sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kosmický stroj na kolech – lunární vozidlo LRV

LRV

Mezi všemi kosmickými družicemi, průzkumnými sondami, pilotovanými loděmi i orbitálními stanicemi má jeden stroj výsostné postavení. Na rozdíl od ostatních jmenovaných je totiž doposud jediný svého druhu. Máme na mysli měsíční vozidlo LRV (Lunar Roving Vehicle), které sloužilo jako terénní průzkumné vozidlo na povrchu Měsíce v rámci programu Apollo. Díky tomuto výjimečnému stroji dokázali astronauti pokrýt a probádat mnohonásobně větší plochu našeho vesmírného souputníka, než by zvládli bez něj. Kromě jiného také mohli na LRV naložit velké množství nákladu v podobě geologického nářadí a získaných vzorků. Měsíční rover se ukázal být nezastupitelným pomocníkem při průzkumu cizího kosmického tělesa a ukázal nám cestu, jakou se s největší pravděpodobností bude ubírat budoucí pilotovaný průzkum dalších těles Sluneční soustavy.

Na povrch Měsíce se celkem vydaly tři exempláře LRV a to při misích Apollo 15, 16 a 17. Ono výsostné privilegium řídit „automobil“ mimo naši planetu dostala šestice astronautů – David Scott, James Irwin, John Young, Charles Duke, Gene Cernan a Harrison Schmitt. Všechny tři stroje pak v měsíčním regolitu dohromady urazily více než 90 kilometrů.

Nyní se poohlédneme zpět na přelom 60. a 70. let, kdy se LRV vyvíjelo, testovalo a také používalo při skutečné misi. Nabízíme vám ke shlédnutí krátký dokumentární film z dílny Marshallova střediska vesmírných letů NASA, který se věnuje historii LRV a obsahuje celou řadu unikátních záběrů.

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jožka Somík
Jožka Somík
6 let před

V článku je chyba.

„Ono výsostné privilegium řídit „automobil“ mimo naši planetu dostala šestice astronautů – David Scott, James Irwin, John Young, Charles Duke, Gene Cernan a Harrison Schmitt.“

LRV na Měsíci řídili pouze David Scott, John Young, Gene Cernan. Ostatní tři byli jen spolujezdci. Nebo mělo zaznít: „ono privilegium se svézt….“

Jinak pěkný dokumentík o LRV je v rámci cyklu Měsíční stroje. Sice je to trochu idealizované pro laického diváka, ale alespoň je to bez titulků.

https://www.youtube.com/watch?v=hIf_d5wLyU4&t=1s

Spytihněv
Spytihněv
6 let před
Odpověď  Jožka Somík

Já myslím, že je to v pořádku. „Dostali privilegium“ je naprosto přesná a pravdivá informace. Řídit mohlo všech šest astronautů. A o to jde 🙂

Jožka Somík
Jožka Somík
6 let před
Odpověď  Spytihněv

O „dostali privilegium“ jsem nic nepsal a ani autor nepsal nic o tom, že ostatní „měli možnost“. Psal jsem o tom, že LRV řídili pouze tři astronauti, ostatní tři se jen vezli, kdežto autor píše, že řídilo všech šest, což není pravda.
V tomto smyslu je v článku jasná chyba a přijde mi zvláštní, obhajovat chyby a nepřesnosti ve výčtu kosmických milníků, zrovna na webu o kosmonautice.
Na webu o kosmonautice bych, alespoň já, čekal, že tam najdu relevantní a správné informace.
Jasně, chápu, že nikdo není dokonalý a nějaká ta chyba vznikne vždy. Od toho je snad diskuse. Už se tu z popudu čtenářů opravilo spousty chyb.

Spytihněv
Spytihněv
6 let před
Odpověď  Jožka Somík

Je to hra se slovy, ale budu citovat: “ Ono výsostné privilegium řídit automobil mimo naši planetu dostala šestice astronautů.“ A to je přece pravda. A je úplně jedno, jestli nakonec řídili nebo ne. To, že máte nějaké privilegium znamená, že můžete. Na rozdíl od těch, co to privilegium nemají. A je už na vás, zda ho využijete. To je celé. Takže ať řídil nebo neřídil kdokoliv, je to v pořádku.

Ondřej Šamárek
Editor
6 let před
Odpověď  Jožka Somík

Tak minimálně Schmitt si řízení zkusil taky. A další věc je, zda si LMP alespoň na chvíli nezajezdili, aniž by to sdělili MOCR. Krom kamery nebyl žádný způsob, jak zjistit, kdo zrovna řídí.
Mám na mysli něco podobného, jako řízení LM – oficiálně to mělo na starosti postupně pouze devět CDR (A-9 až A-17), ovšem neoficiálně během standardního průběhu letu LM historicky ovládalo celkem deset lidí, včetně jednoho LMP…
Víte, kdo byl ten LMP? 🙂

Spytihněv
Spytihněv
6 let před
Odpověď  Jožka Somík

No myslím, že můžeme předpokládat (i bez důkazů), že si řízení lunar roverů vyzkoušelo všech šest. Neumím si představit, že by to někoho z nich nelákalo. A koneckonců výcvik (tedy vlastně řidičák) měli všichni. Já bych tedy nezaváhal, i kdyby se to na Zemi nelíbilo. „Pokud máš něco proti, Houstone, tak máš problém.“ 🙂

Alois
Alois
6 let před

Fantastický stroj a byl vyvinut jako vedlejší produkt Apolla.

David
David
6 let před

Ovládací joystick je i kvůli redundanci mezi sedačkama, ne? Takže si na to mohli sáhnout za jízdy oba..

Lukas Skrbek
Lukas Skrbek
6 let před

super článek a překlad, díky!!

Peter J
Peter J
6 let před

Len chcem informovať, že pokiaľ máte niekto prístup k NasaTV HD tak tam ide program APOLLO50 a je to venované 50. výročiu Apolla vrátane dobových filmových prenosov atď. takže kto chce a má možnosť má šancu si pripomenúť Apollo znova.

rhronza
rhronza
6 let před

Skvělé video. Skvělý článek 🙂

jregent
jregent
6 let před
Odpověď  rhronza

diky:-)

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.