Štítek ‘problém’

Wayne Hale: Jak jsme málem ztratili Discovery

Tento článek je překladem původního článku How We Nearly Lost Discovery přejatého z osobního blogu Wayne Halea s jeho souhlasem. Wayne Hale sloužil v době zachycené ve článku jako zástupce manažera programu Space Shuttle, než povýšil do vedoucí funkce v září 2005, dva měsíce po startu mise STS-114.

Teď, když byla Discovery bezpečně předána do rukou Smithsonovského institutu, myslím, že můžu vylíčit příběh o tom, jak jsme ji v červenci 2005 téměř ztratili, a jak vysoce motivovaným, pilným a chytrým lidem s dobrým úmyslem může uniknout to nejočividnější.

Je těžké znát lidi, kteří zemřeli. Mnozí z nás dobře znali astronauty na Challengeru a Columbii. Denně jsme je potkávali, navštěvovali jsme je v jejich domovech, znali jsme jejich rodiny, jejich děti. Není to lehká věc, ztratit kolegu; zvláště toho, který vám svěřil svou bezpečnost. Takže nezpochybňujte, jestli jsme byli motivovaní předejít další ztrátě.

Proč se Columbie před patnácti lety nevrátila

„Zamkněte dveře.“

Tato na první pohled banální slova, která krátce po osmé hodině ranní houstonského času třesoucím se hlasem prohlásil letový ředitel LeRoy E. Cain, učinila z poměrně rutinního návratu raketoplánu Columbia do zemské atmosféry po téměř šestnáctidenní misi STS-107 jeden z nejtemnějších dnů kosmonautiky vůbec, den, jehož důsledky jsou dodnes jasně hmatatelné v celé komunitě zabývající se lety do vesmíru. Od zkázy raketoplánu Columbia je tomu dnes přesně patnáct let; patnáct let od chvíle, kdy se Rick Husband, William McCool, David Brown, Kalpana Chawla, Michael Anderson, Laurel Clark a Ilan Ramon vydali vstříc hvězdám a nevrátili se domů.

V následujícím článku bychom vám chtěli zprostředkovat okolnosti, které poslední let Columbie pronásledovaly.

Jak Ariane 5 utekla hrobníkovi z lopaty

Evropská raketa Ariane 5 patří mezi nejspolehlivější nosiče světa a právem se často označuje za jakýsi pomyslný etalon spolehlivosti. Tato gloriola však minulý týden při jejím 94. startu dostala hned několik škrábanců a jen se štěstím unikla tomu, že by úplně zmizela. Raketa totiž po startu nabrala špatný kurs, ale i přesto dokázala splnit hlavní úkol – vynést na oběžnou dráhu dvě telekomunikační družice. Satelity SES-14 a Al Yah 3 se sice dostaly na jinou dráhu, než na jaké měly být, ale to se dá relativně snadno vyřešit. Družice se s pomocí vlastních motorů dokáží dostat na plánovanou dráhu, jen jim to potrvá déle. Nechybělo však mnoho a na oběžnou dráhu se nemusely dostat vůbec. Mise tak bude hodnocena jako částečný neúspěch, ale nebyla daleko od toho, aby u tohoto popisku chybělo přídavné jméno.

Aktualizováno: Ariane 5 si zřejmě stále drží čistý štít

Start nejsilnější evropské rakety Ariane 5 s dvojicí telekomunikačních družic SES 14 a Al Yah 3 proběhl včera ve 23:20 našeho času hned na začátku startovního okna. Ovšem průběh startu nemůžeme označit jako běžný. Krátce po oddělení centrálního stupně došlo ke ztrátě telemetrie z rakety, což se projevilo nejen tím, že zmizely údaje o výšce a rychlosti ve spodní liště přenosu, ale zasekla se i žlutá linka grafu ukazující výšku nosiče nad Zemí. Situace je momentálně značně nepřehledná a proto zakládáme tento mimořádný článek, ve kterém se pokusíme přinášet aktuální informace.
EDIT 5:06 : Podle posledního tiskového prohlášení Arianespace se zdá, že problém byl pouze ve výpadku telemetrie. Obě družice se oddělily od nosiče a komunikují se svými řídicími středisky.

AngoSat opět v problémech

Příběh první angolské družice AngoSat-1 začíná připomínat nekonečné seriály, ve kterých scénáristé pro udržení sledovanosti neustále vymýšlí dějové zvraty. V Rusku postavená družice se do vesmíru dostala 26. prosince loňského roku a nyní nejeví žádné známky orbitální aktivity. To znamená, že se na geostacionární dráze pozvolna posouvá ze své vyhrazené pozice, než bude možné vykonat další pokusy o její záchranu. Společnost Eněrgija, která družici postavila nyní oznámila, že plánuje pokračovat v činnosti v polovině dubna, kdy se družice posune do komunikační oblasti. 1647 kg těžká družice opustila minulý týden svou pozici a od dosažení oběžné dráhy neprovedla žádnou korekci.

První dopady včerejší nehody Sojuzu

Agentura RIA Novosti uvádí, že horní stupeň Fregat pro prosincový start z Vostočného s družicemi Kanopus potřebuje prověrku, a vrátí se do výrobního závodu. 29. listopadu 19:23

Solar Orbiter se zpozdí

Podle Michala Václavíka z České kosmické kanceláře čelí mnoho subsystémů zpožděním a termín startu v únoru 2019 se nestihne. 21. listopadu 14:12

Čára přes rozpočet startů SpaceX

Všichni jsme si to malovali až moc hezky – v polovině listopadu odstartuje Falcon s tajnou misí Zuma, čímž bude možné zahájit přestavbu zařízení TEL, aby bylo kompatibilní s Falconem Heavy, který by mohl být sestaven na konci listopadu, v polovině prosince přijde jeho první statický zážeh a do konce roku snad i start. Jenže všechno se pokazilo jen pár hodin před startem Falconu vstříc tajné misi. SpaceX start odsunula o jeden den, aby bylo možné prozkoumat aerodynamický kryt. Firma totiž během zkoušek jiného krytu zjistila blíže nespecifikovanou závadu.

Zuma nejdříve v prosinci?

Zjištěné problémy s aerodynamickými kryty raket Falcon vedou k odkladu tajné mise Zuma nejdříve na prosinec. Falcon Heavy se zřejmě dosune také. Zdroj 20. listopadu 21:20

JPSS-1 poletí nejdříve 14. listopadu

Start rakety Delta II se musel odložit. Na nosiči se musí vyměnit baterie, což odloží start původně plánovaný na 10. listopadu. Zdroj 7. listopadu 11:05