Štítek ‘ESA’

Vulcain 2.1 – Evropský krasavec

Desátého října dorazila na testovací středisko Německé kosmické agentury DLR v Leopoldhausenu speciální zásilka. Jednalo se o demonstrátor letového modelu nového evropského kryogenního motoru Vulcain 2.1, jehož snímek najdete pod tímto odstavcem. Motor je vysoký 3,7 metru a v nejširší části dosahuje průměru 2,5 metru.  Není to tedy žádný drobeček, však také váží skoro dvě tuny. Pro náhledový snímek jsme využili fotku z výroby jeho trysky, která obsahuje 50 kg dílů vyrobených na 3D tiskárně. V ostrém provozu by měl tento motor ve vakuu generovat tah 135 tun. Tento nový motor má létat na nové evropské raketě Ariane 6.

Evropské „hodiny“ pro lunární mise

Měří čas s přesností na bilióntinu sekundy a daly by se využít pro sondy mířící k Měsíci – řeč je o zařízení, které vyvinula malá firma z Lotyšska a které zaujalo i Evropskou kosmickou agenturu. „Dalo by se říct, že na poli přesnosti jsme dosáhli úrovně Ferrari zatímco využíváme technologie z traktoru,“ popisuje trefně nízkou výrobní cenu nového přístroje Nikolaj Adamovič ze společnosti Eventech a dodává: „Poskytujeme extrémní přesnost měření času při použití běžné elektroniky. Systém je tak přesný, že dokáže změřit čas, během kterého urazí světlo jediný centimetr.“

Italský astronaut se spojí s papežem

Paolo Nespoli by se měl dnes okolo 15:00 našeho času spojit telemostem s papežem Františkem. Přímý přenos 26. října 11:30

Termín premiéry Ariane 6

Prvního letu nové evropské rakety Ariane 6 bychom se mohli dočkat v polovině července roku 2020. Zdroj 25. října 17:26

To nejlepší z ESTEC Open day 2017

ESA zveřejnila nové video a fotografie rekapitulující letošní  ESTEC Open day v nizozemském Noordwijku. 25. října 10:49 

Eutelsat-172B je na svém místě

Eutelsat-172B vypadá jako normální telekomunikační družice jen na první pohled. Ve skutečnosti jde o první evropský komunikační satelit vybavený pouze elektrickým (iontovým) pohonem. Tato družice vyrobená firmou Airbus vstoupila v minulých dnech na svou operační oběžnou dráhu nad Tichým oceánem. Na své palubě nese nové technologie, které poskytla Evropská kosmická agentura. Iontové motory tak mohou být ještě přesnější a účinnější.

Noční přelet nad Evropou

Italský astronaut Paolo Nespoli pořídil na palubě Mezinárodní kosmické stanice další sérii snímků, na kterých je vidět přelet přes Evropu. Tentokrát naše cesta začne ještě nad severozápadním pobřežím Afriky, ale za pár sekund už rozeznáme obrys pyrenejského poloostrova, který následuje notoricky známý tvar Itálie, nebo střední Evropa ukrytá pod mraky. Zhruba půlminutové časosběrné video končí nad oblastí východní Evropy. Jelikož byly snímky pořízené v noci, je možné rozeznat i pozici velkých měst, která výrazně září.

OBRAZEM: Start Sentinelu 5P

Na webu spaceflightnow.com je k dispozici fotogalerie ze startu rakety Rokot s družicí Sentinel 5P. 16. října 15:12

Evropa připravuje rekordní motor na tuhé palivo

Motory na tuhé palivo jsou tradiční součástí raket již dlouhé desítky let. Často se používají jako urychlovací bloky, jindy plní roli hlavních pohonných jednotek. Kromě toho se liší i velikostí, přičemž největšími motory světa tohoto typu jsou postranní urychlovací bloky pro raketu SLS. V jejich případě však jde o menší fígl – skládají se totiž z pěti samostatných segmentů, které se spojí dohromady. Pokud bychom ale hledali největší motor na tuhé palivo, který tvoří jediný díl, museli bychom svou pozornost obrátit na Starý kontinent.

Evropský servisní modul pro pilotovaný Orion

To, že Evropská kosmická agentura využije znalostí nasbíraných při vývoji lodi ATV k vytvoření servisního modulu pro připravovanou americkou loď Orion je známá věc. První letový exemplář určený k nepilotované misi EM-1 je téměř hotový a příští rok se vydá na Floridu a technici již začali pracovat i na druhém kusu, který již bude součástí pilotované lodi. Ta by měla v rámci mise EM-2 zahájit stavbu stanice Deep Space Gateway u Měsíce. ESA se před pár dny pochlubila sérií fotografií z výroby, které Vám nyní rádi přinášíme.