sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Maketa Crew Dragonu zničena při zkoušce

Jak jsme Vás již v noci na dnešek informovali v krátké zprávě, během zkoušek padákového systému došlo k mimořádné situaci, která ve svém výsledku vedla ke zničení testovací makety lodi Crew Dragon. Tohle zařízení SpaceX používala k testům padákového systému, který je v podstatě posledním známým závažným prvkem, který brání v realizaci pilotované testovací mise DM-2. Hned na začátek je ale potřeba říct, že ke zničení makety nedošlo vinou padáků. Problém potkal helikoptéru, která měla testovací zařízení vynést do potřebné výšky.

Archivní snímek testovací makety pro shozové zkoušky padáků zavěšené pod vrtulníkem.
Archivní snímek testovací makety pro shozové zkoušky padáků zavěšené pod vrtulníkem.
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/

SpaceX jen pár hodin po události vydala oficiální prohlášení:

Během dnešního plánovaného testu padáků při shozu, začala být testovací maketa zavěšená pod helikoptérou nestabilní. Z důvodu opatrnosti a v zájmu zachování posádky vrtulníku v bezpečí, pilot zatáhl za pohotovostní uvolnění. Jelikož helikoptéra ještě nebyla ve vhodných podmínkách (výšce  – pozn. překl.), nebyla maketa aktivována a proto padákový systém nezahájil rozkládací sekvenci. Ačkoliv došlo ke zničení testovací makety, nešlo o chybu padákového systému a co je hlavní – nikdo nebyl zraněn. NASA a SpaceX společně pracují na určení dalšího plánu zkoušek před blížící se druhou demonstrační misí Crew Dragonu.

SpaceX již s NASA řeší předčasné vypnutí motoru Merlin na prvním stupni při posledním startu s družicemi Starlink. Do vyšetřování se podle dostupných informací zapojilo i americké letectvo, pro které má SpaceX za několik týdnů vynést navigační družici GPSIII-SV03. Zatím ale žádný zdroj ani nenaznačuje, že by některá z těchto událostí měla mít vliv na start pilotované testovací mise DM-2. K jejímu startu by mělo dojít ve druhé polovině května.

Zdroje informací:
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://external-preview.redd.it/…5e38da667ef764b94e047b6b2e74b3e084969efb
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…2f7ad05f397ba1e4bacf81f3347a961c&oe=5EA0E586

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
John Peri
John Peri
4 let před

No to je škoda,snad to moc nezpozdí pilotovaný let.A nebo pokud nezasáhne celosvětová pandemie.Ta teď odkládá všechno.
Jinak díky za článek.

majomusk
majomusk
4 let před
Odpověď  John Peri

Presne tak.Vďaka Bohu,že to bol problém helikoptéry.A tiež dúfam,že bude všetko v poriadku a budú pokračovať aj navzdory korone…Ale určite sa odloží viacero vecí,čo už.Dobehnú to.

Vaclav
Vaclav
4 let před

V článku jsou dva termíny, které si jaksi odporují. “ Druhá demonstrační mise “ a “ pilotovaná testovací mise „. Pokud se nejedná o jedno a totéž chybí termín kdy by ta demonstrační mise proběhnout a co by měla obsahovat. Ta druhá je směřována na polovinu května, což je zhruba za 6 týdnů. Na zkoušky padáků v případě eventuálních úprav může být již pozdě, pokud padáky nevyhoví bude možná málo času na úpravy a znovu vyzkoušení. Pokud to dobře chápu, tak S-X dosud nemá certifikaci na pilotovaný let, nebo se mýlím ?

pave69
pave69
4 let před
Odpověď  Vaclav

Termíny si podle mne neodporují:
První demonstrační mise = nepilotovaná (již proběhla)
Druhá demonstrační mise = první pilotovaná (za 6 týdnů, dá-li „příroda“)
A ty padáky mají udělat myslím ještě 2 testy z 10, 8 proběhlo ok, tj. očekávalo se, že ty 2 budou taky ok (ty počty dávám z hlavy, možná se mírně liší).
Tj. reálně je problém, že není teď jak udělat 2 testy.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Vaclav

Druhá demonstrační mise = pilotovaná testovací mise.

Jiri Hadac
Jiri Hadac
4 let před
Odpověď  Vaclav

Certifikace proběhně až po první pilotované misi. Je to malinko komplikované. Takže nečekej, že bude lod certifikovaná teď.
Od začátků zkoušek s padáky Mark III se nevyskytl žádný problém. Na serveru elonx o tom cca každý měsíc vychází článek s aktualitami co se týká první pilotované mise. Nedávno taky jeden vyšel, se podívej. Informace o datu startu prosákla na veřejnost až o pár dní později.

Vaclav
Vaclav
4 let před
Odpověď  Jiri Hadac

Tak to mne docela překvapilo, žil jsem v domnění, že certifikace pilotované lodi musí být ukončena před letem první posádky. Certifikaci si vykládám, jak se zdá mylně, jako způsobilost nést ten či který náklad. U nosičů příkladně vojenské, spojové či komerční družice, v pilotovaném programu posádku nebo náklad pro jiný pilotovaný objekt a že musí být udělena ve všech případech před prvním použitím k tomu kterému účelu.

Jiri Hadac
Jiri Hadac
4 let před
Odpověď  Vaclav

comment image
Třebas se podívej sem, tohle je prostě pořadí, v jakém to proběhne.
Můžeš se podívat i na tenhle obrázek z prezentace NASA, teď neřeš ty datumy, ale ukáže ti to názorné pořadí.comment image

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Vaclav

Certifikace se týká zavedení lodi do ostrého provozu – součástí certifikačního procesu je celá řada zkoušek a testů včetně dvou testovacích misí – nepilotované a pilotované. Je jasné, že pilotovaná testovací mise je až tou poslední třešničkou v celém procesu. Platí to jak u CD, tak u Starlineru.

Ladinek
Ladinek
4 let před
Odpověď  Vaclav

Zdravim, myslim, ze to s tou certifikaci pro nosice nemate uplne pravdu. Mam za to, ze certifikace FH pro letectvo byla pri „ostre“ misi (STP-2), ale mozna se pletu…

trabis
trabis
4 let před
Odpověď  Ladinek

I nové letadlo ozkouší nejprve „testovací piloti“ kteří mají trochu jiný výcvik a úkoly než následně běžní piloti v „ostrých misích“.
V DM2 se se zkrátka ještě zkouší a řeší primárně loď, pak bude razítko, a v dalších misích má posádka řešit loď naopak co nejméně.

trabis
trabis
4 let před
Odpověď  Ladinek

pardon , má reakce je samozřejmě na Vaclava

racek
racek
4 let před

No jo, stane se, jsou to zkoušky. A rozhodně to není vina konstrukce kabiny či padáků. Nicméně, máme tu ten virus a USA je teď na vzestupu. A menší opoždění v řádu týdnů určitě nic neohrozí.

Vasek
Vasek
4 let před

Zda tento incident zpozdí pilotovanou misi podle mě záleží hlavně na tom zda je k dispozici druhá maketa lodi CD. Takže otázka je jasná – je k dispozici? Popřípadě za jak dlouho by mohla být?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Vasek

To bohužel nevíme.

Vaclav
Vaclav
4 let před

Máte pravdu, nakonec první let s posádkou a současně doufejme poslední před certifikací, bude jak u S-X, tak i u BOE jen s piloty. Obdobně jako zalétávací lety v letectví.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.