sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Úsvit nových evropských nosičů?

Před necelým rokem jsem sepsal článek, ve kterém byly mimo jiné shrnuty plány ESA, respektive francouzského Národního centra kosmického výzkumu (CNES), které se týkaly i připravovaných raketových nosičů a demonstrátorů. Jeden z ředitelů CNES, jenž má na starosti raketové nosiče – Jean-Marc Astorg, nyní tyto plány aktualizoval a přidal podrobnější informace o tom, jak chce Evropa dosáhnout dalšího snížení nákladů, a to až o polovinu v porovnání s aktuálními propočty na provoz rakety Ariane-6. Navíc se zdá, že se významně mění také rétorika. CNES zcela otevřeně přijal přístup „design-to-cost“ inspirovaný SpaceX a nejen to, potvrdil zahájení příprav na opakovanou použitelnost v první fázi, která povede přes koncept k velmi podobné raketě jako je Falcon 9.

Sjednocení prvků by mohly být klíčové pro budoucí nosiče.
Sjednocení prvků by mohly být klíčové pro budoucí nosiče. Kredit: CNES

Tento velký krok však přinese ESA a ArianeGroup řadu nových problémů, protože nový opětovně použitelný nosič, předpokládejme, že se bude jmenovat třeba Ariane-7 (Ariane Next), nebude již navazovat na „dědictví“ raket Ariane-5 a 6. Nebude tedy moci využívat stávající hardware. Ať už jde o pomocné motory na tuhé pohonné látky, motory Vulcain 2.1 pro první stupně nebo motory Vinci pro horní stupně. Pokud má tedy opětovně použitelný nosič vzniknout, bude pravděpodobně velmi těžké ho „prodat“ ostatním členským státům ESA, zejména pak Německu a Itálii. Itálie má v současnosti například kontrakt na výrobu pomocných motorů P120 pro Ariane-6, které mají být v podobné formě využity i v první fází italského lehkého nosiče Vega C, který vzniká samozřejmě pod záštitou ESA. Pokud ovšem dojde k nenavázání na předešlé nosiče, tak ArianeGroup bude muset zvýšit propočítané výdaje, což by mohlo potenciálně Vegu-C postupně vytlačit z trhu. Budoucnost raket Vega ovšem může být ještě o něco horší, pokud raketa Ariane-7 dosáhne svého cíle, kterým je dosažení ceny za start okolo 37 milionů eur. Vega má cenový cíl okolo 35 milionů euro, přičemž se zohledňují sdílené výdaje spojené s motory P120C.

Základní srovnání Ariane-6/Ariane Next

                                                                     Ariane-6                                   Ariane Next

Pohon:                                             1x Vulcain 2.1, 1x Vinci                      9+1 Prometheus
Palivo:                                                        LOX/LH2                                       LOX/CH4
Variabilita nastavení:                           2 nebo 4 P120                            Záchrana 1. stupně
Výška:                                                          62 m                                              70 m
Maximální vzletová hmotnost:         540 t (konf. A62)                                    790 t
Třída nosiče:                                        Jedno použití             Jedno použití/opětovněpoužitelné
Zaměření:                                               Duální starty                                  Singl starty
Kadence:                                                     Max. 11                                          Až 25
Výkon:                                                 A62/ 4,5 t na GTO                *EV 6,6 t na GTO 1500 m/s
                                                                                                          *RV 4,5 t na GTO 1800 m/s

*EV- Expendable verze (jedno použití), RV-Reusable verze (opětovně použitelná verze).

Původní koncept Ariane-6 PPH měl využívat na prvním i druhém stupni tuhé pohonné látky a pouze třetí měl být na kapalné látky. Koncept byl zamítnut.Původní koncept Ariane-6 PPH měl využívat na prvním i druhém stupni tuhé pohonné látky a pouze třetí měl být na kapalné látky. Koncept byl zamítnut.
Původní koncept Ariane-6 PPH měl využívat na prvním i druhém stupni tuhé pohonné látky a pouze třetí měl být na kapalné látky. Koncept byl zamítnut.
Kredit: ESA/CNES

Dokonce i ve Francii lze očekávat silnou opozici, protože hlavními výrobci Ariane jsou Airbus Group a Safran, kteří například vyrábějí motory Vulcain a již jednou se jim podařilo zabít koncepci Ariane-6 předloženou CNES, protože to až příliš snižovalo jejich zisky. Koncept CNES se jmenoval PPH a jako první a druhý stupeň u nového nosiče měly sloužit motory na tuhé pohonné látky a pouze na horním stupni motory na kapalné látky. Společnosti Safran i Airbus vyslyšely veřejné pochybnosti provozovatelů družic, který se obávaly vibrací a možného poškození nákladu způsobeného pohonem. Netrvalo dlouho a podařilo se přesvědčit také  francouzskou vládu i ostatní partnery z ESA, aby vybrali řešení s mnohem větším odkazem na Ariane-5 a dali průmyslu mnohem více vlivu na výslednou architekturu. Totéž by se mohlo stát i s Ariane-7 a současnými plány společnosti CNES, kdyby se nepodařilo vzbudit zájem průmyslu. Což se prozatím daří. Jako příklad uvedu fakt, že raketový motor navržený pro Ariane-7 – Prometheus, je vyvíjen stejnými společnostmi a vzniká i ve spolupráci s německým výzkumným centrem DLR a tudíž je před podobnými pokusy částečně chráněn.

Francouzská balistická střela M51 odpolovaná z ponorek (SLBM), je důležitým strategickým prvkem, který navazuje na výrobu motorů na tuhé pohonné látky v komerčním sektoru.
Francouzská balistická střela M51 odpolovaná z ponorek (SLBM), je důležitým strategickým prvkem, který navazuje na výrobu motorů na tuhé pohonné látky v komerčním sektoru. Kredit: French Strategic Oceanic Force

Vyhráno ovšem úplně není. Jiné instituce by stále mohly vznést námitky. Například francouzské ministerstvo ozbrojených sil, které velmi pečlivě dohlíží na výrobu velkých raketových motorů na pevné pohonné látky. Důvodem je to, že se tyto technologie používají pro balistické rakety vybavené francouzskými jadernými hlavicemi, které jsou součástí odstrašovací strategie. Faktem je, že koncept PPH vycházel částečně s této potřeby a zajišťoval, že vojenský sektor byl podporován civilním odvětvím. To, že v budoucnu dojde k útlumu v civilním sektoru, by mohlo znamenat pro dodavatele těchto raket velké problémy, protože mezi každou generací balistických raket je přibližně 30leté období, kdy se používají, takže by se klidně mohlo stát, že se ESA vzdá dovednosti navrhovat a budovat velké motory na pevné pohonné látky.

Zatím to tedy vypadá, že budoucnost Ariane-7 je postavená na úspěchu programu Prometheus, který má nahradit poslední řadu motoru Vulcain, jehož vývoj započal v roce 1988 a doposud prošel řadou vylepšení. Nic však netrvá věčně a staré bývá nahrazeno novým, v tomto případě právě motorem, který vznikne z programu Prometheus. Od nového motoru na metan se očekává větší flexibilita a hlavně snížení nákladů.

Základní parametry motoru Prometheus:
Tah ve vakuu: 1000 kN
Doprava paliva a okysličovadla: Otevřený cyklus
Specifický impuls (ISP): 320 s (první stupeň), 360 s (horní stupeň)
Hmotnost: 780 kg
Palivo: metan (CH4)
Okysličovadlo: kapalný kyslík (LOX)
Směšovací poměr: 3:4
Tlak v komoře: 110 barů
Schopnost přiškrcení tahu: 30% do 110 % tahu
Znovupoužitelný potenciál: Až 5
Aditivní výroba: Většina částí motoru

Časová osa je nejistá. Neustále se posouvá směrem doprava, ale snad jednou povede k opětovně použitelné raketě.
Časová osa je nejistá. Neustále se posouvá směrem doprava, ale snad jednou povede k opětovně použitelné raketě. Kredit: CNES

Velkou výhodou je fakt, že kapalný methan a kapalný kyslík se skladují při podobných teplotách. Což znamená, že lze použít podobné palivové nádrže. To samozřejmě představuje významnou úsporu oproti použití kapalného kyslíku a kapalného vodíku. Kapalný vodík je totiž výrazně chladnější, klidně i přes -250 °C, a proto vyžaduje speciální konstrukci odisolované nádrže, aby jej bylo možné udržet tímto způsobem a nejen to, vodík je mnohem méně hustý než kyslík a vyžaduje nádrže větších rozměrů. Dalším důležitým bodem v přístupu CNES k Ariane-7 je filozofie: „učit se, za pochodu“. Což znamená, že namísto toho, aby byl celý nosič navržen od nuly, bude koncepce nejdříve prokázána pomocí opětovně použitelného demonstrátoru Callisto, o kterém na našem blogu již také vyšel článek. Další fází bude již plnohodnotný testovací první stupeň Themis k opakovanému použití. Některé další informace o evropské znovupoužitelnosti lze najít zde. A aby toho nebylo málo, tak je zde také projekt, který se zaměřuje na období po roce 2040. Nástupcem částečně znovupoužitelné evropské rakety by mohl být silný jednostupňový nosič (SSTO), kterému se provizorně říká Ariane Ultimate. Jeho zaměřením bude jednoduchost a co největší využívání 3D tisku a stavba co možná nejednodušší infrastruktury, ale k němu je ještě hodně daleko.

Celkově tedy Ariane-7 kombinuje využití nejúspěšnějších prvků SpaceX jako: použití stejného typu motoru pro první i druhý stupeň, opětovné použití prvního stupně s restartovatelným motorem schopným přistání v blízkosti místa startu nebo na moři s použitím metanu jako vysoce výkonné pohonné látky. Držme tedy palce, aby se v blízké budoucnosti na ministerské konferenci ESA našly pro nový nosič peníze i podpora. Nová raketa by Evropě poskytla trvající, nezávislý přístup do kosmu a umožnila prosadit se na velmi konkurenčním trhu. Nejoptimističtější odhady hovoří o zahájení provozu ve 30. letech 21. století.

Je politováníhodné, že kdyby Prometheus získal více finančních prostředků už dříve, mohl být připraven klidně už v roce 2015 a mohl být vybrán pro pohon rakety Ariane-6. To mohlo značně urychlit časový plán, a to až o deset let. Ironií je pak fakt, že odložením Ariane-6 o několik let by se dosáhlo shodného výsledku, protože zahajovací let je plánován na rok 2020 a stejný rok se očekává také první zkušební zážeh motoru Prometheus.

Již dnes existuje koncept na jednostupňový nosič Ariane Ultimate, který by mohl být v provozu po roce 2040.
Již dnes existuje koncept na jednostupňový nosič Ariane Ultimate, který by mohl být v provozu po roce 2040. Kredit: ArianeGroup

Zdroje informací:
https://www.kosmonautix.cz/2019/03/znovupouzitelnost-kosmickych-nosicu-vcera-dnes-a-zitra/
https://www.elonx.cz/znovupouzitelnost-kosmickych-nosicu-1-evropa/
https://satelliteobservation.files.wordpress.com/2020/01/astorg-conference-7-may-2019.pdf

Zdroje obrázků:
https://preview.redd.it/2mtatid2hce41.png
https://satelliteobservation.files.wordpress.com.pdf str. 44
https://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa.jpg
https://www.defencetalk.com/wp-content/uploads.jpg
https://satelliteobservation.files.wordpress.com.pdf str. 51
https://www.aerospatium.info/wp-content.jpg

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
majomusk
majomusk
4 let před

Veľmi dobré správy.

gendibal
gendibal
4 let před
Odpověď  majomusk

No, já nevím, když vidím ty termíny a ještě si je posunu o všelijaké eurobyrokratické odklady, tak SpaceX bude mít mezitím warp.

Radek
Radek
4 let před

Zní to jako super náhrada raket Ariane 62 a Vega-C. Problém je, že tohle jsou spíš jen doplňkové rakety k verzi 64 kterou Evropa skutečně potřebuje a zároveň má i největší komerční potenciál.

JanHonnza
JanHonnza
4 let před

Je to dost velký pokrok pro Evropu, ale není Prometeus jen takový metanový Merlin? A srovnání s Raptorem (uzavřený cyklus, regulovatelný 20-100, v spal.komoře 265 bar). Navíc hotový, no skoro…
S klasikem se ptám:“….dvě sestry, Antone Pavloviči, není to málo?“

Tomas Kratochvil
Tomas Kratochvil
4 let před
Odpověď  JanHonnza

Raptor je opravdu skvělý motor, no těch 20% je při jeho regulaci nereálná hodnota, 50% označil Elon Musk za těžkou, leč dosažitelnou metu, více prý nejspíše nebude ani potřeba.
Evropským snahám fandím. Jakékoliv bláboly o opičení se po někom jsou zcestné, pokud si dělám vlastní vývoj. A Evropským konstruktérům a manažerům bych přál, aby vzali v potaz dnešní „state of the art“ stav techniky a i možnosti, které nabízejí tyto technologie do budoucna a postavili třeba takový Evropský Raptor nebo New Glenn.
Slovy jiného klasika: nemusí pršet, stačí když kape.

Mattonius
Mattonius
4 let před
Odpověď  Tomas Kratochvil

Ona je docela sranda sledovat, jak všichni reagují „okopírováváním“, když si někdo jiný než SpaceX přidělá na raketu nohy. Obzvláště, když jsou pouze 3 způsoby, jak přistát s raketou.

Casso
Casso
4 let před

zo zaciatku clanku, resp. z prvej polovice som nadobudol dost neprijemny pocit, ze v europe kym sa na niecom dohodneme (resp. dohadame), tak elon musk bude lietat so starshipom za avizovanu cenu 2mil. $.
snad sa mylim, ale prve 4 odstavce clanku na mna fakt tak posobia.

majomusk
majomusk
4 let před
Odpověď  Casso

Aspoň má Musk náskok a nech sa mu darí.Všetci ako hejtovali znovupoužiteľnosť a teraz po vijne je každý odborník a každý sa po ňom opičí.

Radek
Radek
4 let před
Odpověď  Casso

A nebo spíš ne. Naopak jde dobře, že se jde v Evropě více směry a nakonec se vybere ta skutečně správná varianta.

Atlas
Atlas
4 let před
Odpověď  Casso

Ja som mal podobny pocit, ale ani po precitani clanku ma nepresiel.
Akurat si aj ti co brania zmene uvedomuju ze bude musiet zmena prist, a su ochotni svoje stavajuce prevadzka zmenit. Ale kedze to bude stale viac politika, tak ratat s prespustanim a zlacnovanim by som urcite nratal.

Mario
Mario
4 let před

Obávam sa že úspory budú minimálne alebo skôr strata. Aby sa vrátili náklady na vývoj museli by lietať veľmi často minimálne raz za mesiac. Ale nemyslím že Európa bude mať dostatok zákaziek. A komerčný úspech to nebude mať keďže to príde neskoro a konkurencia bude veľká. A ešte asi aj SABRE riadne zamieša karty.

ldx
ldx
4 let před
Odpověď  Mario

Souhlas. Ariane 6 je malá domů, to znamená efektivnější Ariane 5, ale zásadní inovace se nekonají. Takže je to promrhaný čas na vývoj něčeho, co by zajistilo konkurenceschopnost na dalších dvacet let. Pokud se podaří Starship a to i se zpožděními danými Muskovým koeficientem, tak Evropa bude hrát v kosmonautice jen druhé nebo třetí housle a tomu bude odpovídat i prodělečnost.

V_A
V_A
4 let před

Takže za nějakých 25 let bude mít Evropa první kus vlastní modernější verzi falconu 9. Tomu říkám raketové tempo. 😀

Hawk
Hawk
4 let před

Hodily by se nejake ciste evropske startupy treba zpocatku jen na lehke nosice a I kosmodrom blize evropskemu kontinentu, preci jen lifrovat lehky nosic pres ocean do Jizni Ameriky se musi do ceny a flexibility promitnout.
Netusim jak moc je Arianspace exkluzivne svazana s ESA treba co se tyce zakazek na vynaseni satelitu, ale dalsi evropske dravejsi firmy by byly prinosem.

Prytanis
Prytanis
4 let před
Odpověď  Hawk

Něco tu už je, kosmodrom ve skotsku: https://www.theguardian.com/uk-news/2018/jul/16/spaceport-receives-go-ahead-on-scottish-peninsula

nebo společnost produkující malé rakety Skyrora: https://www.skyrora.com/skyrora-xl

Nic o nich nevím, ale zajímavá jsou jména vedení:
VLADIMIR LEVYKIN CEO
LAURA EDISON Director & Legal Counsel
PAVEL BOTSULA Head of Skyrora UA
OLEG DMITRIEV Head of Technical Operations

Faktem je, že v Evropě se už velmi dlouho nic moc inovativního neobjevilo.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Prytanis
Prytanis
Prytanis
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Aha – díky, to mi uteklo.

Hawk
Hawk
4 let před
Odpověď  Hawk

Diky vsem za upresneni, o Skotsku jsem neco zaznamenal, ale prijde mi to az moc na severu daleko od idealniho rovniku, cekal bych to trochu jizneji, Francie myslim mela sveho casu kosmodrom v Alzirsku, nez se zmenila tamni politicka situace . Zminovane startupy mi unikly uplne.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Hawk

Při letech na polární dráhy je jedno, že je kosmodrom daleko od rovníku.

Hawk
Hawk
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tj. akorat je otazka jak moc jsou tyto drahy poptavany zakazniky.

Dan
Dan
4 let před
Odpověď  Hawk

Heliosynchronní dráhy jsou docela žádané. A pokud chcete pokrýt celou planetu včetně pólů, a je jedno, jestli snímkujete, nebo poskytujete internetové připojení, tak jiné, než polární dráhy (+- nějaká inklinace) nepřipadají v úvahu.
Podívejte se, kam se lítá. K ISS (nad 54° zeměpisné šířky nevhodné), na GEO (to je ta Vaše varianta, kdy rovník je to nejlepší možné) a na HSO. Jinam poměrně zřídka.
A mimochodem, není jedno, jestli na polární dráhu vystartujete z Kourou nebo z Plesecku. Při startu z Kourou musíte umořit tu rychlost asi 500 m/s, která Vám při letu na GTO pomáhá, protože její složka je na polárních drahách malá. Z Plesecku je to méně než polovina, protože je nad 60° SŠ.

bohyn
bohyn
4 let před

Evropě přeji nosič typu F9, ale bojím se, že tady se schyluje k průseru. Už jsem viděl korporát, který si myslí, že je start-up. A tento plán mi to dost připomíná. A tohle je navíc korporát placený primárně státy, takže má „své jisté“.

Vezmou si z obou světů prakticky to nejhorší. Start-up „neví“ kam jde a cíl zjišťuje až za běhu (agile). Korporát má cíl, jde za ním a tlačí ho vší silou, ikdyž to není úplně optimální (waterfall).

No a tento nápad si přímo nabíhá na vidle. Máme pevné zadání a chceme k tomu dojít iterativně. S náklady korporátu a cenovou konkurencí start-upu a postup rychlostí a silou ledovce.

ldx
ldx
4 let před
Odpověď  bohyn

Agile i Waterfall jsou způsoby, jak se dopracovat cíle, v případě Agile to platí o to více. Na začátku ale musí být definovaný cíl (projekt) na základě analýzy a invence, což Evropa v této oblasti nemá, takže musí kopírovat cíle se všemi riziky, že to nemá pod kontrolou. Jelikož samozřejmě nemá a nemůže mít všechny informace, včetně těch neveřejných – firemně-interních. K těm by se může dopracovat vlastním výzkumem, který ale evidentně je zatím ponejvíce ve stadiu zvažování nebo základních testů. Celkově to taktéž vidím průšvih, který se bude pracně dohánět celá léta.

bohyn
bohyn
4 let před
Odpověď  ldx

Nemáš úplně pravdu, u waterfallu máš daný cíl, který musíš splnit. U agile máš ten cíl definovaný dost vágně a iteracema teprve zjištuješ kde je optimum. Oboje jsou vyzkoušené metody projektového řízení, ale každá je vhodná na něco jiného.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.