sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Záchranná věžička pro zkoušku Orionu

O tom, že se zkouška záchranného systému lodi Orion (AA-2) nezvykle urychlila o několik měsíců, jsme na našem webu psali již vloni v listopadu. Firma Orbital ATK, která má velké zkušenosti s výrobou motorů na tuhé palivo a tak dostala na starost i motory pro záchrannou věžičku Orionu, se před pár dny na Facebooku pochlubila fotkami z její výroby. Hlavní motor je již odlitý a podstoupil i nedestruktivní inspekci. Ke zkoušce samotné dojde v dubnu 2019 a jejím úkolem bude ověřit, zda záchranný systém Orionu dokáže odnést kabinu pryč od nebezpečné rakety.

Výroba záchranné věžičky pro testovací misi Ascent Abort-2 (AA-2)
Výroba záchranné věžičky pro testovací misi Ascent Abort-2 (AA-2)
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…fff69835a2e16b1c229a813d904a17af&oe=5B22F9B2
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…c764124c641bf0af08b438d9d4420358&oe=5B1F811A

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
34 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Dovolím si zde přidat odkaz na jinou aktuální informaci vztahující se k testu AA-2. Jde o čtyři včerejší fotografie kabiny Orionu pro AA-2 z Langleyho výzkumného střediska v Hamptonu ve Virginii:
http://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.php?f=63&p=86250#p86250

Další cesta Orionu pro AA-2 bude do Johnsonova vesmírného střediska pro finální montáž a testování.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Ještě jedna fotografie kabiny Orionu pro test AA-2, tentokrát zevnitř:
comment image?oh=282762855b782885f92031af31e9ac16&oe=5B1EC650

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Ať už je to čím chce, perspektiva nebo cokoliv, přijde mi to jako naprosto obří prostor 🙂 wow. Já vím, čtyři lidi se na pár dní nemůžou naskládat ledaskde. Potřebují trošku životního prostoru. Moc hezké.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Kabina Orionu pro test AA-2 je v podstatě maketa se stejným tvarem a těžištěm jako skutečný Orion. Pro představu o vnitřním prostoru je lepší tato fotografiecomment image

Jirka Hadac
Jirka Hadac
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Taky hodne obrovske, ale bude tam chybet prostor LM. Neco jako orbitalni modul v sojuzu. Ale i tak, videt to Shepard ci posadky Gemini, tak sou v raji nad tou velikosti. 😉

hansnasa
hansnasa
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Ta je obrovská leda tak v porovnání se Sojuzem.Jinak uvažuji,kolik by se jich vešlo do nákladového prostoru raketoplánu.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Vzhledem k průměru Orionu ani jeden.

RYAN
RYAN
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

nie je ORION v najširšom bode 5m ? … myslím, že shuttle mal ,,payload,, 18,5 x 5,5 … keď už o tom píšeme, dnes je tuším výročie štartu Challengeru, kde zahynulo 7 ľudí …

Vojta
Vojta
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Já našel velikost nákladového prostoru Shuttlu jako 18 na 4,6 metru, takže Orion by se tam asi nevešel. Ale vešel by se tam poměrně dlouhý autobus, pokud by někdo chtěl představu, kolik by se tam dalo naskládat lidí, i když z hlediska bezpečnosti by to určitě nebyl dobrý nápad.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Modul pro posádku Orionu má vnější průměr 5,02 metru a jeho spodní strana je uložena v adaptéru. Pro srovnání – modul Kibo měl průměr 4,4 metru a zde je jeho fotografie v nákladovém prostoru raketoplánucomment image

RYAN
RYAN
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

… ako som napísal … najväčší priemer 5m a najmenší 3m tuším … teda by sa vošiel … teoreticky … kontroloval som svoje údaje k shuttle … mám na viac zdrojoch 5,5m x 18m …

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Podle mého názoru by se kabina Orionu do nákladového prostoru raketoplánu nevešla. Už jsem dal fotografii modulu Kibo, tak ještě modul MPLM Leonardo o průměru 4,57 metru:
http://orbitalhub.com/wp-content/uploads/2008/11/mplm-leonardo-in-discovery-cargo-bay-before-launch.jpg

RYAN
RYAN
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

… podľa môjho zase áno, ak má 5m … čistá teória, navyše nepotrebuje štít 🙂 …

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Asi si vůbec nerozumíme. Jaký má smysl Orion bez tepelného štítu?

RYAN
RYAN
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

… navyše sa bavíme o centimetroch, pritom z Vášho pohľadu to včera vyzeralo, ako keby to bolo absolútne nemožné …

RYAN
RYAN
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

… ale rozumieme, asi taký ako dávať ho do nákladového priestoru shuttlu …

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Takže se asi shodneme, že je to celé nesmysl.

hansnasa
hansnasa
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Pánové,nechtěl jsem svou myšlenkou rozvířit polemiku,zda se tam Orion vejde bez tepelného štítu či se štítem a v kolika kusech.Jen jsem chtěl osvětlit,jak má asi vypadat obrovský prostor vynášený do vesmíru již od roku 1981.Já vím,někdo namítne,že raketoplán letěl maximálně na orbitu ve výšce 600km a Orion poletí k Měsíci, ale vzhledem k nákladům a vzhledem k tomu,že sebou SLS neuveze ani přistávací lander jako Apolo,je to bída a zmar.Jsem velký fanoušek kosmonautiky a strašně se těším na start SLS, ale tento styl,který předvádí státní agentůry jako je NASA,Esa,Rozkosmos atd. nemají budoucnost.Vše je předražené,zkorumpované,řízené politiky a v případě NASA závislé na každém novém prezidentovi.Proto díky bohu za SpaceX a jiné soukromé firmy,které konečně pohly ledy a foukly svěží vítr do kosmonautiky.Držím palce.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Abychom nekončili tak pesimisticky. V 8:17 jsem dal odkaz na fotografii modulu MPLM Leonardo v nákladovém prostoru raketoplánu.
Raketa SLS Block 1B má mít nákladový prostor v Universal Stage Adapter, do kterého modul této velikosti vejde.comment image

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Já si dycinky myslel, že ty záchrané věžičky jsou štíhlé, ale dle těchto foto, to je probůh jako 2 betonové roury. Fakt macci. On upřímně ten Orion něco váží a musí předběhnout raketu a uhnout jí z cesty. Čili nemůže to být malinký kus hardwaru. Pěkné.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Možná je pro porovnání s lidskou postavou lepší tato fotografie ze října 2017, na které jsou záchranné věžičky pro mise EM-1 a EM-2 (obě věžičky jsou v tuto chvíli v pokročilejší fázi montáže než věžička pro AA-2)comment image

Android
6 let před

Takový monstra, vážně by nešla krapet odlehčit? Do jaké výšky se s tím povláčí? Tvl to matroše, těch haribáků co by místo toho nahoru vynesli. :/

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Android

Při pad abort testu vynesla záchranná věžička Orion do výšky 1,8 kilometru.
Letový profil ascent abort testu byl popsán v druhém odstavci článku:
https://kosmonautix.cz/2017/11/nasa-urychluje-bezpecnostni-test-zachranne-vezicky-pro-orion/

Jirka Hadac
Jirka Hadac
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

On to spis myslel tak, kdy se bude LES odhazovat za letu. Tak sem to pochopil ja. Idu juknout na net

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jirka Hadac

Za letu při AA-2? To je v tom odkazu.

Jirka Hadac
Jirka Hadac
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Nene, kdy se bude odhazovat pri startu SLS, ted sem si cetl, ze to bude cca 14 sekund po dohoreni SRB(120sekund, 91km vysky), nekde za cca 100km vysky. Ale muzu se plest, a pravdu jste mel vy, pane Hošek. 😉

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jirka Hadac

Při standardním letu SLS tak, jak píšete.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jirka Hadac

Resp. s výhradou. LAS by se měl při letu SLS oddělit ve výšce cca 90 km, ale SRB níž. Při letech STS se boostery oddělovaly ve výšce cca 46 km.

B.Boruvka
6 let před

Nevim z ceho vseho je ta vezicka vyrobena,ale musi bejjt docela tezka….

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  B.Boruvka

Hmotnost LAS Orionu je přibližně 7,25 tuny. Zdroj:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/files/orion_las_fact_sheet.pdf

Alois
Alois
6 let před

U Apolla měřila 10 m a vážila tuším 10 tun.

Alois
Alois
6 let před

Omyl, „jen“ 4,2 tuny.

Ledna
Ledna
6 let před

Proc nepouzijou tu od Apollo, jen v meritku?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Ledna

De facto to je v měřítku. Návratová kabina Orionu je o 79% těžší než návratová kabina Apolla. Záchranná věžička Orionu je o 73% těžší než záchranná věžička Apolla.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.