Systém New Shepard absolvoval v letech 2015 a 2016 celkem pět startů, při kterých se vždy podařilo měkce přistát jak s pohonnou jednotkou, tak i s maketou kabiny pro astronauty. Bylo však jasné, že firma Blue Origin bude muset otestovat i pokročilou verzi kabiny, která bude odpovídat té, ve které poletí platící zákazníci. Včera proto přišla první zkouška kabiny, která dostala označení 2.0 a velmi potěšující je, že letový test byl úspěšný.
Ke startu došlo v 17:59 našeho času a kabina dosáhla výšky 98,27 km, pohonná jednotka vyletěla jen o trochu níže – do výšky 98,16 km. Nejvyšší rychlost při vzestupné fázi dosáhla Mach 2,94, při sestupu pak Mach 3,74. Od startu do přistání kabiny uplynulo 10 minut a 6 sekund, k otevření padáků došlo ve výšce 1970 metrů, přistávací zážeh pohonné jednotky nastal ve výšce 1132 metrů.
A čím se nová kabina liší od té staré – asi nejviditelnější změnou jsou velká panoramatická okna s rozměrem 73 × 109 cm. Kromě nich byla kabina 2.0 vybavena 12 komerčně/vědecky/edukačními experimenty a v křesle ležela pokusná figurína „Mannequin Skywalker“.
Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…topic=43723.0;attach=1463892;image
Netusite nahodou ci bola pohonna jednotka systemu New Shepard nova, alebo to bola ta ista ktora uz letela v rokoch 2015 a 2016?
Nová pôvodná je už vyradená.
Ano, při testu záchranného systému dostala plný zásah a mohlo dojít k poškození systémů.
Ty přistání pohonné jednotky zatím moc vychytaný nemají. Falcon by byl už rozbitý na hadry. Shepard má kliku, že si může za-viset nad přistávací plochou.
98,27 km to stále není dost 🙂 Ale letěl bych ihned.
Ono je to i tím, že NG má mnohem jednodušší letový profil než F9 – v podstatě jen nahoru a dolů s mnohem menším namáháním.
Malinko si rýpnu do Jeffa Bezose, protože přeci podle něj tam moc velký rozdíl není. 🙂
Taky bych letěl, abych viděl, jak je Země kulatá. Ono je přeci jen jedna věc to vědět a druhá to vidět. To je něco jako jsem poprvé viděl ve svém dalekohledu Saturn. Jasně, vím, že má prstence, ale když jsem je v dalekohledu poprvé viděl, tak jsem poulil oči. Nádhera.
„98,27 km to stále není dost“
Hehe, a koľko by ti bolo dosť? Na krátky suborbitálny výletík s bohovským výhľadom je to podľa mňa tak akurát. 🙂 A na číselné detailíky tipu – „wau som nad 100 km tak som podľa amerických pravidiel oficiálnym astronautom“ alebo „som o pár desiatok sekúnd dlhšie v stave beztiaže“ sa tu hrať nemusíme. 😉
100 km je mezinárodně uznaná hranice. Američané se dlouho drželi 50 mil.
A ano, aspoň těch 100 km by to fakt chtělo, protože pro platící turisty je to asi dost důležité. Asi jako šplhat na nějakou horu, ale zůstat pod vrcholem…
Ja som ale nehovoril o oficiálne uznanej hranici vesmíru ale o pojme astronaut – definícia COSPARu neuznáva ako astronautov (kozmonautov) suborbitálnych výletníkov, aj ked sa dostanú nad 100 km. Muselo by ísť o orbitálny let. A napr. mne osobne ako platiacemu turistovi by to nevadilo či som vo výške 98, alebo 100 km, výhľad a zážitok by to boli predsa aj tak rovnaké. 😉
Jako astronauti jsou běžně označováni i ti, kteří ještě let neabsolvovali.
Lidi ze Space Ship One dostali ty svoje „křídla“, i když měli podobný 100km skok.
A orbitální let ani nejde udělat ve 100km výšce, na to je potřeba minimálně 150km. Ta 100km hranice je odvozená od toho, že letadlo cca v této výšce by muselo vyvinout orbitální rychlost, aby mělo dostatečný vztlak. Ale objekt bez pohonu s orbitální rychlostí by se třením o atmosféru zpomalil natolik, že by nedokončil ani jeden oblet.
https://en.wikipedia.org/wiki/K%C3%A1rm%C3%A1n_line
„dost“ je jedině dosažení oběžné dráhy. Suborbitální hrátky jsou fajn, ale neříkal bych jim kosmické lety.
Tohle je opravdu jen takovej turistickej vejlet tam nahoru. A je fajn, že to už bude. Snad to znovu probudí větší zájem o kosmonautiku.
Tak na to, by vám asi nejlépe odpověděl právě Alan Shepard. Bohužel už nemůže.
Ale všechna čest, pokud jde o rozsah tahu motoru. Merlin je možné přiškrtit na nějakých 40 až 50 % a je to bráno jako výborný výsledek. Motor NS se dá regulovat od nějakých 10 % nominálů.
To by mě zajímalo, jak při těch 10 % tahu udrží stejný tlak ve spalovací komoře jako při 100 %.
Mě osobně hodně překvapilo to časování, které je uvedené na stránkách spaceflighnow. 1 a půl roku do komerčního provozu?!?
Vzhledem k tomu, že se jedná již o „vylepšenou“ verzi a loď i s kabinou se zdají hotové, mi to přijde hrozně dlouhé. Vím, že bezpečnost vždy na prvním místě, ale 1,5 roku? Netuší někdo co mají v plánu? Jen další testy?
A navíc bez uvedení ceny. Čekal bych už předprodeje pro všechny nedočkavé … 🙂
Doufám, že příště poletí i s posádkou
jeden a půl roku je dost šibeniční termín i pro zkoušky nového modelu auta. Přece jenom v tomhle poletí normální nevycvičení lidé, turisté.
Co uvidí a uslyší zákazník v Crew Capsule 2.0 https://www.youtube.com/watch?v=6ZJghIk7_VA