sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Hestus

Hestus, startup spoluzaložený bývalým generálním ředitelem společnosti SpaceRyde Sohrabem Haghighatem, získal 1,5 milionu dolarů na vývoj AI kopilota pro software, který pomůže programátorům vyvíjet bezchybný kód rychleji a efektivněji.

AscendArc

Start up AscendArc, založený bývalým hlavním inženýrem SpaceX, oznámil kontrakt na Phase II Small Business Technology Transfer (STTR) v hodnotě 1,8 milionu USD od společnosti AFWERX. Start-up sází na oživení geostacionární komunikace.

Aerospace Corp.

Společnost Aerospace Corp. začala spolupracovat se společností Google Public Sector na vývoji aplikace s umělou inteligencí a s využitím vysoce výkonných počítačů pro předpověd sluneční aktivity.

EnVision

Evropská kosmická agentura (ESA) udělila společnosti Thales Alenia Space kontrakt v celkové hodnotě 367 milionů EUR na vedení vývoje družice EnVision, která má být vynesena v listopadu roku 2031 na vědeckou misi k Venuši.

Komerční vesmírná federace

Komerční vesmírná federace (CSF) dnes oznámila, že Alicia Brownová, bývalá přidružená administrátorka NASA pro legislativní a mezivládní záležitosti, se připojí k asociaci jako výkonná ředitelka se zaměřením na vesmírnou politiku a legislativní záležitosti.

Ministerstvo obrany USA

Ministerstvo obrany USA vydalo prohlášení o šířících se zprávách, že pozastavilo udělování zakázek a objasnilo, že vojenské zakázky pokračují i ​​přes zmatky vyplývající z dočasné směrnice Bílého domu o federálních výdajích .

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Štítek: havarie

SLEDUJEME: Problémy ruské techniky nekončí

Kosmická technika vyrobená v největší zemi světa zažívá v těchto dnech velmi těžké období. Svět ještě nerozdýchal ztrátu zásobovací lodi Progress M-27M (vyšetřování stále trvá, ale vypadá to na chybu horního stupně) a už tu máme další selhání. Dnes, tedy v 7:47 SELČ odstartovala z kosmodromu Bajkonur raketa Proton. Jejím nákladem byl 5 325 kg těžký telekomunikační satelit MexSat-1 přezdívaný též Centenario. Cílem byla dráha přechodová ke geostacionární – 35 786 x 8 985 km se sklonem 20,1°. Krátce po startu se ale začaly objevovat informace o problémech.

AKTUALIZOVÁNO: Tvrdé přistání prvního stupně

Včerejší start soukromé rakety Falcon 9 v1.1 s lodí Dragon byl okořeněný dalším pokusem o přistání prvního stupně na plovoucí plošině. Zatímco primární úkol celé mise byl splněný na jedničku a Dragon již míří vstříc ISS, první stupeň dopadl méně slavně. Pozitivní je, že při sestupu z výšky téměř 140 kilometrů dokázal klesající stupeň zamířit na plošinu Just Read the Instructions. Jenže k úplnému úspěchu pořád něco chybělo. Dnešní krátký článek Vám přináší dosavadní záběry a jedno video ze sestupu.

V plamenech právě zanikají nepojištěné tři družice systému Glonass za 200 milionů dolarů.

Z havárie Protonu byla obviněna žena

Vypadá to, že případ havárie ruské rakety Proton, která v srpnu 2013 jen pár sekund po startu udělala otočku o 180°, aby se za chvíli proměnila v ohnivou kouli, dospěl do závěrečné fáze. Podle zprávy ruské tiskové agentury Izvestia ze 13. března, byla z porušení bezpečnostních pravidel obviněna Diana Gudkovová ze společnosti Chruničev. Havárie byla způsobena instalací senzorů vzhůru nohama, k čemuž muselo být využito síly. Senzory totiž disponují mechanickými překážkami, které mají zajistit správnou orientaci. Gudkovová senzory neinstalovala, ve firmě byla zaměstnána jako nadřízený pracovník v oddělení kontroly kvality (senior assembly manager). Podepsala ale listiny, kde tvrdila, že raketu, která měla vynést tři navigační družice Glonass, prohlédla a vše je v pořádku. Podle zprávy jsou kromě ní obviněny další dvě blíže nespecifikované osoby – pravděpodobně může jít o dělníky, kteří prováděli nesprávnou instalaci.

úvodní obrázek

Včerejší motto – Nepropadejte panice!

„‘Nepropadejte panice‘ je velkými písmeny napsáno v knize Douglase Adamse Stopařův průvodce po Galaxii. ‚Nepropadejte panice‘ bylo také naše včerejší motto v Řídícím středisku Columba v Oberpfaffenhofenu v Německu stejně jako v řídících střediscích Mezinárodní vesmírné stanice v Houstonu, Moskvě a japonské Tsukubě. V 9:44 středoevropského času byl na Mezinárodní vesmírné stanici spuštěn nouzový poplach, což naznačovalo, že se čpavek z externího chladícího okruhu mohl dostat do interiéru stanice. Následujíce nouzové postupy, astronauti se rychle stáhli do ruské části stanice, jelikož v jejích modulech k chlazení není použit žádný čpavek. Díky měřením vzduchu astronauti věděli, že v ruském segmentu jsou v naprostém bezpečí.

úvodní obrázek

Čpavek vás dokáže zabít docela rychle

„V centru našich myšlenek byl tento víkend jednoznačně Dragon. Jak si jistě dokážete představit, po mnoha odkladech jsme byli velice šťastní, když jsme viděli jeho včerejší úspěšný start. Přesněji řečeno, dívali jsme se na záznam. V době startu jsme se totiž živě dívat nemohli, ačkoli jsme zrovna měli „naladěno“ na NASA TV. Přesně tak, čtete správně – můžeme se tady nahoře dívat na televizi… tak nějak. Na jednom z našich notebooků umístěných v Unity, kde jíme, máme videokonferenční systém. Na něm může na naši žádost řídící středisko pustit televizní kanál. Já sama na televizi nějak nejsem, takže většinu času se díváme na ESPN, což je americký sportovní kanál, který Terry a Butch zbožňují. Pro speciální události jako je start Dragonu ale ladíme NASA TV.

AKTUALIZOVÁNO: Záznam z destrukce prvního stupně

Náhledový obrázek tohoto článku je pouze vizualizace, ale v příspěvku se můžete těšit na fotografie, které netrpělivě očekávali všichni fanoušci kosmonautiky. 10. ledna se soukromá firma SpaceX pokusila o přistání prvního stupně na prámu ASDS. To, že pokus skončil havárií už víme, ale stále se spekulovalo o tom, jak přesně k přistání došlo. Z dnes uvolněných fotek máme jasno – stupeň klesal pod úhlem 45° a motor nedokázal tento náklon vyrovnat. Došlo tedy ke kontaktu motorů a přistávací nohy s palubou, ale protože byl stupeň hodně nakloněný, následovalo jeho překlopení a exploze zbytku paliva v nádržích.

Vzpomínky na výcvik

Únik čpavku na ISS

„V současnosti máme období procvičování stavů nouze. Minulý týden to byly simulace Expedice 42 a příští týden to budou simulace pro Expedici 43. Cílem je procvičit reakce na nouzové situace v kombinaci obou kompletních posádek, tedy v šesti lidech. Kromě požáru a dekomprese je dalším scénářem, který bez pochyby vyžaduje okamžitou reakci, únik čpavku do vnitřního prostoru stanice.

Motor AJ-26

Kosmotýdeník 112. díl (3.11. – 9.11.2014)

Konec října byl ve znamení dvou vážných nehod, z nichž jedna si vyžádala dokonce oběť na životě. Havárie raket Antares a kosmické lodi SpaceShipTwo se budou vyšetřovat ještě několik týdnů, možná i měsíců. Přesto se minulý týden v obou případech podařil poměrně velký posun ve vyšetřování. Není se tedy co divit, že dnešní Kosmotýdeník bude ve dvou hlavních tématech rozebírat právě pokroky ve vyšetřování obou nehod. Na konci článku navíc najdete i krátké zprávy, které přineslo uplynulých 7 dní.

Trosky SpaceShipTwo v Mojavské poušti: v tomto případě jde o nádrž okysličovadla a motorovou sekci stroje.

Kosmotýdeník 111. díl (27.10. – 2.11.2014)

Jsou týdny, na jejichž konci se při psaní Kosmotýdeníku autor drbe na hlavě a pokládá si stále stejnou otázku „O čem mám psát“. Pak jsou naopak týdny, kdy se najednou semele tolik událostí, že by to běžně stačilo na celý měsíc. Tento týden nastala ta druhá možnost. V naší rekapitulaci uplynulého týdne nemohou chybět dvě nehody, které postihly svět kosmonautiky, třetím tématem pak bude úspěšný návrat čínské sondy Chang’e 5 T1 od Měsíce. Jelikož bylo zajímavých momentů více, můžete se těšit i na několik telegrafických mini-zpráv na konci článku.

Smutný pohled na místo nehody

Havárii kosmické lodi SpaceShipTwo během včerejšího testovacího letu jsme podrobně rozebrali v dnešním hlavním článku. V průběhu dne se postupně na internetu objevují nové záznamy, které ukazují, jak dopadla loď, která měla vozit turisty do výšky sta kilometrů. V našem dnešním krátkém článku Vám proto přinášíme několik videozáznamů od zpravodajských agentur, nebo televizních stanic, jejichž kamery se dostaly na místo nehody.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.