Dělníci SpaceX na texaské základně Boca Chica začali nedávno svařovat jednotlivé prstencové díly pro testovací prototyp Starship SN1. Tato loď by měla při své první zkoušce vystoupat do výšky 20 kilometrů a poté motoricky přistát v místě startu. SN1 je již druhým prototypem lodi Starship, který vzniká na Boca Chica. Vůbec první kus měl označení Starship Mk1 a byl koncem listopadu zničen při kryogenní tlakové zkoušce – k chystanému zážehu tří motorů Raptor, kterými měl být tento prototyp vybaven, tedy nikdy nedošlo. Aktuálně vznikající Starship SN1 je tedy prvním prototypem této lodi, který by měl vzlétnout.
Na rozdíl od stavby Starship Mk1, kdy dělníci od začátku přidávali na konstrukci další díly, používají u SN1 pozvolnější a sofistikovanější přístup. Nejprve zvlášť sestaví menší části, které pak spojí dohromady. V tuto chvíli jsou spojené již dva základní díly, které tvoří základ těla s nádržemi. Jelikož tyto sekce byly prakticky dokončeny ještě před finálním sestavením, mohlo by závěrečné sestavení SN1 probíhat mnohem rychleji než u Mk1.
Na internetu se dokonce objevují informace, že SpaceX věří, že by celá loď mohla být sestavena a převezena na zdejší rampu ještě před koncem února. Pokud by šlo všechno dobře, mohlo by ke statickému zážehu tří motorů Raptor dojít na začátku března – slibovaný skok do 20 kilometrů by pak mohl následovat v časovém rámci týdnů od statického zážehu.
Jenže nesmíme zapomínat, že Starship SN1 je stále v testovacím režimu, který nemá žádné pevně dané termíny. Odklady a posuny jsou nejen pravděpodobné, ale téměř jisté. Meteorologové navíc na další dny nemají dobrou předpověď a i to se může projevit na souvisejících odkladech. Výše uvedený časový plán může vypadat hodně odvážně, když je zatím sestavena pouze část s nádržemi, ale všechny zbývající sekce SN1 jsou již zřejmě dokončeny a čekají v nedalekých stanech na finální integraci.
Rocket nosecone production in Texas pic.twitter.com/KLWewja9Gn
— Elon Musk (@elonmusk) February 19, 2020
Na základně Boca Chica vyrostlo hned několik stanů, které pomáhají při výrobě Starship tím, že chrání jak hardware, tak i pracovníky od nevyzpytatelného okolního počasí. Kromě stanů zde vyrostla i druhá konstrukce označovaná jako windbreak, tedy větrolam. Tato nová konstrukce je vyšší než ta původní a podle odhadů by byla její výška dostatečná i pro skládání nosiče Super Heavy, tedy prvního stupně sestavy Super Heavy – Starship.
Asi největším rozdílem mezi Starship Mk1 a SN1 je pokrok v kvalitě použitého materiálu pro prstencové sekce. Při porovnání fotografií obou exemplářů je jasně vidět, že nové kusy mají mnohem méně svarů. V uplynulých týdnech SpaceX na Boca Chica postavila a otestovala několik prototypů nádrží, které byly vyrobeny vylepšenými produkčními metodami. Na výsledcích byl vidět jednoznačný pokrok – poslední testovací nádrž zvládla při kryogenních teplotách tlak 8,5 baru.
Až se Starship SN1 dostane na startovní rampu, budou na ni čekat zevrubné zkoušky včetně testu WDR (wet dress rehearsal). V rámci této zkoušky budou nádrže naplněny pohonnými látkami, aby se ověřilo, že se konstrukce v životní velikosti správně poradí s kryogenními látkami. Článek na webu ElonX přinesl také zajímavou úvahu, že tyto zkoušky možná proběhnou jen se základním tělem Starship SN1 a teprve když konstrukce odolá tlakové zkoušce, budou na ni nainstalovány další díly včetně křídel a horní části. Dá se očekávat, že nebudou chybět ani zkoušky předspalovacích komor (preburnerů) a zapalovačů na třech motorech Raptor – teprve až poté by přišel zmiňovaný statický zážeh. A po něm už toužebně očekávaný skok do dvaceti kilometrů.
Starship SN1 je sice prvořadým cílem v krátkodobém horizontu, ale SpaceX se již pilně připravuje na výrobu dalších exemplářů. Nejde přitom jen o dění na Boca Chica. Na testovací základně McGregor v Texasu nedávno proběhl první statický zážeh motoru Raptor na ikonickém stanovišti přezdívaném „trojnožka“. Toto stanoviště se dříve používalo ke zkušebním zážehům stupňů Falconů 9, ale poté, co SpaceX na McGregoru postavila nové testovací stanoviště, byla trojnožka opuštěná. Jelikož ale firma potřebovala otestovat kyslíkometanové motory Raptor na vertikálním stanovišti, začaly koncem roku probíhat úpravy trojnožky, aby mohla posloužit novému úkolu. Připomeňme ještě, že motory Raptor mají pohánět jak raketu Super Heavy, tak i loď Starship.
Na další pokroky upozornil Nathan Barker, fotograf portálu NASASpaceflight.com, který si všiml zajímavé činnosti na floridské přistávací ploše LZ-1, kam dosedají první stupně Falconů 9, když se vrací na pevninu. V blízkosti této plochy totiž vzniká konstrukce, která připomíná nádrž lodi Starship. Možná to souvisí s dříve oznámenými plány postavit zde testovací stanoviště pro motory Raptor.
A konečně posledním místem, kde se připravují na program Super Heavy / Starship, je Port of LA na západním pobřeží USA. SpaceX vloni odstoupila od pronájmu pozemků v tomto přístavu, protože chtěla své lodě stavět v Texasu na Floridě. Nyní se však jednání opět rozběhla, protože SpaceX zřejmě zjistila, že k nasycení tohoto rozsáhlého projektu bude kromě stávajících pozemků potřebovat i nové.
P.S. V průběhu čtvrtka ještě Elon Musk zveřejnil video z téměř dokončeného místa, kde má podle jeho slov probíhat sestavování motorové sekce lodi Starship, nádrží i aerodynamického krytu alias špičky.
High bay for stacking Starship engine bay, propellant tanks & fairing (fka nosecone) sections is almost done! pic.twitter.com/G9h0430ns2
— Elon Musk (@elonmusk) February 20, 2020
Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/…/uploads/2020/02/02-17-20-Boca-Chica-1021-scaled.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…0FB1-4BB9-BC58-7EC2403720D6-2048×1365.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EPa4AC_VAAAR2Rp?format=jpg&name=large
https://www.nasaspaceflight.com/…/uploads/2020/02/20200208-_DSC0045-2048×1365.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/2020/02/12F21D38-75DF-46FA-B119-F733B6DC6005.jpeg
„včetně testu WDR (wet dress rehearsal)“
Prosím ještě o vysvětlení zkratky v češtině. Děkuji.
WDR je kompletný test systémov rakety vrátanie natankovania nádrží (preto wet – mokrý), len bez zapálenia motorov. So skúškou motorov by to už bol Static Fire test.
Díky moc za doplnění. Tuto zkratku používáme v mnoha článcích o Falconech, tak jsem si myslel, že už ji lidé znají. Ale díky moc za zpětnou vazbu, příště na to zkusím pamatovat.
Takové články se čtou sami. Paráda.
Díky za pochvalu. 😉
Už se těším na komentovaný přenos ☺️
To já taky. 😉
Taky ho budeš poslouchat ? 😀 😀
Tady si vždycky vybavím jeden neuskutečněný start Elektronu, když jsem se tuším ve tři ráno loučil se slovy, že mrknu se na záznam, tak si napsal, že bys taky rád 🙂
Ano, pamatuju si na to velmi dobře. 😀
Tak ale oni niesú debili,majú na to ľudí a vedia čo by sa mohlo stať,tak to určite budú riešiť.Aj tu pristávaciu plochu.Aby sa im drahý náklad alebo celá SS rozbila,to nebudú riskovať.
Pardon,to bolo k diskusii na stranke elonx,tiež ku SS.
Inak,SS nebude zas tak znovupoužiteľný,nie?Pri tých rozmeroch a váhach,už asi väčšie lode na chemický pohon nebudú,toto by malo byť max.,nie?Bude dlho dominovať,kým nevymyslia niečo iné?
Systém Super Heavy / Starship má být v ostrém provozu plně znovupoužitelný. Zatím nemá smysl uvažovat o tom, co přijde po tomto systému, to by bylo sci-fi věštění z křišťálové koule.
Elon se ale jednou zmínil, že by potom mohla být ještě raketa s dvojnásobným průměrem což sci-fi posouvá trošku k tomu sci a dál od toho fi, ale jen nepatrně. 😀
On by to byl vlastně návrat k původním rozměrům. To, co se staví dnes, je to, co se v roce 2016 označovalo jako mini-ITS.
Skok 20 km konec léta. Mx můžu být příjemně překvapen. 😀
Jeden z z dalších novějších tweetů o max úsilí aby byl orbitální let ještě letos dává tušit, že jsou si vědomi jak velký krajíc si dali za cíl sníst.
Orbitálnímu letu letos nevěřím. Ale Super Heavy by letos začít stavět mohli.
Je možné že ten 20km skok zvládnou a nebude to nějaký zásadní problém, bohužel k orbitálnímu letu je od toho ještě hooodně daleko. Tam to namáhání a vše okolo bude na řádově jiné úrovni.
Každopádne sa snažia ten termín dodržať. Stále naberajú ľudí a už teraz sa maká 24 hodín denne. Je to síce od všade ďaleko ale myslím že nedostatok ľudí nebudú mať. Ak by bola možnosť aj ja satahujem. Už len ten pocit že pracujem pre SpaceX by stál zato. Takže časom sa bude tempo stále zvyšovať. A SpaceX neraz dokázala že posúvajú hranice.
Já jim tak fandím a těším se na každý krok ve vývoji , konečně se našel někdo , kdo jen nekecá ale opravdu dělá. Krásně se to pozoruje , žádný zatajování neúspěšných částí vývoje a bez “optimistických” termínů by to taky nebylo vono.
Děkuji redakci za luxusní Infoservis.
Děláme to rádi, těší nás, že můžeme tyto novinky sdílet s ostatními. 😉
Starship sa nápadne podobá Columbii v Ceste na Mesiac od Julesa Verne.