To, že Evropská kosmická agentura využije znalostí nasbíraných při vývoji lodi ATV k vytvoření servisního modulu pro připravovanou americkou loď Orion je známá věc. První letový exemplář určený k nepilotované misi EM-1 je téměř hotový a příští rok se vydá na Floridu a technici již začali pracovat i na druhém kusu, který již bude součástí pilotované lodi. Ta by měla v rámci mise EM-2 zahájit stavbu stanice Deep Space Gateway u Měsíce. ESA se před pár dny pochlubila sérií fotografií z výroby, které Vám nyní rádi přinášíme.
Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/ne0712-orion-service-module.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net…38d90535b9110a5fb8bb352326465d28&oe=5A6D7B79
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…da214232026c3be13cc5eb8227b2ca9b&oe=5A74F2CD
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…8d5fcd07000787098146bc9ee4d54139&oe=5A69E1FF
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…75ee49134f23c6eafad69115d1269afd&oe=5A723AEC
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…741d5719dcd3bea2c22e25a824cdc496&oe=5A7F270D
Krapet si zatrolim: Zase další kus pěkné hw co je na jedno použití. Kdyby se to aspoň umělo na orbitě spojit s jiným podobným kusem a postupně by se tam vytvořila čerpací stanice třeba. Tohle je podobný snažení jako útok na bodáky za 1. světový. Taky se o něm mohlo při dobré vůli tvrdit, že to mělo smysl.
Je hezké z toho postavit čerpací stanici, ale nejsou tam pohonné hmoty. A když je tam něčím dovezu, tak už jsem tam vlastně dovezl stejně kompletní čerpací stanici.
Nechci být kousavý, ale tenhle hardware neletí na orbitu, ale k Měsíci, to je TISÍCKRÁT dál (vážně doslova).
Cena paliva se u Měsíce prakticky neliší od ceny hardwaru. (podobný problém jako řeší USArmy u svých zámořských výbojů).
Možná až vznikne kyvadlová doprava poháněná iontovými motory tak to bude o něčem jiném. Případně až bude funkční KOMPLETNÍ cyklus BFR rakety spacex, pokud bude mít rezervu paliva k měsíci A ZPĚT (ale to může být za 10let , klidně ale třeba za 20 let)
Na ty bodáky bacha.
https://technet.idnes.cz/bajonetovy-utok-irak-afghanistan-dqt-/vojenstvi.aspx?c=A140820_142107_vojenstvi_mla
To je zatial osud servisnych modulov vseobecne. Servisne moduly (trunky) zahadzuju aj dragony pred vstupom do atmosfery. A pokial sa neuchyti jednoliaty design s kapslou prepojenou s nadrzami a motorovou sekciou (BFR) tak sa na tom asi nic moc nezmeni.
Sice je to vinou politickeho rozhodnutia, ale som radsej, ak sa budu tie servisne moduly pouzivat na Orione, nez aby sa pouzivali na zasobovanie ISS. Cesta k ISS uz bola vydlazdena, agentury musia ist dalej. Len dufam, ze to zdrzanie, ktore vzniklo nebolo sposobene na strane europy, ale v USA pri dodavke motorov.
Důvody zpoždění s dodáním ESM jsou popsány zde:
http://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.php?f=21&t=775&start=30#p82832
Servisní modul Dragonu (trunk) neobsahuje motory a dokonce ani nádrže. Není tedy tak cenný, aby se nedal zahodit.
Konečně se posunem za LEO. Bude to zajímavá etapa znovupronikání do nedalekých končin našeho souputníka. Bude to fakt doba, která bude přinášet hodně výzev. Dost se těším.
Proč vlastně Evropa ukončila lodě ATV?
Součástí barterové smlouvy s NASA o evropském podílu na ISS do roku 2016 byl kontrakt na pět zásobovacích letů lodí ATV. Během jednání o prodloužení činnosti ISS do roku 2020 (tedy o čtyři roky) neměla ESA kvůli ubývající politické podpoře zájem o stavbu šestého ATV. Úředníci ESA následně konzultovali s členskými zeměmi alternativy barterového placení svého podílu na provozu stanice. NASA tedy přišla s myšlenkou dodávky servisního modulu pro Orion, vyrobeného na základě pohonné sekce ATV. Francii a Itálii se do toho moc nechtělo, ale průlom nastal, když na jaře 2012 tuto myšlenku podpořilo Německo.
Krásný fotky. Myslím, že ti chlapi mají po příchodů domů velkej rohlík místo obličeje. Kdo si může hrát celý den s tak dokonalým Merkurem 🙂