křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že získal vládní schválení pro svůj první pokus o vypuštění na orbitální dráhu, který by se mohl uskutečnit již koncem měsíce.

ECAPS AB

Společnost ECAPS AB, švédský poskytovatel pohonných technologií, oznámila úspěšné testování své nové technologie Fast-Start Thruster (FAST), který umožňuje kapalným pohonným systémům LMP-103S dosáhnout provozní teploty a plné připravenosti do 48 sekund od zapálení.

iRocket

Plány společnosti Innovative Rocket Technologies (iRocket) na plně opakovaně použitelný nosič pro vynášení družic získaly podporu po prvním letovém testu střely krátkého doletu IRX-100, u které startup doufá, že v blízké budoucnosti vygeneruje příjmy na podporu svého orbitálního nosiče Shockwave.

SpaceX

Ministerstvo letectva schválilo návrh společnosti SpaceX zdvojnásobit počet startů na vesmírné základně Vandenberg a začít tam využívat druhou odpalovací rampu.

Scanway

Polský výrobce optických systémů Scanway Space získal svou první zakázku od americké společnosti, v tomto případě od Intuitive Machines, na multispektrální dalekohled pro mapování povrchu Měsíce.

Beyond Gravity

Společnost Beyond Gravity zvažuje rozšíření výroby pohonných mechanismů solárních panelů na Floridě na podporu projektu Golden Dome a dalších amerických vesmírných projektů poté, co zdvojnásobila výrobní prostor v Evropě pro hardware, který udržuje družice namířené směrem ke Slunci.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kryt Vegy-C si zvykal na hluk

Z fotky to tak možná nevypadá, ale aerodynamický kryt nové lehké evropské rakety Vega-C měří na výšku 10 metrů. V rámci aktuální zkoušky byl umístěn na strukturální model horního stupně, aby se simulovalo jeho spojení se skutečnou raketou. Ve zkušební komoře LEAF (Large European Acoustic Facility) v nizozemském středisku ESTEC se nyní ověřuje, jak tento kryt zvládne pekelný hluk, který je neoddělitelnou součástí startu každé kosmické rakety.

Vega-C, která má poprvé startovat příští rok, je vylepšenou verzí aktuálně používané rakety Vega a měla by cílit na stále rostoucí trh s malými družicemi. Tři ze čtyř jejích raketových stupňů používají tuhé pohonné látky – čtvrtý stupeň AVUM+ je na kapalné pohonné látky a tudíž disponuje možností opakovaných zážehů. Právě ke strukturálnímu modelu tohoto stupně je připojen zmíněný testovací aerodynamický kryt.

Vega C- má díky širokému spektru adaptérů pokrýt široké spektrum nákladů.
Vega C- má díky širokému spektru adaptérů pokrýt široké spektrum nákladů.
Zdroj: http://www.esa.int

Obě poloviny krytu váží dohromady 900 kilogramů a jsou tvořeny sendvičovými panely z uhlíkových vláken, které jsou vyplněny hliníkovými šestihrannými komůrkami. Úkol krytu je asi zřejmý – hraje nezbytnou úlohu tím, že chrání vynášený náklad v první fázi startu – ochranu však poskytuje nejen před prouděním atmosféry, ale i před hlukem, který s sebou starty přináší. Nejnebezpečnější moment nastává jen pár sekund po zážehu motorů, kdy se zvukové vlny odráží od rampy a míří vzhůru, takže zasáhnou i aerodynamický kryt.

Jedna stěna  komory LEAF (ta má rozměry 11 metrů na šířku, 9 metrů na hloubku a 16,4 metru na výšku) je vybavena sadou ohromných rezonančních trubek. Dusík pouštěný do těchto trubek dokáže vytvořit různé úrovně hluku až do ohlušujících 154 decibelů. Tato úroveň pro lepší představu odpovídá hypotetické situaci, kdy byste stáli v těsné blízkosti několika startujících tryskových letadel.

Rakety Vega
Rakety Vega
Zdroj: http://www.esa.int/

Inženýři budou sbírat údaje ze dvou sad testů. Zaměří se na úrovně hluku, kterým bude vystaven horní stupeň i adaptér držící náklad – jednou s připojeným krytem a podruhé bez něj. Kolem krytu i pod něj bylo umístěno několik mikrofonů, které budou sbírat data pro tyto kvalifikační zkoušky. Po jejich dokončení se kryt vrátí k výrobci, švýcarské společnosti Ruag, kde inženýři dokončí zbývající kvalifikační zkoušky na tomto hardwaru.

Při premiérové misi v polovině roku 2020 vynese Vega-C pasivní italskou družici LARES 2, která je vybavena koutovými odražeči a která má pomoci studovat obecnou relativitu spojenou se zemským gravitačním polem. Stylové je, že raketa Vega při své premiéře v roce 2012 vynesla kromě jiného i družici LARES, což je mimochodem nejhustší známý objekt na oběžné dráze v celé Sluneční soustavě díky tomu, že je ze slitiny wolframu. Vylepšená Vega-C nyní při své premiéře vynese druhou generaci tohoto systému.

Tohle není disko-koule, ale družice LARES vypuštěná při premiéře rakety Vega v roce 2012.
Tohle není disko-koule, ale družice LARES vypuštěná při premiéře rakety Vega v roce 2012.
Zdroj: https://www.nationalgeographic.com/

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/Vega-C_fairing_s_trial_by_sound.jpg
http://www.esa.int/…/19420921-1-eng-GB/Vega-C_features.jpg
http://www.esa.int/…/17273654-1-eng-GB/Vega_configurations.jpg
https://www.nationalgeographic.com/…/47169.ngsversion.1421960869239.adapt.1900.1.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Štěpán
Štěpán
5 let před

Paráda, moc se na Vegu-C těším, pochopitelně. Ale ty termíny 😀

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.