Firma SpaceX nasadila v období kolem poloviny prázdnin skutečně divoké tempo. Začalo to už 22. července, kdy vypustila rekordně těžkou komunikační družici Telstar 19V a o tři dny později následovala předposlední desítka družic Iridium-NEXT. Pak jsme si dali pár dní pauzu, aby se mohly plošiny OCISLY a JRtI vrátit s oběma zachráněnými stupni do přístavu, ale volno nebude trvat dlouho, protože už na začátku příštího týdne bychom se měli dočkat dalšího startujícího Falconu. Tentokrát opět z Floridy a pro zákazníka z Indonésie. Bude to pouhých 16 dní od startu Falconu s družicí Telstar a navíc půjde o první opakovaně použitý Block 5!
Stejně jako před každou jinou misí, následoval i před tou aktuální statický zážeh. Falcon 9 bez aerodynamického krytu byl vyvezený na rampu číslo 40 a začal se chystat na tradiční předstartovní simulaci spojenou s tankováním paliva. Ve čtvrtek 2. srpna v 18:45 našeho času se na několik sekund probudily i motory Merlin a bylo jasné, že zkouška je u konce. Zbývalo jen počkat, až specialisté ve SpaceX dokončí rychlou analýzu dat a pokud v nich nenajdou anomálii, oznámí provedení zážehu na Twitteru. Toto potvrzení dorazilo za pár desítek minut a firma zároveň potvrdila dřívější spekulace o tom, že by ke startu mohlo dojít v úterý 7. srpna.
Static fire test of Falcon 9 complete—targeting August 7 launch of Merah Putih from Pad 40 in Florida.
— SpaceX (@SpaceX) August 2, 2018
Už několik dní předem se spekulovalo, že by při této misi mohlo dojít k prvnímu opakovanému použití prvního stupně z vývojové verze Block 5. Pozorovatelé z okolí rampy si při vývozu všimli, že první stupeň je pokrytý sazemi, což tuto teorii definitivně potvrdilo. Jelikož zatím letěly jen tři Falcony ve verzi Block 5, přičemž jeden z nich ještě stojí v kalifornském přístavu a druhý opustil floridský přístav jen před pár desítkami hodin, je volba téměř jistá.
Na aktuální misi by měl vyrazit první stupeň B1046, který v květnu letošního roku vynesl bangladéšskou družici Bangabandhu-1 a šlo o vůbec první let verze Block 5. Z rakety se po statickém zážehu odčerpalo palivo a došlo k jejímu sklopení do horizontální polohy, aby mohla být převezena do montážní haly. Tady bude k hornímu stupni připojen aerodynamický kryt s nákladem, aby mohla být celá sestava vyvezena na startovní rampu – tentokrát již před ostrým startem. Ten je pro nás, tedy Středoevropany plánován na 7:18 našeho času. Ale Američané si v poslední době Falconů příliš neužijí, protože SpaceX v poslední době startuje v noci místního času – tento start nebude výjimkou, protože na Floridě bude v té době pouhých 78 minut po půlnoci.
Pokud se start podaří, půjde o 15. letošní start v podání SpaceX a raketa nabere směr nad Atlantik. Po dvou a půl minutách letu se motory na prvním stupni vypnou a dojde k oddělení stupně horního, který bude uhánět k oběžné dráze. První stupeň se pak pokusí o přistání na mořské plošině. I tohle by měla být premiéra – ještě žádný první stupeň Falconu 9 neabsolvoval dvě přistání po misích na dráhu přechodovou ke geostacionární. U SpaceX jsou v současné době v kurzu i aerodynamické kryty a pokusy o jejich záchranu. Je však potřeba mít na paměti, že loď Mr Steven vybavená velkou sítí je na západním pobřeží USA a používá se při startech z Kalifornie. Tento Falcon však poletí z Floridy a proto k záchraně nedojde – možná ale kryt vyzkouší manévrování na padáku a následně bude vyloven z vody kvůli poletové inspekci, případně na zkoušky.
Horní stupeň mezitím pomocí dvou zážehů doručí náklad na dráhu přechodovou ke geostacionární, kde uvolní svůj náklad. Tím je indonéská telekomunikační družice Merah Putih, která na první pohled zaujme svým velmi neobvyklým názvem. Jeho význam je však velmi jednoduchý a odkazuje na vlajku Indonésie. Ta je tvořena dvěma vodorovnými pruhy – nahoře červeným, dole bílým. Ptáte se, jak to souvisí s názvem družice Merah Putih? Stačí jen říct, že v indonéštině se červená barva označuje slovem merah a pro bílou barvu mají Indonésané výraz putih.
Ve starších dokumentech se ale můžete setkat i s jiným názvem této družice, který již více odpovídá tradičním zvyklostem. Družice Merah Putih se totiž dříve jmenovala Telkom 4, ale provozovatel se rozhodl, že ji přejmenuje, aby více odrážela národní identitu. Samotná družice postavená firmou Space Systems/Loral v kalifornském Palo Altu má zajišťovat telekomunikační služby v pásmu C pro Indii a Indonésii. Firma SSL dokončila stavbu družice ještě před plánovaným termínem a její operátor, společnost Telkom Indonesia (známá též jako PT Telkom) tak mohla začít chystat její start.
Merah Putih má na oběžné dráze nahradit družici Telkom 1, která vloni přestala pracovat. Konec její služby zatím nebyl definitivně vysvětlen, ale zřejmě šlo o akční selhání, jelikož bylo doprovázeno vytvořením několika úlomků. Telkom 1 se do vesmíru dostal v roce 1999 a specialisté z Telkom Indonesia věřili, že tato družice bude fungovat až do startu Merah Putih. Nečekaná závada si však vynutila potřebu dočasně přesměrovat komunikační kanály pro danou oblast přes jiné družice.
Podle očekávání by měla družice Merah Putih fungovat 16 let a jejím pracovištěm bude geostacionární dráha, kde bude umístěna nad 108. stupněm východní délky. Na palubě družice bychom našli 60 transpondérů v pásmu C, které zajistí pokrytí mnoha indonéských ostrůvků a dalších částí jižní a jihovýchodní Asie. Merah Putih bude zajišťovat připojení k internetu, ale také služby páteřní sítě pro telefonní a mobilní systémy.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/04/2018-04-23-223720.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2018/08/f9_merahputih_static-678×447.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…a7018d1953d736b8be38df27cc889c31&oe=5C0EFED3
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2018/08/wcc012205-2-678×1016.jpeg
Falcony létají jeden za druhým, za to Rusové jsou asi na dovolené… 3 měsíce neletí nic 🙁
To bohužel není náhoda, spíše je to důkaz určitého dlouhodobého trendu.
Jako že je na kosmodromu v Bajkonuru v létě horko?
Spíše jsem měl na mysli úpadek ruského raketového průmyslu jako takového a přesun těžiště startů z jeho beder na soukromé firmy.
Tím to asi nebude, na Floridě chladek taky nemají a navíc loni se z Bajkonuru startovalo celé léto. Takže asi finance?
Jinak bych byl opatrný ve srovnávání kontinentálního podnebí a oceánského, každé je kapku jiné, když už nic jiného, tak třebas ve větru a vlhkosti. Ale jinak souhlas, létem to fakt asi nebude.
Vieme aspoň v náznakoch o nejakej ruskej súkromnej firme, ktorá by mohla v tomto s Roskosmosom spolupracovať?
Existuje společnost ILS, která se snaží pro ruské rakety (v minulých letech hlavně Protony) hledat klienty v zahraničí. Ale jinak mne nic nenapadá.
Tuším, že jeden ze zdejších redaktorů zde v diskuzi kdysi zmiňoval společnost Eurokot, která tuším sháněla náklady Rokotu.
Ale ILS a Eurockot se asi nepodílejí na vývoji raket a technologii jako SpaceX, jsou to pouze zprostředkovatelské společnosti.
To je pravda, ale jsou to asi jediné soukromé firmy v Rusku, které se nějak viditelněji podílí na kosmonautice.
„za to Rusové jsou asi na dovolené“
Už zase? 😀 Jeden Krym nestačil? 😉