Soukromá společnost SpaceX, která je kromě znovupoužitelných raket známá také častými odklady a přesuny startů si posledních několik měsíců udržuje úctyhodnou kadenci startů. Jen za poslední tři měsíce jsme mohli vidět hned čtyři starty a k tomu ještě hned tři úspěšná přistání. SpaceX v tomto nastaveném tempu pokračuje dalším startem, který je zatím naplánovaný na středu 15. června. Úkolem bude vynést hned dvě telekomunikační družice, které mají namířeno na geostacionární dráhu. Podobně jako u minulých misí na vyšší oběžné dráhy bude přistání prvního stupně složitější, ale SpaceX už dvakrát po sobě ukázala, že to možné je.
Pokud sledujete starty společnosti SpaceX, může vám ten nadcházející připadat trochu jako déjà vu. Dva vynášené satelity nesou totiž označení Eutelsat 117 West B a ABS 2A, což hned může vyvolat vzpomínky na velmi podobnou misi z roku 2015, kdy Falcon 9, ještě ve verzi 1.1, vynesl dva téměř totožné satelity, Eutelsat 115 West B a ABS 3A. Všechny tyto čtyři satelity jsou součástí jediného kontraktu a jsou výjimečné tím, že pro přechod na geostacionární dráhu používají místo klasických chemických motorů mnohem účinnější iontové motory. Ty sice poskytují mnohem nižší tah, ale pro stejnou změnu rychlosti spotřebují až patnáctkrát méně paliva. Nízký tah sice znamená, že satelitům potrvá několik měsíců, než se dostanou na svoje určené oběžné dráhy, ale úspory na hmotnosti, které by jinak zabralo palivo, umožňují start hned dvou satelitů najednou. Platforma 702SP, na které jsou oba satelity založené, proto umožňuje start v páru, bez speciálních adaptérů na nosné raketě.
Minulý start se satelity Eutelsat 115 West B a ABS 3A proběhl teprve v březnu minulého roku, což je z hlediska kosmonautiky velice krátký časový úsek, ale stejně je vidět, jak obrovský pokrok SpaceX učinila. Pro minulý start byla použita raketa Falcon 9 ve verzi 1.1, která nebyla schopná pokusu o přistání při misích na vysoké oběžné dráhy. Proto ani nebyla vybavena přistávacími nohami. Dnes už je SpaceX mnohem dál, a tak díky vylepšení rakety a nabraným zkušenostem může proběhnout během nadcházející mise pokus o přistání, i když je náklad a letový profil prakticky identický, jako při misi z roku 2015. Hmotnost aktuálně vypouštěných satelitů není zatím známá, ale můžeme vyjít z minulé mise, satelity jsou si totiž velmi podobné. Hmotnost obou satelitů byla dohromady 4159 kilogramů a zamířily na supersynchronní dráhu s parametry 410 x 63950 km (nejnižší a nejvyšší body dráhy). Přistávací plošina Of Course I Still Love You bude umístěna prakticky na stejném místě, jako při misi Thaicom 8, 681 kilometrů od pobřeží Floridy. Letový profil bude tedy asi hodně podobný, takže bude opět vynechán první brzdící zážeh a pravděpodobně přijde ke slovu třímotorové přistání.
Statický zážeh, který SpaceX standardně provádí několik dní před startem, aby prověřila funkčnost celého systému, byl původně naplánovaný na sobotu. Věci ale mírně zkomplikoval start rakety Delta IV Heavy, který musel být kvůli špatnému počasí odložen. Je možné (i když nepotvrzené), že statický zážeh nemohl proběhnout z bezpečnostních důvodů, protože Delta IV Heavy stála stále na rampě (samozřejmě na jiné rampě, než na které by probíhal statický zážeh). Taky byl přesunut termín startu Falconu 9, z úterý na středu. Statický zážeh proběhl úspěšně v neděli ráno.
Po této misi nás čeká série tří startů na nižší oběžné dráhy. Z Floridy bude startovat nákladní loď Dragon v rámci mise CRS-9, z Vandenbergovy letecké základny pak proběhnou hned dva starty, nejdříve první várka satelitů Iriduim NEXT a poté přijde na řadu FormoSat-5 společně s flotilou menších satelitů, včetně slovenské skCUBE. A jelikož všechny tyto náklady míří na nízkou oběžnou dráhu a jejich hmotnost není moc vysoká, existuje u všech tří startů šance, že se SpaceX pokusí o přistání na pevnině. Zatím jsou všechny tyto starty plánované na červenec, ale jenom CRS-9 má určené datum (16. července), takže odklady a přesuny nejsou vůbec vyloučené.
Start vám samozřejmě nabídneme na živo a s českým komentářem. V den startu vyjde už tradičně samostatný článek s informacemi o přenosu. Aktuální předpověď počasí vypadá dobře, šance na porušení limitů v den startu je pouze 20 %.
Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.nasaspaceflight.com/
http://www.patrick.af.mil/
https://kosmonautix.cz/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/Cjjn6mkVEAAPPpa.jpg:orig
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1229585374700763473_o.jpg
https://pbs.twimg.com/media/CkmiES6WsAAW407.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Cjjn6mhVEAAFZmP.jpg
Fůha, oni si pořídili už i prezervativ na raketu. Je to zřejmě ochrana proti vnějším vlivům že? Myslíte že je na jedno použití nebo na opakované, přeci jen je to strašná spousta obalového materiálu.
Ekologové by jistě měli radost 😀
Tenhle obal používají už dlouho, nové první stupně takto cestují po silnicích. S filosofií SpaceX bych se vůbec nedivil, kdyby byl znovupoužitelný 😀
To je ale „porce“ startů. Už se ví kdy poletí 1.stupeň po druhé? Mám v paměti, že se Elon Musk prohlásil, že to bude cca v červnu. No a to už je tento měsíc! 😉
No a zatím nevím o jediném zkušebním zážehu a to jich má být 10 něco mi říká, že v červnu to nebude. Asi mají moc práce když se jim tam ty stupně hromadí 😀
Kompletní první stupeň nepoletí určitě dříve než budou hotové všechny testy v kalifornii na stupni od JSATu. Ovšem různé části raket určitě poletí na dalších letech 🙂 Elon vždy řekne že chce aby stupeň letěl znova tehdy a tehdy, pak se ukáže že to není tak jednoduché a raději to odloží kvůli testům, dává to smysl, mohlo by se mu to jinak pěkně vymstít, kdyby mu kvůli něčemu explodovaly např dvě znovu použité rakety
Aktuálně Elon tvrdí, že poletí v září nebo v říjnu.
Chtěl bych se zeptat jak se zapalují (i opakovaně) keroloxové motory. U kyslíkovodíkových to bude asi obdobné. (TEA-TAB ????)
Ano, u M1D je to směsí TEA-TEB. Motory, které se během letu zažehují vícekrát (1x M1D Vac + 3x M1D) mají nádržky na tyto kapaliny větší, než zbývající motory.
Domnivam se, ze tech zbylych 6 Merlinu zadnou ‚nadrzku‘ nema, TEA/TEB je dodavano z pozemni infrastruktury.
Nevím, nevím jestli se jim tam těch 5 Falconu vejde 🙂 Možná by Jim měly pořídit menší nožičky.
Pět se jich tam určitě vejde, na to byla hala stavěná. Ale aktuálně už jeden stupeň už halu opustil a další budou pravděpodobně následovat.
Jeden halu opustil? To znamená že se za pár dní dočkáme článku s prvním zkušebním zážehem a nebo jde jen na nějakou podrobnější analízu?
První testovací zážeh už byl, hned s prvním přistátým stupněm. Ale je hodně pravděpodobné, že SpaceX nebude o dalších testech vypouštět moc informací.
Podle všech indicií byl z haly HIF odvezen první zachráněný stupeň F9-021 z mise OG-2. Bude dopraven do mateřského závodu v Hawthorne, kde bude venku vystaven. SpX už nějakou dobu vyjednávala u FAA povolení pro vztyčení tohoto „monumentu“, jelikož prakticky na druhé straně vyrobní haly je letiště a vztyčený stupeň bude nejvyšším objektem široko daleko.
Chtěl jsem původně napsat, že je škoda, že přesunuli zase Amos 6, který měl být taky v July, aby byly 4 starty za měsíc. Ale když se dívám, že i „Eutelsat 117 West B a ABS 2A“ byl 3x posunut. Sherpa 2x. CRS 3x. Tak si začínám myslet, že je to normální praxe 😀
Dá se odpovědět, jestli jsou častěji přesuny kvůli zákazníkovi nebo „dopravci“?
S takovou budeme za Falcon Heavy rádi v reálu, tak na konci roku 2017. A na první komerční let se STP-2 si počkáme tak do roku 2018. Snad bude létat častěji než Delta IV Heavy 😀
Ale dobré, že na stránkách mají informaci o 6 zákaznických letech FH + jeden demo. Ale jestli dobře počítám a koukám, tak tam není nic o letu směr Mars (2018). Resp. odhaduji, že pokud stihnou okno, 2018, nepoletí na první dobrou + resp. možná poletí s dvěmi loděmi, dle prohlášení Muska, že využijí každé okno a ne jen jednou za okno.
Ale v reálu to znamená, že těch 6 komerčních letů Falcon Heavy chtějí stihnout do letů k Marsu 2018, protože by je tam jinak uvedli. Takže http://www.spacex.com/missions je pouze do roku 2018.
Bylo by zajímavě vědět ceny na FH (časem běžnou). D4H $500mio. F9 se dá stáhnout na $70Mio – dle kontraktu Iridium 7 letů za $492Mio. FH bude asi o polovinu levnější než D4H, cca $250mio.
Pokud někdo potvrdí, že start nejsilnější SLS bude stat jako po přepočtu start Saturnu V (US$ 0.71 billion). Tak ta efektivita SLS není tak špatná při srovnání s FH (LEO: 55t(FH) vs. 130t (SLS)) => 3starty*FH (US$ 0.75 billion) vs. US$ 0.71 billion. 3 starty počítám, pokud bychom chtěli vytáhnout 130t + nutnost to umět spojit (palivo, motory, spoje atd.) 🙂
Podle mě FH má stát okolo 90mil$
To je cena, kterou SpaceX uvádí na svých stránkách pro náklady až do 8t na GTO. Překvapuje mně, že tak málo (ikdyž to v praxi asi bude víc).