = blafající racek
Jestli ledek s kyslikem bez jiskry bouchne, to nevim, ale ten ptak by musel mit metrak na tuhle rachu.
Naprosto obyčejnej racek prolétne dvakrát oblakem kyslíku který se odpařuje z rakety, napotřetí to díky kyslíkovému opojení napálí někam do blízkosti přetlakového ventilu. Ohromná plocha peří v prakticky čistém kyslíku a náraz kilového předmětu rychlostí 50 km/h. A bum.
Dobre, racek proleti oblakem kysliku, ale jen jednou. Musi mu byt docela zima. Jestli leti dvakrat, tak je blbej a patri mu to. 🙂 Ne, nevim, jen bych placal (spekuloval). 🙂
Dýchal jste někdy čistý kyslík? Je to příjemné.
A viděl jste někdy chytrého racka?
🙂
To jsem nedelal, protoze to pry skodi. Ja jsem takova stara konzerva, ani tu marjanku jsem nezkusil. 🙂 Chytreho racka jsem fakt nevidel, ale ve stoupavem proudu me vzycky protocili vsichni hloupi ptaci. Neco jim fakt jde. Jen Putin ma pocit, ze je musi ucit litat. A uz dost, jsme zase mimo tema. Dobrou noc. 🙂
Díky za článek, jen v prvním překladu chybí „let“ (kterou jsme za 14 -let- měli.).
Informace o ráně před výbuchem mi přijde jako velmi zajímavá…
Máte někdo nějaké teorie?
To si sa nemal ani pýtať..aj keď vlastne nepostrehol som ze by tu chodili nejaký konspiratori, a toto by bola super otázka pre nich … No ale k veci…možné je všetko..aj od nejakého vystrelu od nejakého snipera z veľkej diaľky, až po uvoľnenie nejakej hadice ktorá „skrtla“ o hranu až po toho vycviceneho vtáka čo letel popri a mal laserové oči ako superman…resp darth vader a jeho sila…
Není nebezpečné zavírat oči před více možnostmi?
To zase nieee…samozrjme treba preveriť všetky skutočnosti…môj príspevok bol skôr myslený ironicky..ale niektorý ľudia to dokážu tie teórie zahnať do extrémov..
Těžko říct. Rána je jasně slyšet asi 5 sekund před zvukem výbuchu, ale v době 5 sekund před obrazem výbuchu není vidět nic neobvyklého. Zvuk je to jasně „plechový“, ale pochybuji, že měli ke kameře připojený extra kvalitní mikrofon, takže mohl být výrazně pozměněný snímáním nebo zpracováním signálu. Těsně před tou menší ránou je slyšet i nějaké skřípavé zavrzání. Ale zase, těžko říct, jestli to mělo souvislost. Klidně mohlo jít o zvuky pocházející z okolí kamery a ne z okolí či zevnitř rakety.
Díky, ještě jsem neměl možnost ten zvuk poslechnout blíže. Jen mě to zarazilo, protože jsem nic takového nezaregistroval během videa (jelikož jsem měl vypnutý zvuk)…
Nicméně zvuk mě živí, tak ty možnosti chápu.
Ke konspiračním teoriím jsem skeptický (ad 1. komentář).
Takže abych to shrnul:
SpaceX nemá dostatek údajů, aby s jistotou řekla čím to je. To mne hodně hodně mrzí. Samozřejmě v tomhle okamžiku posílí všechny možné konspirační teorie. Letos se tedy už asi nepoletí. :/
Zatím nemají dostatek informací, ale myslím, že časem se k tomu dostanou.
Presne tak-ZATIM nemaji dost informaci.Je treba vydet tu pomyslnou sklenici z pola plnou 😉
ja proste nejak verim ze se to objasni nejakou pricinou vne Falconu:-)
No, předpokládám že se jednalo o problém v plnění paliva či okysličovadla. To je stejný průšvih jako raketa, jedno bez druhého nemůže fungovat a obé si vyžádá příslušná šetření a nové testy zařízení.
Pokud ty zvuky před výbuchem s ním souvisí, tak bych to viděl nejspíš na problém rakety nebo tankovacího zařízení: zavrzání, po cca 1,5 sekundě menší kovová rána a po dalších cca 5 sekundách výbuch.
Možnost zločinného jednání se říká konspirace?
Konspirace = spiknutí za účelem splnění nějakého cíle. Tento cíl může mít různé důvody. V případě poškození cizího majetku vždy nelegální.
Pokud říkám, že dlouhé vyšetřování posílí různé konspirační teorie, tak je smysl té věty myslím celkem jasný.
Dugi,dík za sice netradiční,ale velice aktuální formát!Především oceňuji český překlad,jelikož nevládnu angličtinou.Je to český portál,tak to má být česky!!Super!Na druhou stranu chápu vás mladý,co umějí anglicky,že už vám to nepřijde někdy,prostě nová generace.Tak dík!
Na druhou stranu z obsahu těch zpráv nejsem moc nadšenej,těžkej případ,znamená to jediné-stop Falkonů na delší dobu a to mě štve!!!Ale ať to najdou a vychytají teď na bezpilotní verzi,než potom s lidma!A práce kvapná,málo platná!
Velmi mne těší, že má formát úspěch. Přišlo mi škoda nevyužít série těchto tweetů. Co se češtiny týče, tak sdílím stejný názor. Chceme dělat články pro všechny i pro ty, kteří neumí anglicky. To je ostatně důvod, proč jsme spustili i české přímé přenosy. Máme velkou radost, že se lidem tato strategie líbí.
Rozhodně správná cesta. Anglinou sice tak nějak přibližně vládnu, ale také jsem velice vděčný za české překlady. Jako Husákovo dítě, které bylo krmeno tou přiblblou ruštinou, jsem teď ale mezi mladšími ročníky jako exotické zvíře, co umí číst azbuku, která je pro ně na úrovni čínštiny 🙂 Jako kuriozitka působí ruština dobře, ale jinak je to jako řeč Mordoru.
Když začnete na ruského obchodníka s ruštinou, máte hned obrovskou výhodu. Oni na to hodně dají, i když anglicky umí také. Prostě mluvíte s občanem velmoci. V obchodě naše pocity nebo stanoviska musí stranou.
Ja se ucil rustinu 12 let. Pouzil jsem ji v zivote dvakrat. Docela blba investice, ne?! 🙂
Já využil ruštinu tam, kde bych to nikdy nečekal. V Chorvatsku. Normálně jsem zvyklý mluvit v cizině všude anglicky, ale tam se místní domáci vůbec nechytali. Ovšem kombinace češtiny a ruštiny fungovala skvěle. Oni i to „ano“ mají stejné jako Rusové „da“.
Jo, a jednou jsme se bavili s chlapíkem z Německa. Žil kdysi v Lipsku ve východním Německu a tak se učil Ruštinu. Samozřejmě už uměl anglicky, ale byla sranda si vzpomenout na ruská slova, která se oni i my učili ve škole. Němci tu znalost ruštiny docela oceňují. I když se s nimi bavíte anglicky, současně rozumíte tomu, co říkají německy a k tomu samozřejmě umíte česky a trochu rusky. Když tohle všehno vidí, tak vás mají skoro za jazykového génia.
Racku, o žádný obchod se mi skutečně nejedná 🙂 Jen považuji protěžování ruštiny na školách za jeden ze zločinů komunismu. Místo abychom se od prvních tříd učili jazyk rozvinutého světa (a nemuseli to potom těžce dohánět), tak nám cpali do hlavy řeč toho světa zaostalého, zřejmě proto, že počítali s tím, že v budoucnu si nás stejně připojí 🙂 No a mám pocit, že budoucí vývoj dal za pravdu těm, co tento přístup (velice tiše a opatrně) kritizovali.
V Nemecku jsem makal nekolik let a potom par let v nemecke firme v Cechach. Nepamatuji sanci na uziti rustiny. Zavidim synum jejich anglictinu. Uz ji nikdy nebudu umet jako oni. Rustinu bych vymenil celou za sto anglickych slovicek.
Buďte rád, že jste se nemusel učit francouzštinu, to je teprve paskvil, neskutečně komplikovaný jazyk. Ruština, díky své podobě s češtinou byla neskutečná flákačka proti třeba němčině. A pokud jste chtěl, mohl jste se učit navíc k ruštině i angličtinu (jako já), nebo němčinu. Dnes se děcka povinně učí dva cizí jazyky a tak to drtivě vyhrává angličtina a němčina. Ale třeba na našem gymnáziu se jako druhý cizí jazyk učí tak 10 studentů v každém ročníku zrovna tu ruštinu a dalších 10 třeba španělštinu.
Rudolf Šíma: 100 anglických slovíček se naučíte za dva týdny. Není jednodušší doba na učení jazyků než dnešek. Na youtube máte tisíce jazykových videí, všechno hned slyšíte. Online překladače hned po ruce. Je to jen o překonání lenosti.
Ale jo, sto slovicek se da naucit rychle. Ja tim jen chci dokumentovat, jakou cenu ma pro mne rustina.
Jasně, ale to máte stejné jako třeba s biologií, geologií, výtvarkou. Taky předměty k ničemu. A když umíte číst azbuku, tak na vás puberťák zírá jak na cool dobrodruha, co umí číst hieroglyfy.
Mimochodem já se zase vztekám, když vidím jak pitomě se dneska děcka učí tu angličtinu. Milion obrázkových sešitů, kam si něco doplňují, každé dva roky se vytáhne něco jiného, ale když mají mít někde pohromadě gramatiku a slovíčka, tak je to běs. Zlatá komunistická učebnice angličtiny pro jazykové školy z osmdesátých let. Perfektní, přehledná, nepřekonatelná.
A pak jsou lidi, kterym par veceru sledovani videiv rustine da vic, nez rok vyuky ve skole. Kdyby tenkrat byl youtube, tak bych treba nemel za 4. S anglictinou totez, 11 let vyuky mi dalo mene, nez prvni rok obcasneho cteni dokumentace.
Pokud na vas skola nefunguje, vezmete si zajimavou knihu v danem jazyce a zkuste ji precist. Pokud bude opravdu zajimava, tak u ni vydrzite i s rychlosti 1 stranka za ctvrt hodiny a ono se to bude postupne zlepsovat.
Mám úplně opačnou zkušenost s mladou generací, která už nemá z Ruska mindrák. Angličtina je pro ně nepopulární protože je povinná a ruština je přitažlivá, protože zní zvukomalebně podobně jako slovenština.
Alespoň takto mi vysvětlovala moje třináctiletá neteř, proč si na škole jako druhý jazyk vybrala ruštinu. A že to není ojedinělý názor mi potvrdila i jedna učitelka angličtiny, která ovšem neopomněla dodat, že je to nadšení většinou velmi rychle přejde jakmile narazí na úskalí azbuky 🙂
Cateye: Tak to o tom „mindráku z Ruska“ je klasický a typický rusofilní blábol. Historicky podložený a oprávněný odpor k něčemu je mindrák? Že tam odtud nikdy nic dobrého nepřišlo je mindrák? Těžko lze mít mindráky ze státu, který přežívá jen díky nerostnému bohatství a v jiných oblastech (kromě zbrojení a kosmonautiky) je to rozvojová země. Tady opravdu není na mindráky místo. Není z čeho je mít.
Pánové, nechcete si tohle žabomyší jazykově-politické OT řešit někde na jiném písečku…?
Také bych se přidal se stejnou žádostí. Respektujte, prosím, téma portálu a zachovejte věcnou úroveň diskusí.
Wrunx: Téměř všichni diskutující v tomto vlákně mne v minulosti něčím obohatili, u Vás si na nic nevzpomínám, ale může to být mojí bídnou pamětí. Tohle okřiknutí si nepochybně pamatovat budu, protože zvažuji založení „písečku“ pro „dodiskutovávání“ témat, která se dostala mimo orientaci servru. Přání šéfredaktora chápu a musím jej respektovat (má silové nástroje na vynucení kázně 🙂 ), ale Váš důvod pohoršení mi uniká. Nebyli jsme na sebe zlí a odstavec se dá svobodně přeskočit.
Samozřejmě, slušní jste byli, pokud ne, zasáhl bych jinak. 🙂
Jde jen o to, že debata zaplula do témat, která přesahují náš tématický rámec. Rádi bychom zachovali určitou úroveň a tématičnost diskuse. 😉
Jsem mladý @ taky jsem rád za Český překlad 😉 dík dík.
Musk je borec, a Dušan taky 😀
Tech konspiracnich teorii o UFO nad raketou je na youtube nespocet 🙂 Doufam ze na to prijdou co nejdrive, aby mohli eliminovat chybu a zacit opet letat 🙂
jednak …. a druhak
– viz http://lyricaltones.blog.cz/1110/nektere-rozsirene-fenomeny-dnesni-cestiny
No jo, někdy je alespoň hrubý důvod havárie jasný už z prvních záběrů (minulá havárie Falconu – strukturální kolaps druhého stupně v důsledku namáhání, Antares – snížení tahu motoru, Proton – selhání senzorů nebo řídícího systému) a jindy se zdá, že selhalo něco, co selhat nemohlo nebo mohlo, ale na jiném místě. Tady prostě výbuch bez zjevných příčin. V telemetrii nejspíš žádnou výraznou anomálii nenašli, takže tam buď není nebo je dobře schovaná. Předpokládám, že při příštím startu nebo i jen testu SpaceX obestaví raketu půlkou kamerového vybavení Hollywoodu.
Pokud jde o tu ránu před výbuchem, klidně mohla pocházet z rakety. Při podchlazení mohl zkřehnout a prasknout nějaký špatně vyrobený nosník nebo trubka, poškodit při tom nádrž nebo potrubí a pak už stačí opravdu málo.
V každém případě děkuji za skvělý zpravodajský servis.
Tyzden po nehode a stale nic. Tak to ma strasne mrzi je to nestastna suhra nahod. Pokial sa dobre pamatam tak pri teste lunarneho modulu vo vakuovej komore prasklo a rozbilo sa sklo. To je pomerne fatalne zlyhanie systemu a okamzita smrt astronaultov. Nikdy sa nakoniec neprislo co bolo pricinou a na mesiac sa predsa len letelo. Mozno sa tato nehoda neobjasni, ale nakoniec budu lietat. Mozno by stalo za to skusit podobny predstartovy test v Californii kde je este jedna funkcna rampa. Viem, ze maju tisice telemetrickych udajov, ale len par ktore by boli zamerane na to miesto kde doslo k vybuchu.
Měsíc byl trochu jiný případ. Tam se prostě čekat nemohlo a nejpozději v roce 1969 se letět muselo, když to řekl prezident. Ale tady můžou být letecké úřady docela neoblomné a chyba se bude muset najít.
Může Falcon přijít o certifikaci na armádní náklady, nebo lety s posádkou, pokud se na příčinu nepřijde? Přece jenom představa takto vybuchujícího Falconu s Crew Dragonem na špici není zrovna příjemná.
Při letu s posádkou bude ten předstartovní proces vypadat jinak než u nákladního letu. Rozhodně se nebude tankovat úplně na poslední chvíli. Když už pojede nahoru výtahem posádka, aby se usadila do kabiny, bude už natankováno a žádná manipulace s palivem nebude probíhat.
Tankovat na poslední chvíli se musí kvůli podchlazenému palivu, navíc před začátkem tankování se celá oblast evakuuje, takže tam nikdo nepoleze a posádka už vůbec ne.
Platite pivo. 🙂 Jsem na parkovisti nad Zeleznou Rudou a moc jim tu ten internet nelita.
Takže jste si sám sobě odpověděl, ne? Pokud poletí posádka, nemůže být použito podchlazené palivo, protože to se musí tankovat na poslední chvíli, kdy už ale v kabině sedí posádka, která se ale nesmí ohrozit. Posádka to tedy vylučuje.
Palivo si nemůžou měnit jak se jim zachce. Na nepodchlazené by musela letět stará verze Falconu a ta už nepoletí. Jinak mám pocit, že při všech pilotovaných letech posádka nastupuje před tím, než se začne plnit palivo (někdo znalejší prosím potvrdit/vyvrátit). V případě nehody by měli určitě větší šanci přežít v kabině, která má záchranný systém.
Potom by ale nemohli letat s podchlazenym palivem.
Asi nebude moct být tak moc podchlazené. Nevěřím tomu, že by plnili raketu palivem a posádka už současně jela nahoru, nebo by už dokonce byla v raketě. To je šílené riziko.
Myslím, že větší riziko je manipulovat s Dragonem za asistence hromady lidí na obslužné plošině (nástup posádky) na špici plně natankované rakety. To by si koledovali o opakování Nedělinovy katastrofy. I když nevím, jak to funguje u Sojuzu nebo fungovalo u starších raket s živou posádkou. Podle mě bude sekvence následující: Nastoupení posádky, vyklizení prostoru, aktivace únikového systému Dragonu (ten bude natankovaný stejně jako běžné satelity už montážní hale), tankování, start.
Čistý kyslík nemůže explodovat, jen podporuje hoření. V oblaku odpařeného kyslíku nemohl být vyšší tlak než byl při kyslíkových tragédiích Sovětů Američanů v pilotovaném programu. Tam ačkoli byl přítomen čistý kyslík a organické látky a iniciační prvek / u Sovětů žhavá, volně přístupná spirála teplometu a u Američanů el. oblouk zkratu /nedošlo k výbuchu, ale k hoření.
Ten racek mohl být plechový a naplněný výbušninou, nebo mohl mít bazuku / poznámka pro odlehčení diskuze /.
Já mám jasno. Racek co se zaolejoval na nějaké skvrně na moři si myslel, že ta vysoká věc se žbrdlinkama je v pohodě. Dokonce tam je i prima mráček a těch se racek nebojí, že?
A největší sranda je, že tenhle scénář je reálný!
Nebyla by to první katastrofa způsobená drobným zvířectvem (i když na videu nic takového není vidět). Když přeskočíme letecké havárie způsobené srážkou s ptákem nebo vosím hnízdem v trubce měřící rychlost a výšku letu, tak třeba obyčejné kuně se povedlo na několik týdnů vyřadit největší urychlovač částic na světě. Prostě se jí zalíbilo teplo produkované transformátorem rozvodny a… prsk.
Ono stačí, aby při kompletaci spěchali a ošidili kontrolu, druhou možností je neproškolený, unavený či laxní personál. Dokud nebudeme mít díly (i nejmenší), které se samy hlásí např. pomocí vytištěného čipu (asi by nebyl problém zjistit, který čip se přestal hlásit jako první), bude přesné dohledání místa selhání (inicializace exploze) někdy složitější.
Sám nemám rád konspirace, ale není možné, aby šlo opravdu o sabotáž? Nakonec ULA jistě SpaceX po úspěšném přistávání prvních stupňů nemůže ani vystát. Její Vulcan přijde v době, kdy SpaceX už bude běžně používat první stupně. Přijde mi až velká náhoda, že k nehodě, ještě tak podivné, došlo krátce před startem znovupoužitého prvního stupně. Stačí přitom dobrá střelná zbraň s tlumičem a „trochu tišší rána“ je na světě.
Ano, tato možnost se poměrně často skloňuje la internetu, leč nejsou pro ni důkazy. Takovéhle obvinění potřebuje důkazů hodně a ty zatím nemáme. Počkejme proto raději na výsledky vyšetřování.