sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Miniraketoplán X-37B ponese experimenty i pro NASA

Nejbližší mise opakovaně použitelného armádního miniraketoplánu X-37B má začít 16. května startem na raketě Atlas V z Mysu Canaveral. Již nyní jsme se dozvěděli, že malý stroj na své palubě ponese více experimentů než při jakékoliv své dosavadní misi. Mezi experimenty se navíc najdou i dva náklady pro NASA, nebo malá družice pro kadety Akademie vzdušných sil. Oznámení experimentů přišlo minulý týden souběžně s potvrzením termínu startu 16. května. Miniraketoplán postavený firmou Boeing byl v průběhu minulého týdne přivezen k obslužné věži VIF (Vertical Integration Facility) u rampy číslo 41, aby mohl být instalován na vrchol rakety Atlas V od firmy United Launch Alliance.

X-37B připraven na další misi
X-37B připraven na další misi
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Nepilotovaná kosmická loď je uložena v aerodynamickém krytu, který ji bude chránit i v první fázi letu. Na oběžné dráze pak X-37B rozloží své fotovoltaické panely, které mu budou zajišťovat dodávku elektrické energie. Až se čas jeho mise naplní (klidně i po více než dvou letech od startu), měl by přistát na stejné ranveji, kam dosedávaly dnes již vysloužilé americké raketoplány.

Tato šestá mise je velkým krokem vpřed pro celý program X-37B,“ přiznává Randy Walden, výkonný ředitel Air Force Rapid Capabilities Office a dodává: „Bude to první mise X-37B, která využije servisní modul pro experimenty. Začlenění servisního modulu do mise nám umožňuje rozšířit schopnosti stroje a pojmout více experimentů než mohla kterákoliv dřívější mise X-37B.“ Servisní modul je připojen k zadní části miniraketoplánu a poskytuje dodatečný prostor pro experimenty a další systémy. Samotný X-37B měří na délku 8,9 metru a ve svém těle ukrývá nákladový prostor.

Barbara Barrett, sekretářka letectva uvedla, že Air Force Rapid Capabilities Office navázala spolupráci s Kosmickými silami Spojených států a také Výzkumnou laboratoří amerického letectva a toto partnerství se má projevit už na aktuální misi X-37B. „V dnešní době elektronů sledují vesmírné systémy bouře, lokalizují uvízlé motoristy, ale i transakce s kreditními kartami včetně časových razítek a sledují dodržování smluv,“ uvedla Barrett a dodala: „Tato mise X-37B bude demonstrovat inovace našeho oboru a bude hostit více experimentů než jakékoli předchozí mise. Tento start také dokazuje spolupráci ministerstva, která posouvá hranice pro opakovaně použitelné vesmírné systémy.

X-37B při ukládání do aerodynamického krytu.
X-37B při ukládání do aerodynamického krytu.
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Vzápětí dodala, že šestá mise miniraketoplánu maximalizuje jeho mimořádné možnosti. „Tahle důležitá mise bude hostit více experimentů než jakýkoli předchozí let X-37B, včetně dvou experimentů NASA,“ uvedla Barrett minulý týden ve středu a dodala: „Jeden experiment je destička se vzorky, která hodnotí reakci vybraných materiálů na podmínky v kosmu. Druhá studie zkoumá vliv záření okolního prostoru na semena.“ Na palubě ale nejsou jen experimenty pro NASA. „Třetí experiment je od Naval Research Laboratory a jeho úkolem je transformovat sluneční energii do mikrovln a pak sledovat přenos této energie na Zemi.

Na oběžné dráze má X-37B uvolnit i malou družici pojmenovanou FalconSat 8. Ten postavili kadeti Air Force Academy ve spolupráci s Výzkumnou laboratoří amerického letectva. Malá družice nese na své palubě pět experimentálních přístrojů. Její provoz bude zajišťovat Space Operations Squadron vyčleněná z již zmíněné akademie. V prohlášení, které letectvo vydalo v průběhu minulého týdne, stojí: „že bude pokračovat ve využívání X-37B a další mise budou stavět na rostoucí spolupráci s partnery experimentů ze šesté mise.“

Miniraketoplán X-37B před svou první misí.
Miniraketoplán X-37B před svou první misí.
Zdroj: http://spaceflight101.com

Doposud bylo realizováno pět misí X-37B, které trvaly celkem 2 865 dní. Tento minirakeotplán je někdy označován též jako OTV (Orbital Test Vehicle) a i nadále zůstává pod hlavičkou letectva. Nově zřízené Kosmické síly zodpovídají za jeho start, činnosti na oběžné dráze a přistání. „Schopnost prověřit nové systémy na oběžné dráze a pak je vrátit na Zemi je pro program X-37B unikátní. Umožňuje díky tomu Spojeným státům efektivněji vyvíjet kosmické prostředky nutné k zachování převahy v kosmickém prostoru,“ uvedlo letectvo v prohlášení.

Firma Boeing postavila dva exempláře miniraketoplánů X-37 určené k letům na oběžnou dráhu. Celý program začal pod vedením NASA, v roce 2004 přešel pod agenturu DARPA a o dva roky později pod letectvo. První start přišel v dubnu 2010, přičemž první čtyři starty zajistily rakety Atlas V a zatím poslední vzlet byl na Falconu 9. Aktuální mise odstartuje opět na Atlasu V, který nebude mít žádné pomocné urychlovací bloky na tuhé pohonné látky a jeho aerodynamický kryt bude mít průměr 5,4 metru. Díky použití jednomotorového horního stupně Centaur dojdeme k tomu, že půjde o konfiguraci 501.

X-37B po první misi OTV-1
X-37B po první misi OTV-1
Zdroj: spaceflight101.com (kredit: Boeing)

Technologie prověřované v tomto programu zahrnují pokročilé navádění, navigaci a řízení, systémy tepelné ochrany, avioniku, struktury a těsnění odolná vysokým teplotám, opakovaně použitelné izolační materiály, lehké elektromechanické letové systémy, pokročilé pohonné systémy, pokročilé materiály a autonomní orbitální let, návrat do atmosféry a přistání,“ uvádí letectvo v tiskové zprávě.

Na šestou misi orbitálního miniraketoplánu se těší i John “Jay” Raymond, velitel kosmických činností amerického letectva: „Celý tým kolem X-37B i nadále představuje hbité, obratné a vpřed mířící využívání technologií, které potřebujeme jako národ ve vesmírné oblasti. Každý start představuje významný milník a pokrok, z hlediska toho, jak rychle a pohotově budujeme, testujeme a nasazujeme vesmírné možnosti.

X-37B po přistání na Floridě.
X-37B po přistání na Floridě.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2020/05/200506-F-XX000-0000.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2020/05/200506-F-XX000-0004.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2020/05/200506-F-XX000-0003.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/06/otv1b_boeing-photo.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/2436836_orig.jpg
https://pbs.twimg.com/media/C_OkqlvUIAAmJ1l.jpg:large

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vaclav
Vaclav
4 let před

Je podivné, že firma, která dokáže postavit nepochybně špičkový křídlatý stroj, má potíže s relativně jednodušší kosmickou pilotovanou lodí na LEO.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Vaclav

Podivné to vůbec není. Každý projekt je v něčem unikátní a nedá se říct, že když firma zvládne projekt A, tak musí logicky zvládnout i projekt B, který se třeba někomu zdá jednodušší.

Dan
Dan
4 let před
Odpověď  Vaclav

Mě se zdá spojení „relativně jednodušší“ a „pilotované“ poněkud nešťastně zvolené.

jregent
jregent
4 let před
Odpověď  Vaclav

tak on ten tym nemusí již existovat
korporáty mívají období sekání nákladů

Petasvo
Petasvo
4 let před

Také se vždy pozastavím nad tím, že tolik let používají tento superstroj „jakoby“ bez problému.
A že by neměli už od začátku plány na jeho většího brášku? Syn mi říkal, že snad mají i už dlouho vyrobený drak.
Fascinuje mě, jak dlouho dokáže pobývat v kosmu a jak rychle ho dovedou vypravit na další misi.
Nepřišel by vývoj jeho pilotované verze levněji než Crew Dragon a Starliner dohromady?
Třeba mohl už několik let obsluhovat ISS.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Petasvo

Dříve se uvažovalo o verzi X-37C, která měla být pro pasažéry. Ale nevím nic o tom, že už by se pro ni začal stavět hardware. Ono je vždy složitější vzít nějakou existující strukturu a předělat ji na pilotovaný stroj. V to mají CD i Starliner výhodu, že jejich plány byly od začátku zaměřené na pilotovanou loď.

KarelT
KarelT
4 let před
Odpověď  Petasvo

Podle té velikosti je pro posádku hodně malý, leda by tam byly sedačky jako v Mercury. A nemá záchranný systém, takže ono by to asi tak jednoduše upravit nešlo. Navíc větší raketoplán má SNC, ten měl být pro posádku, ale nakonec není, možná i právě kvůli bezpečnosti.

J1mbo
J1mbo
4 let před
Odpověď  KarelT

Dream chaser nie je pre posádku hlavne pre to, lebo nik nezaplatil vývoj verzie pre posádku. Aj nákladná verzia sa dokončí len vďaka tomu, že NASA ho vybrala na zásobovanie ISS a zaplatila vývoj. Ak to niekto v budúcnosti zaplatí, môže byť aj verzia pre posádku.

Michal Václavík
4 let před

Co si mám představit pod experimentem jehož „úkolem je transformovat sluneční energii do energie mikrovlnné / radiofrekvenční a pak sledovat přenos této energie na Zemi.“?? To přece není vůbec nic nového a dělá to částečně téměř každé umělé kosmické těleso.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před

Ve zdroji nebylo více uvedeno.

Michal Václavík
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

No a co si tedy pod tím představit?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před

Těžko říct, víc jsem k tomu nenašel.

Vit Vymola
Vit Vymola
4 let před

Ani já nevím, o co přesně má jít. Ale vypadá to na pokus s přenosem energie jako takové, tedy test principu solární kosmické elektrárny. Fotovoltaické panely vyrobí elektrickou energii, ta je vyzářena pomocí mikrovln směrem k pozemnímu přijímači, kde je opět transformována na elektřinu. To není něco, co dělá každé umělé těleso, nejde o radiovou komunikaci, ale o přenos silové elektrické energie.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Vit Vymola

Od Michalova komentáře jsme se o tom ještě bavili a text, který je tam teď, je výsledkem mých úprav. Původní formulace byla jiná.

HM
HM
4 let před

Tedy nic ve zlém, ale přečetl si autor po sobě ty překlady anglického textu?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  HM

Ano, sám jsem je překládal. Pokud se vám nějaký překlad nezdá, napište a mohu jej upravit.

HM
HM
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Pardón, reakce viz. jiný thread níže..

HM
HM
4 let před

No, mě vyprovokovala hlavně následující věta: „V dnešní době elektronů sledují vesmírné systémy bouře, lokalizují uvízlé motoristy…“
Nejspíš je to jen překlep, ale já fakt nevím, co to je „dnešní doba elektronů.“

Ke zbytku jen můj názor: Doslovný překlad z AJ alespoň na mě působí rušivě, protože čeština je prostě jiný jazyk, do kterého to je někdy třeba tak trochu převyprávět. Já pak takový text čtu a občas nevím, jestli to je česky nebo ne…

Jinak díky za článek, těší mě, že raketoplány nejsou tak úplně mrtvé. To na co jsem upozornil jsou víceméně detaily.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  HM

Tohle zrovna není překlep. V originální přímé řeči to bylo: In today’s age of electrons. Nemyslím si, že je dobré snažit se do přímé řeči zasahovat a upravovat ji podle svého. U normálního textu tak klidně zasáhnu, ale u přímé řeči se snažím být co nejvíce doslovný.

Tomas Kratochvil
Tomas Kratochvil
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Doslovný překlad nefunguje. V lepším případě působí text podivně, ale rozumíte tomu. V tom horším rozumíte jednotlivým slovům, leč celek nedává smysl.
Říkat dnešní době „věk elektronů“ je jako v hodině češtiny označovat 20. století stoletím páry. Vám, pane Majere jsem již jednou psal, že slovo „radiofrekvenční“ není slovo. Anglický výraz „radio frequency (RF)“ znamená česky elektromagnetické (spektrum, záření). Můj názor dále odmítáte a slovo nadále používáte. Není se proto příliš divit, že tomu i velice erudovaní lidé nerozumějí.
Jak psal jiný komentář, překlad je nutno pro určité koncepty převyprávět, neboť originální jazyk používá jiné vyprávěcí schéma, než Čeština. Pro určité slovní hříčky je potřeba nalézt vhodné případy nám známé. Chápu, že je na to potřeba mít příslušnou úroveň znalostí AJ.
P.S. „Age of electron“ má být nejspíš narážka na marvellovský „Age of Ultron“. Prostě taková legrácka, kterou může překladatel klidně vypustit.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Tomas Kratochvil

Díky za názor. Já se obecně snažím nedělat překlady slovo od slova. Taky se místy dopustím nějaké úpravy – třeba rozdělím dlouhé souvětí na kratší věty a změním strukturu vět. Ale u přímé řeči jsem konzervativnější. Zrovna ten věk elektronů mi přišel takový originální, svěží a trochu hravý. Ale plně respektuji, že tohle je o tom, jak to člověk cítí a sto lidí má sto chutí.

Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před
Odpověď  HM

To „age of electrons“ mě taky pobavilo. Buď je to nějaká hodně zakuklená narážka, kterou nechápu, nebo je to sekretářka toho druhého druhu… 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jiny Honza

Já to obecně chápu jako jiný (byť specifický) výraz pro dobu elektronickou.

Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

To je tak blbý, že se to určitě rozšíří. 🙂

Josif
Josif
4 let před

Škoda že ho nevidíme startovat častěji

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Josif

O to víc si to pak užíváme. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.