Každým dalším dnem se blížíme k momentu, kdy se do vesmíru vydá první posádka usazená v soukromé kosmické lodi. Prakticky od začátku si lidé kladou otázku – dočká se této prestižní mise jako první SpaceX nebo Boeing? Průběžně aktualizované harmonogramy zatím vždy ukazovaly, že Crew Dragon má oproti Starlineru náskok, ale v posledních dnech se hodně mluvilo o odkladech lodi SpaceX, zatímco od Boeingu nepřicházely zprávy žádné. To mohlo vést k představě, že SpaceX nestíhá a první pilotovanou loď vypustí Boeing. Spekulace však nyní rozptýlila samotná NASA, která zveřejnila novou aktualizaci termínů všech důležitých misí.
Nepilotovaná mise lodi Crew Dragon označovaná jako DM-1 je momentálně plánována na 2. března, Boeing plánuje nepilotovaný testovací let Starlineru nejdříve na duben. Nejdříve v květnu proběhne zkouška záchranného systému lodi Starliner ze statické pozice na rampě a hned v červnu by SpaceX chtěla provést test záchranného systému lodi Crew Dragon za letu. Aktualizovaný harmonogram dále uvádí, že Crew Dragon by měl s posádkou vyrazit poprvé v červenci (mise DM-2), zatímco Starliner čeká mise CFT nejdříve v srpnu.
Povšimněte si jedné důležité a přitom nenápadné věci – v oficiálním harmonogramu NASA (ze kterého čerpáme informace pro tento článek) jsou všechny termíny související se Starlinerem opatřeny trojicí písmen NET (No Earlier Than = ne dříve než), zatímco u SpaceX se tahle zkratka nevyskytuje nikde. Z toho by se dalo odvodit, že Boeing má své termíny definované volněji, zatímco SpaceX se snaží dávat konkrétní údaje.
Zdroje informací:
https://blogs.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/…/230/2018/12/CCP-Countdown-Header_master.jpg
https://upload.wikimedia.org/…/STS-135_Harmony%27s_hatch_with_U.S._flag.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DywIBeXVYAA1c4d.jpg:large
SpaceX nemá NET,ale zase má muskův koeficient!Ty termíny se stejně posunou doprava,a nedej bože, aby se vyskytla nějaká anomálie!Ale přísloví říká:co se vleče neuteče!Myslím,že budeme rádi,když Dm-2 bude do vánoc!!
No já bych si nebyl jistý Muskovým koeficientem, když už mají statický zážeh za sebou. Spíš to vypadá na nějaké papírování … Každopádně oficiální zpráva o důvodu odkladů není.
NASA se dušuje, že shutdown na to vliv neměl …
SpaceX navíc potřebuje odstartovat co nejdříve, aby mohla začít připravovat Falcon Heavy, který je teď Crew Dragonem blokovaný …
Muskův koeficient funguje jen v případě, že slibuje nové technologie a nové produkty. Pokud má funkční raketu, která letěla minulý rok více než 20x, tak s ní může letět v daný den. U Boeing je NET, protože to nemají hotové a předpokládají, že to do té doby stihnou.
Ale Crew Dragon ještě neletěl, takže teoreticky se koeficient může týkat jeho. Kdyby se to moc protahovalo, tam možná budou opakovat statický zážeh. Nevím, jak mají interně nastavenou expiraci.
Me prijde ,ze zabou na prameni je v tomto pripade spise NASA nez Elon.
Ale v podstate to zas neni tak dulezite. Narozdil od zpozdeni kolem SLS-Orion tohle kosmonautiku moc palit nemusi. ISS ma servis zajisteny i kdyby se Starliner nebo CDragon odlozil o dalsi rok a dal nez za LEO tyto lode stejne letat nemaji.
Tezko rict jak je to dulezite pro SpaceX, jestli pojedou na stridacku se Starlinerem prip. Sojuzy, tak tech kseftu pro CDragon na ISS zase tolik nebude a kvuli zahledeni do Starshipu asi SpaceX turisticke vylety na LEO pomoci CDragonu+F9 zatim neplanuje.
Plánované sú tuším 4 misie komerčných lodí ročne a pokiaľ viem budú dosť dobre platené, niečo sa mi marí že okolo 200 mil. oproti bežnému komerčnému Falconu 9 za 60 mil. čo je slušné, otázka je aký tam je čistý zisk.
“ bežnému komerčnému Falconu 9 za 60 mil.“
V ceně běžného komerčního Falconu není cena pilotované lodi.
Navíc i ta cena se může navýšit – co jsem slyšel – o cenu za manipulaci s nákladem. Je to jako u stěhovací firmy, kdy by měla nějakou základní cenu a k tomu přičítali náklady na naložení a vyložení speciálního nákladu či i na dodání nějakých speciálních klimatizovaných beden pro jeho přepravu.
Veď áno píšem že otázny je čistý zisk pre SpaceX a to práve kvôli Dragonu ten nevieme koľko stojí len som to nenapísal ďakujem za doplnenie.
Počítejte tam zisk kolem 150M což si myslím, je pro SpaceX super kšeft.
Však je taky NASA pořád, a ještě dlouho bude, největší zákazník SpaceX.
Ty 4 mise rocne me trochu zaujaly, to jedine ze by zkratily pobyty posadek. Predpokladam, ze Rusko bude mit svoje 2 Sojuzy rocne uz jen aby zachovali infrastrukturu pro pilotovane lety, tak NASA pokud se nezmeni doba pobytu na ISS zbyvaji 2 starty za rok.
Jinak nevim jak to s certifikaci CDragonu a Starlineru jako zachranne lodi. U ISS musi byt 2 pokud tam je 6ticlenna posadka. Sojuzy maji certifikaci na 200 dnu.
Mám pocit, že plánovali zvednout počet obyvatel „západního“ sektoru na čtyři. No a třeba sem tam nějaká návštěva, senátor a tak.. 🙂
Ale je fakt, že kdyby využili plnou kapacitu obou lodí, bude z ISS pěknej průchoďák.
Nedá se náhodou vyměnit 1 přeprovovaný pasažér za další náklad navíc?
Tedy poletí více nákladu – což by mohlo omezit množství nákladních lodí – případně bude ten náklad zapotřebí kvůli většímu množství lidí na ISS.
Tak je klidně možné, že je časem to „zahledění“ do megalomanského Starshipu přejde a pokorně se vrátí k F9 a Dragonu.
Ono taky vyvinout a odladit kosmickou loď za miliardy, použít ji 10-20 krát a pak ji komplet zahodit ve prospěch nevyzkoušené a na hranici technických schopností fungující sci-fi šílenosti je pěkná blbost. Zvlášť, když už amíci jednu podobnou zkušenost mají…
Dragon z veľkej časti je platený NASA ak nie úplne celý. Starship je čisto iniciatíva SpaceX a bez Starshipu/Superheavy ako 100% znovupoužiteľnému systému sa nedá prešlapať cesta k cieľu ktorý si Elon a SpaceX dali teda „making humans mutiplanetary species“ či len revolucionizovať lety do vesmíru.
Vzhledem k současné rychlosti změn Elonových názorů bych se dneska bál tvrdit něco takhle najisto.
Můj odhad je, že Starship/Superheavy v současné vysněné podobě fungovat nikdy nebude. Nakonec z něj v lepším případě bude částečně znovupoužitelný těžký náklaďák pro vynášení Starlinku.
A lidi bude vozit konzervativní a spolehlivý taky částečně znovupoužitelný F9/Dragon.
No uvidíme jak to dopadne, ale aspoň je na co se těšit…
Dokážu si představit pilotovaný Dragon umístěný na vrcholu nákladního Starship – tedy jako by na nosné raketě. Neboť má záchranný systém a je schopný samostatného letu včetně přistání zpět na Zem.
Mám za to, že již při vývoji nákladního Dragonu se mluvilo o jeho schopnosti návratu 2. k. rychlostí. Např. nákladní verze Dragonu 2 by tak možná po úpravách mohla sloužit i za LEO. SpaceX mluví o Měsíci velmi opatrně. Mám pocit, že nechce rozlobit zastácne SLS v řadách svého nejlepšího zákazníka, což neznamená, že se na tom nemaká.
Možná Vám unikla tato výzva.
Pardon, ještě odkaz. 🙂
https://www.kosmonautix.cz/2018/10/doprava-nakladu-na-stanici-u-mesice/
Preco bude zachranny system boeing testovat na rampe a spacex v maxQ?
SpaceX už test záchrany z rampy (Pad Abort Test) provedla v roce 2015. Tato zkouška je povinná pro obě firmy. SpaceX si ale už před několika lety sama zvolila, že chce udělat i nepovinný milník v podobě In-flight Abort Testu. NASA to po ní nevyžadovala, ale na oplátku za to SpaceX (v případě úspěšné zkoušky) dostane nějaké bonusové peníze.
Ono v případě funkčního (a dobře natočeného) testu to bude hodně bodů pro PR 🙂 Taková vybuchující raketa a zachráněná kosmická loď ….
To je samozřejmě vítaný bonus. 🙂
Spíše naopak – zcela jistě v diskuzích na Technetu – budou psát odpůrci SpaceX a explozi nosné rakety během letu a málem i zničení pilotované lodi.
Jak dlouho Spacex staví Crew Dragon ?
Záleží, co považujete za začátek stavby. SpaceX byla společně s Boeingem vybrána v roce 2014 – https://www.kosmonautix.cz/2014/09/dragon-v2-vs-cst-100-vs-dream-chaser-kdo-s-koho/
Na jakém nosiči vlastně poletí Starliner? Stále platí Atlas?
Ano. Nosičem bude raketa Atlas V.
sobota – to bude krásná sledovanost 😉
dám si budík 🙂
Presne tak,
krajší darček k narodeninám si ten moj malý vesmírny fanatik ani priať nemohol 🙂
I keď, keď som mu povedal, že Krjú Dragón pojde len na ISS a nie na Mars tak bol trochu sklamaný 🙂