sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Anduril

Společnost Anduril získala zakázku od U.S. Space Force za 99,7 milionů dolarů na modernizaci Space Surveillance Network (SSN), využívající umělou inteligenci ke zvýšení povědomí o vesmírné doméně a detekci hrozeb.

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Robotický lander Mighty Eagle

ME_nahled zdroj: nasa.gov

NASA Marshall Space Flight Center a Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory (JHU / APL) vyvíjejí novou generaci malých, inteligentních, univerzálních robotických přistávacích sond (landerů). Využity budou k vědeckému průzkumu cílů na povrchu Měsíce a jiných nebeských těles bez atmosféry, včetně blízko-zemních asteroidů.

Mighly Eagle je zkušební prototyp, který má prokázat funkčnost a životaschopnost daného konceptu nové generace robotických landerů. Inženýři z Marshallova střediska a APL v současné době již nejsou pouze přikováni k rýsovacím prknům, respektive počítačům, ale věnují se praktickým zkouškám jak v laboratořích, tak v terénu.

 

Laboratorní testy

Začátek projektu můžeme datovat přibližně do roku 2009, kdy jednotlivé části landeru začaly testovat odděleně.  Pohon na hypergolická (samozážehová) paliva byl vytvořen zmenšením stávajícího běžně používaného pohonu LEROS-2B na monomethylhydrazin a oxidy dusíku. Kromě zmenšení se dočkal i mírného poupravení poměru oxidů dusíku v okysličovadle. Klasická směs obsahuje pouhé 3% oxidu dusného (NO) na 97% dimerního oxidu dusičitého (N2O4) . Zde se zvýšil podíl na 25 % oxidu dusného. Tato směs má výhodu v nižším bodu tuhnutí, což ušetří velkou část topného výkonu. Nevýhodou je, že tento hnací systém nebyl v kosmu použit, takže vyžaduje přísnější testy.

"Studené" testy landeru zdroj: nasa.gov
„Studené“ testy landeru
zdroj: nasa.gov

Další tzv. studené testy spočívaly v sestavení laboratorní verze na stlačený vzduch, která ještě neměla klasické přistávací nohy. Na ní se ve spolupráci s Centrem Wenhera von Brauna pro vědu a inovace prováděly testy avionického software. Základ tohoto software pochází z projektu antiraket americké MDA (Missile Defense Agency).

K pohonu se používají tři hlavní trysky, na řízení slouží 12 korekčních trysek rozprostřených po těle landeru. Vespod uprostřed je ještě jedna tryska. Ta na finálním landeru nebude. Slouží pouze pro testy na Zemi, neboť svou činností simuluje nižší gravitaci cílových kosmických těles. Lander se „studeným“ pohonem se udržel ve vzduchu pouhých 9,8 s. Výhodou ovšem bylo, že testy mohly probíhat s velkou frekvencí, jelikož pro další let stačilo pouze spustit kompresor a natlakovat jím nádrže.

Přesto, že Mighty Eagle je primárně určen pouze pro přistávání na tělesa bez atmosféry, byl jeho zmenšený model testován v aerodynamickém tunelu (červen 2010). To bylo potřeba pro budoucí testy mimo azyl krytých hal, kde by mohly povětrnostní vlivy nepříjemně ovlivnit výsledky pokusů. Navíc, pokud si lander bude umět poradit i vlivem atmosféry, není vyloučeno jeho použití na měsících Europa a Titan.

Testování připoutaného landeru zdroj: nasa.gov
Testování připoutaného landeru
zdroj: nasa.gov

V lednu 2011 se testy konaly v Teledyne Brown Engineering’s facility v Huntsville. Mighty Eagle už dostal tři dosedávací nohy, palubní počítač, sadu senzorů a hlavně vlastní raketový pohon. Ten pro testy v pozemské atmosféře nebude využívat hypergolická paliva, o kterých jsme psali na začátku, ale 90% roztok peroxidu vodíku, který je přecijen poněkud ekologičtější alternativou. Riziko havárie podobného zařízení je poměrně velká a dočkat se kromě požáru  i chemického zamoření prudce jedovatými látkami, by nebylo nic příjemného.

Celá sestava Mighty Eagle je 1,2 metru vysoká, 2,4 metru široká a plně natankovaná váží 320 kg. Každá z hnacích trysek je schopna vyvinout tak 440N. 12 řídících trysek po 27N dokáže korigovat směr letu. Peroxid vodíku je z nádrží do spalovací komory hnán stlačeným dusíkem. Toto řešení se u kosmických strojů běžně používá.

Při zkouškách v červnu 2011 Mighty Eagle vyletěl nejprve neupoutaný do výšky asi 2 metry, kde setrval asi 27 sekund. Při dalším testu vyletěl sice o něco níže, avšak spolehl se při letu pouze na přístroje na palubě . Testování uvnitř zakončil v srpnu 2011  letem, při kterém se dokázal poponést do vzdálenosti 4 metry od startovací rampy a bezpečně přistát.

 

Jde se do terénu

Venkovní testy landeru zdroj: nasa.gov
Venkovní testy landeru
zdroj: nasa.gov

Říjen a listopad 2011 znamenal pro Mighty Eagle přesun na Redstone Test Center rovněž v Huntsville. Tam nejdříve prošel komplexními testy a později si zkusil zalétat na volném prostranství. Neprve jen metr do výšky, pak 9 metrů a nakonec až 30 metrů vysoko.

Po zimní přestávce probíhaly v létě 2012 testy, při nichž lander vylétal do výšky 30 metrů a postupně dokázal automaticky najít cíl přistání asi 30 metrů od místa startu, kam pak bezpečně dosedl. Při posledním testu v září si pak musel poradit se záměrným nedostatkem paliva. Říjen byl ve znamení aktualizace letového software. Po něm se Mighty Eagle vypravil až do 50-ti metrové výšky.

Přes zimu přišlo na řadu drobné vylepšení konstrukce, konkrétně odlehčení nohou a instalace nových přístrojů, hlavně 3D kamery, která landeru umožní samostatně se rozhodovat o místu přistání a to i v členitém a nebezpečném terénu.Letos v dubnu se zatím pouze ověřily letové vlastnosti po provedených úpravách. Nejprve byl Mighty Eagle pro jistotu upoután a později se vydal sám opět do výšky 50 metrů. Při tomto pokusu získali technici Marshallova střediska navíc záběry z quadcoptery, která let sledovala svou wifi HD kamerou.

Další zajímavé testy by nás měly čekat v červenci.  Asi 200 tun suti z lomu v západní části USA promění dosavadní poklidnou přírodní scenérii testovací oblasti v krajinu podobnou nehostinné planetě či Měsíci. Mighty Eagle se bude muset potýkat s překážkami, jichž mu takový terén poskytne bezpočet.

Ještě zásadní informace pro ty, kteří mají neodbytný pocit, že jméno Mighty Eagle už slyšeli v úplně jiné souvislosti. Skutečně bylo pojmenování landeru inspirováno postavou přerostlého orla ze známé hry Angry Birds.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
http://en.wikipedia.org/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/centers/marshall/images/content/600534main_1100020_946x710.jpg
http://www.nasa.gov/centers/marshall/images/content/523354main_1100167_516x343.jpg
http://www.nasa.gov/images/content/676125main__FD00225_946-710.jpg
http://www.nasa.gov/images/content/505535main_CGTA-photo-9_17_09_953x635.jpg

Rubrika:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.