sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Falcon Heavy použije při své premiéře zachráněný stupeň

První stupeň těsně před přistáním.

Všichni fanoušci SpaceX netrpělivě čekají na premiérový start rakety Falcon Heavy – v dnešním článku Vám sice nepřineseme toužebně očekávaný termín startu, ale i přesto Vám už rovnou mohu říct, že tahle informace bude stát za to. Jak totiž na našem diskusním fóru informoval uživatel Raul, objevily se mimořádně atraktivní zprávy o premiérovém letu této těžkotonážní rakety. Zdrojem informací má být bývalý zaměstnanec SpaceX, který na redditu vystupuje pod nickem /u/em-power a který má stále vazby na tuto perspektivní firmu. Podle tohoto zdroje by se jako jeden z postranních urychlovacích bloků měl použít stupeň označovaný jako B1023 – na první pohled nepodstatná a přehlédnutelná informace, ale není tomu tak.

Jedná se totiž o čtvrtý stupeň, který se SpaceX podařilo zachránit. Byl to stupeň, který 27. května letošního roku pomohl vynést na oběžnou dráhu telekomunikační družici Thaicom-8 a poté dokázal měkce přistát na mořské plošině Of Course I Still Love You. Šlo tehdy o třetí úspěšné přistání v řadě a stupeň tehdy vůbec poprvé v historii vysílal záběry z kamer během samostatného letu, takže jsme byli svědky úžasné podívané. Tento stupeň se navíc zapsal do paměti internetové veřejnosti tím, že jeho přistání bylo trochu tvrdší a zafungovat musela deformační zóna v jedné z nohou. Stupeň tak tehdy na floridský přístav připlul výrazně nahnutý.

Podle aktuálních informací se zdá, že se stupeň vrátil do sídla firmy SpaceX, tedy do kalifornského Hawthorne. Ve zdejší výrobní hale, hlavním technologickém srdci celé společnosti se v těchto dnech pracuje na důležitém úkolu – technici upravují octaweb, tedy základní nosnou konstrukci, která se nachází ve spodní části rakety a do které se usazují jednotlivé motory Merlin 1D.

Tento model Falconu Heavy pro aerodynamické zkoušky je zatím nejkvalitnějším zdrojem informací o způsobu uchycení postranních bloků k bloku centrálnímu. Je ale možné, že skutečný Falcon Heavy použije jiné metody spojení.
Tento model Falconu Heavy pro aerodynamické zkoušky je zatím nejkvalitnějším zdrojem informací o způsobu uchycení postranních bloků k bloku centrálnímu. Je ale možné, že skutečný Falcon Heavy použije jiné metody spojení.
Zdroje informací: http://i.imgur.com/

Úpravy octawebu jsou nutné, protože právě přes něj se bude tento postranní urychlovací blok kotvit na centrální stupeň. Kromě octawebu prochází úpravami i další nosné části zachráněného prvního stupně. Tyto části sice nebyly upřesněné, ale s velkou pravdě podobností půjde o místa v horní části stupně. Právě zde má být druhá část strukturálních úponů, které připojí postranní blok k centrálnímu stupni. Přesnou podobu ani umístění těchto spojek zatím neznáme, ovšem něco se dá vytušit z modelu rakety Falcon Heavy určeného k aerodynamickým zkouškám – viz vpravo přiložený obrázek.

Jeden ze dvou urychlovacích bloků tedy bude tvořit zachráněný první stupeň z mise se satelitem Thaicom 8 – jaké ale budou zbývající dva „první stupně“? I odpověď na tuto otázku nyní známe, ale nejedná se o žádné velké překvapení. Druhý postranní urychlovací stupeň i blok centrální budou zbrusu nové.

První stupeň Falconu Heavy z mise Thaicom 8 se vrací do přístavu
První stupeň Falconu Heavy z mise Thaicom 8 se vrací do přístavu
Zdroj: https://c6.staticflickr.com

Ke startu Falconu Heavy nedojde zcela jistě letos a o prvních měsících roku 2017 si zatím můžeme nechat jen zdát. Střízlivé odhady hovoří o jaru, ale konkrétní termín zatím neznáme. Je ale téměř jisté, že v době, kdy bude startovat první Falcon Heavy, bude už mít SpaceX za sebou premiérový let klasického Falconu 9, který využije již jednou letěný první stupeň.

Ačkoliv se o tom už dříve mluvilo, sluší se připomenout, že prvním opakovaně letěným stupněm bude s největší pravděpodobností (která je téměř jistá) ten, který vynesl zásobovací loď Dragon vstříc ISS na misi CRS-8. Šlo tehdy o první úspěšné přistání na mořské plošině. Zákazníkem, který jako první posadí svůj náklad na recyklovanou raketu bude společnost SES, která chce na oběžnou dráhu dopravit telekomunikační družici SES-10.

Umělecká představa startu Falconu Heavy
Umělecká představa startu Falconu Heavy
Zdroj: http://spacex.com/

Zkušenosti z tohoto letu se budou SpaceX určitě hodit, až přijde čas premiérového letu Falconu Heavy. Nedocenitelné zkušenosti přichází i z texaské základny McGregor, kde probíhají statické zážehy prvního stupně, který přistál po vynesení družice JCSat-14 a který byl ze všech zachráněných prvních stupňů v nejhorším stavu. Poslední informaci o něm máme z poloviny října. Ředitelka SpaceX, Gwynne Shotwell tehdy oznámila, že stupeň již prodělal osm statických zážehů s plnou délkou hoření, přičemž polovina těchto zážehů měla zvýšený tah o 10% oproti současným verzím.

Všechny tyto zkušenosti jsou nezbytné k tomu, aby SpaceX mohla ve své snaze pokročit o další stupeň výš. V minulých měsících už ukázala, že umí s prvními stupni přistávat s docela obstojnou spolehlivostí. Nyní je na cestě ke znovupoužitelnosti potřeba to nejdůležitější – dokázat, že zachráněné první stupně mohou být použity opakovaně. Premiéra Falconu Heavy tak bude v tomto směru opravdu velkým a významným krokem vpřed. Takže pokud tu náhodou byl někdo, kdo se na tenhle start zatím netěšil, tak teď zřejmě získal pořádný důvod.

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
https://www.reddit.com/

Zdroje obrázků:
https://c1.staticflickr.com/8/7337/26812792104_ced77afb70_k.jpg
http://i.imgur.com/ZJfbZzz.jpg
https://c6.staticflickr.com/8/7420/26814484893_f8051c07f9_k.jpg
http://www.spacex.com/sites/spacex/files/fheavy_product_page1.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
36 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vítek
Vítek
8 let před

Mám pocit, že SpaceX hovořila (už po explozi F9 na rampě) o premiéře FH nejdříve v dubnu 2017 ale to mi připadá stále hodně optimistické, tak uvidíme.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Vítek

To je pravda, ale konkrétní termín zatím chybí. Proto v článku píšu obecně o jaru.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před

Trochu kacírska otázka, bolo by veľkým rizikom postaviť FH kompletne na už použitých stupňoch?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

Pokud vím, tak použité stupně se dají použít jen pro boční stupně. Centrální blok má robustnější konstrukci a může se využít pouze pro tento jeden účel.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ďakujem.

vojtech
8 let před

Crush core je přesně ta deformační zóna.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  vojtech

Aha, díky, opravím to.

ventYl
ventYl
8 let před

Tipujem, ze dovod tu, podobne ako pri spektakularnom pristani F9 po prvej havarii bude v marketingu. Tak trocha sa vytiahnut a dat ludom nieco viac. Cakali ste uspesny prvy start po havarii? Dostanete ho aj s pristanim na pevninu. Tak isto tuna, cakali ste let FH, ktory uz odkladame niekolko rokov? Poleti, ale aj s recyklovanym stupnom a rovno sa pokusi o zachranu prvych stupnov.

V podstate Muskovi nic ine neostava, zvolil si styl napredovania, ktory nevyhnutne vyzaduje mat kamen na plyne a slapat ludom po krkoch a investorom po penazenkach. Snad stihne skompenzovat tych asi 30 rokov, ked sa toho vela nespravilo, nez natiahne brka.

vedator
vedator
8 let před
Odpověď  ventYl

Suhlas. Navyse sa SpX zaroven snazi minimalizovat naklady na prvy let FH, ktory nebude komercny, cize to SpX musi zacvakat zo svojho.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpověď  ventYl

Absolútny súhlas. A ak chce SpaceX takto minimalizovať náklady, nech dá obidva bočné stupne použité. Z hľadiska navýšenia rizika je to podľa mňa nevýznamné.

Martin
Martin
8 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

Možná chtějí měřit rozdíl mezi novým a již použitým stupněm. Dávalo by to smysl, protože mají zcela stejné podmínky, takže pokud naměří nějaké znatelné rozdíly může jim to dát cenné informace.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpověď  Martin

Toto je dobrý point ako sa hovorí.

Raton
Raton
8 let před
Odpověď  ventYl

😉 tak Vas komentar mi vyrazne zlepsil naladu. Dakujem :D. Samozrejme aj za putavy clanok autorovi.

Štěpán
Štěpán
8 let před

Supeeeeeer 🙂 moc de těším. Ať jim to vyjde 🙂

jojo
jojo
8 let před

a vratia sa oba bocne stupne naspat?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  jojo

Ano, měly by přistávat téměř souběžně na pevnině.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Možno hlúposť ale principiálne môže dôjsť ku kolízii? A ak áno, je to nejak ošetrené, vedia tieto stupne o sebe?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

Teoreticky je samozřejmě možné všechno, ale separační síly při odhozu by měly být dostatečné.

tyčka
tyčka
8 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

Nebude mít každý trošku jinou naprogramovanou dráhu letu po které poletí – jen se spíše ptám.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpověď  jojo

Dobre si pamätám ale, že nosný stupeň bude pristávať na plošinu?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

Ano, postranní bloky na pevninu, centrální na plošinu.

Štěpán
Štěpán
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

To bude paráda, už se na tu show těším. Nedivme se, že to pořád odkládají, když toho bude tolik v jednom 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Štěpán

Přesně tak, bude to velká událost.

Ľubomír Mlích
Ľubomír Mlích
8 let před

Co třeba udělat anketu s názvem: Kolik si myslíte, že se podaří SpaceX zachránit prvních stupňů z demo letu Heavy Falcon?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Ľubomír Mlích

Zajímavý nápad. 🙂
Popřemýšlíme o tom, ale takovéhle odlehčené ankety se hodí spíše na léto. 😉

Radoslav Packa
Radoslav Packa
8 let před

Každý pristávací kus má program už pred štartom a potom už len v riadiacom stredisku, bez možnosti zasiahnuť, sledujú pristátie, alebo môžu robiť korekcie aj počas letu? Ak áno, tak potom aj každý navrátilec bude mať svoj „tým“, ktorý sa bude venovať len konkrétnemu stupňu?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Radoslav Packa

Přistání i samotný let řídí počítače a senzory přímo na stupni a řídící středisko jej nemůže ovládat.

Malky
Malky
8 let před
Odpověď  Radoslav Packa

Ono neni moc co ovladat – clovek nema dost rychle reflexy a na takoveto ukoly (rychle rozhodovani, presne vypocty, omezene mnozstvi promennych) se pocitace hodi lepe, koneckoncu od toho byly vynalezeny.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  Radoslav Packa

Jedinou věc s vlivem na trajektorii letu, kterou mohou ovládat ručně z řídícího střediska, je autodestrukce 😉

Petr Gašparík
Petr Gašparík
8 let před

SpaceX demo flight je plánován na červenec 2017 – NET odhad

Petr Gašparík
Petr Gašparík
8 let před
Odpověď  Petr Gašparík

…myšleno Falcon Heavy, samozřejmě

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Petr Gašparík

Zatím jsem nacházel informace o dubnu, mohl bych poprosit o odkaz?

Petr Gašparík
Petr Gašparík
8 let před

Zdravím,
čerpám z fanoušovského kalendáře Worldwide Space Launches:
https://calendar.google.com/calendar/embed?src=msacpn523mpjgq0jlooh41eme4%40group.calendar.google.com&ctz=Europe/Prague

Seknul jsem se o měsíc, Demo Flight je orientačně plánován na červen 2017:
https://calendar.google.com/calendar/event?eid=NWZxZHBya29uaTl2bmlwOGZuZjFnYWpuODQgbXNhY3BuNTIzbXBqZ3Ewamxvb2g0MWVtZTRAZw&ctz=Europe/Prague
(NET) Falcon Heavy • Demo Flight
A SpaceX Falcon Heavy rocket will launch on its first demonstration flight. The heavy-lift rocket is formed of three Falcon 9 rocket cores strapped together with 27 Merlin 1D engines firing at liftoff.

Delayed from 3rd Quarter of 2015, April 2016, September, December and Q1 2017.

Na červenec je orientačně plánován jiný Falcon Heavy se satelity:
(NET) Falcon Heavy • STP-2
A SpaceX Falcon Heavy rocket will launch the U.S. Air Force’s Space Test Program-2 mission with a cluster of military and scientific research satellites. The heavy-lift rocket is formed of three Falcon 9 rocket cores strapped together with 27 Merlin 1D engines firing at liftoff.

Delayed from October 2016 and March.

Další starty Falcon Heavy v téhle chvíli plánované nejsou.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Petr Gašparík

Díky moc za informaci!

Radovan Kubrt
Radovan Kubrt
8 let před

Parádní článek.
Pouze bych poopravil drobný detail že onen bývalý zaměstnanec je /u/em-power, nikoliv /u/old_sellsword, který je ale poměrně aktivní redditor a tuto informaci přenesl dál na NSF.

Zajímavostí může být i to že zmiňované nohy byly po tvrdém přistání použity k vystavenému B1019 před HQ v Hawthorne.
http://i.imgur.com/HAOIsri.jpg

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Radovan Kubrt

Díky moc, asi jsem se přehlédl. Opraveno.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.