Nejsilnější raketa současnosti byla včera poprvé vyvezena na startovní rampu a fanoušci kosmonautiky tak dostali opožděný vánoční dárek. Falcon Heavy na historické rampě 39A podstoupil zkoušku označovanou jako fit-check, při které se zkouší, jak raketa prostorově a systémově „sedí“ na odpalovací rampě. Jde o první ze série zkoušek, kterými musí nová raketa a upravená infrastruktura projít, než bude možné přistoupit k dalším krokům. Aktuální zprávy z okolí rampy 39A říkají, že Falcon Heavy již rampu opustil, ačkoliv na ní byl až do pozdních nočních hodin.
That'll be a good sign. Will likely mean Falcon Heavy had a good day of fit checks on the pad and they don't have to take her back to the store.
(There's an Amazon returns joke in there somewhere). 😉 https://t.co/jkGO7A5uJN
— Chris Bergin – NSF (@NASASpaceflight) December 29, 2017
Co jeho návrat znamená, zatím nikdo neví, protože dopředu nebylo oznámeno, jak dlouho bude fit-check probíhat. Dá se očekávat, že Falcon Heavy se i s transportní konstrukcí TEL přesune do hangáru HIF u rampy 39A, kde byla raketa sestavena. Je pravděpodobné, že fit-check dopadl dobře a po kontrole všech bodů se mohla raketa vrátit do hangáru. Stejně tak ale existuje možnost, že kontrola odhalila nějaké detaily, které se budou muset upravit. Ani to by ale u nové rakety nebylo nic překvapivého.
Jisté je, že skončil poslední velký moment roku 2017. Není pravděpodobné, že by se Falcon Heavy vrátil na rampu ještě do konce tohoto roku, ale začátek roku příštího nám přinese hned několik zajímavých momentů – kromě startu tajemné mise Zuma ze znovu zprovozněné rampy 40 by měl být leden ve znamení Falconu Heavy. V prvním týdnu by mohl přijít historicky první statický zážeh 27 motorů Merlin a někdy v polovině měsíce by mohl následovat start. Termíny jsou však založeny jen na odhadech a je možné, že se budou průběžně upravovat. Je ale fascinující vidět, jak se roky očekávaný projekt skutečně blíží ke své realizaci.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DSK1c7GXcAUdzp4?format=jpg&name=large
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…5bd642767b1214031ab45ea187568c6c&oe=5AC96F8D
“ Je ale fascinující vidět, jak se roky očekávaný projekt skutečně blíží ke své realizaci. “
Myslím , že pro nás Všechny tady je to ta, nejluxusnější záležitost !
Ale sklopili ho až v pátek před východem Slunce
Ako som uz raz pisal,prave ten zazeh moze posunut termim startu do neurcita.ak sa pri tej skuske objavi nejaka velka anomalia,budeme si musiet na start fh este par mesiacov pockat.preto som dost skepticky na terminy, ktore zverejnuje sx.
Měsíce jsou možná trochu moc … Spíše bych to viděl na řád týdnů.
Aspoň máte větší šanci být příjemně překvapen 🙂
No a je mozne, ze rok 2018 prinesie este jednu zmenu, v originalnom streame k poslednej misii na ISS bola zmienka, ze vylepsenie deflektora horucich plynov na rampe 40 by mohlo mat za nasledok, ze stupne nebude treba na staticke zazehy (plnej dlzky, nie predstartovne) nosit na McGregor, ale budu sa dat spravit priamo na rampe. Neviem teda, ci ich aj tam budu robit v plnej dlzke horenia motora, predsalen to by mohlo byt pre okolie rampy dost masaker. Ale v novom plane to ma jednoznacne zmysel, pretoze pohyb stupnov medzi Floridou a McGregorom zabera vela casu.
Plná dĺžka určite nie to by museli stupeň omnoho lepšie ukotviť ako sa to robí na McGregor typujem možno tak 10 max 15 sekúnd zo zníženým ťahom. Neviem či by trápili uchyty na octawbe. Ale je to len môj vlastný laický odhad.
https://www.teslafan.cz/clanky/falcon-heavy-hledi-k-nebi-start-nejvetsi-muskovi-rakety-je-na-spadnuti?list=nejnovejsi
Jako, celkově jsem se u článku pobavil – raketoplán, silo, VE startovací rampě, to vše rve uši…ale STATICKÝ POŽÁR je žrádlo!!!
Na druhou stranu, překládal to člověk evidentně nezasvěcený, z článku který psal další nezasvěcený, tak buďme tolerantní…
Připomnělo mi to, jak jsem se kdysi na nejmenovaném zpravodajském serveru dozvěděl, že ke stanici ISSS se připojila loď Progress a dopravila sem 3 000 tun nákladu.
Dost me pobavilo ze:
Ve skutečnosti je selhání při startu celkem nepravděpodobné, a tak se můžeme těšit na velkou podívanou! 🙂 🙂 🙂
A taky jak do omrzeni nazyva raketu raketoplanem…. 🙂
Budme shovivavi, aspon ze se snazil. My se v tom vyzname, kdo chce, si informace najde a zbytku je to jedno. Ja taky mel pocit, ze vyskocim metr do vzduchu po zhlednuti jednoho dilu sveho oblibeneho serialu Ze zeme na mesic – o Apollu 13, taky sem mel pocit, ze slovo zazeh neznaji. Zbytek dilu v pohode, kdyz pominu Gena Dernana alias Cernana. O to vic me mrzelo, ze u toho delal poradce Marcel Grun.
Ano, můžeme říci, že se autor snažil. Nepřesnosti v terminologii se dají omluvit, ale ty hrubé chyby na veřejně dostupném portálu, to by se v dnešní době již opravdu stávat nemělo.
Na druhou stranu je vidět, jak kvalitní a seriózní servis připravují zde. Věcné zpravodajství bez zbytečných lacině vyhlížejícich slovních manipulací či doměnek je určitě ta správná cesta.
Co dodat,… Děkuji že Kosmonautix.cz existuje takový jaký je, rozmazlujete nás přímo úžasně 🙂
Ať Vám i nadále vydrží tento elán.
Petr
Jsme rádi, že nás čtete. 😉
Bude clanok v ktorom sa strucne pozrieme na to co nas caka v r.2018 ?
Samozřejmě, tak jako každý rok. zatím to vypadá, že jej vydáme ve středu.
Dobry den.nikde neviem najst aku nosnost ma Fh ak je planovana zachrana vsetkych stupnov?
Hezký den, pokud by FH nezachraňoval žádné stupně, pak by na LEO mohl vynést maximálně 63 tun, ale tato hmotnost je pouze teoretická – limitujícím faktorem by byl jednak objem aerodynamického krytu, ale ani konstrukce adaptéru pod nákladem by takové zatížení nezvládla. Důležité ale je, že u FH se s lety bez záchrany stupňů moc nepočítá, takže nemá cenu brát v úvahu teoretickou maximální nosnost. Při záchraně stupňů raketa přijde minimálně o třetinu nosnosti, spíše více. Nikde však nebylo konkrétní žádné číslo uvedeno. Osobně se domnívám, že by nosnost na LEO při záchraně stupňů mohla být kolem 25 – 35 tun.
Dakujem za odpoved.z toho mi vychadza ze raketa sa skor hodi na vynasanie medziplanetarnych sond napr.k marsu saturnu alebo plutu.to znamena nie prilis tazky naklad ale na ziskanie co najvacsiej rychlosti.samozrejme bez zachrany stupnov
FH by mohl sloužit i k vynášení těžkých komunikačních družic – třeba těch, které vynášel F9, ale neměl palivo na přistání. Pokud z FH přistanou všechny tři stupně, pak je jedno, že by raketa zvládla mnohem více.
Moze sa zachrana stupnov aj skombinovat?to znamena zachranim bocne ale stredny nezachranim?nejaky kompromis medzi vynasanym nakladom a uspory zachranenych stupnov.
FH může startovat na různé profily misí. Je tedy možné využít záchrany postranních stupňů, ale centrálního už ne.