Raketa Electron zatím startovala dvakrát a v obou případech šlo jen o testovací mise, což naznačují jejich názvy – It’s a Test a Still Testing. Třetí start této rakety, jejíž motory Rutherford využívají elektrická čerpadla ale měl být jiný. Raketa už opustila testovací fázi a čeká na ni vstup do ostré služby. První komerční mise It’s business time měla startovat už v červnu, ale vinou technických problémů přišel odklad o několik měsíců. Nyní firma Rocket Lab hlásí, že je připravena ke startu, což je pro nás jednoznačná zpráva – nařiďte si budíky, vezměte prášky proti spaní, nebo si uvařte pořádnou porci kávy. Časový posun mezi střední Evropou a Novým Zélandem, odkud se startuje, není přívětivý.
Ke startu by mělo dojít zítra, tedy v neděli 11. listopadu ve 4:00 středoevropského času, kdy se otevírá 4 hodiny dlouhé startovní okno. Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 3:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube.
EDIT: Firma odkládá start o 50 minut. Nejdříve dojde ke startu ve 4:50 SEČ.
Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://www.rocketlabusa.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DgFpADAVQAA1iyr.jpg:large
Držím palce, nech to konečne vyjde! Pokusím sa byť u toho 🙂
Super, těšíme se!
Aj ja držím palce, ale musím ísť spať, skoro ráno vstávam, hoci je nedeľa. 🙂
Nádhera, stálo to za to čekání…
Držím palce, aby se vše podařilo až do posledního okamžiku.
Díky Vám za zprostředkování přenosu.
Všechny satelity byly úspěšně vypuštěny.
Budíček na 4:30, vstanem, žmurknem a je 5:30 🙂 No nič, tak snáď naživo nabudúce, ale zo záznamu to bolo taktiež super. Krásne zábery.
Takové „kratičké“ zaspání znám z vlastní zkušenosti velice dobře. Jsem rád, že YouTube umožňuje záznamy.
Tak já jsem to dneska totálně zazdil!!Nevím,co se stalo,nějaký zkrat v hlavě,nebo co!Nastaven budík,kouknu do PC,odklad o 50min,fajn,tak za 10min 6!!!Vstanu a ejhle už je pryč!Jak jsem došel k tomu že 4+50min=5:50 netuším!!No tak děkuji,že aspoň můžu kouknout na záznam!
V pozdních nočních / velmi brzkých ranních hodinách pracuje hlava jinak, než jak bychom chtěli. Znám to sám velice dobře.
Možná odpověď, možná jen tak nějaký postřeh …
Taky jsem si všim, že podle „stavu mozku“ asi podle stavu odpočinku, únavy, aktivity, soustředění vnímá člověk okolí, čas i sebe různě.
Ajťáci proto pokud přijdou do práce v 8:30 do 9h nic radši nedělají a „zahřívají se na provozní teplotu“. Čtou maily. A teprve od 9h vydávají rozhodnutí.
Na druhou stranu když má člověk děti tak ho to naučí být pořád ve střehu. A možná nebrat věci tak zásadně a osudově, pokud zrovna nejde o život.
paráda, sice jsem to zaspal, ale už se těším, jak se za pár let pojedu podívat na start Electronu někde kousek od Sutherlandu 🙂
Raději nadšené kluky z Rocket Labem, kteří se za dva roky dostanou na oběžnou dráhu, než zapšklé miliardáře jako Branson, kteří se tam nedostali ani po dvaceti letech kecù
Prosímvás upřímně, můžete přestat Bransona kritizovat? Vám asi nějak leží v žaludku, když jeho snažení musíte neustále snižovat, kdykoliv je zmíněn, ale dokonce i u článků, kde se o něm vůbec nemluví! Prosím, už to začíná být opravdu trapné.
Tak sorry. Zase jsem ho včera viděl v TV a vášnivě mluvil, jak už už budou startovat v roce 2020, přičemž filmováno tak 2015.
dva roky ? 🙂
Vím něco minimálně o osmi letech, už v roce 2010 dostali od ORS a NASA grant 🙂
Gratuluju Dušanovi, že si konečně odkomentoval přímý přenos startu Electronu. 🙂 bylo to hezké, ráno jsem se díval ze záznamu.
Krásné, děkuji za zprostředkování a skvělý komentář. Mám dotaz – při činnosti druhého stupně mi přišlo, že let není úplně stabilní (podle pohybů zemského horizontu), toho jsem si na podobných záběrech SpX nikdy nevšiml. Taky plamen z trysky hodně kolísal, může to být použitým palivem?
Palivem je letecký petrolej a okysličovadlem kapalný kyslík, tedy nic speciálního. Ta nestabilita může být dána tím, že horní stupeň je už docela lehký a tudíž reaguje na nestabilitu hoření rychleji. Ale je vidět, že stabilizační systém funguje správně.
Jsem rád že jsem se dočkal doby, kdy kvalitní kosmickou raketu stvoří i skupina nadšených … ne sice ještě amatérů, ale už fandů a profesionálů. Ten název pro motory Rutherford je opravdu skvělá pocta tomuto velmi významnému novozélandskému fyzikovi.
Gratulujem, pride mi skvele vidiet takuto „mini“ raketu v nasadeni a to, ze to dali v podstate na 3ti krat (ak sa nemylim), tak to je nieco.
Oběžné dráhy dosáhli podruhé. První let nedosáhl oběžné dráhy, ale s gratulací souhlasím. 😉
Ano, viem, mal som na mysli komercny naklad. (ak toto teda bol komercny naklad).
Ano, byl to komerční náklad, dokonce první komerční mise vůbec. První dvě byly jen testovací. Na první misi nebyl žádný náklad, na druhé už letěly cubesaty.
Nádherné záběry přímo ze stroje, takhle to má vypadat! Úchvatné! Plně srovnatelné se SpX.
Vyděsila mne nestabilita při oddělování prvního stupně, ale dopadlo to dobře, ufff! Také jsem si s obavami všímal podivného „prskání“ v plamenech z trysek. Co to mohlo být? Nevíte?
Zajímavý je ten jejich elektrický pohon čerpadel, zajímalo by mne porovnání s „konvenčním“ řešením pomocí turbočerpadel.
Díky za komentovaný přenos, jste lepší než originál!
Díky moc za pochvalu a co se týče prskání – může jít o nějakou nestabilitu hoření, ale takhle na dálku se to hrozně těžko odhaduje.
Motory Rutherford nemaji chlazenou trysku. Misto toho pouzivaji ablativni material, ktery je odnasen pryc a tim zabranuje prehrati trysky. Jiskry, krere jsou na prenosu videt, jak vyletavaji z trysky jsou prave kousky tohoto materialu.
Díky za info, tímto směrem jsem neuvažoval.
Právě že všechny zdroje, co jsem prolezl, označují Rutherford jako regenerativně chlazený. Původně jsem taky vsázel na opalování ablativní vrstvy, ale není tomu tak. Záhada trvá. Mrkni na jakýkoli slušnější obrázek toho motoru (a je jich na netu habakuk) – co je ta trubka, co vede dolů do spodního konce trysky?
Tady by to meli hosi slozitejsi, v Evrope by se hledalo vhodne misto pro kosmodrom tezko, snad vsechny koridory ve smeru rotace Zeme po par stovkach km narazi na obydlenou oblast.
Už jsem to psal nahoře, je velmi pravděpodobné, že v dohledné době Elektron uvidíme startovat ze Skotska 🙂
Podílníci Rocket Lab, Lockheed Martin si velmi dobře rozumí s tamní vládou
https://goo.gl/maps/V3royJzcuCs
Ve Skandinávii, myslím, že někde ve Švédsku je malý suborbitální kosmodrom. Daly by se tam posílat i náklady na polární dráhy.
to bude spíš norský Andøya Space Center případně jejich pobočka Svalbard
už jsem dohledal – Esrange Space Center u města Kiruna v severním Švédsku.
Ale dík za tip na ty Nory, o nich jsem netušil.
Pěkný přenos. Měl bych dotaz ohledně paliva onoho „nakopávacího“ stupně a případného způsobu dopravy onoho paliva do spalovací komory.(V případě že nejde o palivo tuhé.)
Palivo nebylo veřejně oznámeno, ale mělo by jít o nějaké ekologické jednodsložkové palivo. Zajímavé je, že u motoru jeho Curie zatím neznáme ani jeho specifický impuls.
Ono to je jedno s druhým. Sice nevím, co RL žene k tomuto „utajování“, ale myslím, že kdyby prozradili Isp, tak se okruh potenciálních paliv smrskne (a naopak).
Pro zajímavost – výcuc z patentu RL na viskózní kapalné palivo – https://patents.google.com/patent/US20120234196