Jmenuje se ETID, což je zkratka anglického sousloví Expander-cycle Technology Integrated Demonstrator. Jedná se o plnorozměrový demonstrátor inovativní spalovací komory. S jeho pomocí získá společnost ArianeGroup zkušenosti s inovativními technologiemi, materiály a výrobními procesy. Ty se budou hodit pro budoucí raketové motory horních stupňů nové generace, které budou používat nejnovější technologie. S pomocí takových horních stupňů by Evropa chtěla zvýšit svou konkurenceschopnost na trhu raketových nosičů.
ETID má být projektem s rychlým vývojem, který je levný a přináší jen malé úsilí a rizika. Společnost ArianeGroup oznámila, že při vývoji ETID využila hned několik nových technologií a metod – kromě stále častějšího 3D tisku a pokročilých metod výroby došlo třeba i na laserové zapalování nebo na zkoušky levných materiálů. Získané zkušenosti by měly vytvořit základy pro vznik motorů, které firma označuje jako „chytré“.
První zkušební demonstrátor ETID absolvoval zkušební zážeh na testovacím stanovišti P3.2 německé kosmické agentury DLR v Lapoldhausenu. Šlo o velmi důležitý krok na cestě k nasazení této technologie do služby po roce 2025. Do konce roku by mělo dojít ke zhruba dvaceti zážehům, přičemž každý by měl trvat 120 sekund. Zkoušky probíhají ve speciální komoře, která se snaží simulovat podmínky vakua, ve kterém budou skutečné motory pracovat.
Níže přiložené video z facebookového profilu ArianeGroup ukazuje, jak probíhalo sestavování testovacího exempláře, a můžete díky němu nahlédnout inženýrům pěkně pod ruce. Nasazení jeho nástupců na Ariane 6 je sice ještě několik let vzdálené, ale je vidět, že ESA ve vývoji nosných raket nestojí na místě.
https://www.facebook.com/ArianeGroup/videos/1787325388022467/
Zdroje informací:
https://www.ariane.group
https://www.facebook.com
Zdroje obrázků:
http://www.satnews.com/images_upload/35534459/5b27445667bbe.png
https://www.esa.int/v…/Expander-cycle_Technology_Integrated_Demonstrator.jpg
Přeji pracovníkům v Lapoldhausenu mnoho štěstí při testování demonstrátoru ETID. Zejména doufám, že se narozdíl od nás dozvědí, jaké palivo do toho mají nalít.
Tímto si nedobírám autora tohoto článku, ten za to nemůže, ale autora původní zprávy, kde tato informace také chybí. Našel jsem ten článek na webu asi 10x, ale palivo nikde. Pak mi už došla trpělivost. Ale fajn, hlavně že víme, že je to inovativní a že se toho možná dočkáme do roku 2025. Tak snad do té doby také zjistíme, na jaké palivo že ten motor vlastně je.
LOX+LH2
Na wikipedii píší, že je v podstatě další vývoj kyslíko-vodíkového motoru Vinci pro horní stupeň Ariane 6.
Je to psané v marketingovém newspeaku. V podstatě stejný princip propagandy jako za bolševika, jenom se používá jinej slovník.
No to je trochu neobvyklé přirovnání.
S bolševikem to nijak moc nesouvisí, vytváření newspeaku a produkce dokumentů plných bezobsažných frází je vlastnost všech byrokratických systému.
Newspeak je to optimistické vysvětlení. To druhé je, že ten, kdo psal tu původní zprávu, to palivo sám nevěděl.
Spíš si myslím, že to bude tím, že taková informace nebyla pro původní umístění nutná.
Optimista jste Vy. 🙂
Ten pisatel nejen že nevěděl nic o palivu, ale ani netušil, proč by to mělo být zajímavé. Prostě odevzdal další porci bezobsažných řádek za mzdu.
Neřekl bych, že ty řádky, ze kterých jsme čerpali, byly bezobsažné. Každá zmínka o kosmonautice je dobrá.
Chápu, že slovo „bezobsažný“ stejně jako „beztíže“ nemáte rád. Zavedeme tedy slovo mikroinformace. 🙂
Pokud někdo (stále stejná organizace) dále pracuje na vývoji původně již před mnoha lety skoro dokončeného kyslíko-vodíkovém motoru s expanzním cyklem, možná by bylo vhodné to do článku uvést. Třeba i jméno Vinci se mohlo objevit. Pokud používá nějaké nové výrobní technologie bylo by zajímavé napsat kde a proč. Tedy pokud to není tajné.
Článek u kterého si 90% informací musím dohledat je prostě mikroinformační. 🙂
Buďme rádi, že napsali aspoň tohle. Klidně nemuseli psát nic a pak bychom o tomhle projektu vůbec nevěděli. Radujme se i z mála. 😉
Když se tu tak řeší to palivo, existují vůbec motory s expander-cycle které by spalovali něco jiného než LH2-LOX?
Neexistují, ale principiálně existovat můžou a také budou.