křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

    krátké zprávy

    stc Group

    Saúdskoarabská telekomunikační společnost stc Group podepsala desetiletou smlouvu, která zahrnuje závazek předem splatit 175 milionů dolarů za využívání plánované vesmírné mobilní širokopásmové sítě společnosti AST SpaceMobile.

    Slingshot Aerospace

    Společnost Slingshot Aerospace jedná s dalšími zeměmi o vytvoření nebo rozšíření kapacit pro sledování vesmíru poté, co prodala optické senzory Spojenému království, což je první obchod této kalifornské společnosti s hardwarem, který stojí za jejím monitorovacím softwarem.

    FCC

    Federální komunikační komise (Federal Communications Commission) 28. října hlasovala pro návrh na vytvoření modulární licenční linky, která by přepracovala proces podávání žádostí k družicím s cílem urychlit jejich posuzování a snížit byrokracii.

    Iridium Communications

    Společnost Iridium Communications plánuje v příštím roce uvést na trh malý čip, který bude chránit zařízení závislá na navigačních družicích před rušením a spoofingem. Tím posílí jednu z hlavních silných stránek operátora v pásmu L.

    MTN

    Společnost MTN, specialista na sítě se sídlem na Floridě, spustila službu, která umožňuje družicím Starlink provozovat součást soukromě zabezpečeného komunikačního systému. To firmám dává možnost propojit vzdálená místa bez použití veřejného internetu.

    Kymeta

    Výrobce družicových antén Kymeta oznámil, že dodá 4. pěší divizi americké armády 138 plochých terminálů Osprey u8 a náhradní díly v rámci pilotního programu na zlepšení pozemní konektivity.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Dragon zastavil přibližování – další pokus zítra

    Dragon u ISS

    Loď Dragon během dnešního přibližování k ISS postihl problém se softwarem. Konkrétně šlo o tzv. RGPS filtr relativního GPS, který slouží k určování polohy Dragonu v prostoru. Přibližování do té doby probíhalo naprosto v pořádku, loď od SpaceX měla dokonce čtvrt hodiny náskok oproti plánu, ale ve vzdálenosti cca. 1200 metrů od stanice se objevily tyto problémy. Z bezpečnostních důvodů tak bylo rozhodnuto o zastavení přibližovacího manévru s tím, že další pokus přijde zítra dopoledne našeho času.

    Během dalších hodin se Dragon díky orbitální mechanice dostane před stanici, následně nad ni a skončí za ní. Důležité je, že loď není na kolizní dráze se stanicí a srážka obou těles tak nehrozí. Odklad příletu o 24 hodin není žádným rizikem. Horší by bylo, kdyby přišel další odklad, protože pak by se Dragon dostal do časové kolize s příletem ruské lodi Progress, která odstartovala dnes a měla by se k ISS připojit v pátek. Zatím neznáme nový termín zachycení, ale jakmile bude zveřejněn, doplníme jej formou aktualizace do článku. Článek budeme aktualizovat i v případě, že se objeví podrobnější informace o celé události.

    EDIT 22.2.2017 12:40
    NASA zveřejnila další detaily. K závadě došlo v čase 9:25 našeho času. Počítač dostal nesprávná data o poloze ISS. To automaticky spustilo naprogramovaný pokyn zastavení přibližování. NASA ještě jednou zdůraznila, že loď je ve skvělém technickém stavu a posádce na stanici nic nehrozí. Zítřejší vysílání na NASA TV začne v 10:00 našeho času a k záchytu staniční paží by mělo dojít kolem poledne.
    Zdroj

    EDIT 22.2.2017 11:25
    NASA oznámila, že zítřejší záchyt by měl přijít ve stejném čase jako dnes, tedy kolem našeho poledne.
    Zdroj

    Zdroje informací:
    http://forum.kosmonautix.cz/
    http://spaceflightnow.com/

    Zdroje obrázků:
    http://news.mpelembe.net/…/spacex-dragon-capsule-iss-604×270.jpg

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    69 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Tomáš
    Tomáš
    8 let před

    Muskuv koeficient v praxi

    Radim
    Radim
    8 let před
    Odpověď  Tomáš

    SW chyba na zařízení, které má za sebou nejen testování ale i ostrý provoz.
    Nic co by mělo sebemenší vztah k předpovědím termínu…

    Peter P
    Peter P
    8 let před
    Odpověď  Radim

    Pomalu dál dojdeš

    garde
    garde
    8 let před
    Odpověď  Radim

    Není zodpovědný za software na Dragonu český zaměstnanec SpaceX David Pavlík?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  garde

    Ano, David Pavlík je Dragon software program manager. Což znamená, že on sám neprogramuje ty kódy, ale spíše manažersky zastřešuje tuhle oblast.

    maro
    maro
    8 let před
    Odpověď  garde

    Rozhodně je zodpovědný za ten algoritmus, který rozezná nesprávná data, která do stroje přišla a který zastaví přiblížení v bezpečném módu, že? Tak mu teď poděkujte.

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    8 let před
    Odpověď  garde

    to Maro. Toto je naozaj sprostá podpásovka.

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    8 let před
    Odpověď  garde

    to Maro. Ospravedlňujem sa, zle som pochopil váš príspevok.

    Ondra
    Ondra
    8 let před
    Odpověď  garde

    Pokud to manažersky zastřešuje, tak je za tu oblast zodpovědný.
    Dragon zareagoval z toho, co víme, správně , takže bude třeba pochvala :).

    Třeba nám to sem napíše sám pan Pavlík. 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Ondra

    Ano, je za to zodpovědný, jen jsem chtěl říct, že on ten program nepíše. 🙂
    Nečekal bych, že se to od něj dozvíme. Přeci jen jde o interní informaci, kterou by měla uvolňovat SpaceX oficiální cestou. V krajním případě by z toho mohl mít i problémy, pokud by takové informace zveřejňoval.

    Ondra
    Ondra
    8 let před
    Odpověď  garde

    Však to bylo myšleno pokud by mohl.

    To že to on nepíše, neznamená, že on není ten, kde je odpovědný, že to někdo napsal dobře/špatně. Sám jsem na tom stejně. Teda bohužel ne ve SpaceX, zatím. 😀 😀 Je to manažerská schopnost zajistit všechny hard-skills a soft-skills, jestli je to k použití. On zodpovídá za korektní spolupráci DEV-TEST v konfrontaci s oponenturou specifikace požadavků.

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    8 let před
    Odpověď  Tomáš

    Dosť nemiestna poznámka. Ako vtip nula bodov.

    rhronza
    rhronza
    8 let před

    Good luck Dragon.

    maro
    maro
    8 let před

    Takže Dragon jede podle dat z GPS. Až bude ale blíž ISS, tak už ho budou dálkově ovládat přímo z ISS, ne?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  maro

    ne tak docela. Ve větší blízkosti se aktivuje tzv. Proximity Navigation System. Pokyny přichází ze Země. Loď má určené zastávky v různých vzdálenostech, ve kterých se kontroluje stav systémů a dává se povolení k dalšímu přiblížení. Jinak GPS využívají i jiné zásobovací lodě.

    maro
    maro
    8 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Aha, děkuji za odpověď.

    Pospíšil
    Pospíšil
    8 let před
    Odpověď  maro

    Dálkově mohou z ISS pouze Dragon zastavit při jeho přibližování a případně iniciovat jeho odlet od stanice, pokud by hrozila kolize. Jinak je Dragon většinu letu zcela autonomní plavidlo, které pouze z pozemního řídicího střediska dostává povolení pro další přibližování ke stanici.

    pavel
    pavel
    8 let před

    To neni dobra vizitka pro Cechy 🙁

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  pavel

    S tím rozhodně nesouhlasím! Kdyby ten tým odvedl špatnou práci, tak by tam nebyla ta automatická bezpečnostní pojistka.

    Pospíšil
    Pospíšil
    8 let před
    Odpověď  pavel

    Proč myslíte? Vy znáte detaily této závady? Víte přesně v čem byl problém, zda selhalo nějaká část HW relativní navigace, nebo SW v řídicím počítači, která jeho část a proč?
    Vaše tvrzení je hodně předčasné.

    Navíc, loď je v bezpečném stavu, ovladatelná, není ohrožena ani ISS ani dodávka zásob, takže problém je řešitelný bez vážných následků.

    Ondra
    Ondra
    8 let před
    Odpověď  pavel

    Kdyby to napařili do ISS, tak by to bylo špatné. Kdyby nešlo udělat nový pokus, tak by to bylo špatné. Pokud by nebyla možná úprava na dálku, tak by to bylo šptané.

    Takhle je korektní řešení situace.

    Tom
    Tom
    8 let před

    Znění textu je „Počítač dostal nesprávná data o poloze ISS.“ Jde nutně o závadu na Dragonovi? Co zapřičinilo špatná data? Něco se pokazilo mezi ISS a Dragonem. V cestě je mnoho proměnných a né nutně musí být chyba u SpaceX. 🙂

    Pospíšil
    Pospíšil
    8 let před
    Odpověď  Tom

    Přesně tak. Jelikož se jednalo o data pro relativní GPS navigaci, relativní ve vztahu k ISS, je klidně možné, že za „vadná data“ mohla chybná konfigurace ISS GPS, která poskytuje svoje data přilétající nákladní lodi.
    Počítač Dragona z dostupných dat usoudil, že se stanice možná nenalézá tam kde má v dané chvíli být a pro jistotu přerušil přibližování.
    Z mého pohledu se SW letového počítače zachoval velmi dobře. Jestli měl chybná navigační data na svědomí RGPS Dragona nebo ISS GPS, to se snad dozvíme později.

    jregent
    jregent
    8 let před
    Odpověď  Pospíšil

    Take sio myslim, ze to je spravna reakce.
    Pokud sw modul Dragona zodpovedny za priblizovani prijal nespravna data (lhostejno odkud) a zastavil proces, tak to svedci, IMHO, ze tzv. negativni testovaci scenare byly na priblizaovacim sw provadeny.

    Ondra
    Ondra
    8 let před
    Odpověď  Tom

    Souhlasím.
    Systém se zachoval správně. Stejně jako člověka někdy klamou smysly a raději se člověk zastaví a promne si oči :). Situace by byla špatná, kdyby se na podivnost dat automaticky nereagovalo.

    GPS a plno dalších senzorů jsou oči a uši Dragona. Takže je na ně odkázaný.
    GPS není taky bez chyby :).

    I z tohoto může být ponaučení typu:
    – zkusit si to ještě 3x ověřit, pokud se mi objeví podivná odchylka. Pro Počítač jsou to zlomky s. Někdy tvrdý zásek hned na prvním měření-IFu není elegantí řešení.
    – Mít triplicitní nezavislé systém a vyžadovat schodu dat minimálně dvou.
    – atd.

    Ondra
    Ondra
    8 let před

    Velice zajímavá informace je na serveru:
    http://spaceflightnow.com/2017/02/22/spacex-waves-off-space-station-cargo-delivery-for-at-least-a-day/

    kde je popsán systém následné navigace po přiblížení:

    „Once the cargo craft gets closer to the complex, the navigation system switches to inputs from a pulsed laser ranging instrument and a thermal camera to determine how far Dragon is from the space station.“

    Trošku netuším, jak toto funguje při vzájené orientaci v prostoru. Vzdálenost beru.

    Zajímavé je i další věc, že podobný problém měl i Cygnus 2013:
    NASA’s other cargo transportation provider, Orbital ATK, had to upload a software patch to one of its Cygnus logistics freighters on a flight in 2013 to correct a GPS error, delaying its arrival at the space station by a week.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Ondra

    Tento popsaný systém se používá až ve větší blízkosti. Na delší vzdálenost Dragon používá sledovače hvězd a GPS.

    Ondra
    Ondra
    8 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    To sledování hvězd, je někde popsáno? Nikde jsem na toto nenarazil na webech a článcích o Dragonu. U sond u jiných těles Sluneční soustavy jasně, ale u Země mne napadá maximálně orientace vůči Zemi (horizont) a nebo Slunci, kvůli natočení panelů, ale i pro tyto výpočty stačí GPS. Spousty věcí řeší i akcelerometry.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Ondra

    Samozřejmě nemohu zapomenout ani na jednotky IMU (Inertial Measurment Unit). Web Spaceflight101 k navigačním schopnostem Dragonu uvádí:

    For navigational purposes, Dragon is outfitted with Inertial Measurement Units, GPS Systems, Iridium Recovery Beacons and Star Trackers. Attitude Control and Navigation in orbit is accomplished with the IMU and Star Trackers. Attitude Determination has an accuracy of 0.004 Degrees or smaller. Attitude Control is 0.012 degrees on each axis in Stationkeeping Mode. Dragon provides a fully autonomous Rendezvous and Docking System. For manned missions, a manual docking is also possible by using the override function to control the vehicle by hand.

    Mirek Pospisil
    Mirek Pospisil
    8 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Lidar se aktivuje až 250 m od stanice.

    Exa
    Exa
    8 let před

    Ale to je přeci úplně jasné. Myši na palubě převzaly kontrolu a pokusí se odletět dřív, než se tu bude budovat ta vesmírná dálnice.

    Štěpán
    Štěpán
    8 let před
    Odpověď  Exa

    Nebo si chce Musk splnit svůj cíl dopravit ty myši na Mars, že? 😀

    B.boruvka
    B.boruvka
    8 let před
    Odpověď  Exa

    Na tom neco je!!! 😉

    Jiný Honza
    Jiný Honza
    8 let před

    Čekal bych, že na 1200m budou mít ISS už dávno v nějakém optickém/radarovém zaměřovači a na nějaké GPS se „vykašlou“.

    Hlavně ať se to zitra povede.

    Bigbaz
    Bigbaz
    8 let před
    Odpověď  Jiný Honza

    Podle toho clanku vyse to byly dokonce feety. Takze 1200ft tedy cca 365 metru.
    „The gumdrop-shaped, solar-powered spacecraft was about 1,200 feet, or 365 meters, from the space station when it automatically bailed out of the rendezvous…“

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Bigbaz

    To je zajímavé, protože spaceflight101 píše o 1200 metrech, konkrétně: „When the abort was triggered, Dragon was still 1,200 meters below and around four Kilometers behind the Station“
    Tedy 1200 metrů pod stanicí a 4 km za ní. To je opravdu zvláštní rozkol ve zdrojích.

    Kamil
    Kamil
    8 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Že bychom na to přišli? Klasická záměna stop a metrů? V jakých mírách vlastně žije a pracuje SpaceX?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Kamil

    Spíše si myslím, že k tomuhle zašmodrchání došlo až u novinářů. Někdo přebral informaci správně a některé médium to pochopilo špatně a použilo jiné jednotky. Jinak SpaceX myslím navenek hodně pracuje s metrickými jednotkami, ale jak je to v jejich SW, to opravdu nevím.

    rado
    rado
    8 let před

    Tak dragon je už chytený. Ani sa neplánuje, že by boli tie lode automatické ako Progress? Ten sa musí z diaľky smiať tomuto chytaniu. 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  rado

    Dragon toho nemůže být schopen kvůli portu, na který se připojuje. Ten neumožňuje automatické připojení. Na druhou stranu má větší průlez, než automatický pro Progressy, takže umožňuje protahovat i větší náklady. Crew Dragony se ale budou dokovat na jiný port a rameno tak potřeba nebude.

    RiMr
    RiMr
    8 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Pane Majer, tedy současný port na ISS kam dokuje Dragon toho není schopen, Dragon by schopen případně byl, chápu to správně? Děkuji.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  RiMr

    Jasně, rozvedu to, aby nevznikaly informační šumy. Dragon byl konstruován tak, aby se mohl připojit na tento dokovací port. Automatického připojení by tedy schopen nebyl, protože jeho konstrukce byla přizpůsobena jednomu typu dokovacího portu. Pro automatické dokování by se musely změnit některé palubní systémy.

    MartinH
    MartinH
    8 let před
    Odpověď  RiMr

    Tyto systémy ale už bude mít Dragon 2 spolu s jiným portem a proto bude schopný dokovat autonomně.

    RiMr
    RiMr
    8 let před
    Odpověď  RiMr

    Super, díky, už mám jasno.

    Štěpán
    Štěpán
    8 let před
    Odpověď  RiMr

    To Dušan: Jde o port IDA, že?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Štěpán

    Ano, na ten se mají dokovat soukromé pilotované lodě.

    Štěpán
    Štěpán
    8 let před
    Odpověď  RiMr

    Dragon pro zásoby nebude pilotovaný, ale bude se tam také připojovat, ne?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Štěpán

    Ano, měl by se dokovat také automaticky.

    rado
    rado
    8 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Vďaka za odpoveď.

    maro
    maro
    8 let před
    Odpověď  rado

    Proč by se měl smát? Jiné zadání samozřejmě vede k jinému technickému řešení. A to zadání mělo své výhody. Proto se realizovalo.

    RiMr
    RiMr
    8 let před
    Odpověď  rado

    …určitě se Progres nesměje tak, jako by se mohl smát (ale nesměje protože není tak uboze škodolibý) přistavší 1. stupeň Falconu těm bezmocně hořícím prvním stupňům Progressu…
    Anébrž – myslíte, že někdo kdo opakovaně zvládá automatické přistání 1. stupně, nezvládne automatické dokování? 🙂

    Vlastimil Pospíchal
    Vlastimil Pospíchal
    8 let před
    Odpověď  RiMr

    Je vůbec IDA projektována na automatické dokování bez kanadské ruky?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před

    Ano, právě to je jeho výhoda. 🙂

    Kamil
    Kamil
    8 let před

    A co přečerpávání plynů a paliva? Půjde to na IDA nebo to lze jen na ruských portech? Počítá se, že by někdy američtí soukromníci vozili takový náklad?

    Jiří
    Jiří
    8 let před

    Pro kamila. Je tu přehledný článek p. Majera. https://kosmonautix.cz/2016/07/brana-pro-soukrome-lode-na-iss/

    Rudolf Šíma
    Rudolf Šíma
    8 let před

    Stejně se mi zdá ten systém dokování s robotickou rukou lepší. Automatické parkování v autě taky používám jen na nalezení mezery a potom do ní zajedu raději sám. Nechtěl bych odevzdaně čekat na drcanec od Progresu. 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Rudolf Šíma

    astronauti pochopitelně budou moci přílet ovládat. 🙂
    V případě paže je ale posádka v lodi závislá na posádce uvnitř stanice. V případě automatického dokování, do kterého mohou astronauti zasáhnout, je mnohem jednodušší.

    Rudolf Šíma
    Rudolf Šíma
    8 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Díky za info. Trochu jste mě uklidnil. 🙂

    tyčka
    tyčka
    8 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Dokážu si představit ovládání té paže přímo posádkou lodi.
    Technicky – přenos ovládacích signálů – by neměl být žádný problém – včetně samozřejmě přenosu obrazu z možných kamer na ISS do té lodi.

    josr
    josr
    8 let před

    Dragon se připojuje k uzlu CBM (Common Berthing Mechanism), ktery je určen pro spojování modulů ISS a tam je automatika zbytečna.

    zvejkal
    zvejkal
    8 let před

    Uz pristal, nie?

    RiMr
    RiMr
    8 let před
    Odpověď  zvejkal

    Nene, až za několik týdnů..

    ter
    ter
    8 let před
    Odpověď  RiMr

    Však už je připojen, nebo na NASA TV vysílají záznam z minulého dokování?

    RiMr
    RiMr
    8 let před
    Odpověď  ter

    …bohajeho 🙂 dnes dokoval u ISS, přistávat bude za měsíc.

    zvejkal
    zvejkal
    8 let před
    Odpověď  RiMr

    Myslel som, ze uz pristal v naruci ISS … (spojil sa)

    Roman
    8 let před

    Myši jsou ve spíži.

    Lukas
    Lukas
    8 let před

    Zdravím.chysta sa dragon aj pristat,alebo zhorí v atmosfere?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Lukas

    Hezký den, Dragon jako jediná zásobovací loď disponuje tepelným štítem a tak umí vozit náklady nejen na ISS, ale i zpátky na Zemi – přistává na padácích do oceánu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.