sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropská přístrojová skříň pro modul Columbus

Když koncem května dorazila k Mezinárodní kosmické stanici japonská zásobovací loď HTV-9, dovezla sem 6,3 tuny nákladu. Kromě jídla, vědeckých experimentů, nových akumulátorů či systémů k provozu stanice, byla na palubě také skříň velikostí srovnatelná s lednicí, kterou na základě dohody vyrobily evropské firmy pro Evropskou kosmickou agenturu. Jedná se o druhou generaci přístrojové skříně European Drawer Rack 2 (EDR-2), která bude umístěna v evropském laboratorním modulu Columbus. Jakmile dojde k jejímu umístění, poskytne ještě více možností k provádění vědy na palubě stanice.

European Drawer Rack 2 (EDR-2)
European Drawer Rack 2 (EDR-2)
Zdroj: http://www.esa.int/

ISS vstupuje do 20. roku provozu (stanice je trvale obydlena od 2. listopadu 2000) a EDR-2 je součástí důkladné modernizace modulu Columbus, která má za úkol nabídnout flexibilní přístup k výzkumným pracovníkům. Rack byl vyvinut týmem, který vedla italská společnost Thales Alenia Space sídlící v Turíně. Jak už název naznačuje, tato skříň poskytne prostor k podpoře a provozu nejrůznějších experimentů – těm zajistí dodávky energie, datové komunikační připojení, chlazení, přívod dusíku či odvod nežádoucích plynů.

Přístrojové skříně standardizovaných rozměrů pasují do všech laboratoří na ISS. HTV díky své kapacitě dokáže dopravit najednou i několik těchto skříní. O vykládku se postarají astronauti, kterým pomáhá skutečnost, že jsou v prostředí mikrogravitace. Úkolem EDR-2 není nahradit existující skříň EDR (European Drawer Rack) – ten bude provozován souběžně s EDR-2, čímž dojde k navýšení výzkumných možností a technologických demonstrací na oběžné dráze. Tyto výzkumy budou profitovat i z modernizovaného systému hospodaření s daty, či systémem pro rychlejší odesílání údajů k vědcům, kteří své experimenty řídí z pozemských laboratoří.

EDR-2 a většina jeho experimentů se budou ovládat z komplexu CADMOS, což je řídící středisko umístěné v Toulouse. Součástí tohoto střediska je i inženýrský model EDR-2 v životní velikosti. Právě na něm budou moci inženýři otestovat své přístroje a připravit je na reálné podmínky na ISS. Inženýrský model ale může posloužit i k experimentům, které se budou současně provádět na ISS, aby bylo možné tyto údaje porovnat.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.raumfahrer.net/news/images/ColumbusESALParmitanoCCBYSA30IGO2k.jpg
http://www.esa.int/…/european_drawer_rack-2/22023253-1-eng-GB/European_Drawer_Rack-2.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MikeUniform
MikeUniform
5 let před

EDR-2 prevezme miesto po FSL (Fluid Science Laboratory) v lete buduceho roku.
FSL odleti s HTV a zhori v atmosfere. EDR-2 bude cakat kym skonci misia FSL a kym dopravia experimenty pre EDR-2.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  MikeUniform

Díky za doplnění zajímavých informací.

Michal Václavík
5 let před
Odpověď  MikeUniform

Je to malinko komplikovanější a taky jinak. EDR-2 je dočasně umístěný v modulu Columbus v pasivní pozici 1D4, kde byl původně ETC. ETC je nyní v HTV-9, se kterým shoří v atmosféře. FSL je stále ve své pozici 1O1. Kdy bude ukončen provoz FSL bude záležet na přípravě experimentů pro EDR-2 (jako první 3D kovový tisk a Flumias). Zatím se počítá s koncem tohoto roku 2020. Pak někdy do první poloviny března 2021 by měla být provedena opět škatulata hejbejte se a do pozice 1O1 bude umístěn EDR-2 namísto FSL. A FSL bude přesunut do pozice 1D4, kde vyčká až do příletu první nové lodi HTV-X. Někdy mezi únorem a dubnem 2022 bude FSL naložen do HTV-X s shoří v atmosféře.

Kolisko
Kolisko
5 let před

Dobrý den,

Aparatura téhle velikosti se předpokládám dostala na stanici pres CBM port. Protahovat to přes PMA by byl asi docela ježek v kleci.

Jak to ale bude s budoucí verzí HTV-X případně (cargo) Dragonu. Ty by měly dokovat u ISS automaticky, jestli se nepletu. Je CBM port na automatické dokování připravený nebo budou náklaďáky nově dokovat u PMA?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Kolisko

Každý port umožňuje buďto automatické připojení nebo připojení paží – nikdy oboje. Osobně se domnívám, že k dopravě těchto rozměrných dílů budou využívat Cygnus.

Michal Václavík
5 let před
Odpověď  Kolisko

HTV-X se bude připojovat úplně stejně jako HTV. Není třeba hledat problém tam, kde není 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.