sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SLEDUJEME: První stupeň se vrací na pevninu

Mohlo by se zdát, že už to začíná být rutina – vždyť je to už třetí případ, kdy SpaceX přistála se svým prvním stupněm, ale není tomu tak – nechme stranou, že ještě před rokem, byla tato situace stále ještě nereálná. Je potřeba si uvědomit, že při této konkrétní misi bylo přistání mnohem složitější, než v případě prvních dvou, kdy se letělo „jen“ na nízkou oběžnou dráhu. Tentokrát měl první stupeň při oddělení od stupně horního o 1700 km/h vyšší rychlost, kvůli úspoře paliva se vynechal první ze tří zážehů a přistávací manévr začal na tři motory, načež dva krajní podle plánu zhasly a stupeň dosedl měkce na plošinu. Tím, jak hladce tato složitá letová dráha proběhla, se SpaceX otevírají ohromné možnosti do budoucna. Plošina Of Course I Still Love You i s doprovodnými plavidly krátce po přistání vyrazila na téměř 660 kilometrů dlouhou cestu k pobřeží a nyní již dorazila do svého cíle – přístavu Port Canaveral. Rozhodli jsme se proto, že pro Vás vytvoříme tento článek, ve kterém Vám budeme přinášet aktualizované informace.

Zdroje informací:
http://forum.nasaspaceflight.com/
http://www.portcanaveralwebcam.com/

Zdroje obrázků:
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=40257.0;attach=1115050;image
http://www.portcanaveralwebcam.com/

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
34 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
tonda
tonda
8 let před

Zdravím,fotky a videa jsou super!Na videu z dosednutí to vypadá,že do poslední chvíle jel na 3motory.

Solmyr
Solmyr
8 let před

Zdravim,
chtel bych se zeptat proc je Falcon 9 pri navratu takto nesoumerne opalen. Myslim tim ten ostry prechod na spodni strane. Je tam jiny material nebo kyslik, ktery zbyva v nadrzi stiha uchladit trup a barva se nezacne palit?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Solmyr

Hezký den, ten důvod je prostý. V místě, kde je ostrý přechod, začíná nádrž s kapalným kyslíkem. I když je dobře izolovaná, stejně se ten mráz dostává na povrch, kde dochází ke kondenzaci vlhkosti. Při činnosti raketového motoru dochází k vibracím, které doslova sklepou onu námrazu i s usazenými sazemi pryč.

Radim
Radim
8 let před

Nápad na tenhle článek je bezva.

Mám jednu související otázku. V posledním díle Dobývání vesmíru používáš k tomuto tématu fotku F9 na plošině. Je na ni už za denního světla, kolem ní je „uklizeno“. Vypadá to, že byla pořízena řadu hodin po přistání. Přesto na ni není vidět žádný kotvící přípravek, lano nebo cokoliv, co by stupeň stabilizovalo natož drželo.
Je to dané úhlem záběru nebo opravdu stačí nízké umístění těžiště + stabilizace vlastní plošiny?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Radim

Díky za pochvalu článku. K dotazu – myslím, že je to opravdu nízkým těžištěm a stabilizací. Domnívám se ale, že pro vlastní přesun je potřeba kotvení – minule se použily řetězy.

Samo
Samo
8 let před

Tie tojnožky nebudú priamo slúžiť na ukotvenie na to sú žlto modré reťaze.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Samo

Díky za info, pravděpodobně šlo o nějaké hevery.

Radim
Radim
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Myslím, že se jedná o tzv. přípravky – pomocné konstrukce, které slouží k upnutí, podepření, uložení, atp. Hever = zvedák
Stejně tak ta konstrukce mezi hákem jeřábu a vrškem stupně se správně nazývá „přípravek“.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Radim

Čerpal jsem z fóra NSF, kde to nazvali jack. V překladači jsem našel několik výrazů a hever mi k tomu seděl nejvíc. Ale díky za upřesnění, dám to do přenosu.

Radim
Radim
8 let před
Odpověď  Radim

Taky jsem kouknul na to fórum a Tvůj překlad sedí, jack je skutečně hever/ zvedák. Jenže ty trojnožky mi připadají jako opory, nedovedu si představit, co by nadzvedávaly (obzvlášť, když je odstraňují v tenhle okamžik, kdy stupeň ještě stojí plnou vahou na vlastních nohách)

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Radim

Každopádně díky moc za postřeh. Ač se snažím, tak tyhle české termíny neznám a tak musím občas improvizovat – třeba ten žlutý manipulátor s výsuvnou rukou jsme také pojmenoval jen tak z hlavy. 🙂

kolemjdoucí
kolemjdoucí
8 let před
Odpověď  Radim

Z videa:
Nejdříve jsem si myslel, že se jedná o klasické podkládací trojnožky s mechanickým nastavováním výšky (obvykle na bázi šroubu), ale pak jsem si všiml nádoby na jedné z noh. Po podrobnější prohlídce se mi zdá, že nastavování výšky je hydraulické, což může být chápáno jako hever (zvedák). Hydraulika ale nic nezvedá, jen vymezuje prostor po zasunutí trojnožky, aby se snížilo zatížení dosedacích noh vlastního 1. stupně při utahování kotevních řetězů).
Místa, kam se vkládají trojnožky jsou v konstrukci patřičně zesílena, neboť na nich stojí celý stupeň i při demontáži vlastních noh tohoto stupně, a patrně i celá raketa na rampě.

PS: Ten adaptér pro zvedání celého stupně je taky docela zajímavý (patrně samouzamykací, tedy po navedení se sám zajistí).

Matouš Klugar
Matouš Klugar
8 let před

Jste skvělí za tento komentovaný přenos! Díky
Opravdu nebude trvat dlouho a budou mít plný hangár, třeba si časem nějakou raketu budou moct koupit i normální lidi jako bunkry u nás, heh 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Matouš Klugar

Díky moc za pochvalu. Máme radost, že se čtenářům tento formát líbí. 🙂

Možná opravdu stojíme na prahu nové kosmonautické éry. 😉

Majkl
Majkl
8 let před

Příjde mi že to jde teď všechno rychleji, nebo se pletu?

Daniel Heřt
8 let před
Odpověď  Majkl

Taky mám takový pocit, a je to logické, už to jednou dělali :D.

Majkl
Majkl
8 let před

Ale je hezky vidět, že dbají na bezpečnost, protože na tu konstrukci vysokou jako kamion lezou jištění jak horolezci 😀

Midrys
Midrys
8 let před
Odpověď  Majkl

I u nás je práce na 1,5 metru brána jako práce ve výškách a člověk by se měl poutat. O to víc, že v tomhle případě
se dá tušit, že to uvidí dost lidí

Majkl
Majkl
8 let před
Odpověď  Midrys

1,5 metru? 😮 To je trošku málo ne? Vždyť já mám bez mála 2m a to bych si musel neustále jistit hlavu 😀 Já chápu že se jistí taky bych se asi bál pracovat v takové výšce, ale přišlo mi to úsměvné 🙂

gg
gg
8 let před
Odpověď  Majkl

Tak vzhledem k pořád ještě celkem nedávné smrtelné nehodě ve SpaceX si asi na úrazy začali dávat fakt pozor.

Matouš Klugar
Matouš Klugar
8 let před

Nevíte co to je za tyčky co vypadají jako antény těsně pod přistávacím ramenem nohy? video 2:45

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Matouš Klugar

To nevím jistě, ale myslím, že by mohlo jít o pružiny, které zajistí úvodní vyklopení nohou a teprve až poté začnou účinkovat písty – protože bez tohohle postrčení by aktivace pístů tlačila špičky nohou nahoru. Ale je to jen moje spekulace.

kolemjdoucí
kolemjdoucí
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

…taky si myslím, že to je vysunutá část (teleskopická) manipulátoru (ten kovový válec u trupu) odtlačujícího nohu v první fázi jejího vyklápění (ovládání vede po povrchu směrem dolů).

PS: Jak (je ale vidět nějaké bílé vedení po vnitřku vlastní nohy) a čím se plní (očekával bych olej, ale to by asi dost dlouho trvalo) hlavní válce jsem zatím neobjevil, natož jak se nohy uzamykají.

Samo
Samo
8 let před
Odpověď  kolemjdoucí

Hlavné piesty sú vysúvané héliom alebo lepšie povedané celý Falcon je ovládaný héliom žiada hydraulika žiadne kvapaliny(okrem paliva :)) dalo by sa povedať že tie piesty sú vlastne pneumatické.

B.Boruvka
8 let před
Odpověď  kolemjdoucí

Nekde jsem cetl ze hydraulika motoru ja naplnena palivem(Kerosenem)
Bohous

kolemjdoucí
kolemjdoucí
8 let před
Odpověď  kolemjdoucí

RE Samo

Pokud si vzpomínám, roštová kormidla jsou ovládány hydraulicky (netradičně s otevřeným systémem).
Použití kapaliny při výsuvu nohou by umožňovalo i jejich uzamčení (např. pyrotechnickými ventily), což asi bude ono použité řešení.

PS: Pneumatika má docela vadu ve stlačitelnosti média, takže na některá použití se moc nehodí…
PSS: Heliem jsou většinou tlakovány palivové nádrže, neboť se udrží v plynném stavu i za velmi nízkých teplot. Jeho komplikací je ale velmi malá molekula, takže se špatně těsní (snad ty pevné disky ho opravdu dokáží udržet dostatečně dlouho; on v nich ale není moc velký přetlak).

kolemjdoucí
kolemjdoucí
8 let před
Odpověď  kolemjdoucí

RE B.Boruvka

Použití paliva jako hydraulického média je principiálně možné.
Zda je případně použito i u roštových kormidel je těžké odhadovat, neboť se prakticky jedná o autonomní subsystém (ze spodní nádrže je nereálné ho dopravovat nahoru).

PS: Nahoře jsou ale také stabilizační trysky, ale na jaké bázi nevím (spojení ale s ovládáním roštových kormidel by dávalo smysl).

Kenny007
Kenny007
8 let před

Až když vidí techniky chodit kolem, si člověk uvědomí jaký je to kolos. Při záběrech přistání tomu prostě chybí měřítko. Pořád si můžu říkat že ta plošina má skoro rozměr fotbalového hřiště, ale až tady je to vidět co je to za macka.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Kenny007

Opravdu obrázek za tisíc slov 🙂

Jakub
Jakub
8 let před

škoda že není noční video z coptery

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  B.Boruvka

Díky za odkaz!

maro
maro
8 let před
Odpověď  B.Boruvka

Startovací ampule obsahující hypergolické palivo je docela klasika. Používají ho hezky dlouho například ruské RD 180, dodávané třeba do raket Atlas V.

B.Boruvka
8 let před

A taky krasne vysvetluje proc byl ten nedavny start zastaven v posledni sekunde,- Nadrz s TEA-TAB byla kontaminovna kislikem z okoli nebo z predchoziho testu motoru takze byla cstecne“vyreagovana“ a horeni pri zazehu nedosahlo pozadovanych hodnot tak to pocitac stopnul 🙂
Bohous

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.